(permanent verbannen)
donateur
Ik heb Fable gevolgd vanaf het moment dat hij nog bekend stond als "Project Ego". Ik lag daarbij in een vroege preview dat er in dit spel een ontzettend uitgebreide manier was om je hero te maken. Als je veel zou rennen zou je grote dikke kuitspieren krijgen, als je veel dingen snachts deed werd je wit en je hero zou op zo'n 10.000 manieren te veranderen zijn op het gebied van haar, tatoeages, kleding en wapens. Ook zou de wereld waarin deze hero leefde ontzettend uitgebreid zijn, je kon gaan en staan waar je wilde en de hele wereld als het ware exploren.
Dat beloofde veel... en daar bleef het ook bij...
Het aller grootste nadeel aan Fable vind ik dat ALLES ontzettend beperkt is. Zowel items als wapens en armor als de hele wereld van Fable zelf.
De hele wereld is voor de uitgestippeld. Je kan niks zelf ontdekken. Ze hebben zolang aan het spel gewerkt, maar wat er uiteindelijk is uit voortgekomen vind ik zwaar matig. Waar zijn ze dan al die tijd mee bezig geweest?
Het feit dat je in een spel de vrijheid hebt om te doen wat je wil, en daardoor veel dingen kan ontdekken, zoals bij Morrowind, trekt me erg. Bij Fable is alles gewoon TE beperkt. Ook de expressions slaan niet echt ergens op. Ze hebben eigelijk niet eens een functie. Je kan op iets van 15 verschillende manieren een handeling doen bij een persoon. Hoe deze personen daarop reageren is ook gewoon te beperkt. Ben je good; dan reageren ze allemaal leuk, ben je evil; dan reageren ze allemaal niet leuk.
Er zit ook een te groot verschil in good & evil. Het spel is gewoon zo gemaakt, dat je OF good OF evil moet zijn. Er is geen tussenin. De villagers in het spel reageren daarom ook gewoon op jouw hoe je ben. Wijk je naar evil, vinden ze je evil, wijk je naar good, vinden ze je good.
Ik zit eigelijk steeds Fable met Morrowind te vergelijken en kom zo tot de conclusie dat Morrowind Fable kilometers achter zich laat kwa gameplay. Bij Morrowind heb je gewoon de vrijheid om te doen wat je wil. Mensen reageren op zo ongelovelijk veel manieren op je. Doe je een kleine handeling anders, dan heeft dit gelijk invloed op de mensen om je heen. Bij Fable zie je dit dus niet terug, daar is het gewoon goed of slecht.
Ook vindt ik het jammer bij Fable dat je niet kan kiezen om bij verschillende guilds te gaan. Zo dacht ik in het begin dat je misschien bij de bandits kan horen en zo missies voor hun kon doen en dat er misschien ook andere guilds waren waar je bij kon horen ( zoals bij morrowind het geval is ).
Wat iedereen al zo'n beetje vind is dat het spel veel te kort is. Als het spel voor de 1e keer speelt denk je dat je aardig lang bezig zult zijn met de hoofdmissie. Deze gedachte wordt al snel verknalt op het moment waar je de "eindbaas" verslaat ( eigelijk hetzelfde moment waarbij je dacht dat je nog wel 6 a 7 uur bezig zou zijn om het spel te voltooien, maar nee ).
Hopelijk wordt Fable II een stuk uitgebreider, vrijer en niet zo ongelovelijk beperkt als het nu is. Er zitten natuurlijk wel een aantal grappige en verstopte dingetjes in die je moet ontdekken. Maar als je dit na een tijdje allemaal kent, heb je het snel gezien met dit spel. Voor mij was het jammergenoeg een grote teleurstelling, en dat had niet zo hoeven zijn.