Partyflock
 
Forumonderwerp · 710082
ik vroeg me s af... wie er met het mixen van zijn/ haar tracks rekening houdt met de sleutel waarin het nummer is geschreven. voorbeeldje:

http://s4.yousendit.com/d.aspx?id=8C8A463360D4E45E670B7D2AA753428A

ik zelf vind het iets extras geven aan het mixen als je daar ook rekening mee houdt. wie doet dit nog meer en hoe doet ie t

ik leg mijn nieuwe platen eerst strak op een vast ritme van mijn keyboard dit doe ik met ze allemaal en dan bepaal ik de toonsoort!
de G of de F sleutel ? :/
Artiest Ener-G
zodra je de pitch verandert van een plaat (tenzij je keylock hebt) verandert toch ook meteen de key? dus wat is het nut er dan van?
Strakke vraag Pass-out....Ik denk dat de meeste hier niet weten waar je het over hebt>>>????
Niet alleen maar op de bass draaien...dat is zo simpel......Keymixen heb je in je....maar leren kan je het nooit..Knowledge is Power !!
Artiest {SHOWLIST artist 31027, 16404, 58027}
Ik snap niet waarom als toch niemand 't hoort.
't Is meer iets voor reggae dj's...
inderdaad niemand hoort het ... tot je de Dj erna hoort draaien.....:-)
Artiest {SHOWLIST artist 24361, 46946}
Die link, heb je die mix zelf gedaan? Zou je die mix over kunnen doen maar dan niet met key-mix? Dan hoor ik misschien et verschil :)
ik weet precies wat je bedoelt!;)
en probeer het ook zo vaak mogelijk te doen, is voor het publiek ook zo prettig als 2 platen consonant klinken en het liefst de toonhoogtes van de verschillende melodien op elkaar aansluiten!
ik kan dit zelf ook op het gehoor, door mijn ervaring in bandjes en muzikaliteit, maar voor andere dj's is zo'n programmatje misschien wel een uitkomst!;)
ik vind het allemaal nogal een gedoe voor iets wat je volgens mij op je gevoel net zo goed kunt doen
Bijna goed.....het heeft allemaal met je gevoel te maken..Als jij dat lekkere gevoel voelt als dat je voor laat zeggen 3 A 4000 mensen draait met een goed soundsysteem,en er voor zorgt dat je op zijn minst 3 platen hebt lopen in key.. en dat rondzingende geluid krijgt van hoog mid en laag...dan ben je een goeie DJ die met zijn gevoel in key mix....voor elk slot heb jij de sleutel..als die ook maar even niet past..Dan zijn er plotseling 3000 paar ogen op jou gericht
Reken maar dat je je heel anders voelt.... dus geen programmatje maar puur je gevoel.....
Jah die mix heb ik zelf gemaakt, ik zal morgen ff eentje maken die vals klinkt. dan hoor je t verschil goed :)


T is idd een gevoel. op een gegeven moment hoor je direct of de toonsoort goed is! je hoort direct of ie vals is of gewoon goed!

ik heb trouwens een methode om per plaat de toonsoort te bepalen.

Wat hier net gezegd is over de pitch en de verandering van toonsoort klopt idd! wanneer je de pitch (zonder master tempo) opschroeft gaat ook de toonhoogte van het nummer omhoog! Ik doe t als volgt:

Ik stel mijn keyboard in op een dance ritme van 152 bpm, deze waarde heb ik gekozen omdat ik daar graag op draai. Ik pak dan een plaat waarvan ik de toonsoort wil bepalen en leg ik strak op dat ritme. Deze plaat heeft dan 152 bpm! met het keyboard ram ik op een zooi toetsen totdat ik de toets die in harmonie (lees 'goed klinkt') met de muziek is. Ik doe een octaaf hoger en lager voor de zekerheid. Deze waarde noteer ik. Deze waarde zet ik in een pc bestand en op het geluidsmedium. Dit ziet er zo uit:

vinyl:

1)Michael - Let's Go A
Michael Vs. Deej-010 - Thunder C#
2)DHHD - Indication B
DHHD - 30 Minutes B

cd:

Brennan & Heart - Acid Revenge B
Isaac - Backstage C#
Omega Nine - Blow Back (Hard Mix) A
Raptor - Brain Damage (Mill & Manuel T RMX) G#
Rayden This Sword Of ower (Zemtec RMX) G#
Southstylers - Pounding Senses (RMX) C
Stardust - Alfa Plastik (Org. Mix) A
Subsonic - Devotion (Subs Vs. Trunks HS Mix) A#
The Hose - Loudness (Ness Version) C
Ultra Sonic - Bass MTFK E -> A
Zatox - Cluster Attack E

Zo noteer ik van mijn muziek de sleutel. Mijn vinyls label ik en aan de achterkant van de cd's waar de titels staan zet ik de toonsoorten erbij. Nu weet ik van te voren of t klinkt. Op HS mix cd's klinkt t soms erug vals! Je hebt ook wel s plaatjes waarvan de sleutel van toon veranderd zie hierboven 'ultrasonic - bass mtfk' leuke dingen zijn hiermee te doen :) Als je plaatjes opbouwt met sleutel zoals bijv.: G# A# C D en dan weer een A of A# geeft die omschakeling van sleutel een vet effect! Dan lijkt het alsof die bas er nog harder in ragt! Ik maak zo dus ook climaxen met toonsoort!

Het geeft iets extras aan het mixen vind ik. Ik wil nu eigenlijk nie meer zonder draaien :)
Artiest {SHOWLIST artist 1866, 112694}
Ook al geen werk !
op een gegeven moment is t nie veel werk dan krijg je er, net zoals alles, handigheid in. T effect vind ik de moeite waard
Oke ik begin het een beetje te snappen :) Ik ben benieuwd naar de niet gekeymixte mix van je ;)
jah heb er net eentje gemaakt, nu weer met dat nummer van hcmf 2004 maar nu met just begun duro's remake. Deze laatste plaat is een halve toon hoger dan de eerste. Luister en je hoort dat t nie helemaal lekker klinkt. hij is wel strak, maar toch klopt ie nie itt tot die andere mix hierboven

dit is de mix alleen dan niet gekeymixed:

http://s6.yousendit.com/d.aspx?id=B9DCE5D389A04B48C85949353AB73D1C

ik heb rond de 3 min een beetje lopen kloten met de schuiven zodat je het toonverschil duidelijker kan horen.

*edit*
ik heb er een niewe url van gemaakt!
*/edit*
laatste aanpassing
Wow uhh ik krijg wel een heel speciale page ;) Weet je zeker dat de link goed is?
Server Error in '/' Application.
--------------------------------------------------------------------------------

Invalid attempt to read when no data is present.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.

Exception Details: System.InvalidOperationException: Invalid attempt to read when no data is present.

Source Error:

The source code that generated this unhandled exception can only be shown when compiled in debug mode. To enable this, please follow one of the below steps, then request the URL:

1. Add a "Debug=true" directive at the top of the file that generated the error. Example:

<%@ Page Language="C#" Debug="true" %>

or:

2) Add the following section to the configuration file of your application:

<configuration>
<system.web>
<compilation debug="true"/>
</system.web>
</configuration>

Note that this second technique will cause all files within a given application to be compiled in debug mode. The first technique will cause only that particular file to be compiled in debug mode.

Important: Running applications in debug mode does incur a memory/performance overhead. You should make sure that an application has debugging disabled before deploying into production scenario.

Stack Trace:


[InvalidOperationException: Invalid attempt to read when no data is present.]
System.Data.SqlClient.SqlDataReader.PrepareSQLRecord(Int32 i) +200
System.Data.SqlClient.SqlDataReader.GetSqlInt32(Int32 i) +20
System.Data.SqlClient.SqlDataReader.GetInt32(Int32 i) +22
ASP.d_aspx.Page_Load(Object Src, EventArgs E) +1297
System.Web.UI.Control.OnLoad(EventArgs e) +67
System.Web.UI.Control.LoadRecursive() +35
System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain() +750


Dat is btw wat ik krijg :S
Artiest Mount
leuk, maar je kan het er wel opschrijven welke toonhoogte het is maar dan moet je wel zonder pitch draaien.

pitch is namelijk in niet ontworpen (vroeger) om 2 platen in het zelfde ritme te laten lopen maar om een plaat op de zelfde toon hoogte te krijgen als je piano. zodat je dus je piano niet bij elk nummer wat je mee wil spelen met de vinyl's niet anders hoeft te (laten) stemmen...
zodra je aan de picht schuif komt verandert de toonhoogt direct dus heb je er niets meer aan om de exacte toonhoogte te weten. wel is het natuurlijk het geval dat platen met toonhoogtes die dicht bij elkaar liggen en redelijk gelijk gepitcht zijn beter klinken dan platen die ver uit elkaar liggen..

maar dit is gewoon je muziek kennen en goed luisteren voordat/tijdens je mix
leuk, maar je kan het er wel opschrijven welke toonhoogte het is maar dan moet je wel zonder pitch draaien.


nou goed dan... ik weet nie of je t gelezen heb wat ik net hier neer gezet heb... Maar vooruit ik zal nog maar s uitleggen waarom ik op 152 bpm strak leg!

natuurlijk draai ik met pitch! waarom denk je dat ik bij al mijn platen de toonsoort bepaal bij 152 bpm? stel ik zou al mijn muziek op 152 bpm mixen. dan weet ik de toonsoort! en het tempo is bij alle platen gelijk: (152bpm)

maar als ik eenmaal bij 152 bpm de toonsoort bepaald heb dan maakt t nie meer uit hoe snel ik t draai! als ik mix zijn de twee platen (als t goed is ;) ) van gelijke snelheid. de toonsoort heb ik bepaald toen beide platen ook dezelfde snelheid hadden! stel bij 152 bpm zijn 2 platen A# dan bij bijv 150bpm: A snappie??
laatste aanpassing
idd op die manier werkt het wel, ik dacht dat je op 0% pitch je plaat # bepaalde.. maar dan zou je een betrouwbaarheid hebben van 0,0 ;p

ik ben het verder wel met je eens dat platen met gelijken toon soorten lekker combineren maar voormij blijft het toch een gevoelskwestie..

even een vraagje.. wisselen van toonsoorten waarin je aan het draaien bent doe je dat via een bepaalde toonladder of willekeurig ?? (dus overstappen van platen met bijv. B op platen met een andere toonhoogte)
laatste aanpassing
Artiest {SHOWLIST artist 50700, 21069}
Ik vind dat als je zo gaat mixen je een belangrijk element van een goede mix wegneemt en dat is afwisseling .... juist doordat mensen dezelfde tonen horen kan ik me voorstellen dat dit saai is ! misschien bij 1 of twee platen is dat leuk maar daarna lijkt het me saai worden !
spelen met melodieen en tonen is juist leuk en maakt je mix een stuk spannender !
jah daar ben ik idd nog mee aan het spelen. de afgelopen mix heb ik zo opgebouwd:

F#, F#, G#, G#, A#, A#, C, C, D#, D# en dan weer A,(Wanneer de bas los komt van de eerste a klinkt dat zo vet!!! die lage bas ineens! Heb daarvoor shimmy shaker gebruikt van scope :) zon lekkere std rag hardstyle bas) ,A dan een nummer dat van A naar A# gaat, A#,A#,A#

op t laatste wat van dezelde toonsoort, maar ben nu echt veel aan het spelen met opbouw in toonsoort. Hoe je zo echt mooi en goed klinkende climaxen kan maken. vooral het opbouwen van laag naar hoog en dan weer laag, dat klinkt echt van ':P:D:P'

idd afwisseling moet je erin houden! maar als je dioe afwisseling kan doen zoals jij dat wilt is dat helemaal mooi! tis ook wel zo dat als je veel in dezelfde toonsoort mixed dat t saai wordt. max 2 in dezelfde toonsoort achter mekaar. hoewel ik dat bij mijn laatste mix nie gedaan heb op t einde...
Artiest X-Side
Als ik draai bouw ik meestal op qua hardheid en intensiteit van de platen, ik vind dit namelijk belangrijker dan opbouwen in toonhoogtes.
idd ben ik t wel mee eens, ik sorteer als eerste op hardheid/intensiteit van platen. Daarna sorteer ik t fijner in toonsoort.
 
Artiest K-Libra
Ja pass out is wel een muziekkenner zie ik al :)
maar om nou al m'n platen zo te gaan kenmerken, ik denk dat ik net als veel andere dj's dat toch wel in hoofd hebben. Al is een geheugensteuntje zoals dat van jou nooit weg :). Voor de rest is alles al zo'n beetje door m'n voogangers gezegd, so i rest my case..


__________________________________________________­_________________________
Vanavond hardstyle radio! ik draai @ hardstyle @ www.x-tremebeatz.com van 19.00 tot 21.00
hehe thx :) je moet idd je muziek goed kenne jah. maar t is nie te doen om van al de muziek die je hebt de sleutel uit je hoofd te gaan leren. bij sommige platen label ik ook een verandering in het 16 beats per bar ritme bij de intro

neem bijvoorbeeld jimmy the sound - logico (org) versie.

die plaat is echt sniekie als je m voor t eerst draait. de intro loopt wel volgens het std 16 tellen ritme, maar wanneer die break komt, dus dat 'donder' geluid dan begint de bas een halve tel later dan dat je zou verwachten! stel je zou de plaat een halve tel later ingooien bij de 1e tel van de plaat waarbij je logico wil inmixen, dan begin die bas nog s 8 tellen later!! dus als je m wil ingooien en je wilt dat wanneer de bas erin komt en het goeie ritme volgt dan moet je die plaat dus 7,5 tel voor de 1e tel van de andere plaat erin gooien :S:S:S ik doe t eigelijk anders. als van een nummer de 1e tel is wacht ik (32-7.5=24.5 tellen) en gooi dan die plaat erin! dan loopt ie uiteindelijk mooi :)

zoveel moeite voor een plaatje :S
laatste aanpassing
leer je platen uit je kop, veel oefenen thuis, ook combinaties waar je ineens 2 of 3 tonen zakt kan erg vet zijn, maar doe er niet teveel moeite voor, tis veel belangrijker om de bassen en de beats te laten vloeien.als je 2 totaal verschillende platen toch lekker kan mixxen is dat een vettere kick dan 2 platen mixxen die je al 10 keer vantevoren geoefend heb.tis belangrijker om te weten hoe je platen in mekaar steken dan de kennis hoe je ze moet mixxen. een goede dj kan toch ALLES mixxen??
ja is zo! maar soms heb je wel s lastige exemplaren ertussen zitten. ik wil dan gewoon weten op welke manier die moeilijke plaat er toch vet ingemixed kan worden.

Als ik een cdtje met nieuw nummers maak, check ik eerste de toonsoort en ga dan gewoon maar aan het mixen.

Maar wat ik nu ook wle beetje door begin te krijgen is als ik een nummer heb waarvan ik de toonsoort nie ken, die mix ik dan en dan luister ik naar de toonsoort. En ik kan door te luisteren die toonsoort meestal ook wel gokken.

Heel veel platen mix ik gewoon, ik vind t ook erg leuk om platen die ik nog nie ken te draaien. Komt meestal wel wat leuks uit :)
idd combinatie "two lone swords man"met een 9"pounding grooves leek me onmogelijk, maar toen t lukte was t:wauw!!
ik tril er niet te zwaar aan, en combineer van alles,electro/techno en een mespuntje trancy techno. gewoon lekker draaien en t publiek lekker gek maken.