Gaat het om een platencontract ? Ik neem aan van wel.
Teken in ieder geval niet exclusief. Een royaltypercentage van ong. 11 a 13 procent is normaal voor jongens die net binnenkomen (als getekend artiest welteverstaan). Kijk verder wat het voorschot is, of dat voorschot terugvorderbaar is(bij slechte verkopen).
Verder moet je er ook even op letten dat bij slechte verkopen je meter niet in de - blijft staan bij een eventuele tweede plaat. Stel dat je eerste plaat zeer slecht verkoopt, maar je hebt wel een voorschot van 700 euro ofzo. Er zijn contracten waarin je eerst die 700 moet terugverdienen, voordat je royalties uitbetaald krijgt. Je krijgt dan ook geen voorschot voor je tweede plaat.
Maar sowieso is het geen slecht idee het contract eens door te nemen bij een gespecialiseerd iemand. Het is niet onverstandig lid te worden van de Nederlandse Bond van Toonkunstenaars. Die hebben de juiste mensen rondlopen die jouw contract goed kunnen analyseren. Ik geloof alleen wel dat je eerst al een paar maanden lid moet zijn voordat ze je daarbij helpen. Maar je kunt allicht contact met ze opnemen.
Maar sowieso teken nooit exclusief. Een titelcontract zou nog het mooiste zijn, maar dat doen ze vast niet.
Wat voor muziek gaat het eigenlijk om, en welk label ?
Teken in ieder geval niet exclusief. Een royaltypercentage van ong. 11 a 13 procent is normaal voor jongens die net binnenkomen (als getekend artiest welteverstaan). Kijk verder wat het voorschot is, of dat voorschot terugvorderbaar is(bij slechte verkopen).
Verder moet je er ook even op letten dat bij slechte verkopen je meter niet in de - blijft staan bij een eventuele tweede plaat. Stel dat je eerste plaat zeer slecht verkoopt, maar je hebt wel een voorschot van 700 euro ofzo. Er zijn contracten waarin je eerst die 700 moet terugverdienen, voordat je royalties uitbetaald krijgt. Je krijgt dan ook geen voorschot voor je tweede plaat.
Maar sowieso is het geen slecht idee het contract eens door te nemen bij een gespecialiseerd iemand. Het is niet onverstandig lid te worden van de Nederlandse Bond van Toonkunstenaars. Die hebben de juiste mensen rondlopen die jouw contract goed kunnen analyseren. Ik geloof alleen wel dat je eerst al een paar maanden lid moet zijn voordat ze je daarbij helpen. Maar je kunt allicht contact met ze opnemen.
Maar sowieso teken nooit exclusief. Een titelcontract zou nog het mooiste zijn, maar dat doen ze vast niet.
Wat voor muziek gaat het eigenlijk om, en welk label ?
in principe als je elke zin 10 keer op verschillende toon leest moet je het in principe zelf kunnen snappen wat er staat, alhoewel soms.....
exclusief tekenen is een keus die jezelf moet maken, ik heb exclusief voor een periode van 2 jaar getekend, dit betekend niks meer dan dat in die periode hun de eerste keus hebben over mijn tracks, willen ze een track niet mag ik zowiezo bij andere labels proberen titelcontracten te krijgen voor desbetreffende tracks...
en bij royaltievermelding ff heel goed kijken waarover het percentage geregeld wordt..vooral distributieprijs - 'verpakkings en verzendkosten' is een listig iets, want er zijn labels die daar gigantische bedragen voor schrijven waardoor jij alleen maar euros misloopt die hun in de zak steken..
verder nooit je producernaam afdragen aan het label...nooit je logos etc etc. want stel je contract loopt af mag je 20 jaar je eigen artiestennaam+logo niet gebruiken
verder als je van plan bent meerdere releases te doen ff lif worden van buma/stemra, en ff kijken...owja, in je contract kijken hoe je publishing is geregeld...staat daar niks over in kun je na veel centen fluiten, of je moet je eigen publishing gaan doen of daar een publisher voor nemen... in mijn contract is geregeld dat dit door het label zelf gedaan wordt (is beter, je eigen label weet het beste wat er met je tracks gebeurd, en kom je op verzamelaar kun je bij je label aankloppen als je geen geld krijgt)
exclusief tekenen is een keus die jezelf moet maken, ik heb exclusief voor een periode van 2 jaar getekend, dit betekend niks meer dan dat in die periode hun de eerste keus hebben over mijn tracks, willen ze een track niet mag ik zowiezo bij andere labels proberen titelcontracten te krijgen voor desbetreffende tracks...
en bij royaltievermelding ff heel goed kijken waarover het percentage geregeld wordt..vooral distributieprijs - 'verpakkings en verzendkosten' is een listig iets, want er zijn labels die daar gigantische bedragen voor schrijven waardoor jij alleen maar euros misloopt die hun in de zak steken..
verder nooit je producernaam afdragen aan het label...nooit je logos etc etc. want stel je contract loopt af mag je 20 jaar je eigen artiestennaam+logo niet gebruiken
verder als je van plan bent meerdere releases te doen ff lif worden van buma/stemra, en ff kijken...owja, in je contract kijken hoe je publishing is geregeld...staat daar niks over in kun je na veel centen fluiten, of je moet je eigen publishing gaan doen of daar een publisher voor nemen... in mijn contract is geregeld dat dit door het label zelf gedaan wordt (is beter, je eigen label weet het beste wat er met je tracks gebeurd, en kom je op verzamelaar kun je bij je label aankloppen als je geen geld krijgt)
bedankt voor de info impulz connection
die had ik ook nodig 







