Partyflock
 
Forumonderwerp · 588293
 
Hoewel het volgende seizoen nog ver weg is, werd vandaag bekend dat m.i.v. het seizoen 2002-2003 de eerste 8 (!) rijders die de finish halen punten voor het WK krijgen. De winnaar krijgt-zoals nu-10 punten, de nummer twee 8 en dan ieder een punt minder. De FIA neemt deze 'maatregel' om de F1-welke afgelopen seizoen te 'lijden' had onder de supprematie van Scuderia Ferrari- aantrekkelijker te maken. Wat denken jullie, zal de F1 hier idd aantrekkelijker door worden?
Ja denk het wel nu wordt een foutje niet meteen helemaal afgestraft maar kan je gewoon nog een puntje verdienen :D
hoe is ut nu pcies dan?
laatste aanpassing
 
Afgelopen seizoen was de puntentelling als volgt (eindplaats met bijbehorende punten):
1. 10 pnt
2. 6 pnt
3. 4 pnt
4. 3 pnt
5. 2 pnt
6. 1 pnt

En wereldkampioen is natuurlijk degene die op het eind de meeste punten heeft ;p
Werkzaam bij Partyflock
ik denk beter dat ze kunnen zeggen voor elke plaats verder van michael shumacher af krijg je 2 punten minder :D
wel leuk dat de slechte teams nu ook de kans hebben om in een lijstje voor te komen!

en op deze manier wordt uitrijden van een wedstrijd en dus de betrouwbaarheid van het materiaal ook beter beloond!
laatste aanpassing
 
Ze moeten ook punten gaan geven voor snelste ronde, en kwalificatie... Dat zou dan nog mooier zijn... :)
 
Ik hoop het, want ik heb geen zin om dit jaar al een duur kaartje (450 pleuro) voor de GP in Monza te kopen, met het risico dat die KUTMOF dan al wereldkampioen is. (overkwam me dit jaar al in Francourchamps :s).
 
Vind het een goede regel, sterker nog ze kunne het wel opkrikken naar de 1e 15 minimaal 1 punt.

nr 1 25
nr 2 20
nr 3 17

verzin verder maar wat:)
De grote revolutie in de Formule 1 is uitgebleven. Zoals verwacht heeft de F1-commissie de extreme voorstellen van de FIA van tafel geveegd. Volgend jaar geen rijderswissel en Michael Schumacher hoeft niet met extra kilo's rond te rijden. Toch verandert er wel iets in 2003. (update)

De belangrijkste besluiten van de F1-commissie op een rij:

Kwalificatie
De kwalificatiesessie van één uur op zaterdag wordt geschrapt en vervangen door een nieuw format waarbij de rijders zowel op vrijdag als op zaterdag in een sessie van een uur slechts één kans krijgen om in een vliegende ronde een tijd neer te zetten. In plaats van een onbeperkt aantal auto's toe te staan tijdens de sessies gaan ze nu één voor één naar buiten. De volgorde op vrijdag wordt bepaald door de stand in het wereldkampioenschap (nummer één als eerste naar buiten). Tijdens de eerste race geldt de eindstand van het jaar daarvoor. De tijden van vrijdag bepalen de volgorde van de zaterdag waarbij de snelste van vrijdag op zaterdag als laatste naar buiten mag. Zowel op vrijdag als zaterdag duurt de kwalificatie van 13:00 tot 14:00.

Puntensysteem
Een tweede belangrijke verandering is dat het puntensysteem wordt hierzien. In plaats van de eerste zes krijgen nu de eerste acht gefinishte rijders punten. Nummer één krijgt nog steeds tien punten, maar het gat naar nummer twee is verkleind. Deze krijgt nu acht punten (was zes). De derde plek scoort zes punten, de vierde plek vijf en de volgende plekken scoren steeds één punt minder tot nummer acht die nog één punt krijgt.

Spa
Max Mosley heeft verder het vermoeden bevestigd dat de teams het niet eens konden worden om tijdens de Grand Prix van België zonder tabaksreclame te rijden. Dit betekent dat het beroemde circuit van Spa van de kalender zal worden afgevoerd.

Teamorders
Eén van de grootste ergernissen tijdens het afgelopen seizoen was het gebruik van teamorders door Ferrari. Komend seizoen wordt het gebruik van teamorders die het verloop van de race veranderen, verboden. De vraag blijft bij het verbieden van teamorders echter altijd hoe dit verbod kan worden gehandhaafd.

Banden
Ook op het gebied van de banden grijpt de F1-commissie in. In tegenstelling tot dit jaar waarbij de bandenleverancier dezelfde twee droge banden aan verschillende teams leverde, mag nu elk team tijdens een Grand Prix twee verschillende droge banden kiezen. Bandenleveranciers kunnen nu dus banden ontwikkelen voor specifieke auto's en hoeven geen compromissen meer te sluiten zoals Michelin dit jaar met Williams en McLaren. Het aantal droge bandensets blijft beperkt tot tien per Grand Prix. Slechts één type regenband is toegestaan.

Inhalen
Binnen de commissie bestaat overeenstemming dat inhalen makkelijker gemaakt moet worden. Hier zal een studie naar worden verricht waarbij de nadruk zal liggen op het ontwerp van de auto's en de circuits.

Schema vrije training
De vrije training blijft op vrijdag van 11:00 tot 12:00 en op zaterdag van 9:00-9:45 en van 10:15-11:00

Testen
Het schema van de vrije training kan echter worden uitgebreid met een extra sessie op vrijdagmorgen van 09:00 tot 11:00. Tijdens deze sessie mogen teams die ermee akkoord gaan het aantal testdagen tussen 1 maart en 1 november te beperken tot tien, hun auto's en reserve-auto's (en zelfs testrijders) laten rijden om de noodzakelijke testgegevens van het circuit te verkrijgen. Dit gebeurt alleen als minimaal drie teams voor 15 december akkoord gaan met de FIA om hieraan mee te werken. Omdat dit voorstel een belangrijke kostenbesparing en voordeel tijdens de specifieke Grand Prix oplevert, wordt verwacht dat verscheidene teams hiermee akkoord zullen gaan.
 
een beperkte keuze uit chassis, en motoren met dezelfde cilinderinhoud (dit is het geval in de Fed Ex Cart Series) zou de Formule 1 volgens mij veel aantrekkelijker maken.

Wel een beetje jammer dat Spa van de kalender wordt gehaald...
 
Ja ik vond Spa juist de GP waar het meeste gebeurde.
Volgens de rijders is Spa ook het leukste!

De rede dat die amerikanen maar een beperkt aantal motoren kunnen kiezen is dat ze te dom zijn om het allemaal zelf te ontwikkelen!!!
6liter motoren en net zo snel als F1 STAKKERS!!
 
...EAU ROUGE...zegt genoeg denk ik.

2 M.V.P., de motoren in Cart-series zijn 2.65 L V8 motoren...

Het gebruik van slechts drie verschillende motoren (Honda, Toyota, Ford-Cosworth; toch niet de minste krachtbronnen) komt volgens mij doordat de eigenaren van de Cart-series een deal hebben met deze leveranciers. De teameigenaren en sponsoren kunnen hier dus m.i. net veel invloed op uitoefenen.
 
Oh sorry ik zat met mijn hoofd in de INDYCAR wereld!

CART heb je gelijk in!

He is F1 nou 3liter of 2liter?
Ze moeten gewoon 10 punten geven aan de nummer 4 bijvoorbeeld. Moet je eens kijken wat voor races dat oplevert. Dan wil iedereen opeens 4e worden.

;-P
 
In de F1 rijden volgens mij alle teams met een 3Liter V10.

De auto's waarmee ze in de IRL rijden hebben trouwens volgens mij ook maar een beperkte keus uit chassis en motoren.
laatste aanpassing
 
Zat dit jaar nog bovenop Eau Rouge. 'k Zal het circuit van Spa missen in de F1 kalender.
 
ben ook wel benieuwd wat da matta in de toyota gaat laten zien.