Partyflock
 
Forumonderwerp · 1136566
Hallo,

In professionele muziek in bijvoorbeeld trance, techno, ambient, goa etc. hoor je vaak tracks beginnen met een spacende intro (en breaks in dance tracks). ze hebben ook vaak zo'n spacende achtergrond met lang uitgerekte effectgeluiden die allemaal op bepaalde manieren gemoduleerd worden en zo. In vst's zitten die sounds ook wel, maar ik snap vaak geen reet van hoe presets nou precies opgebouwd zijn. Het lukt me nooit om zelfs goeie presets te bouwen. :s maar ik wil ook niet 100% afhankelijk daarvan zijn aangezien ik m'n eigen ding met sounds wil doen. alleen dat lukt me vaak niet omdat ik de bediening niet echt snap...

dus mijn vraag is hoe werkt dat precies met moduleren en zo? Hoe krijg je bijvoorbeeld van die slepende spacende sounds voor in een intro die van heel ruimtelijk en dof naar heel scherp en hoog gaan? Hoe krijg je zulke ruis-achtige, space geluiden met diepgang?

Ik hoop dat m'n vraag een beetje duidelijk is want ik vind het wat lastig om te verwoorden.
 
Hoi.
Ten eerste , Als je dat soort geluiden wil gaan desingen , Zal je je meer moeten gaan verdipen in Synthese .
Daar bedoel ik mee . Leer wat elk , knopje , schuifje , draaiknop , enzv doet . ( Amp , Pitch , Filter , Llfo , Envelope ook wel eens adsr genaamd , enzv ) .
Het Moduleren van geluiden woordt met de Lfo of de Envelope gedaan . Die je dan naar bijvoorbeeld de pitch of cutof van de filter kan routen .
Je kan je sounds ook moduleren , Door midel van midi of automation . Dit gebeurt van uit de sequencer .
Er zijn zat video tutorials op youtube , Waar in dit haarfijn wordt beschreven.
laatste aanpassing
Thnx voor je antwoord!
Ik ben nu op youtube allerhande filmpjes aan het kijken. Op zich wel leerzaam, maar heb nog niet helemaal gevonden wat ik zocht. Maar ik blijf wel ff doorzoeken.
Af te doe verdwaal je gewoon in de complexiteit van die dingen. de basics snap ik op zich wel, maar als het meer de diepte in gaat en echt complex wordt dan raak ik het wel kwijt.
Is kwestie van gewenning waarschijnlijk?

Ken je die vengeance sample pakketten? Daar heb je van die uplifter, downlifters, noises, explodes etc. dát soort effecten zou ik wel willen kunnen creeëren. Maar weet vaak niet welke grondstof in de oscilator ze gebruiken bijvoorbeeld. Snap ook niet echt hoe die geluiden zich ontvouwen. En zo'n explode sound, hoe je die zo hard laat 'exploderen' snap ik ook voor geen fuck.. hoe de fuck moet dat en zo? :lol:
Werkzaam bij Hardblast Events
Artiest {SHOWLIST artist 36773, 60431, 33916}
weet niet welk programma je gebruikt.
Zoek eens op of je kunt time stretchen. Als je een tof geluidje heb (piano toontje, vocal, clap wat dan ook) van 5 sec bijv.
dat moet je meestal op een audio track inladen geen midi/vst instrument.
dat toontje kun je dan uitrekken tot een lange 'toon/klank' van 30 sec/ 1 minuut of zelfs 3 kwartier :P. Dan heb je een best lelijk geluid, klinkt erg kapot.
Maar als je daar overheen een mooie lange delay, een flinke reverb en misschien nog wat andere effecte ofz. Dan krijg je al snel een zeer spacend geluid :)

en wat Nuclear fartout :P. zegt moet je ook zeker doen. daar kun je ook zeer spacende geluiden mee maken!
laatste aanpassing
 
Uitspraak van Barry op donderdag 11 oktober 2012 om 04:02:
dus mijn vraag is hoe werkt dat precies met moduleren en zo?


open Vanguard, selecteer de preset 'tek helicopter', teken een noot van 16 maten lang, exporteer 'm als wav, knal de wav als audiospoor in je project, stel m zo in dat ie achterstevoren af speelt, beetje schuiven in de playlist tot het 'omslagpunt' gelijkloopt met het begin van een nieuwe frase (8 bars loopje waar je bijv. ook n cymbal verwacht of nieuwe melodie zou introduceren), geef hem een mixerkanaal, haal alles onder de 100-200hz weg, knal er een Fruity Delay met de 'ambient' preset op, en klaar is je sweep FX.
laatste aanpassing
 
Basis voor zelf te maken zou ik gewoon een lead preset voor pakken, een trancepad met veel delay en reverb. Dan vervang je de waveforms van je oscillatoren door white noise, zet je de sustain tijd (van je amp envelope en evt ook filter envelope) maximaal open, en ga je de filter cutoff automaten en op laten komen zodat hij piekt op het punt dat je wil dat de sweep het hoogtepunt bereikt en bouw je hem daarna met dezelfde cutoff weer af. Uiteraard moet je dan weer een lange noot afspelen die gedurende die hele automation edit af blijft spelen, en op de goeie toonhoogte maar da's een kwestie van uitproberen.

Verder kan je nog de panning automaten, en die om de 3kwart tel, of om de tel, of juist halve tel, om en om iets naar links of iets naar rechts pannen.

Die Vengeance sounds komen op de gekst mogelijke manieren tot stand, ze knippen zelfs vage sounds uit filmsoundtracks en gaan daar allerlei fx op zetten, het geluid uitrekken, bitcrushen, totaal onherkenbaar vernaggelen en meer white noise achtig maken en er dan via dikke reverb en delay plugins en hardware fx waanzinnige galmgeluiden uit halen en die vervolgens weer door de mangel halen, er een filter op zetten en die automaten etc., zo gek als je maar kan bedenken. Wat Manuel Schleis (de maker ervan) ooit vertelde tegen een kennis van me; 'think outside the box'. Oftewel van de meest verneukte shit valt nog bruikbare fx te maken als je weet wat je doet.
laatste aanpassing
Uitspraak van Falling dreams op donderdag 11 oktober 2012 om 19:42:
weet niet welk programma je gebruikt.
Zoek eens op of je kunt time stretchen. Als je een tof geluidje heb (piano toontje, vocal, clap wat dan ook) van 5 sec bijv.
dat moet je meestal op een audio track inladen geen midi/vst instrument.
dat toontje kun je dan uitrekken tot een lange 'toon/klank' van 30 sec/ 1 minuut of zelfs 3 kwartier :P. Dan heb je een best lelijk geluid, klinkt erg kapot.
Maar als je daar overheen een mooie lange delay, een flinke reverb en misschien nog wat andere effecte ofz. Dan krijg je al snel een zeer spacend geluid


Zal ik eens proberen, maar kun je daarmee dan ook wel modulatieshit doen?




Uitspraak van verwijderd op donderdag 11 oktober 2012 om 19:50:
open Vanguard, selecteer de preset 'tek helicopter', teken een noot van 16 maten lang, exporteer 'm als wav, knal de wav als audiospoor in je project, stel m zo in dat ie achterstevoren af speelt, beetje schuiven in de playlist tot het 'omslagpunt' gelijkloopt met het begin van een nieuwe frase (8 bars loopje waar je bijv. ook n cymbal verwacht of nieuwe melodie zou introduceren), geef hem een mixerkanaal, haal alles onder de 100-200hz weg, knal er een Fruity Delay met de 'ambient' preset op, en klaar is je sweep FX.


Bedoel je Vanguard vst?
Zal eens kijken hoe dit werkt. thnx!
Uitspraak van Barry op donderdag 11 oktober 2012 om 19:59:
Zal ik eens proberen, maar kun je daarmee dan ook wel modulatieshit doen?


Nee dat niet echt. dan moet je idd iets van een synth gebruiken en met de LFO gaan spelen :)

Uitspraak van verwijderd op donderdag 11 oktober 2012 om 19:58:
Verder kan je nog de panning automaten, en die om de 3kwart tel, of om de tel, of juist halve tel, om en om iets naar links of iets naar rechts pannen.


automaten is idd belangrijk als je een spacende 'drone/ effect' wilt maken.
Check deze voor een downlifter effect:


Je moet ff de comments op die tijdbalk erbij lezen ofc
laatste aanpassing
Haha, ik dacht eerst dat het een grapje was dat je postte toen ik die hoest hoorde :D
Zo cool dit zeg (Y)

Zo kun je dus van zo'n beetje ieder onzinnig samplegeluid wel iets maken?

Ik ga het eens uitproberen als ik thuis ben!
Er staat op die tijdbalk ook dat ik een esemble effect zou moeten gebruiken, maar die heb ik niet. Ik weet ook niet wat voor effect dat is en krijg het oo kniet gevonden. Dus wat is een esemble, wat doet die precies?
 
Uitspraak van Barry op vrijdag 12 oktober 2012 om 14:47:
Er staat op die tijdbalk ook dat ik een esemble effect zou moeten gebruiken, maar die heb ik niet. Ik weet ook niet wat voor effect dat is en krijg het oo kniet gevonden. Dus wat is een esemble, wat doet die precies?


Een esemble effect is een sort van chorus effect. Die zorgt er voor dat je sampel verdubeld woord afgespeeld, Maar een van de afgespeelde sampels is iets anders gepitchd, Dit zorgt er voor als je bijvbeeld een vrouwe stem gebruikt, Dat et lijkt of er meerdere vrouwen zingen. Het hoeft niet precies et zelfde als in dat voorbeeldje , Pak gewoon een stereo delay of een reverb ,chorus. (y)




In het filmpje hier boven zie je hoe et werkt.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van Barry op donderdag 11 oktober 2012 om 19:59:
Vanguard vst


De allermakkelijkste plugin bijna om te beginnen met zelf je geluidjes maken mbv synthese.
Of werk je net als iedereen in dat kutprograma FL, dan pak je gewoon de 3xosc. Zelfde.

En zo moeilijk is het allemaal niet hoor...LEREN. Dat is wat je moet.
Draai aan de knoppen, luister en kijk wat er gebeurd.
Kwartjes gaan vallen naar mate je het meer en meer doet.

Logisch nadenken wil ook nog wel eens helpen.
Succes.
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 13 oktober 2012 om 09:00:
Een esemble effect is een sort van chorus effect. Die zorgt er voor dat je sampel verdubeld woord afgespeeld, Maar een van de afgespeelde sampels is iets anders gepitchd, Dit zorgt er voor als je bijvbeeld een vrouwe stem gebruikt, Dat et lijkt of er meerdere vrouwen zingen. Het hoeft niet precies et zelfde als in dat voorbeeldje , Pak gewoon een stereo delay of een reverb ,chorus.


Klinkt wel cool. Ik ga 's kijken voor zo'n plugin. Denk dat ik die wel kan gebruiken in veel gevallen.

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 16 oktober 2012 om 07:02:
De allermakkelijkste plugin bijna om te beginnen met zelf je geluidjes maken mbv synthese.
Of werk je net als iedereen in dat kutprograma FL, dan pak je gewoon de 3xosc. Zelfde.

En zo moeilijk is het allemaal niet hoor...LEREN. Dat is wat je moet.
Draai aan de knoppen, luister en kijk wat er gebeurd.
Kwartjes gaan vallen naar mate je het meer en meer doet.

Logisch nadenken wil ook nog wel eens helpen.
Succes.


Ja dat zeg jij nou wel zo makkelijker maar soms kunnen presets verdomd complex in elkaar zitten. Moet je de absynth 5 maar 'ns checken.
Maar het is wel een uitdaging. Het gaat al wat beter de laatste paar dagen door hier en daar wat filmpjes op youtube te hebben gekeken (Y)
 
Uitspraak van Barry op dinsdag 16 oktober 2012 om 13:32:
Ja dat zeg jij nou wel zo makkelijker maar soms kunnen presets verdomd complex in elkaar zitten. Moet je de absynth 5 maar 'ns checken.
Maar het is wel een uitdaging. Het gaat al wat beter de laatste paar dagen door hier en daar wat filmpjes op youtube te hebben gekeken


we call that making progress thums up
Inmiddels lukt het al een stuk beter dankzij jullie tips(y)
Maar die vst's zijn nog steeds een beetje een oerwoud voor me. Zeker de absynth 5... maar wel vet
 
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 13 oktober 2012 om 09:00:
Een esemble effect is een sort van chorus effect. Die zorgt er voor dat je sampel verdubeld woord afgespeeld, Maar een van de afgespeelde sampels is iets anders gepitchd


Ik dacht altijd dat een chorus samples een klein beetje met pre-delay t.o.v. elkaar afspeelt, zodat je een breder geluid krijgt. Net als met vocals mono opnemen en dan in Wavelab het monospoor op 2 kanalen kopiëren, 1 vol naar links en ander vol naar rechts pannen, en vervolgens 1tje een paar milliseconden opschuiven....
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 24 oktober 2012 om 11:17:
Ik dacht altijd dat een chorus samples een klein beetje met pre-delay t.o.v. elkaar afspeelt, zodat je een breder geluid krijgt. Net als met vocals mono opnemen en dan in Wavelab het monospoor op 2 kanalen kopiëren, 1 vol naar links en ander vol naar rechts pannen, en vervolgens 1tje een paar milliseconden opschuiven...


Chorus is een geluidsverschijnsel (zweving) dat optreedt als meerdere bronnen tegelijk geluid van een vrijwel (maar niet helemaal) gelijke toonhoogte uitzenden. Dit effect wordt tevens nagebootst met elektronische effectapparatuur voor bijvoorbeeld elektrische gitaren.

Wanneer het bron- en chorussignaal bij elkaar gemixt worden, ontstaat zweving, wat in een bredere klank resulteert.

Uitspraak van verwijderd op woensdag 24 oktober 2012 om 11:17:
Net als met vocals mono opnemen en dan in Wavelab het monospoor op 2 kanalen kopiëren, 1 vol naar links en ander vol naar rechts pannen, en vervolgens 1tje een paar milliseconden opschuiven....


dit is stereo doubling met een dellay op links of rechts
laatste aanpassing
wat ook helpt is echo boy van soundtoys. je kan de delay zo instellen dat je basisgeluid gaat spacen met een mooie stereo sound.