Partyflock
 
Forumonderwerp · 1109202
Waarschuw beheerder
Hallo Mensen,

Misschien dat jullie mij ergens mee kunnen helpen.
Ik heb onlangs een nieuwe distributieriem laten zetten in mijn Atos.
Vanaf het moment dat die nieuwe riem erin zit verbruikt hij behoorlijk veel benzine.
Normaal rij ik 560km op een volle tank, nu 380km :S
De riem is erin gezet vóór de winter/kou en toen gebruikte hij ookal veel. Nu zelfs nog ietsjes meer vanwege de kou.
Net de dealer gebeld en mijn verhaal gedaan. Volgens hun is er geen link tussen een nieuwe riem en hoog bezine verbruik, maar kan wel even langskomen volgende week om de auto te laten doormeten ofzo.
Aangezien mijn kennis niet verder gaat dan het vervangen van een band/olie etc vraag ik het hier ook maar even ;)
Kan het hoge vebruik te maken hebben met het vervangen vd distrubutieriem? :/
De automatische choke blijft tegenwoordig ook hangen (deed hij niet). Nu gaat hij pas uit na bv 35km snelweg en als je dan weer stil komt te staan.

Iemand een idee? :frusty:
Alvast bedankt !
Waarschuw beheerder
Een versprongen distributieriem lijkt mij vrij onlogisch omdat je dan ook andere klachten zou moeten hebben.
Het verband tussen kou en meer benzine verbruik is logisch maar nu is het wel significant hoger.
Mijn advies is om de wat de dealer aanbied te laten uitvoeren,en als je slim bent vraag je of hij dit kosteloos wil doen.
Ik zou kiezen om de co2 te testen en uitlezen.Het kan zoveel zijn luchtfilter,temperatuurmeter enz...
Waarschuw beheerder
Als de choke blijft hangen dan verbruikt de auto ook meer.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Danaë op dinsdag 28 december 2010 om 10:48:
De automatische choke blijft tegenwoordig ook hangen (deed hij niet). Nu gaat hij pas uit na bv 35km snelweg en als je dan weer stil komt te staan


Lijkt me dat je het te hoge verbruik eerder hier moet zoeken dan in de vevanging van je distributieriem
 
Waarschuw beheerder
Grote kans dat choke de oorzaak is.

Of anders hebben ze hem niet goed op tijd gezet bij het plaatsen van de nieuwe distributieriem .
Waarschuw beheerder
duidelijk een geval van een te lage accu spanning
zullen ze wel zijn vergeten bij te vullen na de distributieriem vervangen
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Danaë op dinsdag 28 december 2010 om 10:48:
De automatische choke


Auto's hebben al dik 20 jaar geen choke meer maar een electronische injectie, die kan dus nooit blijven hangen
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Danaë op dinsdag 28 december 2010 om 10:48:
De automatische choke blijft tegenwoordig ook hangen (deed hij niet). Nu gaat hij pas uit na bv 35km snelweg en als je dan weer stil komt te staan.


:vaag:

Sowieso gebruikt een auto meer in de winter, omdat het langer duurt voordat de auto warm is. Hierbij wordt er altijd meer ingespoten.

De dealer heeft gelijk. Tenzij je een oude diesel zou hebben waarbij de timing niet helemaal klopt, moet je er gewoon vanuit gaan dat het vervangen van de distributieriem inderdaad geen invloed heeft op je brandstofverbruik.
 
Artiest Condance
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 december 2010 om 18:05:
Auto's hebben al dik 20 jaar geen choke meer maar een electronische injectie, die kan dus nooit blijven hangen


Inlaatluchttemperatuursensor kan wel kapot zijn waardoor hij teveel brandstof in blijft spuiten maar je lambda sonde zou dit weer moeten terugkoppelen waardoor hij zelf al een storing waarneemt...?
 
Artiest G-Member
Waarschuw beheerder
of je lambda is gaar, blijven van die fijne gevoelige klote dingen
Waarschuw beheerder
donateur
zou het idd in een sensor zoeken, waarschijnlijk Lamba, valt ook niet te koppelen aan het vervangen van de distributieriem, gewoon een kwestie van stom toeval.
Waarschuw beheerder
opzich kan je auto best onzuiniger worden van een verkeerd gemonteerde distributie riem, en zeker als je ontstekingsmoment wordt bepaald aan de hand van de stand van je nokkenas. ik weet niet precies hoe het bij een atos zit, maar het zou ook nog kunnen zijn dat er een paar slangen niet goed zitten ofzo, waardoor valse lucht aangezogen wordt en je motormanagement hele verkeerde waardes krijgt.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Smiley © op dinsdag 28 december 2010 om 14:03:
Lijkt me dat je het te hoge verbruik eerder hier moet zoeken dan in de vevanging van je distributieriem


Dat is de choke pas gaan doen na het vervangen vd riem.

Uitspraak van Chris :rot: op woensdag 29 december 2010 om 17:19:
Sowieso gebruikt een auto meer in de winter, omdat het langer duurt voordat de auto warm is. Hierbij wordt er altijd meer ingespoten.


Vrij logisch dat een auto in de winter meer verbuikt. Maar zoals je kunt lezen schrijf ik dat hij al vóór de winter bleef hangen en meer ging verbruiken. Ookal is de motor volgens de meter op temp. maakt hij nog te hoge toeren.
Of te wel gelijk na het plaatsen van een nieuwe riem.
Dus ik reed alrijd 560km op een tank en met een nieuwe riem maar 380km :/
Vind hem ook totaal niet zuinig meer. :no:

Ben eigenlijk nog niet veel wijzer :/
Misschien moet ik hem maar gewoon door de dealer laten uitlezen en dan maar zien wat daaruit komt.
Echter, wil me niets wijs laten maken.
Heb gelukkig nog geen echte nare ervaringen met deze dealer gehad maar toch...:bloos:

Misschien moet ik de Atos ook maar voor een grote beurt doen.
Gisteren hield hij ineens heel erg in toen ik reed. Gas geven en zo goed als niet vooruit komen :S

Dat van die lambda sonde, zou dat bovenstaande ook kunnen verklaren?
En als ze de auto uitlezen komt dat dan ook naar voren of moet je dat op een andere manier checken?

Alvast bedankt en euh...nog een gelukkig nieuwjaar :cheer:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
ik persoonlijk denk dat in mijn post toch wel een paar aandachtspuntjes staan hoor :) uitlezen zegt ook lang niet alles.

En jouw auto heeft geen choke