Partyflock
 
Forumonderwerp · 661839
ik heb informatie nodig over t opstarten van een eigen label.alles wat er mee te maken heeft: info over K.v.K , belastingdienst, publishers e.d.wie heeft hier meer info over???
 
Als je dat serieus van plan bent dan ga je toch niet hier informeren. Bel ze effe op zou ik zeggen, beetje lui uitgevallen?
excuse me, lui uitgevallen. kreeg dit advies van omkara.ben al bezig met de balastingdienst maar meer info is altijd welkom
Sowieso zul je dit advies ook wel van de belastingdienst krijgen, maar volgens mij dien je in ieder geval een label als dit onder te brengen in ws een v.o.f. of andere rechtsvorm en zul je dit moeten aanmelden bij de KvK.

Ik kan me trouwens voorstellen dat het wellicht ook handig is om eens contact op te nemen met bijvoorbeeld vinylpersers om daar eens mee te praten. Misschien dat zij je verder kunnen helpen op het gebied van publishing, zeker kunnen ze informatie geven over kosten van het in omloop willen brengen van vinyl.

Veel succes!
Zoek eerst maar eens een distributiebedrijf die te vertrouwen is...
Monney..
 
Zoek eerst maar eens een distributiebedrijf die te vertrouwen is...
idd astral bijvoorbeeld.. legt eraan wat voor style je doet ook ..

en zoek artiesten !! maak vrienden :D check goed bij collega "labelmanagers" hoe een artiesten contract in elkaar zit.. of vergelijk diversen als je eraan kunt komen.. verdiep je in persen,mastering, produceren op zich.. mocht je dat nog niet weten dan he!!

weet genoeg over buma etc etc.. dat er ook een iets als een fonds bestaat.. dus mocht je een artiest hebben die 2 platen per 4 jaar uitbrengt hij/zij bij jou in het fonds ken .. etc etc etc etc etc..


check de naam van je toekomstige label
Zorg dat als je begint je goeie en verzorgde promo pakketten maakt .. cd/vinyl met goeie info over je artiest(en) en zorg dat ze bij de juiste mensen komen .
laatste aanpassing
Was al eens een topic over geweest: https://partyflock.nl/SECTION/forum/ACTION/showtopic/TOPICID/629182 Daar is ook al wel de nodige info te vinden.

Het is sterk aan te raden een platenlabel in een bedrijfsvorm te gieten, en dan liefst in een BV (dan heb je in privé minder aansprakelijkheid, maar je bent wel veel meer geld kwijt aan notaris, KvK, aandelenuitgifte, etc).

Als je zelf weinig weet van boekhouden ed dan zal je toch echt een accountant of boekhouder (dat is in feite een goedkoop uitgevallen accountant) in de arm moeten nemen. Die kan je adviseren over het een en ander op fiscaal, bedrijfstechnisch en -organisatorisch gebied. Ga NIET blind af op wat de belastingdienst je vertelt, zij hebben immers als taak geld binnen te halen en zullen je bewust of onbewust nooit alle fiscale mogelijkheden uit zichzelf vertellen. EDIT: de site van de belastingdienst is natuurlijk wel een aardig naslagwerk. Net als de site van de KvK.

Verder schijn je al contact te hebben met Omkara bij wie je volgens mij met de meer labeltechnische vragen terecht kan.
laatste aanpassing
ik weet zelf wel gelukkig t een en ander van boekhouden e.d..was eigenlijk in de veronderstelling dat een een mans zaak de beste optie was maar dan ben je inderdaad volledig aansprakelijk .dank je voor de link zal s ff gaan kijken
Weet hier iemand nog een goedkoop adresje voor het persen van vinyl :) ?
 
haha, doe wat je niet laten kan, maar ik heb het ook gedaan, ben bezig, haha, maar zoek maar goed in de forum onderwerpen, dan vind je het vanzelf wel uit, of kijk op
[flame in]
directx.nl
[flame out]

wil alleen even antwoorden, een BV oprichten kost zoveel geld, zeker 1 jaar salaris.
laatste aanpassing
 
BV kost veel geld maar ga je op je bek en je hebt mensen in dienst enzo.. dan houd je tenminste je huis misschien nog en je hondjes :P
wil alleen even antwoorden, een BV oprichten kost zoveel geld, zeker 1 jaar salaris.


Da's stierenpoep. De grootste post is het volstorten van het aandelen kapitaal (ca E 20.000 eenmalig), maar dat kan via een rekenig courant van prive aan de BV. Daar hoeft dus geen cent aan te pas te komen. In vergelijking met een eenmanszaak betaal je dan dus meer voor een notaris (eenmalig ca E 400), KvK (minimaal E 100 meer tot maximaal E 1200 meer voor een BV met miljoenenomzet) en een accountant is bij een BV ook wel aan te raden (afhankelijk van de accountant, de werkzaamheden en de grootte van de BV E 250 tot E oneindig per jaar).

Wel zijn er nog aandachtspunten voor het 'minimumloon' van de DGA (Directeur/GrootAandeelhouder) van de BV, wat zo'n E 40.000 is op full-time jaarbasis. Maar daar is wel onderuit te komen als je niet full-time werkt of als je weinig activiteiten hebt oid. En mocht de BV een dergelijk bedrag niet in kas hebben, dan kan het weer verrekend worden op de rekening courant.


Ik weet niet in welke grootte je het gaat aanpakken, maar techno (even afgaande op je naam en je favoriete stijlen) is nou niet bepaald de best verkopende stijl in Nederland. Dus zal je waarschijnlijk internationaal moeten gaan denken. En dat brengt al snel enige grootte met zich mee.

Als je het klein aanpakt is de kans dat het misgaat natuurlijk ook veel kleiner. En zolang je niets leent, kan je ook niet failliet gaan. Dus denk er nog maar eens over na :)
laatste aanpassing