(permanent verbannen)
AMSTERDAM, - Opnieuw heeft de Staatsloterij zelf een bom gelegd onder het vertrouwen van het publiek. De zogenaamd uitverkochte oudejaarstrekking blijkt namelijk helemaal nooit uitverkocht te zijn geweest.
Door een computerfout zijn 800.000 halve loten op de plank blijven liggen, maar de loterij zweeg daarover. Zo werd de totale prijzenpot circa acht miljoen euro kleiner en moest de superhoofdprijs om die reden worden opgesplitst. "Hoe eerlijk is dit systeem nog?" vraagt hoogleraar rechtssociologie Nick Huls zich af.
De bal kwam alsnog aan het rollen toen de Staatsloterij alle circa drieduizend verkooppunten een brief stuurde waarin werd aangekondigd dat ze een tegemoetkoming krijgen voor misgelopen provisie. De computer van de loterij had 800.000 halve loten aangemerkt als hele loten en daardoor de 'andere' halve loten van deelname uitgesloten. De Staatsloterij schat de schade voor de eigen organisatie op 15 miljoen euro, zo leert navraag door deze krant. Een woordvoerder van de loterij bezweert dat de deelnemers die wel een lot wisten te bemachtigen niet zijn benadeeld.
Hoofdprijs
Toevalligerwijze viel de hoofdprijs van 25 miljoen euro in de uitverkochte loterij juist op een half lot waarvan de wederhelft niet verkocht was. "Ik heb namens een trouwe klant ook gebeld met de Staatsloterij over de verbazing hoe slechts één half lot de hoofdprijs kon winnen in een uitverkochte loterij", zegt Joop Mensink van de gelijknamige winkel in Zwolle. "Klanten kunnen er niet mee uit de voeten. Mij werd toen verteld dat de andere helft van dat lotnummer waar de hoofdprijs op viel, verkeerd was uitgedraaid in een van de winkels in Nederland en daardoor niet meer aan de trekking meedeed. Maar nu hoor ik opeens dit verhaal." "Pas als er nadrukkelijk navraag wordt gedaan, komen ze pas met een verklaring. Het is niet eerlijk van ze. Juist van een staatsbedrijf verwacht je meer transparantie", zegt hoogleraar Nick Huls, die rechtssociologie doceert aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.
Huls was ook voorzitter van een adviescommissie voor rationalisering van de wet op de kansspelen. Er werd weinig mee gedaan. "Het huidige beleid staat bol van de schijnheiligheid", zegt Huls. Officieel is in Nederland het college van toezicht op de kansspelen verantwoordelijk voor controle op de loterijen. "Toegegeven, het is soms moeilijk uit te leggen hoe de loterij in elkaar steekt, maar wij zijn ervan overtuigd dat niemand wordt benadeeld", zegt secretaris Eric van Vondelen van het college.
Kritiek
Hoogleraar Huls verbaast die uitleg niets. "Ze willen graag een kritisch geluid bij het college, maar uiteindelijk willen ze geen verandering. Het ministerie van Financiën vindt het allemaal ook prima, zolang er maar loten worden verkocht en zij de winst opstrijken."
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3104361/__Staatsloterij_verzweeg_blunder__.html?p=13,2
Door een computerfout zijn 800.000 halve loten op de plank blijven liggen, maar de loterij zweeg daarover. Zo werd de totale prijzenpot circa acht miljoen euro kleiner en moest de superhoofdprijs om die reden worden opgesplitst. "Hoe eerlijk is dit systeem nog?" vraagt hoogleraar rechtssociologie Nick Huls zich af.
De bal kwam alsnog aan het rollen toen de Staatsloterij alle circa drieduizend verkooppunten een brief stuurde waarin werd aangekondigd dat ze een tegemoetkoming krijgen voor misgelopen provisie. De computer van de loterij had 800.000 halve loten aangemerkt als hele loten en daardoor de 'andere' halve loten van deelname uitgesloten. De Staatsloterij schat de schade voor de eigen organisatie op 15 miljoen euro, zo leert navraag door deze krant. Een woordvoerder van de loterij bezweert dat de deelnemers die wel een lot wisten te bemachtigen niet zijn benadeeld.
Hoofdprijs
Toevalligerwijze viel de hoofdprijs van 25 miljoen euro in de uitverkochte loterij juist op een half lot waarvan de wederhelft niet verkocht was. "Ik heb namens een trouwe klant ook gebeld met de Staatsloterij over de verbazing hoe slechts één half lot de hoofdprijs kon winnen in een uitverkochte loterij", zegt Joop Mensink van de gelijknamige winkel in Zwolle. "Klanten kunnen er niet mee uit de voeten. Mij werd toen verteld dat de andere helft van dat lotnummer waar de hoofdprijs op viel, verkeerd was uitgedraaid in een van de winkels in Nederland en daardoor niet meer aan de trekking meedeed. Maar nu hoor ik opeens dit verhaal." "Pas als er nadrukkelijk navraag wordt gedaan, komen ze pas met een verklaring. Het is niet eerlijk van ze. Juist van een staatsbedrijf verwacht je meer transparantie", zegt hoogleraar Nick Huls, die rechtssociologie doceert aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.
Huls was ook voorzitter van een adviescommissie voor rationalisering van de wet op de kansspelen. Er werd weinig mee gedaan. "Het huidige beleid staat bol van de schijnheiligheid", zegt Huls. Officieel is in Nederland het college van toezicht op de kansspelen verantwoordelijk voor controle op de loterijen. "Toegegeven, het is soms moeilijk uit te leggen hoe de loterij in elkaar steekt, maar wij zijn ervan overtuigd dat niemand wordt benadeeld", zegt secretaris Eric van Vondelen van het college.
Kritiek
Hoogleraar Huls verbaast die uitleg niets. "Ze willen graag een kritisch geluid bij het college, maar uiteindelijk willen ze geen verandering. Het ministerie van Financiën vindt het allemaal ook prima, zolang er maar loten worden verkocht en zij de winst opstrijken."
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3104361/__Staatsloterij_verzweeg_blunder__.html?p=13,2












![#81 -[D.K]-](/images/user/1238_3806499.png)








