Zo genuanceerd is het helemaal niet.
Maar het is vaak zo met ambtenaren en met interessante mensen van het kabinet dat ze een plaat voor hun kop hebben
Het kan allemaal wel maar ze willen het gewoon niet.
Komt omdat ze stronteigenwijs zijn.laatste aanpassing 10 september 2008 11:31
Het ligt inderdaad een volgens mij watgenuanceerder, zo is er volgens mij een verschil tussen de prijs van makkelijk winbare olie en moeilijk winbare olie. Bovendien heeft de regering niet echt invloed op de brandstofprijzen (behalve dan de accijnzen en de BTW natuurlijk, maar daar hebben we het hier volgens mij niet over).
Bovendien is lijkt het erop dat (naar aanleiding van onderzoek) de benzineprijs juist minder hard stijgt dan de olieprijs:
Volgt de benzineprijs wel de olieprijs?
24-07-2008 om 12:38 door Steeph
Via via bereikte ons een verzoek uit omroepland. Of wij een mooi plaatje hadden van het laatste kwartaal waarmee duidelijk werd dat de oliemaatschappijen wel snel de benzineprijs verhogen als de olieprijs omhoog gaat, maar niet zo snel de benzineprijs weer verlagen als de olieprijs weer omlaag gaat.
Nee, zo’n plaatje hadden we niet in de kast liggen. Maar nieuwsgierig als we zijn, gaan we dan toch zoeken. En binnen niet al te lange tijd hadden we een overzichtje gemaakt op basis van cijfers van het laatste half jaar. Weliswaar op weekbasis, maar toch.
Hier bleek dus niet echt uit dat de oliemaatschappijen “fout” zouden zitten.
Maar soms moet je ook gewoon iets presenteren dat geruchten/vermoedens ontkracht. En al helemaal als er nog iets anders op te merken is. Eerst maar even de grafiek (uitgebreid naar 8 maanden):
Er zijn een paar momenten te zien waarop de prijs van benzine wat traag reageert op een daling in de olieprijs. Maar heel hard is die relatie niet. Bovendien is het natuurlijk niet zo dat een oliemaatschappij vandaag alle olie koopt die morgen uw benzine is. Daar zitten buffers en heel veel financiële verrekeningen tussen.
Maar er is wel iets vreemds aan de hand met de trend. De olieprijs stijgt relatief harder dan de benzineprijs. Het lijkt er een beetje op dat de oliemaatschappijen de stijging van de olieprijs bufferen. Als je bedenkt dat een hoge olieprijs op termijn niet alleen de inkoop van olie raakt, maar ook het transport naar de raffinaderij, de raffinage zelf en het transport naar de pompen, dan is het opvallend te noemen dat er niet juist sprake is van een sterkere stijging van de benzineprijs ten opzichte van de olieprijs. Een beweging die in dit artikel ook geconstateerd wordt voor eind 2004.
Zouden de oliemaatschappijen zich wat inhouden omdat ze bang zijn voor de effecten van onrust bij een te snel te sterk stijgende benzineprijs? De conflicten van afgelopen maanden in veel landen maakt ze misschien voorzichtig.
Speculatie mijnerzijds. Wat zijn uw inzichten bij het zien van deze gegevens?
Een terzijde. Juist vandaag staat in de krant dat de Tweede Kamer graag een onderzoek wil naar de kale benzineprijs in Nederland.
In bovenstaande grafiek is de kale prijs gebaseerd op de cijfers van Cijfernieuws, plus 9 cent (voor bemande pompen), minus 19% btw, minus de vaste toeslagen (inclusief accijns). Dat noemt met de kale prijs.
Bron