Veel text, maar zeker de moeite waard.
Its better to Burn Out than to Fade Away
Ik kan me nog heel goed herinneren hoe ik met house in aanraking kwam. Ikzelf zat eind jaren 80'nog zwaar in de hiphop toen ik af en toe stiekem naar Acid feesten ging in de faced of de Ode(nu Xtra)in Leeuwarden.Dat was leuk maar eigenlijk deed het me toen nog niet zoveel.Ik was in die tijd eigenlijk nog een ongeschreven blad.XTC was nog legaal in die tijd. Als je de Ode in kwam dan was het eerste wat je zag twee gote schalen met Pillen.Vervolgens bestond de decoratie Uit allerlei verschillende Smiley's en de strotoscopen pleegden met verschillende kleuren de hele nacht een aanslag op je geestelijke gesteltheid. Royal House was overheersend aanwezig met hun sound.
Eigenlijk snapte ik er toen geen reet van maar wist toen al dat er een nieuwe periode aan zat te komen.Het was de tijd van S-Express,Josh Wink en Marshall Jefferson.
Grappige was dat juist een groep als S-Express en Bomb the Bass ook veelvuldig door hiphop DJ's gedraaid werd puur omdat het er zo goed bij aansloeg. Goed voorbeeld is natuurlijk Jungle Brothers met I'll house you waarin overduidelijk een sample van Royal House te horen is.
Zoals de hardcore wereld eind jaren 90'een dip heeft gekend zo had HIPHOP dat ook eind jaren 80'.Tenminste in Nederland was er een bepaalde revolutie aan de gang. Eerst ging hiphop over op een soort commercieel achtige bagger genaamd HipHouse.Een mix van acid en rap.Ook hier zijn wel een aantal classics uit gekomen maar toch.Ik heb er eigenlijk nooit iets aan gevonden.Rebel MC en dat soort crap(met uitzondering van Fast Eddy of Twin Hype)...en dat was eigenlijk ook de periode dat ik definitief een overstap maakte naar Rave (dat was de benaming van house voordat de splitsing tussen hakkuh en mellow kwam)underground muziek waar het allemaal om de bass draaide.
Begin rave was eigenlijk een soort techno.Een plaat als Pull Over van Speedy Jay zien wij bijvoorbeeld als een Harcore classic maar Techno liefhebbers zien het als een Techno Classic.Wie heeft nu gelijk? Geen idee en dat boeit me ook niet eigenlijk. het is een plaat geweest die inspirerend was voor twee scene's die later wereld wijd hoge ogen heeft gescoord.
Mijn eerste feesten waren in de Elementstraat"Multigroove" en feesten in groningen.In de Martinihal werden twee feesten per jaar (oa Thunderdome) gegeven voor een man of 5000.We gingen verkleed in die tijd met Maskers en dat soort grappen.Het was een perfecte wereld waarin iedereen welkom was,blank,zwart,gay travestieten,candygirls en af en toe boeren die niet wisten wat hen overkwam. XTC begon aan een revival maar was nog steeds legaal.
Het pilletje van dat moment was hare koninklijke hoogheid"Eva". Zij is de moeder van de huidige pillen ook bekend als MDEA. Nadat haar broertje MDMA beter bekend als Adam of zeg maar echte XTC eenmaal wel op de lijst stond gebeurde er een grappig steekspel tussen de makers van het pilletje en Justitie. Door simpelweg iets in de formule te veranderen was het plotseling geen XTC meer.Terwijl de effecten natuurlijk hetzelfde waren kon het pilletje gewoon weer legaal verkocht worden. Betekende een hoop papierwerk voor justitie en zo werden er miljoenen verdiend.Een pilletje koste 25 gulden en capsules 35.
In het begin was het een leuke mengelmoes maar zoals de muziek begon te veranderen zo ook het publiek. Zelf ging ik in leeuwarden veel om met een groep alternatieve jongeren die al veel langer met rave bezig waren. Thuis hielden die ook feesten en vaak stonden ze met een radio bij het standbeeld van Mercurius en in de prinsentuin. Ik merkte eigenlijk zelf op party's als Dance to Eden en feesten in Parkzicht en Energiehallen dat er iets veranderde.
Mensen begonnen Australians te dragen en de muziek werd harder. De mensen die zich daar niet in konden vinden gingen zich gingen een andere kant op.Hield van van softer dan ging je eerder naar feesten van Dimitri,Remi Marcello of Per.Voor het hardere werk ging je naar DJ Rob,Paul,Dano of Gizmo.Zo was eigenlijk in 92'het feit dat we twee soorten house hadden nammelijk Hakkuh en Mellow.
Het woord gabber of club werden eigenlijk nog niet gebruikt maar dat zou niet lang meer uitblijven. Na een schokkende documentaire van de EO filmend op de maasvlakte en Eddy de Clerq die het nodig vond om hardcore openlijk te dissen waren we ineens gabbers.echte erkening als gabber gebeurde in een legenddarisch programma genaamd onrust van de VPRO.In een aflevering waarin Ad Visser uitlegt wat Midi nou eigenlijk was werden verschillende interviews gedaan met mensen die het gebruikten onder andere Dylan Hermelijn en Fierce Ruling Diva's.Dylan verwoordde het echt goed en uiteindelijk kreeg hij deels gelijk dat we met gabber de wereld zouden veroveren.Alleen Amerika is nooit zo goed gelukt
Le Beau(Aad de Mooij)legde toen uit wat volgens hem gabber was.Kees Heus van Black Beat had eigenlijk de term ook al gebruikt omdat gasten elkaar aanspraken met gabber moesten ze het volgens hem gabber House gaan noemen.
Vanaf dat moment ging het heel snel.
Met een klein groepje jongens als Bolle Mark,Elvis Tabe en Catherinus Kooistra reisden we van 1992 tm 1995 door het hele land naar alle feesten.Toen wij in het toenmalige Vat96 af en toe Poing of the First Rebirth hoorden dan gingen we hakken.
Mensen wisten niet wat ze zagen en lachten ons stiekum uit(want in ons gezicht durvden ze dat ook weer niet). Boeide ons niet want we hadden de smaak te pakken. Het grappige was dat omdat de feesten nog zo kleinschalig waren en misschien 6 per jaar je bijna iedere gabber kende in het hele land. Zo ging ik om met Aswin,Henk en Raimond uit hoogeveen,Jerry en banaan uit Deventer,Anouk uit Enschede,Kareem uit Rosmalen,Petra,Marc,Esther uit Den Helder Freddy en Maarten uit Drachten en kan ik zo wel ff doorgaan.....Het was ook de tijd van 7 Gates to Hell.Daar gebeurde dingen die het daglicht niet konden verdragen maar toch ook weer vrij onschuldig(Alhoewel...

)
Op deze 7 gates to Hell feesten pakte ik voor het eerst de Mic bij Marlon DJ Defendor. Maar toch was het een kwestie van tijd dat ik met Peter Tanahatoe op pad ging als MC. Toen hij werd benaderd door sander Groet om in Dronrijp op een Thunderdome on tour werd gevraagd nam hij mij ook mee. Een naam had ik toen nog niet maar een week later stonden we in Rotterdam in La Xala wat tegenwoordig Outland is.Met de zenuwen door ons lijf reden Peter,Pieter Boomsma,Friso Edwin Zwaagman en ik naar Rotterdam.We stonden niet op de flyer maar wel tussen Paul en Rob in dus we hadden nog Prime Time ook. het was geweldig om uiteindelijk daar te staan en je ding te doen tussen die twee legendes die nou overigens gewoon maten van me zijn.
Vanaf toen is het heel snel gegaan en stonden we in 1996 in onze eigen stad in het FEC,op Mysteryland Bussloo,gingen we datzelde jaar naar Loveparade en effin....voor de rest moeten jullie mijn bio er maar een keer bij pakken.
vanaf 1996 gebeurde er iets raars,mensen die ons vroeger nog uitlachten liepen allemaal in Aussie,s en discotheken waar ze ons vroeger liever niet wilden daar waren we de grootste gasten.Kortom,Gabber was een commerciele hit geworden inclusief een eigen TV programma en twee glossy magazines.Van underground gabber tot superster. Het kon maar niet op maar tegelijker tijd bekroop mij wel een gevoel dat dit het niet kon zijn. Mensen die van orgine echte gabbers waren gingen niet meer want het werd te masaal.....met andere woorden het verval was begonnen.
Ik heb me altijd betrokken gevoeld bij Leeuwarden. Omdat ik van de mensen hou en ook omdat ik weet dat we altijd moeten opboksen tegen het westen. Mooie is dat er echt veel talent in het noorden zit. Daardoor gemotiveerd en ook het feit dat we altijd achter de feiten aanlopen is bij mij het idee opgekomen om een eigen cafe te beginnen. Eentje waarvan we echt konden zeggen die is van ons.
Ik heb alleen twee nadelen,ik ben een slechte zakenman en veel te goed van vertrouwen. Toch wil ik Oldstyle niet zien als een mislukking. Het is altijd volle bak geweest. Van Steve Rachmad tm Erick E kwamen draaien in een toko waar misschien 60 man in pasten. Alle hadrcore grootheden zijn er wezen draaien. Er was een vriendengroep die zich meer voelden en waren dan klant.We where a family,we hadden een eigen lijflied die regelmatig door de grote hallen werd gezongen als ik ergens op podium stond.
Het einde van mijn cafe ging gepaard met de grote hardcore dip. Financieel zat ik aan de grond,werkte in coffeshops en cafe's en uiteindelijk herpakte ik me en kreeg een goede baan,Eerst bij Terra Vitalis,Daarna bij FBTO en KPN.Ondertussen was ik Eva tegen gekomen en met haar kreeg ik een kindje Yron. helaas waren de omstandigheden niet ideaal.Zware schulden en een kind op komst dat kon niet lang goed gaan.
In 2001 moesten er 4800 man weg bij KPN,onze afdeling heeft voordat we weg gesaneerd werden nog een jaar langer gewerkt. Einde baan was ook einde relatie. Het werkte gewoon niet meer en uiteindelijk was het voor Yron beter om weg te gaan.
In het noorden is het moeilijk om een baan te vinden dus ging ik in Amsterdam wonen omdat mijn stiefvader daar al tien jaar een baan heeft en ik weer bij mijn familie wilde zijn. Ik was namelijk op 18 jarige leeftijd alleen achter gebleven puur omdat ik Leeuwarden niet kon missen. In datzelfde Leeuwarden had ik nu eigenlijk niks meer te zoeken. Als vader had ik geen zin meer in het nachtleven (waar ik helaas tot gedoemd was omdat ik veel in cafe's bij werkte)en mijn meeste vrienden hadden een relatie dus die wil je ook niet tot last zijn.
Het toeval wilde dat vlak voordat ik naar Amsterdam vertrok weer gevraagd werd om te MC'en. Ditmaal was de muziek wel veranderd het heette namelijk hardstyle. 2 Fast 4 Trance was een hit in Leeuwarden die de vorige hit van Leeuwarden " Above and beyond" overschaduwde.
Leeuwarden heeft altijd van hard gehouden en ook nu was dat weer het geval. Door deze feesten werd ik gespot door Q dance waarvan ik Wouter,Wilderik en Stef nog kende van de ID&T tijd. Ook een andere nieuwe Held kwam me vragen om weer iets in de hardcore te doen. Outblast vroeg me om iets te doen op een benefiet ter ere van 3 Steps Ahead. Daarna vroeg hij me weer voor Masters of hardcore vs Hellraiser. De laatste jaren heb ik de wereld weer rond gereist en de mooiste dingen gezien terwijl ikzelf nooit meer had verwacht dat ik op een podium zou staan.
Dit jaar heb ik een mooi seizoen gedraaid,bijna elk feest mee gepakt waarvan je kan zeggen dat ze de moeite meer dan waard zijn. tegelijk merkte ik ook voor het eerst dat het me allemaal niet zoveel meer deed. Dat ik me steeds vaker moest opladen voor een feest en dat mijn lichaam niet meer echt meewerkt. Dat ik niet meer echt kan drinken op feesten is tot daaraan toe maar de pijn is af en toe ondragelijk. Maar voornamelijk mis ik mijn zoon. 1x in de twee weken is voor mij niet meer voldoende.
Er zijn de laatste jaren een aantal goede MC's op gestaan.Villain DV8 en Apster als belangrijkste.Deze jongens zijn goed bezig met hun vak en hebben al veel bookingen gedaan.daarnaast zijn er nog een paar sterke MC's die misschien eerder een plekje kunnen krijgen waneer er ook eens plaats gemaakt word voor ze.
Dit is mijn laatste jaar dus...............
Zo het grote woord is eruit. Het is mooi geweest en ik wil niet meer hele nachten op podium staan. Stop ik definitief? Kijk door de jaren heen heb ik mijn collega's overtuigend zien stoppen maar blijkbaar is dat niet zo makkelijk want ze poppen altijd ergens weer op. Laat ik het zo zeggen,als er een keertje een hoge nood is bij een Art of Dance,Q dance of een ID&T dan zal ik heus nog wel eens opduiken.
Word er een keer iets gedaan voor het goede doel wil ik best wel weer eens de mic oppakken.
Dit zal hooguit twee drie keer per jaar zijn.
Ik word van werk MC gewoon weer Hobby MC.
Rijk ben ik nooit geworden met hardcore en dat is ook nooit mijn intentie geweest anders had ik die bak met poen wel gepakt van Mecado toen die me vroegen om een paar trackjes in te spreken. Daarnaast zal ik wel bezig blijven als mede-presentator van Thunderdome radio en ook zal ik nog wel eens een trackje maken.
Waarschijnlijk ga ik een paar labels beginnen eentje waar ik alleen talent op wil hebben (hardcore)wat dan geremixed word door jongens met naam om zo extra naamsbekendheid te krijgen voor ze en een commercieel label wat niks te maken zal hebben met hardcore(dat ik nooit hardcore heb willen uitbuiten betekend niet dat ik dat niet met andere muziekstijlen mijn zakken wil vullen

)
Ook zal ik MC's blijven helpen als ze daar behoefte aan hebben.
Hardcore blijft voor mij altijd een sociaal iets.Iets waar ik de beste jaren van mijn leven aan heb gegeven en veel moois heb terug gekregen.
Waarschijnlijk zal ik in maart 2008 een afscheidfeest gaan krijgen in Vechtsebanen.
Als dat door gaat dan zal ik de een groot aantal DJ's en mensen waarmee ik veel plezier heb gehad of veel respect voor heb vragen dat afscheid met mij en jullie te beleven. Voornamelijk DJ's van toen maar ook zeker van nu
Ik wil dan ook een paar mensen nu al hartelijk bedanken. Allereerst ID&T zonder jullie had ik dit nooit mogen beleven,DJ Uzi,Art of Dance,Q dance,Dance 2 Eden,Multigroove,2 Fast 4 trance,Bass D,PTP,Straight on Recordings.DJ Outblast,DJ X-ess ,MC Justice,Ruffian Day-mar
Maar nog belangrijker dan iedereen wil ik jullie bedanken. Alle mensen die me de laatste jaren hebben gesteund door middel van bedankjes op sites als Partyflock,praatjes op feesten de waardering die ik krijg.Jullie die er elk feest weer staan.Jullie zijn altijd mijn grooste inspirator geweest.bedank daarvoor
Mvg and nuff respect
Sietse a.k.a Da Mouth of Madness