Partyflock
 
Forumonderwerp · 643702
Ik vraag me af voor de producertjes onder ons welke effecten jullie voor of na elkaar in serie plaatsen op een kanaal. Natuurlijk zijn hier meestal geen richtlijnen voor, omdat elk nummer anders moet klinken maar misschien zijn er soms wel vaste regels.
Ik doe meestal:
EQ vóór compressor
Filter vóór compressor
Delay vóór reverb
Delay en/of reverb ná compressor
...

Hoe doen jullie het?
 
Volgens mij zijn daar helemaal geen regels voor je pielt net zolang en draait net zolang aan de pitch en andere knoppen totdat jij het geluid gevonden heb wat jij op dat moment het lekkerst vind klinken , daarna plaats je nog een filter en zo krijg je nog meer effect en dat herhaal je totdat ....succes!!!

;]
 
Ik zou het niet voor ieder kanaal hetzelfde doen.

In de regel gebruik ik delay en reverb alleen maar over sends. Verder kan het erg lekker klinken om een reverb voor je compressor te zetten. Je krijgt dan en mooi ruimtelijk, zuigend effect, zonder de lange decay van bijv. een hall reverb.

EQ staat aan het eind van de keten. Maar lijkt me logisch. Als je bijv. eerst gaa eq-en, en dan bijv. een overdrive ofzo aanzet ga je weinig meer merken van je equalizing.

Per sound is het weer anders. Luister gewoon goed, als het goed klinkt is het goed. (zolang je wel goede speakers hebt)

Met welke software of hardware werk je eigenlijk ?
Ja ik zeg het idd niet helemaal zoals ik het bedoel. EQ zet ik inderdaad meestal aan het eind van de keten. Hier had ik nog een stukje theorie gevonden in sound on sound:

This seems like a clear choice, but things become a little more confusing when compression is one of the effects in the chain, because putting EQ before compression produces a rather different result to putting EQ after compression. To illustrate this point, imagine a signal that's been EQ'd to add a lot of bass boost so that the kick drum part now seems a lot louder than it originally did. If you follow this with a compressor, the compressor will dutifully apply more gain reduction to the louder parts, in this case the kick drum, and it will tend to level out the sound, thus undoing some of the work of the EQ. Bright sounds occurring at the same time as the kick drum will also be pushed down more in level, so the actual outcome is more complex than it might at first appear. In certain circumstances, putting EQ before compression can produce musically interesting and useful results that are quite different to compressing before you equalise. As you might imagine, if you compress before equalising, the EQ will act on the compressed signal and EQ it normally without affecting the way the compressor works, so the effect of the EQ is likely to be clearer -- in most cases, I find this way round produces the most musically useful result.

Dus hier wordt ook EQ na de compressor aangeraden. Maar het hoéft natuurlijk niet. Ligt er ook aan wat voor geluid je probeert te bereiken.

Maar ik gebruik zeker niet voor elk kanaal hetzelfde hoor ;)

Ik werk met cubase SX op een Creamware Pulsar II geluidskaart (+ 10 analoge in- en uitgangen).

Hardware: Roland JP-8080, Emu Proteus 2500, Novation A-station

Software: Pulsar plugins, vst-plugins en cool edit pro
 
Leuk setupje Duracell (y)

Zeker de Pulsar 2 met breakout klinkt erg goed. Ik had zelf ooit een Luna 2 met breakout. Ik had toen geen zin om Scope Fusion Platform te kopen, omdat ik de plugins van Creamware toch niet gebruikte. Maar ik wilde wel perse XP gebruiken, en dat werkte niet met de oude drivers.

Verkoop ik die kaart, zetten ze 5 dagen later een gratis versie van Scope Fusion Platfrom online. :frusty:

Ach ja. Gaat nu ook goed. :yes:
 
Werkzaam bij {SHOWLIST organization 1648, 1817}
Artiest Barabas
Je moet gewoon oneindig kloten en proberen tot dat jij vind dat je een vette sound hebt gevonden en dus een vet effect hebt verkregen ...hier staan geen regels voor...:)
 
Er zijn zeker wel veel regels, waar je veel aan kunt hebben hoor !

Altijd gewoon maar aankloten schiet niet echt op. Het is handiger om te weten hoe je een bepaald 'probleem' oplost, ipv maar wat aan te kloten.

Scheelt onwijs veel tijd en frustraties.
Precies Vi-niels, er zijn toch wel belangrijke verschillen in de volgorde van effecten plaatsen. Al weten velen het misschien niet. Natuurlijk is het altijd leuk om te kunnen experimenteren, dat doe ik zelf ook nog, gewoon lekker uitproberen. Maar de 'pro's' weten inmiddels wel dat er toch wel in sommige gevallen bepaalde richtlijnen zijn.

O ja enne, je wil niet weten hoeveel ik heb moeten kloten voordat ik die pulsar onder XP goed draaiend heb kunnen krijgen. En ik heb ook pas na dik anderhalf jaar nadat ik m'n geluidskaart heb gekocht de nieuwe SFP 3.1 software geïnstalleerd. Toen heb ik 'm meteen op de website laten registreren en kreeg ik er nog een goeie bonus plugin bij ;)
Nu werkt het wel naar behoren. Alleen heb ik nog steeds een zwak voor hardware :)
Oh ja ik heb een maandje of 2 geleden ook nog een tc electronic M300 gekocht (hardware effectenbak)
laatste aanpassing
 
Mooie effectenbak is dat.

Ik doe het met een goede mix van hardware en software.

Werkt voor mij goed (y)

Toch is hardware voor op het podium voor mij het meest relaxed. Het wachten is op de MPC 1000 :yes:
Artiest {SHOWLIST artist 65127, 21061}
je komt zelf achter wanneer het beter klinkt of niet! pas bij een distortion unit maakt het wel uit of je nou eerst het geluid alleen vervormt en daarna echo of galm geeft of dat je de galm en echo erbij ook distortion geeft.

dat is ongeveer het enige geld t zelfde met de rest
Artiest Triax
je moet echt gewoon net zolang sleutelen zodat jij denkt dat je het geluidje vet vind...

eerste EQ en daarna Delay reverb

kan ook allemaal andersom of ook nog compressor etc gewoon alles door elkaar faser noem alles maar

gewoon door gaan tot het vet klinkt, klinkt het nog kut weer opnieuwe beginnen simpel!
 
er zijn geen regels,
maar in principe gaan dynamic processors zoals gate's,compressors,e­q's, en/of FX op send/return in de channels zelf.
reverb, delays en andere FX die je voor meerdere kanalen wilt gebruiken, passen beter in een aux of bus van het mengpaneel.

volgorde pre-mastering FX:
(2track pc mastering)
0 open wav
1 analysis en listen
2 correction (remove clicks and pops in wave edtr)
3 noise reduction(dolby a/b/c/sr-d)
4 fade ins/fade outs
5 stereo enhancement
6 corrective/enhanceme­nt EQ-ing
7 tweaking(multiband)C­ompression
8 limiting
9 Dithering/Noise shaping
10 Downsampling (to final bit/sample rate)
11 PQ-coding (track information)
12 record to U-Matic 1/4tape
13 Send to CD-factory
:)