Voor masteren gebruik ik meestal Reason 3.0 en Wavelab of T-racks. Er is ook een goeie plugin die je weer in wavelab, fruity loops of wat dan ook kunt gebruiken; Waves. Deze kan je geluid echt flink oppompen.
donateur
heel me wave lab is f*cked up, kan m niet meer openen en ben me 'cd' kwijt, zwaar klote, kan atm dus niet masteren
't verschil tussen masteren en afmixen is sommigen echt nog niet helemaal duidelijk....
Afmixen:
Na de opname(s) kan er gemixt worden. Dit wordt ook wel postproductie genoemd. Hierbij worden de kenmerken van ieder spoor aangepast. Doorgaans maakt men hierbij gebruik van versterking of verzwakking, stereomanipulaties, toonregeling, compressie, kunstmatige galm en andere effecten, waaronder een chorus. Uiteindelijk zal er een gewenste balans en sfeer ontstaan. De technicus maakt dan een mixdown (of kortweg mix), waarbij alle bewerkte sporen samengevoegd worden tot een kleiner aantal sporen, zoals 1 spoor (mono), 2 sporen (stereo, het meest gangbare), tot maximaal 6 sporen (surround). Vaak vindt de mixage in de controlekamer plaats.
Masteren:
Tot slot wordt de mixdown gemasterd. Masteren is het proces waarbij de mix als geheel nog geoptimaliseerd wordt. Belangrijke stappen hierbij zijn toonregeling, vaak een vleugje compressie en de keuze van het uiteindelijke geluidsniveau.
Ik wil ze binnenkort wel zelf gaan afmixen én masteren,
afmixen geen probleem, masteren heb ik nog niet echt veel ervaring mee, maar ja, je moet ergen beginnen...
maar daarvoor wil ik eerst thuis m'n tracks 100% naar eigen tevredenheid gemixt hebben...
En de studio ligt een beetje verspreid door de ruimtes heen, aangezien we aan het opknappen zijn, dus 't masteren kan dus nog wel een halfjaartje duren...
De benodigde software moet ook nog aangeschaft worden...
Veel mensen zeggen inderdaad vaak masteren als ze eigenlijk afmixen bedoelen. Ik zorg altijd gewoon dat mijn mixdown zo vet mogelijk is en zet alleen een limiter op het masterkanaal. Waarom zou je bijvoorbeeld een EQ op je masterkanaal zetten als je het ook in één van de kanalen kan bijwerken zodat je de rest van de kanalen niet beinvloedt?
Wat er allemaal genoemd wordt doe ik tijdens het maken van een nummer al... Wat is daar anders aan dan AFmixen?
Bij het afmixen render je alle sporen apart en maakt daar een nieuwe mix van (wat je in feite al in je sequencer hebt staan als je track af is)
Je stelt dus alle sporen zo op elkaar af dat je het het mooist vindt klinken. (toonhoogtes, klank etc.)
Met masteren maak je van je uiteindelijke mix de definitieve track. Hierbij pomp je dus eigenlijk de 'power' in je track en probeert het geluid te optimaliseren en het misschien nog wat ruimtelijker te krijgen....
laatste aanpassing
ik doe beide zelf, ik gebruik een multiprocessor van L3, en het totale psp mastering en mixen pakket, die bevatten onder andere vintagewarmer, mixpressor, compressor, chorus, easy verb, double delay, nitro, bitcrusher,
gaat meestal prima alhoewel mijn boxen het nu hebben laten afweten, mensen onderschatten volgens mij hoe belangrijk het is om goeie studio monitoren te hebben...
Masteren is toch echt meer werk dat je in een studio doet/laat doen. Softwarematig afmixen is geen enkel probleem, alleen bij een track masteren word het al een stuk ingewikkelder. Natuurlijk kan je dit leren, maar dan zit je 2 jaar in de boeken (afhankelijk van hoe snel je leert uiteraard. Reken er dus maar niet op dat jij zo 123 een track optimaal weet te masteren..
Masteren is toch echt meer werk dat je in een studio doet/laat doen. Softwarematig afmixen is geen enkel probleem, alleen bij een track masteren word het al een stuk ingewikkelder. Natuurlijk kan je dit leren, maar dan zit je 2 jaar in de boeken (afhankelijk van hoe snel je leert uiteraard. Reken er dus maar niet op dat jij zo 123 een track optimaal weet te masteren..
I know.. ik heb ook iemand die het voor mij doet en dus wel in die boeken heeft gezeten
maar ik wil op den duur alles zelf doen en als je er nooit aan begint zul je het ook nooit kunnen...
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op donderdag 10 augustus 2006 om 13:33:
Lijkt mij dat je aan masteren toe bent, als je ook wilt releasen en dus op plaat wilt komen. Dat doen ze in de studio dan wel.
tot dan voldoet een goede afmix.
Inderdaad. Als je goed afgemixed hebt hoeft er wat masteren betreft trouwens ook weinig meer te gebeuren. Voorzichtig een goed mastering compressor en/of limiter eroverheen en het is klaar. Als er meer moet gebeuren betekent dat alleen dat je eindmix niet goed was.
Een label wil sowieso een ongemasterde track hebben, want dan kunnen ze tracks van verschillende producers masteren tot een soortgelijk eindresultaat. Op die manier passen ze beter bij elkaar als je ze op een verzamelaar oid zet. Anders loop je kans dat de ene track overcompressed is, de andere weer veel te iel klinkt, en weer een andere vol met bass zit etc..
Zelf masteren is natuurlijk wel leuk voor eigen gebruik, als je je track ergens wil laten horen bijvoorbeeld.
Zelf masteren is natuurlijk wel leuk voor eigen gebruik, als je je track ergens wil laten horen bijvoorbeeld.
idd als je je ongereleasde tracks draait...
donateur
Gewoon goed afmixen zoals jij vind dat het moet klinken en zo goed mogelijk ook, dan gaat iemand er echt niet over piepen dat er 3 Hrz te veel is in t laag ..
Uitspraak van verwijderd op donderdag 10 augustus 2006 om 15:41:
Gewoon goed afmixen zoals jij vind dat het moet klinken
Weet je dat er maar bijzonder weinig mensen zijn die dit kunnen?(goed afmixen)
laatste aanpassing
donateur
Tja, ligt er aan welke lat je legt en scene zit.
eerst maar es w8e tot de postbode de nieuwe woofer van mn Eltax monitor komt brengen... tot die tijd brak geluid en geen zin om ermee aan de slag te gaan
k gebruik trouwens de multiband compressor van FL Studio voor 'masteren'... tis all1 net ietsje meer volume met 0.0 kraak proberen te behalen. Hoe harder opgenomen, hoe beter het geluid omdat je niet met de gain van je mixer hoeft gaan kloten met draaien. Want nie ieder mengpaneel is even zuiver
Hoe harder opgenomen, hoe beter het geluid omdat je niet met de gain van je mixer hoeft gaan kloten met draaien.
Juist niet, hoe harder je je track platslaat met compressors en limiters hoe slechter het geluid wordt. Dynamiek is tegenwoordig nog ver te zoeken... dit komt omdat iedereen zijn track harder dan de rest wil hebben.
Zelf doe ik het jammer genoeg ook, want de meeste DJ's zijn te lui om hun gain fatsoenlijk te gebruiken. Als jouw track een mix laat inkakken omdat ie zachter is dan de rest zal het niet lang duren voordat iedereen je tracks links laat liggen. In een ideale situatie zou iedereen met die onzin kappen en alleen nog limiten om de paar echte pieken op te vangen, maar ja... dat gebeurt toch niet.
Ik gebruik ook altijd t-racks om mijn eigen tracks te masteren, ook al weet ik er maar bar weinig van.
Doe het voornamelijk op gehoor/gevoel maar ik heb geeneens monitoren dus t is nooit optimaal maar t heeft ondanks dat toch duidelijk effect.
T-Racks is op zich best aardig, maar het echte werk laat ik liever aan de Pro's over. Voor een beetje een master studio kun je een huis kopen, dus ik betwijfel of je die kwaliteit haalt met alleen software. Daarnaast wordt het in de meeste gevallen vóór je gedaan als je een platencontract hebt, dus misschien is het verstandiger om je kostbare tijd in je muziek te steken dan in masteren e.d. Daar gaat het tenslotte om.
donateur
*Mogen wij een applaus voor deze waarheden?*
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 15 augustus 2006 om 05:18:
Ongeacht de stijl, is het beter om helemaal geen eindcompressie toe te passen. Wat ik vaak hoor is dat men heel veel en heel fout compressie toepast om de track zo hard mogelijk op te nemen. Hierdoor worden niveau's tussen geluiden behoorlijk uit het verband getrokken, wat nogal zonde is als je veel tijd hebt besteed aan het afmixen.
Hooguit kun je eindcompressie toepassen om wat piekjes weg te werken, of gebruik een peak limiter. Mocht je toch denken dat je niet zonder eindcompressie kan, gebruik dan een *goede* multiband compressor, zoals de Focusrite Mixmaster. Maar blijf heel licht compressen. De Focusrite Mixmaster maakt je wél 600 tot 800 eurie's lichter...
Compressie is een kritiek onderdeel van het mastering proces en kun je beter helemaal niet, of professioneel laten doen. Op http://www.online-mastering.com kun je professioneel een gemasterde demo van je track laten maken. Dit is gratis, voor de hele track betaal je een paar tientjes. Maar zelfs over mijn eerste demo was ik niet helemaal tevreden.
Gouden tip: richt je eerst op de muziek en het afmixen, als dat éénmaal goed klinkt komt bij het masteren ook wel goed.
de meeste DJ's zijn te lui om hun gain fatsoenlijk te gebruiken. Als jouw track een mix laat inkakken omdat ie zachter is dan de rest zal het niet lang duren voordat iedereen je tracks links laat liggen.
Op elke dj cursus...les 1: Hou de vu meter van je mixer in de gaten, en zorg dat t volume rond de 0dB zit.
donateur
Niet iedereen leert draaien via een DJ Cursus.
DJ's die de vu-meter niet in de gaten houden, moeten dus snel maar eens een cursus gaan volgen...of iig les 1 bijwonen