Ik zie het nut er wel van in.
Elk materiaal wat geleidend is heeft capacitieve eigenschappen, dat wil zeggen dat het stroom en spanning vast kan houden.
Dus ook kabel kan lading (spanning en stroom) vasthouden, je moet het vergelijken met een spoel, in principe is dit ook gewoon draad maar dan dicht op elkaar gewikkeld.
Een spoel heeft de neiging om soms (bij grotere vermogens, zoals bij een tv of zwaardere versterkers) lading vast te houden, dit noemen ze de inductiespanning, de spanning die overblijft na het uitschakelen van het apparaat.
Voor je versterker in de auto geld dit dus ook, mocht er een inductiespanning overblijven dan wil je deze zo snel mogelijk uit het circuit hebben om schade aan je apparatuur te voorkomen.
Lading zoekt altijd de kortste weg, dus als in theorie je + kabel korter zou zijn als je - kabel dan zou de inductie de weg terug zoeken door je + kabel waardoor je je versterker en misschien nog wel erger, de rest van de spullen in je auto naar de gvd kan helpen die aangesloten zijn op de accu.
Als deze lading terug zou gaan naar de + van de accu zou deze via de andere kabels op de + een weg terug gaan zoeken waardoor dus alles kapot kan gaan.
Het is theoretisch gezien mogelijk daarom wordt er in de praktijk ook gebruik van gemaakt omdat het in theorie gewoon de beste manier is.