Algemene voorwaarden
Onderstaande voorwaarden zijn van toepassing op alle door Frits Bom Vakanties aangeboden reizen.
BOEKINGSBEVESTIGING
U ontvangt de boekingsbevestiging van uw aanmelding per omgaande. Vergissen is menselijk. Controleert u daarom aan de hand van de gegevens of de door ons gestuurde boekingsbevestiging overeenkomt met hetgeen u heeft gereserveerd. Klopt er iets niet, laat het ons dan binnen 8 dagen weten. Controleert u ook goed of de spelling van de namen en de voorletters correct is. In het geval van een verzoek tot aanpassing later dan 8 dagen na ontvangst van de boekingsbevestiging, zullen de hieraan verbonden kosten aan u worden doorberekend.
AANSPRAKELIJKHEID
Degene die een reis boekt voor (ook) andere deelnemers is hoofdelijk aansprakelijk voor alle anderen die hij/zij aanmeldt. Ten aanzien van minderjarige reizigers moet worden aangetoond dat ouders of voogden toestemming hebben verleend.
PERSOONLIJKE GEGEVENS
Artikel 2, lid 3 van de ANVR-Reisvoorwaarden vereist de verstrekking van persoonlijke gegevens die voor de uitvoering van de reis van belang kunnen zijn. Deze bepaling betreft niet alleen een geestelijke of lichamelijke functiebeperking doch ook andere hoedanigheden die voor de uitvoering van de reis voor de reiziger zelf of voor de groep van belang zijn. Wij behouden ons het recht voor de boeking van bepaalde personen zonder opgave van redenen te weigeren.
VRIJBLIJVEND AANBOD
Het aanbod van onze organisatie is vrijblijvend en kan zo nodig worden herroepen. Dit zal bijvoorbeeld moeten gebeuren indien, op het moment dat u wenst te reserveren, de reis inmiddels is volgeboekt.
AANVRAAG
Indien het feitelijk aantal kamers/ vluchten dat onze organisatie vooraf bij een leverancier heeft gereserveerd reeds volledig ten behoeve van klanten is volgeboekt, is het in sommige gevallen mogelijk om bij de betrokken dienstverlener een ‘aanvraag’ in te dienen, zodat u mogelijk toch aan de door u gewenste reis kunt deelnemen. U dient zich ervan bewust te zijn dat, op het moment dat de aanvraag die wij op uw verzoek hebben ingediend, door de betrokken dienstverlener gehonoreerd wordt, een definitieve boeking tot stand komt waaraan u gebonden bent.
LAST-MINUTE AANVRAGEN
Indien u een zogenaamde last-minute aanvraag plaatst, dat wil zeggen een aanvraag kort voor vertrek, dan dient u er rekening mee te houden dat er extra kosten aan uw reservering verbonden kunnen zijn die voortkomen uit het op het laatste moment vastleggen van uw reis. Deze kosten worden integraal aan u doorberekend.
PREFERENTIES/ESSENTIES
Aan speciale wensen (preferenties) die bij de boeking kenbaar worden gemaakt, zal zo mogelijk worden voldaan. Of dat lukt is evenwel vaak afhankelijk van de uiteindelijke dienstverlener, zoals de hotelier. Een preferentie blijft een voorkeur en kan nooit gegarandeerd worden. Is een wens zo essentieel dat u de reisovereenkomst alleen wenst te sluiten indien vaststaat dat aan deze wens tegemoet wordt gekomen, dan is er sprake van een essentie. De kosten per medische essentie bedragen € 22,70 per boeking (eigen vervoer reizen € 11,35) en voor de overige essenties € 27,25 per boeking (eigen vervoer reizen € 13,60). Zie hiervoor artikel 2, lid 5 van de ANVR- Reisvoorwaarden.
NOOT: onder plaatsen voor in de touringcar om medische redenen (doktersverklaring noodzakelijk) verstaan we de stoelen op de 3e rij zowel links als rechts in de touringcar.
NOOT: u dient er rekening mee te houden dat de keuken in de meeste landen niet zo goed op de verschillende diëten is ingesteld als we in Nederland gewend zijn. De hotelier kan voor het bereiden van een speciale maaltijd een vergoeding vragen.
REISSOM
De gepubliceerde reissom en eventuele toeslagen zijn altijd per persoon, tenzij anders vermeld.
PRIJSWIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN
We behouden ons het recht voor om de reissom te wijzigen indien wijzigingen in de vervoerskosten, verschuldigde (nieuwe) heffingen zoals bijv. BTW, toeristenbelastingen, luchthavenbelastingen, brandstoftoeslagen en toepasselijke wisselkoersen daartoe aanleiding geven. Verhogingen van deze kosten zullen daarbij netto, dus zonder opslag, worden doorberekend.
MINIMUM AANTAL DEELNEMERS
Bij al onze reizen geldt een minimum aantal deelnemers, beneden welk aantal de reis niet kan worden uitgevoerd. De uiterste termijn waarop de opzegging door ons moet zijn gedaan is (tenzij anders vermeld) 21 dagen voor vertrek. Als algemene regel geldt dat voor onze groepsreizen een minimum aantal van 28 deelnemers noodzakelijk is. Uitzonderingen op dit minimum aantal zijn de volgende reizen in dit programma:
-China en Thailand (minimum aantal deelnemers: 20)
-Brazilië (minimum aantal deelnemers: 30)
-strandvakanties (minimum aantal deelnemers: 15)
-autovakanties (minimum aantal deelnemers: 10)
Ook facultatieve excursies zullen alleen doorgang vinden bij voldoende belangstelling. Hiervoor is het minimum aantal deelnemers gesteld op 25 personen. Annulering als gevolg van onvoldoende deelname is een recht van onze organisatie, geen plicht. We willen u er op wijzen dat, mocht een reis wegens onvoldoende deelname geen doorgang vinden, onze organisatie niet aansprakelijk gesteld kan worden voor reeds door u gemaakte kosten.
BETALING
Bij het totstandkomen van een reisovereenkomst dient een aanbetaling te worden voldaan die gelijk is aan 10% (bij verblijf in bungalow of appartement 30%) van de totale overeengekomen reissom met een minimum van € 45,40 per persoon. Als regel komen daar dan nog de premies van een (eventuele) reis- en annuleringsverzekering en de bijdrage aan het Calamiteitenfonds van € 3,40 per boeking bij en bij autoreizen reserveringskosten van in principe €13,60 (max. 9 personen), bij de busreizen tolgelden, toeristenbelastingen en reserveringskosten en voor de vliegreizen luchthavenbelasting, tolgelden en reserveringskosten. 6 Weken voor vertrek dient u het restant van de reissom te voldoen. Wanneer u boekt voor een reis die binnen 6 weken vertrekt, dan moet bij boeking het gehele bedrag ineens worden voldaan. Boekt u een zgn. last-minute reis, d.w.z. binnen 3 weken voor vertrek, dan zullen we u verzoeken de reissom telefonisch over te maken.
KINDERKORTING
KRAS SterVakanties is er voor jong en oud. Wanneer wij dus bij onze hotels een kinderkorting kunnen bedingen, dan zullen wij niet nalaten deze aan u door te geven. Als regel geldt in de hotels een kinderkorting voor kinderen t/m 11 jaar en pas dan indien zij zijn ondergebracht op de kamer van 2 volwassenen. Over het algemeen zijn kinderen van 0 t/m 1 jaar gratis. Een kinderbedje moet bij de reservering worden opgegeven. Deze en de overige te maken verblijfskosten dient u ter plaatse aan de hotelier te voldoen. Voor de goede orde zij vermeld dat (uw) kinderen altijd recht hebben op een eigen plaats in de bus (m.u.v. baby’s).
PRIJSKNALLERS
Op bijna alle reizen zijn één of meerdere data extra aantrekkelijk geprijsd. Dat levert u al gauw een leuk voordeel op. U kunt deze speciale prijsknallers heel gemakkelijk herkennen, want zij staan in de blauwe kleur in de prijskolommen vermeld.
ENTREEGELDEN EN GIDSKOSTEN
Indien excursies bij de reis zijn inbegrepen, dan geldt dit niet voor wat betreft entreegelden tijdens deze excursies, tenzij dit nadrukkelijk anders staat aangegeven. Bij sommige stedenreizen zijn plaatselijke gidsen verplicht. De kosten van de stadsgids worden altijd hoofdelijk verdeeld. Het kan voorkomen dat een excursieprogramma in een andere volgorde wordt uitgevoerd dan bij de reis staat beschreven. Het kan eveneens voorkomen dat door omstandigheden die we niet in de hand hebben en die bij het publiceren van de reis niet bekend waren, bepaalde bezienswaardigheden niet bezocht kunnen worden. Bij facultatieve excursies zijn de entreegelden niet inbegrepen. In Italië zijn de checkpointkosten bij de grote steden inbegrepen, echter niet de eventuele extra transferkosten naar en van het centrum.
VERZEKERINGEN
Het boekingskantoor zal u graag informatie verstrekken over de mogelijkheid om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten. Indien u niet de Nederlandse nationaliteit bezit, doet u dan navraag bij uw verzekeringskantoor.
REISBESCHEIDEN
Ca. 10 dagen voor vertrek ontvangt u van ons de reisbescheiden alsmede reistechnische informatie. Wij verzoeken u deze informatie goed door te nemen en eventuele onvolkomenheden onverwijld aan ons te melden.
REISBESCHEIDEN TURKIJE
Voor de reizen naar Turkije geldt dat u ongeveer 4 dagen voor vertrek een mapje met reistechnische informatie ontvangt. Daaronder verstaan we onder meer vluchtgegevens, kofferlabels, reistips en in principe de tickets (deze kunnen ook op de luchthaven worden uitgereikt. Bij de incheckbalies is een vertegenwoordiger van onze organisatie aanwezig). Voor de rondreizen en niet bij naam genoemde accommodaties ontvangt u de definitieve hotellijst van de reisleiding in Turkije. De thuisblijvers kunnen in geval van nood te allen tijde contact opnemen met onze organisatie. Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar.
VERTRAGINGEN
Door sterk toegenomen drukte in het luchtruim en de daardoor te nemen internationale veiligheidsmaatregelen kan het voorkomen dat vertragingen optreden. Mocht door dergelijk oponthoud bij terugkeer aansluitend openbaar vervoer niet meer mogelijk zijn, dan kan onze organisatie hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld. Hetzelfde geldt voor stakingsacties of technische storingen die aanleiding kunnen geven tot soms aanzienlijke vertragingen. Alle hieruit voortvloeiende kosten zijn niet voor rekening van de reisorganisatie.
VLUCHTTIJDEN ONDER VOORBEHOUD
Alle bij de reisbeschrijvingen eventueel vermelde vluchttijden zijn onder voorbehoud van wijziging. In uw reisbescheiden staan in beginsel de juiste tijden vermeld. Houdt u er evenwel rekening mee dat, met name in het geval van chartervluchten, omstandigheden op de luchthavens danwel technische oorzaken soms tot een vertraging danwel voortijdig vertrek kunnen leiden. Wij vragen hiervoor uw begrip. De luchtvaartmaatschappijen verzoeken u 2,5 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Voor informatie over vertrektijden kunt u teletekst raadplegen of naar de luchthaven bellen (Schiphol 0900 0141).
REISDUUR
Onze reizen variëren in reisduur. Er zijn zowel reizen die ’s morgens als reizen die in de loop van de dag vertrekken dan wel in Nederland terugkeren. Ongeacht het tijdstip daarvan geldt als regel dat een eerste en laatste dag als volledige reisdag worden gerekend en als zodanig in de reisduur zijn opgenomen, mede met het oog op de reisverzekering.
EVENTUELE BUITENLANDSE TOURINGCAR
Indien u een zogenoemde vliegbusreis maakt, d.w.z. met het vliegtuig naar het buitenland reist om aldaar per bus een rondreis te maken, kan het voorkomen dat de reis met een plaatselijke touringcar wordt uitgevoerd. We reserveerden voor u een comfortabele touringcar, echter zonder de gebruikelijke faciliteiten als toilet, koffiezetmachine, minibar en soms airconditioning.
GEEN VASTE PLAATSEN IN DE BUS
In de bus kennen we geen vaste plaatsen, want iedereen wil graag een keer in het voorste gedeelte plaatsnemen. Het is gebruikelijk dat er iedere dag van zitplaats wordt gewisseld volgens een door de chauffeur en/of reisleiding bepaald schema.
CHAUFFEUR/REISLEIDING
Bij het merendeel van onze reizen is de chauffeur tevens uw reisleider. Bij een aantal reizen zijn de diensten van een deskundige KRAS SterVakanties reisleid(st)er inbegrepen. Ook wordt er in veel gevallen gebruik gemaakt van plaatselijke gidsen en vertegenwoordigers. In de prijskolom staat precies aangegeven welke reisleiding is inbegrepen. In enkele steden bij enkele bezienswaardigheden is een officiële gids verplicht. De kosten van de gids zullen hoofdelijk over de deelnemers worden verdeeld. In uw reisbescheiden staat vermeld waar en wanneer u uw reisleiding ontmoet; dit kan bijvoorbeeld op de luchthaven in het buitenland zijn.
ROKEN IN DE BUS
De ANVR Reisorganisatoren hebben afgesproken dat in de bus niet mag worden gerookt, tenzij in de publicatie van de reis anders is vermeld. Voor de rokers is er uiteraard gelegenheid tijdens de stops in de buitenlucht te roken.
PREFERENTIES BIJ VLIEGREIZEN
Het is niet mogelijk om vooraf een stoelnummer te reserveren. De luchtvaartmaatschappijen bepalen waar alle passagiers plaats dienen te nemen. Het is van groot belang dat u, indien u bepaalde wensen heeft (bijvoorbeeld plaats aan gangpad of juist aan het raam, zitplaatsen naast elkaar e.d.), vroeg op de luchthaven aanwezig bent om in te checken. Het is in principe alleen mogelijk om vooraf door te geven of u een speciaal dieet volgt. Alle overige preferenties kunt u dus pas bij het inchecken doorgeven en kunnen niet gegarandeerd worden.
HOTELCLASSIFICATIE
De in onze brochure of reisbeschrijving vermelde officiële classificaties zijn vastgesteld door de in het betrokken land verantwoordelijke instanties, naar normen, die aldaar worden gehanteerd. Deze normering hoeft niet overeen te komen met de naar Nederlandse maatstaven bepaalde classificatie en ook de waarderingen tussen de verschillende landen zijn niet altijd vergelijkbaar. Op een aantal bestemmingen kan het voorkomen, dat sommige accommodaties nog niet geclassificeerd zijn. Derde of vierde bed: het bijplaatsen van een derde en zelfs vierde bed houdt in principe altijd in dat de ruimte in de kamer beperkt wordt. Veelal is het bijgeplaatste bed, een uitklapbed of stretcherbed, hetgeen wat minder comfort betekent. Kinderbedjes dienen ter plaatse betaald te worden. 1-Persoonskamers kunnen qua faciliteiten verschillen van 2-persoonskamers.
’S LANDS WIJS, ’S LANDS EER
Een vakantie in het buitenland betekent andere mensen en gewoonten, een andere cultuur, ander eten, kortom anders dan thuis. Dat is één van de aantrekkelijke kanten van uw vakantie, maar ook een aspect om bij uw vakantieverwachtingen rekening mee te houden. Ook moet rekening gehouden worden met de mogelijkheid van bouwactiviteiten op de bestemming, alsmede van een beperkte openstelling van winkels en uitgaansmogelijkheden en een beperkter aanbod van faciliteiten (het zwembad van een hotel kan eventueel gesloten zijn), vertier en verbindingen in het voor- en naseizoen en op zon- en feestdagen (inclusief buitenlandse feestdagen, gedenkdagen en Ramadan). Tot slot vragen wij u - met name voor de (rond)reizen met verre bestemmingen - rekening te houden met het feit dat het comfort van transport/infrastructuur en verblijf, de maaltijden en ook het klimaat niet vergelijkbaar zijn met de situatie zoals u die in Nederland gewend bent. Een flexibele instelling voor deze reizen is derhalve uitgangspunt.
IS UW HOND OOK WELKOM?
In de hotelbeschrijving wordt vermeld of honden wel of niet zijn toegestaan en welk bedrag de hotelier u hiervoor in rekening brengt. De prijzen zijn aangegeven bij de accommodatie en moeten ter plaatse worden afgerekend. We wijzen u erop dat in deze bedragen geen voedsel is inbegrepen. Bovendien dient u er rekening mee te houden dat het in veel hotels niet is toegestaan dat u uw hond meeneemt in de eetzaal. U kunt uw hond uitsluitend meenemen als u met de auto reist. In bussen en treinen zijn de honden niet toegestaan.
INENTINGEN
Voor de meeste landen buiten Europa en voor Rusland worden bepaalde vaccinaties aangeraden. Raadpleeg voor actuele informatie altijd tijdig uw huisarts of de GG & GD. U kunt ook meer informatie inwinnen via de vaccinatielijn: 0900-9584 (kosten € 0,45 per minuut).
GRENSDOCUMENTEN
Vooraf of bij boeking verstrekt onze organisatie u algemene informatie over vereiste reisdocumenten en visa. U bent evenwel zelf verantwoordelijk voor (het verkrijgen van) de juiste grensdocumenten (zie hiervoor artikel 5 van de ANVR-Reisvoorwaarden). Wij raden u dan ook aan tijdig bij de betrokken autoriteiten aanvullende informatie in te winnen alsmede voor vertrek na te gaan of deze in de tussentijd niet is gewijzigd. Indien u niet de Nederlandse nationaliteit bezit, dient u zelf bij de ambassade van het te bezoeken land na te gaan of eventueel afwijkende regels van toepassing zijn met betrekking tot de grensdocumenten. Uw paspoort moet altijd geldig zijn. Voor de volgende landen is een geldige Europese identiteitskaart ook toegestaan: Andorra, België, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Kroatië, Luxemburg, Portugal, Roemenië, San Marino, Spanje, Turkije (visum ter plaatse) en Zwitserland. Voor Noorwegen een paspoort of identiteitskaart nog 2 maanden geldig na verblijf. Voor Zweden een paspoort of identiteiskaart nog 3 maanden geldig na verblijf. Voor Ierland een paspoort of identiteitskaart nog 6 maanden geldig. Voor Groot-Brittannië, Italië, Malta, Monaco, Oostenrijk, Canada, Hongarije, Polen, Letland en Litouwen een paspoort geldig tot na verblijf. Voor Bulgarije een paspoort, dat tenminste nog 3 maanden geldig is. Voor de Verenigde Staten van Amerika een paspoort, dat tenminste nog 3 maanden geldig is na vertrek. Voor Tsjechië en Estland een paspoort, dat nog 3 maanden na verblijf geldig is. Voor China en Rusland een paspoort dat na terugkeer nog 3 maanden geldig is + visum. Voor Marokko een paspoort dat nog 6 maanden geldig is. Voor Brazillië een paspoort, dat nog 6 maanden geldig is na uitreis. Voor Zuid-Afrika een paspoort, dat nog 6 maanden geldig is na terugreis. Voor Thailand een paspoort geldig tot 6 maanden na verblijf, visum alleen nodig bij verblijf langer dan 30 dagen. Voor Egypte een paspoort geldig tot 6 maanden na verblijf + visum (visum koopt men ter plaatse). Noot: wijzigingen voorbehouden. Actuele informatie omtrent genoemde zaken kunt u altijd aanvragen bij uw boekingskantoor. Visumkosten zijn niet inbegrepen in de reissom. Indien u de Nederlandse nationaliteit heeft, is het mogelijk dat onze organisatie voor u de eventueel benodigde visa regelt. Indien u dit wenst, dient u dit bij boeking aan te geven. Uw verzoek wordt in dat geval bevestigd op de factuur en de kosten hiertoe in rekening gebracht. Teneinde voor u de visa te kunnen aanvragen, sturen wij u tezamen met de boekingsbevestiging een aanvraagformulier. Mocht u dit formulier abusievelijk niet ontvangen hebben, dient u onze organisatie hier onverwijld van op de hoogte te brengen.
FOOIEN
In landen als bijv. Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Brazilië en het Verre Oosten waar KRAS SterVakanties gebruikmaakt van plaatselijke reisleiding en chauffeurs, is het de gewoonte dat u uw blijk van waardering uit in het geven van een fooi. U moet hierbij rekening houden met een bedrag per dag voor chauffeur en reisleiding variërend van US $ 2 tot US $ 3 per persoon.
ECPAT-NL
Wij steunen actief het ANVR en ECPAT- NL in de bestrijding van kinderprostitutie in vakantielanden. Wij nodigen u uit met ons alert te zijn op misbruik van kinderen. Informatie is bij de reisleiding beschikbaar.
ABONNEMENTSREGISTRATIE
KRAS Holding B.V. heeft een abonnementsadministratie, die bij de Registratiekamer is geregistreerd onder nummer P-0018337. Conform het gestelde in de Wet persoonsregistraties ligt een afschrift van het formulier aan de Registratiekamer voor een ieder ter inzage op het hoofdkantoor te Ammerzoden.
ONDANKS ALLES TOCH EEN KLACHT?
Indien u op de bestemming een onvolkomenheid constateert, dan wordt van u verwacht dat u daarvan meteen melding maakt bij de chauffeur, reisleiding of accommodatieverschaffer. Indien uw klacht ter plaatse niet naar tevredenheid wordt opgelost (danwel de chauffeur/reisleider/accommodatieverschaffer ter plaatse niet aanwezig of bereikbaar is), dient u onverwijld contact op te nemen met ons hoofdkantoor in Ammerzoden. Tevens dient u in dat geval de klacht schriftelijk op een klachtenformulier te melden bij de chauffeur/reisleiding of accommodatieverschaffer. Als de klacht ook dan niet tot tevredenheid wordt opgelost, kunt u deze uiterlijk binnen één maand na terugkeer in Nederland schriftelijk indienen op ons hoofdkantoor in Ammerzoden, vergezeld van een kopie van het ter plaatse ingediende klachtenformulier. Wij maken u erop attent dat wij groepsklachten of klachten vermeld op enquêteformulieren niet in behandeling kunnen nemen.
EVENTUELE WIJZIGINGEN
Dit reisprogramma is in december 2002 in druk gegeven. Sindsdien kunnen in de gegevens betreffende de reisaanbiedingen wijzigingen zijn opgetreden. Onze boekingskantoren zijn daarover geïnformeerd. De reisorganisator draagt géén verantwoordelijkheid voor foto’s, folders en ander voorlichtingsmateriaal, voor zover onder verantwoordelijkheid van derden uitgegeven. Kennelijke fouten en vergissingen in dit programma en op internet binden ons niet.
KRAS Reizen B.V., tevens handelende onder de namen Pendel Partners Holland – Steragent – Sterprodukties – SterVakanties – Reisbureau Johan Kras – KRAS SterVakanties – KRAS Tours – Elan Reizen – Eurotex – Expres Reizen – Funtime Actieve Vakanties – My Way – 50+ Vakantieclub – De Hardes Tours – 55+ REIZEN – TOURALP – Transair – Scratch – Sijthoff Pers Reizen – Reis met uw Krant – Sailfun – Viva Sol Vakanties – Pendelpool – Pendel Service – KRAS Air – Sterpendel – Sneeuwbus – Christoffel Reizen – Tourpays.
Aanbiedingen
Overige aanbiedingen
Frits Bom Vakanties
Meer over Frits Bom Vakanties
Voorwaarden
Overige reisprogramma's
Hoofdkantoor
Reisbureaus
Staan ervoor garant dat u veilig op reis gaat.


GOED HE

