Partyflock
 
Forumonderwerp · 815086
Ik vroeg me af of er mensen zijn die effecten gebruiken op de master fx. Ikzelf heb dit wel eens ooit geprobeerd (met bijv. compressie of equalizing) maar t lijkt dan telkens of ik het geheel verneuk daarom doe ik dit eigenlijk nooit meer.

Ik zou dus graag willen weten welke effecten jullie gebruiken, op welke manier jullie ze gebruiken en natuurlijk ook waarom.
 
Ik doe het nooit.
Ten eerste lijkt het me niet vertsandig omdat ik er te weinig verstand van heb.
Ten tweede lijkt het me handig dat je dat per geluid doet.
Als je bijv gaat equalizen op je master dan beinvloed dat je hele mix en dat is volgens mij niet zo handig.
Compressie zou zo wel zijn nut kunnen hebben maar dan moet je wel verdomd goed weten wat je doet.
Een kick compressen of perc afzonderlijk is nog te doen maar een hele track, geen idee.
 
tja een effect over heel je nr is vaak toch niet de bedoelling
 
Artiest Darkprotest
Het kan wel leuk zijn in een break bevoorbeeld.. je kunt dan over het geheel een distortion gooien, en daar een beetje mee gaten ofzo.. maar niet te veel.. maar tis wel leuk als je alle geluidjes een fractie van een tel door 1 fx laat lopen.. kan heel apart zijn (als je het goed doet..)

het geheel fx'en doe ik verder ook nooit
 
Ik gebruik zelf regelmatig een limiter en waves Rbass om het laag wat op te pompen als master effect.
Een Stereo Enhancer e.o. Compressor gooi ik er meestal op het laatst nog bij om de track wat te verfijnen.
Een Stereo Enhancer e.o. Compressor gooi ik er meestal op het laatst nog bij om de track wat te verfijnen.


.....Whaaaaaaaaaaaahahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahahahhahaahhahahhaahahahaha :D
laatste aanpassing
? :P
Oke compressor is geen probleem , maar een Stereo Enhancer :vaag:.

Als je me dan gaat vertellen dat je je nummer beter maakt door met de phase offset te klooien, dan val ik helemaal van m'n stoel van het lachen :D.

Een Stereo enhancer moet je over je instrumenten heengooien, niet over je master Fx :vaag:. Gewoon zelf de goeie balans maken tussen bass en hoge tonen, met een stereo enhancer verknoei je de boel alleen maar.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van Gizzle! op zondag 2 oktober 2005 om 11:51:
Een Stereo Enhancer e.o. Compressor gooi ik er meestal op het laatst nog bij om de track wat te verfijnen.


Een stereo enhancer moet je nooit op je master kanaal zetten. Je kickdrum en je bass wil je toch gewoon in het midden laten of ben ik nou gek!! Het stereo beeld raakt uit fase op die manier.
 
Een 'stereo enhancer' "verbreedt" toch ALLEEN de stereo
signalen?

En een 'mono to stereo' enhancer maakt toch van een mono signaal een stereo signaal d.m.v. delay, filter, etc?

btw, de 'stereo enhancer' plugin in Fruity Loops is eigenlijk een 'mono to stereo enhancer' of 'stereo imager' en geen 'stereo enhancer'.
laatste aanpassing
fout, een stereo enhancer kun je klooien met de phase offset. Dit betekent dat het bijv aan de linkerbox de synth wat eerder klinkt als bij de rechterbox. Als het kleine vertragingen zijn, hoort het best nog wel goed. Daarnaast kun je de panning kiezen, en er is een knop die bepaalt of de hoge frequenties of de lage frequenties beter doorkomen. (ook niet echt fijn, want dat kun je net zo goed met een Eq doen)

Niet echt ideaal om over je hele track heen te gooien, als je het daarentegen over een synth heengooit klinkt het wel heel mooi.
 
Wat jij hier beschrijft is een mono to stereo enhancer of stereo imager en geen stereo enhancer.
laatste aanpassing
is een stereo enhancer een soort mastering tool ofzo?
Artiest DanM
Kan in mijn EMU DSP mixer allerlei plug-ins laden, waaronder tools for mastering, ook wil ik wel eens een externe compressor of eq aansluiten via adat, de dsp-mixer route alles zoals ik wil, en het geluid is voortreffelijk...( mastering van mijn setjes, voor het branden op cd)
Artiest {SHOWLIST artist 13109, 55359, 47652}
Uitspraak van verwijderd op zondag 2 oktober 2005 om 00:56:
waves Rbass om het laag wat op te pompen als master effect.


verneuk je dan je percussie niet?
Een nummer zonder master fx is een nog niet voltooid nummer. Om het alles wat meer dynamischer (gevulder/gemengder...etc.) te laten klinken zou ik zeker wel een multiband compressor derop zetten en limmiter of iets dergelijks + voor diegene die het kunnen horen (met kleurloze monitoren dus) het toevoegen van een dermate niveau (heel weinig dus) van reverb dat alles warmer wordt. Ikzelf doe dit eigenlijk niet in de sequencer zelf maar gebruik de geproduceerde wavefile om te masteren
Correctie: Stereo Enhancer om het soms even wat harder te maken...maar niet op master..:P

Wat een fout :vaag::p
Werkzaam bij Music in Mind
Artiest {SHOWLIST artist 49066, 48979, 11660}
Uitspraak van Dra(i)neR :[ op zondag 2 oktober 2005 om 16:01:
fout, een stereo enhancer kun je klooien met de phase offset. Dit betekent dat het bijv aan de linkerbox de synth wat eerder klinkt als bij de rechterbox. Als het kleine vertragingen zijn, hoort het best nog wel goed. Daarnaast kun je de panning kiezen, en er is een knop die bepaalt of de hoge frequenties of de lage frequenties beter doorkomen. (ook niet echt fijn, want dat kun je net zo goed met een Eq doen)

Niet echt ideaal om over je hele track heen te gooien, als je het daarentegen over een synth heengooit klinkt het wel heel mooi.


Het idee achter stereo enhancing is dat je het stereo beeld verbetert (enhanced :)). Er zijn verschillende technieken om dat te bereiken en er is niet echt een vaste definitie van wat een stereo enhancer/imager precies doet.

Links en rechts een kleine delay geven is wel een heel simpele techniek, maar meestal niet erg bruikbaar omdat je snel last krijgt van flanger effecten. Sommige stereo enhancers (bijv. PSP Stereo Controller of Waves S1 Stereo imager) gebruiken daarom technieken om dat soort effecten te voorkomen. Die kunnen er oa ook voor zorgen dat de bass netjes in fase blijft, maar de hoge tonen worden verspreid.

Maar het blijft niet verstandig om een stereo enhancer over je hele track te gooien, omdat de perfecte stereo enhancer niet bestaat. Je zult altijd last blijven houden van ongewenste effecten bij bepaalde geluiden of frequenties. Veel verstandiger is het idd om elk geluid apart te enhancen.

Een compressor over je master kan wel om een beetje extra drive en meer energie in je track te krijgen, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent.

Ook EQ kan wel, maar het is beter om EQ goed mogelijk toe te passen op de afzonderlijke kanalen.
Uitspraak van Lennar-D op zondag 2 oktober 2005 om 19:17:
Maar het blijft niet verstandig om een stereo enhancer over je hele track te gooien, omdat de perfecte stereo enhancer niet bestaat. Je zult altijd last blijven houden van ongewenste effecten bij bepaalde geluiden of frequenties. Veel verstandiger is het idd om elk geluid apart te enhancen.


Daar heb je gelijk in :)
Paratoxic heb je nog een goeie Compressor voor me voor over de master?
 
Uitspraak van Charly Rocks op zondag 2 oktober 2005 om 17:35:
verneuk je dan je percussie niet?


Dit is niet het geval, want het effect past het alleen toe op het laag en dus niet op de midden en hogere gelegen frequentie gebieden. Try it out zal ik zeggen. Verder moet je ff de kanalen die veel laag bevatten ff goed eq-en zodat het laag niet te overstuurd is, tenzij dat je bedoeling is uiteraard!!!
 
Ok, ik weet niet precies hoe het allemaal precies heet, maar een ding weet ik wel zeker.

Er zijn twee verschillende effecten:

1.Een effect die van een mono signaal een stereo signaal maakt.

2.Een effect die van een stereo signaal (en alleen een stereo signaal) het signaal "verbreedt".

Kijk maar eens naar de 'Stereo Imager' uit Reason 3.
Daarmee kan je echt geen mono signaal omzetten in een stereo signaal.
 
Hupsakee
Voor jou D84
Alstu :)
laatste aanpassing
Uitspraak van Pret Park op zondag 2 oktober 2005 om 18:47:
gebruik de geproduceerde wavefile om te masteren


Dit doe ik dus ook altijd ja.
Haal de wave file altijd door T-Racks om hem wat meer dynamiek te geven.
Heb laatst in reason een chorus over de master gegooid om t geluid wat voller te krijgen :D. Lukte er aardig mee.

Normaal (met HW) gebruik ik alleen compressie over de master en submixen. Wat misschien nog wel een keer leuk kan zijn is een licht rotary speaker effect.
Uitspraak van verwijderd op maandag 3 oktober 2005 om 09:04:
D84


:/ :P huh? :P mis ik hier iets :O
Uitspraak van D21 op zondag 2 oktober 2005 om 20:08:
Paratoxic heb je nog een goeie Compressor voor me voor over de master?


D42: PSP MasterComp bijvoorbeeld :)
Uitspraak van Simon Fields op maandag 3 oktober 2005 om 13:14:
Heb laatst in reason een chorus over de master gegooid om t geluid wat voller te krijgen . Lukte er aardig mee.


hmmmm... gaat de bass dan niet erg raar klinken?? Lijkt me iig niet echt geschikt hiervoor
 
Artiest {SHOWLIST artist 31252, 154012, 66763, 41794}
Ik zet soms een Fruity big clock en een Fruity DB Meter in me master FX (y)

Voor de leuk :yes:

Verder is die master nutteloozzz voor mij althans
Gewoon je sound onderling goed op elkaar af stemmen
Uitspraak van [ PROGENIC ] op woensdag 5 oktober 2005 om 18:02:
hmmmm... gaat de bass dan niet erg raar klinken?? Lijkt me iig niet echt geschikt hiervoor


zou je nie denken nee, maar als je m kort afstelt lukt t aardig
Uitspraak van verwijderd op woensdag 5 oktober 2005 om 18:09:
Ik zet soms een Fruity big clock en een Fruity DB Meter in me master FX


en waar is dit goed voor :vaag:

Uitspraak van D21 op maandag 3 oktober 2005 om 13:16:
D84

huh? mis ik hier iets


nou?:P
 
Uitspraak van D21 op donderdag 6 oktober 2005 om 17:27:
en waar is dit goed voor


heh ik bedoel ermee te zeggen dat ik geen FX gebruik in me master channel ;)
Zeg dan ook nix :vaag:.

Een db monitor is puur voor het voorkomen van Clipping, en de big clock kun je trouwens bekijken op het hoofdscherm. Naab!!

Voor master FX zet ik altijd de DBB Sonic Maximizer, en dan op preset mastering. KLinkt in 1 keer stukken helderder :D
Uitspraak van Dra(i)neR :[ op donderdag 6 oktober 2005 om 19:04:
DBB Sonic Maximizer


hmm klinkt interessant... zal m s ergens vandaan proberen te halen :)
 
Uitspraak van Dra(i)neR :[ op donderdag 6 oktober 2005 om 19:04:
Zeg dan ook nix .

Een db monitor is puur voor het voorkomen van Clipping, en de big clock kun je trouwens bekijken op het hoofdscherm. Naab!!

Voor master FX zet ik altijd de DBB Sonic Maximizer, en dan op preset mastering. KLinkt in 1 keer stukken helderder


:)

Snap de sarcasme er nou eens achter :/ :frusty:
 
tis BBE Sonic Maximizer
Uitspraak van Dra(i)neR :[ op donderdag 6 oktober 2005 om 19:04:
Voor master FX zet ik altijd de DBB Sonic Maximizer, en dan op preset mastering. KLinkt in 1 keer stukken helderder


Dat apparaat is eigenlijk gewoon een equalizer hoor. Ik heb hem ff doorgemeten en hij doet 2 dingen:

* Hij voegt een kleine faseverschuiving toe. Volgens BBE is dat om de faseverschuiving op te heffen die door het (analoog) opnemen op tape bijvoorbeeld optreedt. Maar ten eerste werkt dat natuurlijk nooit goed, omdat elke opnameapparatuur een andere faseverschuiving heeft, en ten tweede wordt hierdoor je fase-overdracht alleen maar SLECHTER als je iets digitaal produceert. Dit effect kan je overigens ook nauwelijks horen. Je hoort het als je de "Lo contour" en de "process" knoppen beide op 0 zet. Vrijwel niet waarneembaar als je het mij vraagt.

* Hij voegt Bass en Treble toe dmv 2 shelving filters (lowpass met cutoff op ong. 150Hz, en highpass met cutoff op ong. 4kHz), waarvan je de amplitude kunt instellen met de "Lo contour" en "process" knoppen (die eigenlijk dus gewoon Bass en Treble hadden moeten heten :) Je kunt dit effect dus met een simpele EQ namaken.

Mooie verkoopstunt is het wel, ik denk dat ik zelf ook maar eens dit soort apparaten ga maken :D

“BBE is the most hearable advance in audio technology since high fidelity itself.” –Music Connection

“Phenomenal separation of instruments.”
–Recording

“The Maximizer can be a real life saver.” -Mix Magazine

“Probably the most cost-effective improvement you can add to your rig.” -Guitar Player

“The effect is shattering. It made my music sound the way that I knew it should.” –Music Technology

“I heard better dynamics and cleaner sound…the results were excellent.” –Stereophile

“BBE Processing improves tonal balance. Impressed? Indeed I am.”
–Audiophile


Jaja, een beetje bass en wat treble en je geluid klinkt een stuk beter, oude truuk maar hij werkt nog prima :P
laatste aanpassing
 
Jaa... ik zet altijd bitcrusher in me master FX en dan de downsampling op 40x ;)(Y) klinkt echt.... ehh.... vet
Jaja, een beetje bass en wat treble en je geluid klinkt een stuk beter


En daar gaat het om, het maakt niet uit hoe het werkt (hoe simpel ook :vaag: ) als het maar werkt :D. Ik vind het goed klinken, ik kom toch niet op een platenlabel. Dus eh who gives a *Feestneus*
laatste aanpassing
Uitspraak van Dra(i)neR :[ op donderdag 6 oktober 2005 om 21:44:
En daar gaat het om, het maakt niet uit hoe het werkt (hoe simpel ook ) als het maar werkt


Ja ok, maar in dit geval kun je dus net zo goed een EQ over je master gooien voor hetzelfde resultaat. Hier nog even de grafiekjes van 4 instellingen van die sonic maximizer (de bas en treble knoppen steeds gelijk hoger gezet):


Als je die EQ instellingen namaakt klinkt het precies hetzelfde :) Die blauwe is dus beide knoppen maximaal, en die paarse is beide knoppen op 0.
laatste aanpassing