Partyflock
 
Forumonderwerp · 773735
oke het is zo ver de spliksplinternieuwe auto komt er aan een toyota corolla station!
nu het volgende er moet natuurlijk wel een lekker geluidje in komen wie kan er wat tips geven? hij komt standaard met radio cd speler uit de garage die radio zit in een 2 din rek.
de sub moet in de laadruimte achter maar moet wel te verwijderen zijn
wie heeft zo iets meegemaakt en heeft goede ideeen?
budget carhifi zo'n 1000 euries en mag nieuw of 2dehands zijn
ps komt ook een ipaq in voor navigatie
 
JBL GTO serie boxen (minimaal 300 W)
JBL GTO serie versterker
Pioneer actieve subwoofer
Pioneer DEH 7600 MP radio :yes:

:kwijl::kwijl::kwijl::kwijl:
laatste aanpassing
 
En ja Ron de Vries roeleert :yes:

http://www.rondevries.nl
laatste aanpassing
Voor budget carhifi zo'n 1000 euries heb je wel een hoop gedreun....

maar geen mooi VOL geluid...
 
Mag jij wel liegen?? :@

U don't know shit...merk ik zo wel weer :S
Dat jij GTO serie aanprijst geeft ons mening verschil al..

smaken verschillen nu eenmaal en je kan het zo gek maken als
je wilt...

Zit echt wel een duidelijk verschil in GTO of GTI versies van JBL

Dat er JBL opstaat wil nog niet zeggen dat je goeie shit heb...
laatste aanpassing
tja, goed geluid begint naar mijn mening bij een goeie main unit, met daartussen een paar goeie versterkers(mits veel vermogen vereist is dus) en dan een goed compo set voor en achter...sub woofer is bijzaak. als je er een sub bijzet moet je m er ook niet zomaar bij knopen, maar een goed actief hi pass en low pass filter er tussen zetten (liefst instelbaar natuurlijk) goeie bekabeling spreekt voor zich. dus niet een compo set aan de bestaande bekabeling knutselen
oh ja, de voorkeur gaat uit naar focal....
Deze speelt bij mij de baas achterin de auto....15inch
laatste aanpassing
 
Op de eerste plaats komt natuurlijk een goeie HU :D

Ik vind persoonlijk alleen de JBL decade's t595 limited een top setje.Kzal niet snel speakers uit de GTI/GTO serie pakken.
De amp's van jbl zijn wel goed te doen naar mijn mening :yes:

Verder zal ik zelf niet voor een actieve maar een passieve sub kiezen.Er zijn een hele hoop leuke subs die goed knallen voor ongeveer 100 pleuro's.

Een leuke budget amp(4ch) is bijv, de Lanzar vibe 431 voor 200 euro. Denk wel ff goed na wat je aan wil gaan sturen zodat je evt. gelijk voor een 6ch kan gaan.

Succes :bier:
 


Bij mij kwaken een stel Kickers
ik heb een mooie station, met geluid ( zie mijn profiel )

bij elkaar was ik denk ik klaar met 800 euro.. was wel enorm gedoe om alle kabels vanaf de accu door te trekken naar de achterbak.

mijn audio is helemaal afkomstig van de halfords ;
16 jaar oude nissan bluebird met een
sony mp3speler ( 4x 55 watt ).
hieraan zitten voor in de deuren twee kenwood 3weg boxen ( grootste maat die ze hadden :)
verder heb ik er kort geleden een kaliber versterker bij gezet die mono is geschakeld over de twee achter kanalen en daaraan een kaliber basscube met een mooie meeknipperende rooie neonbuis rondom de woofer.

Omdat het een station wagen is met een open achterbak kaatst het geluid uit de sub perfect tegen de achterruit zodat je hem niet een extreem hard hoeft te zetten. Toch kan de buurt je al van verre horen aankomen :D Helaas is het wel erg diefstal gevoelig, je ziet zo de cube en tegen mijn achterbank geschroefde versterker zitten dus gooi ik er maar een kleed overheen als ik hem 's nachts in de stad parkeer.
Uitspraak van verwijderd op maandag 9 mei 2005 om 18:23:
Op de eerste plaats komt natuurlijk een goeie HU :D


Ben ook opzoek naar goede Head unit, en zat zelf te denken aan een clarion. (Clarion DXZ-848RMC Record leek my wel wat)
Is dat wat, of adviseren jullie wat anders?
Ik heb een budget van max 250 euro.
 
Deurpanelen voor & achter:

MBquart 6.5" 2-Way QSD Series



Impedantie 4 Ohm
Frequentie Responsie 35-32k
Gevoelligheid 85.5 (2,6)dB
Vermogen 90-170 Watt
Crossover Frequentie 2.400Hz

Mocht je een vast soundboard willen maken:

JBL T595 limited



Size: 6 x 9
Sensitivity: 94 dB
Frequency Response: 35-22,000 Hz
Recommended RMS Power: 150W
Peak Power Handling: 300W
Impedance: 4 ohms

Subwoofer:

Koop nooit een basspijp!!!!
Kan je net zo goed een kist van oude kranten maken :S

Gewoon sub kopen en in een band pass kist duwen (Y) (handleiding hiervoor vind je HIER!!)

en duw er dan dit in:

DLS Iridium 15



Impedantie: 2 x 4 ohm (dual cone speaker)
Afmetingen: 15" (37,5 cm)
Vermogen: 600 W RMS / 1000 W max
Frequentie responsie: 15-2500 Hz
Gevoelligheid: 89,5 dB (1W/1m

Om het geheel aan te sturen:

Rockford Fosgate Punch P8004



Channels: 4
Per channel power:
-100 W x 4 @ 4 Ohms RMS
-200 W x 4 @ 2 Ohms RMS
-400 W x 2 @ 4 Ohms Bridged RMS
Total power: 800 Watts
Crossover: HP 40-400Hz 12dB per Octaaf LP 40-400Hz 12dB per Octaaf
Tone controls Bass Control: 0 to 18 dB @ 45 Hz

Bekabeling bij voorkeur van DLS anders Caliber

(Y)
 
Ik vind zo een actieve subwoofer niet eens zo een slecht idee. Het is niet mijn voorkeur maar hij wenst de sub er makkelijk uit te nemen dus lijkt me een actieve opzich wel handig
 
dan zit je met nog meer bekabeling die je los moet halen :/

Bij een passieve sub heb je alleen de 2 kabels van de speaker

Bij een actieve heb je de kabel van de rca uitgang, de voeding, de aarding en de remote
 
Plug op je actieve woofer inbouwen dat zich in de contacten klemt op het moment dat je hem vast zet :P

nee maar idd, je hebt gelijk ik was te snel met antwoorden :)
 
Als jij een contactstrip uitvind die dat kan ben je al verder dan de gemiddelde fabrikant :/
 
Uitspraak van Capo™ op woensdag 11 mei 2005 om 15:13:
Ben ook opzoek naar goede Head unit, en zat zelf te denken aan een clarion. (Clarion DXZ-848RMC Record leek my wel wat)
Is dat wat, of adviseren jullie wat anders?
Ik heb een budget van max 250 euro.


Ik ben niet zo thuis in Head unit's.Heb van horen en zeggen dat de HU's van Clarion van goeie kwaliteit zijn.
Denk dat je uit de spec's en de look's al veel op kan maken of het wat voor je is.
Ik zou dezelfde vraag eens op www.showyoursound.nl in het forum stellen.Denk dat je er daar wel uit zal komen (y)

@ Huub:x :Leuk setje wat je hebt gepost,alleen hoe wou je dat alles aan gaan sturen op een 4ch? Die sub lust namelijk wel wat,dat word dus bruggen (en dan nog kom je niet aan het vermogen wat ie zou moeten krijgen), dan hou je dus maar 2 je kanalen over voor de Limited's OF de MBquart's die allebei versterkt pas tot hun recht komen.
Wat betreft die baspijp,had je niet beter kunnen zeggen :yes:
laatste aanpassing
 
Baspijpen zuigen punt, je kan niet een optimale geluidsprestatie halen uit een stuk karton.

Bovendien zijn de versterkertjes in de baspijpen ook geen zak waard :/

En hoe je dat aan gaat sturen?

Simpel :yes:

Het fijnste is als je voorin de hoge tonen hebt en naarmate je naar achter in de auto gaat de lage tonen hebt.

Dus we bruggen de sub en houden we 2 kanalen vrij waar de achterste compo-set opkomt.

De sub filter je af op LP en de achterste compo-set filter je af op het midden van de LP en HP.

De voorste compo-set sluit je gewoon direct aan op de headunit (die dan natuurlijk we een redelijk vermogen moet hebben) en tadaa! topgeluid (Y)

Als je een dubbele LP/HP filter hebt (per 2 kanalen dus) en ook een dubbele gain kan je dit geheel zo instellen dat het geluid van voor naar achter netjes overlapt.

(en dan nog kom je niet aan het vermogen wat ie zou moeten krijgen)


En dat noemen ze nou zuinig zijn op je spullen ;)

Ik heb er zelf ook 2 sub's inliggen die veel zwaarder zijn dan waar ze op aangestuurd worden, het verhoogt de duurzaamheid en je klank is gewoon stukken beter omdat er geen vervorming is in de peaks.

voor het geval je nog wilt weten wat ik erin heb liggen:

1 x Pioneer DEH-P7700MP headunit
1 x hifonics thor versterker
1 x hifonics brutus versterker
1 x JBL t595 limited (set)
1 x MBquart 6.5" 2-Way QSD Series (ja dezelfde) (set)
1 x DLS tweeters (set)
1 x Audiobahn AWES15P (set)
2 x Caliber condensator

Hoe en wat?

De brutus stuurt beide audiobahns aan op 650W rms per woofer.

Op de thor heb ik de JBL's aangesloten die zitten in de hoedenplank en pompen er rond de 135W rms doorheen.

De MBquart composet en de set extra tweeters zitten op de uitgangen van de headunit.
(de losse tweeters zitten op het stuk tussen de portier en de zijruit achterin, deze zijn gefilterd (klappen er dus niet uit)

Werkt perfect (Y)
 
als je er eenmaal aan begint is er geen einde meer....

meestal dan :D

Je begint met een paar ovaaltjes achterin....

versterkertje

subwoofertje

uiteindelijk heb je voor 3000 euro troep er in zitten


:D
 
8000 :X
 
8000???
 
8000 Euro

Die 2 versterkers kosten 1500 en 1000 euro :S

Sub's waren iets van 500 per stuk

Condensatoren iets van 200 euro per stuk

en dan nog die speakers bij elkaar waren iets van 700 euro

nog een headunit en bekabeling, dan zit je er nog al eens snel aan :S
leg mij eens uit waarom je een condensator moet hebben dan.......
 
Om de spannings/stroompieken van je accu op te vangen ;)

Alle accu's werken op 12V bij zoveel ampere (weet ik niet precies), omdat je versterkers zoveel vermogen vragen van de accu kan het nog wel eens gebeuren dat een piek in de accu (die zijn onvermijdelijk heb je ook met een standaard 1,5 volt batterij) een tik geeft aan de voeding en de componenten van je versterker, wat uiteindelijk kan leiden tot verstoringen en misschien wel een defect aan de versterker.

De condensator vangt de + van de accu op (tis gelijkstroom) en laat deze geleidelijk uitvloeien zodat je altijd een constante voeding hebt op je versterker.

Puur voor de duurzaamheid van je systeem te verhogen en het is ook zo dat als je geen spanningspieken hebt je ook geen last hebt van vervorming :)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 12 mei 2005 om 14:11:
Alle accu's werken op 12V bij zoveel ampere (weet ik niet precies),


het aantal ampere hangt af van het type accu
 
pcies
Ik heb er zelf ook 2 sub's inliggen die veel zwaarder zijn dan waar ze op aangestuurd worden, het verhoogt de duurzaamheid en je klank is gewoon stukken beter omdat er geen vervorming is in de peaks.


Ik heb er niet veel verstand van car audio hoor, maar gaat de versterker niet clippen als je speakers veel zwaarder zijn dan je versterker? Of gebeurt dat niet zo snel als je er geen tweeters bij hebt hangen? Of ligt dat anders bij car audio? Ben me namelijk ook een beetje aan het oriënteren op dit spul...
laatste aanpassing
 
Zolang je de impedantie van de speakers gelijk houdt is er eigenlijk niets aan de hand.

Je kan bij wijze van op je walkman een speaker van 80Watt (met de correcte impedantie) aansluiten, je krijgt dan heel zacht geluid maar in principe komt er gewoon dezelfde klank uit als uit je hoofdtelefoon.

De kans dat je kutgeluid krijg is vaak als je de speaker open monteerd (open air -> geen klankkast) en het is ook vaak zo dat als je speaker niet gefilterd is (met een tweeter dus) dat 1 speaker alle tonen op moet nemen en dus niet optimaal werkt).
Tegenwoordig is elke speaker 2 of 3 weg en heb je dat probleem niet meer, de enige manier waarop je dit kan krijgen is door alleen de woofer van een compo-set aan te sluiten of door een speaker te gebruiken die ongefilterd is.

Het wezenlijke verschil tussen car en home audio is dat je je sub's op 1 of 2 ohm kan aansluiten i.p.v. de standaard 4 ohms aansluiting.
Verder is er niet zoveel verschil in het spul, de aansluiting ervan is wel moeilijker maar het loont wel.
 
@ Huub:x Sow:x :bounce: ik hoef jou niks meer te vertellen zie ik:p

Het is me meer dan duidelijk hoe je het aan wil gaan sturen:D Ik hoor vaak, tot vervenlends toe dat geluid van voren moet komen,dan mag je wel een redelijke HU hebben idd!
Waarom zou jij niet voor versterken en de compo achter op de HU?

Man,je hebt het caraudio virus goed te pakken he:p
In wat voor een auto speelt die geile instal van je? :kwijl:
Hoe zou je het geluid zelf omschrijven, SQ of SPL?
Weleens een DB meting gedaan?
Yellowtops?

Wat vind jij van de JBL t595 limited's?
Ik heb ze zelf ook en ben er zeker wel over te spreken :yes:
Ik hoor veel dat men ze (te) schel vind klinken maar vind dit zelf wel meevallen.
Een vriend van me heeft ze met -6DB laten verzwakken..

Respect :respect: voor je instal en je reply's (y)
laatste aanpassing
 
Te zware speakers op een amp is zeker niet goed,amp moet vol vermogen leveren,amp gaat clippen

clippen= :dood:

Elke amp heeft dit,goed of slecht.Kwestie van afstellen en klaar is kees.

Voor het mooie neemt men :D

compo set,liefst zo groot mogelijk (16cm of 20cm)
woofertje,10inch is genoeg voor sq
4kanalertje,2 kanalen voor compo en 2 voor de woofer.

Nog betere is om een 2 kanaler te nemen voor de compo en een monoblokje voor de woofer B) zo blijft lekker je dempings factor hoog=strakke bass


of je neemt

2 monoblokjes die sluit je aan op 1 15"woofer
4kanaler waarvan je de kanalen brugt voor de 20cm 3-weg compo
2 extra accus
2 condensators

B)



www.showyoursound.nl voor alle vragen :respect:
 
Iemand nog een tip voor een leuke compo rond de 100 euro?
meer laat mn budget ff niet toe:(

www.12voltmedia.nl is ook erg bruikbaar (y)
@Huub, en nou ff de echte reden waar zon ding goed voor is....niet het verhaaltje wat je overal leest :)
 
In wat voor een auto speelt die geile instal van je?
Hoe zou je het geluid zelf omschrijven, SQ of SPL?
Weleens een DB meting gedaan?
Yellowtops?

Wat vind jij van de JBL t595 limited's?
Ik heb ze zelf ook en ben er zeker wel over te spreken
Ik hoor veel dat men ze (te) schel vind klinken maar vind dit zelf wel meevallen.
Een vriend van me heeft ze met -6DB laten verzwakken..


Ingebouwd in een kadett :9 (ruime kofferbak (Y) )
Geluids omschrijving....mwa...Ik hou het op herrie :9
Db meting is al ooit gedaan ja maar niet met deze rommel erin, toendertijd draaide ik nog met 2 jbl 2300 sub's en infinity kappa voorin, maar toen haalde ik de 125dB.
SQ is redelijk te noemen, de SPL is meen ik iets van 96dB bij 1000Hz.

Yellowtops heb ik erin liggen 2 x 60Ah

Die JBL's zijn gewoon goed, alleen ze zijn idd wat te schel ja, maar dat is een kwestie van afstellen en filteren.
Je hoort het ook echt pas als je tegen de 80/90 dB aanzit.
(draai voor de lol eens M.O.P - cold as ice (heel schel intro) als je dat doet op ongefilterde t595's loop je een aardige (tijdelijke) gehoorbeschadiging op :S)

hardcore paashaas s2 power B)


Ik weet niet wie jou monoblokken aanraadt maar dat heb je ook met een 2-kanaals versterker, het is gewoon hetzelfde :/

Uitspraak van verwijderd op donderdag 12 mei 2005 om 18:06:
Iemand nog een tip voor een leuke compo rond de 100 euro?
meer laat mn budget ff niet toe


Kijk voor een JBL GT of GTO serie, kom je er vast wel uit (Y)
Mochten ergens de infinity kappa series te koop zijn voor 100 euro: KOPEN! (Y)

@Huub, en nou ff de echte reden waar zon ding goed voor is....niet het verhaaltje wat je overal leest


:/ wat wil je horen dan?

Condensatoren worden ook gebruikt als filters maar dan alleen in combinatie met een spoel om een z.g.n. RC of RL filter te krijgen.

Een condensator is als het ware een batterij die constant opgeladen wordt en maar een bepaalde maximale stroom doorlaat vloeien.
oh......en een accu is geen batterij?

of beter gezegd, een yellowtop is geen batterij?
 
Uitspraak van Rexel op donderdag 12 mei 2005 om 20:42:
oh......en een accu is geen batterij?

of beter gezegd, een yellowtop is geen batterij?


waar wil je nou eigenlijk heen?

Zeggen dat ik maar wat uit mijn nek lul of snap je het gewoon niet :/

een yellowtop is een soort accu, die evengoed spanningspieken kan krijgen zoals ieder oplaadbaar medium wat niet afgevlakt is kan krijgen.

de condensator zorgt er gewoon voor dat je spanning afgevlakt wordt en die yellowtop voedt heel de zooi.

nou blij?

:frusty:
Wat je ook kiest, zorg ervoor dat je niet alleen op de harde klappen let, een minder hard maar mooier geluid is imho vele malen belangrijker. Natuurlijk is het stoer als je auto uit mekaar trilt van de bonken, maar wil je dat wel ;)
 
Uitspraak van verwijderd op donderdag 12 mei 2005 om 20:36:
Ik weet niet wie jou monoblokken aanraadt maar dat heb je ook met een 2-kanaals versterker, het is gewoon hetzelfde


Waar heb je het over??Een 2 kanaler voor de woofer?Omdat je dan 9 van de 10x de impendatie veranderd(meestal van 4 naar 2 of 1 ohm) halveer je dus de dempingsfactor.Iets wat voor sq niet echt bepaald goed is o:)

Als je dicht naast je amp een yellowtop heb staan heb je vaak nieteens een condensator nodig,Yellowtop doet precies hetzelfde.Behalfe wanneer je wat meer vermogen heb o:)En een Yellowtop IS een accu.


2 Yellowtops naast een rockford bd 1501(=2kwrms) gaat prima,zonder spanningsverlies.


En jbl sucks gewoon voor het geld dat je betaald :jaja:

Tevens is een score van 125db echt extreem laag :/ termlab meter begint pas vanaf 120 :P
 
Waar heb je het over??Een 2 kanaler voor de woofer?Omdat je dan 9 van de 10x de impendatie veranderd(meestal van 4 naar 2 of 1 ohm) halveer je dus de dempingsfactor.Iets wat voor sq niet echt bepaald goed is


Details, dat zijn dingen voor mensen die echt wedstrijdauto's bouwen.

Als je dicht naast je amp een yellowtop heb staan heb je vaak nieteens een condensator nodig,Yellowtop doet precies hetzelfde.Behalfe wanneer je wat meer vermogen heb En een Yellowtop IS een accu.


En een accu is een soort batterij BOEIEND!
Sjezus kan je je toch druk over maken je krijgt er voeding van en klaar :)
Condensatoren plaatsen mag overbodig zijn ik doe het toch ben zuinig op me spulletjes :)

En jbl sucks gewoon voor het geld dat je betaald


Inderdaad, maar ik heb een rockford versterker gehad en die viel zo erg tegen dat ik er nooit meer iets van wil hebben.

Tevens is een score van 125db echt extreem laag


Dat was met oude meuk :yes:

Ik hoop nu toch rond de 150 te halen of hoger ligt aan de afstelling (die ik nog steeds aan het doen ben)
 
Heb 2 subs van kicker op een mono blok

elk subbie is 150 rms

mono levert 585 rms aan 2 ohm

mijn versterker gaat echt niet clippen
 
Uitspraak van verwijderd op donderdag 12 mei 2005 om 22:57:
Details, dat zijn dingen voor mensen die echt wedstrijdauto's bouwen.


dus jou boeit het niet of je woofer lekker mooi straks speeld en goed onder controle te houden is?

en bd1500 slecht??? :o dan ben ik benieuwd wat jou setup nu is.

150 wil ik ook halen,maar zal wel rond de 146/148 gaan zitten omdat ik ( :S ) een pure sq kist bouw,maar dan met redelijk wat vermogen :P
 
dus jou boeit het niet of je woofer lekker mooi straks speeld en goed onder controle te houden is?


Euhm

Nee

Filteren (Y)
 
:S

weet je wel waar je over praat :S je kan filteren tot je een ons weegt,maar als je de woofer niet onder controle kan houden zwabbert ie maar wat heen en weer...

Met filteren kan je alleen maar bepalen in welke frequentie je speeld,en je xmax bepalen.
Huub, je bent inderdaad een vakman lees ik alweer.....doet je heel wat interresanter voor dan je bent iig :D
 
Voor mensen die echt geinterreseerd zijn in Car audio is er maar 1 site voor de juiste info

forum.showyoursound.nl
 
en dat is zo B) dat(die?? :S) forum is goed :D
 
Met filteren kan je alleen maar bepalen in welke frequentie je speeld,en je xmax bepalen.


En je vermogen reguleren maar dat is niet meer echt een filter te noemen

Huub, je bent inderdaad een vakman lees ik alweer.....doet je heel wat interresanter voor dan je bent iig


Ik weet tenminste nog waar ik het over heb
 
je vermogen regelen=xmax bepalen :jaja:


Merk er niet echt veel van dat je het weet o:)
 
Werkzaam bij {SHOWLIST organization 1762, 1736}
Artiest Just-D
Voor budget carhifi zo'n 1000 euries heb je wel een hoop gedreun....

maar geen mooi VOL geluid...


Dwaas!!!
ik zou dan toch wel eens willen weten wat de zogenaamde vakmannen hier ZELF in hun auto hebben gebouwd.....laten bouwen telt al niet eens meer mee.....kom maar op met die specifikaties :P