Ongelukken met Achtbanen
Ook nu komen er nog wel ongelukken voor. Elk jaar komen er een paar mensen om bij een ongeluk in een achtbaan. Het meest recentelijk ongeluk in Nederland was in Walibi bij de El Condor. Nog niet zo lang gelden is er ook een erstig ongeluk gebeurt in Phantasieland Duitsland. Daar is een achtbaan volledig is vlammen opgegegaan. Gelukkig zijn hier geen mensen bij omgekomen.
Oude kranten koppen van verschillende achtbaan ongelukken. Uit het verleden, komen veelal uit Amerika.
Onverwachte ronde
De willard’s whizzer stond bekend als een van de veiligste achtbanen van de wereld. Maar het ding verloor in een klap z’n goede naam dankzij de 13 jarige Rodney Stern. Het jongetje had blijkbaar geen zin om lang in de rij te staan, want hij klom op de achtbaan zodat hij ongemerkt in een lege kar kon springen. Werknemers van het park in SANTA CLARA hadden Rodney al een paar keer gewaarschuwd, maar daar trok hij zich niks van aan. Toen de bestuurder van de whizzer de inzittende trakteerde op een extra rondje, kwamen de karretjes zo hard aanzetten dat Rodney geen tijd had om weg te springen. Door de snelheid van de rollercoaster werden rodney’s benen er afgerukt. Hij overleed twee dagen later in het ziekenhuis.
Verkeerde knop
Het prepark in Missouri ging bijna dicht maar een ritje kon nog wel, dachten een 36 jarige man en een 23 jarige vrouw. Helaas was de man achter de knoppen al met z’n gedachten bij de gevulde kip die er die avond op het menu stond. Hij keek vluchtig naar de baan, dacht dat alle karretjes leeg waren en drukte vervolgens op de stallingsknop. De wissel ging om de en de karretjes kwamen terecht op de overdekte ouderhoudsbaan. En laat dat dak nou heel laag hangen! De geschrokken inzittenden konden zich niet meer loswurmen. Hun hoofden werden tussen het dak en de stoeltjes geplet, ze waren op slag dood.
Zonder handjes
Een 20jarige medewerker van een park in New Jersey had net aan de Rolling Thunder gesleuteld. Een normale onderhoudsklus, niks aan de had dus. Nadat hij z’n spullen had gepakt, wilde hij nog even een testritje maken. De jongen had al duizenden ritjes gemaakt en vond het niet nodig om de veiligheidsbeugels vast te klikken. Had ie dat maar wel gedaan. De eerste twee loopings gingen perfect, maar bij de plotselinge vrijval werd hij uit zijn kar gelanceerd. Hij viel 23 meter naar beneden, brak zijn nek en overleed ter plekke.
Losse Beugels
Er was nog een dodelijk ongeluk in datzelfde park, ditmaal met de Lightnin Loops-rollercoaster. Een 19 jarig meisje merkte dat de beugels van haar karretje niet helemaal wilden sluiten. Ze keek vragend naar de controller, maar die maakte een gebaar dat er niets aan de had was. Maar al bij de eerste looping ging het mis, de beugels schoten los. Het meisje kon zich nog net vasthouden, maar bij de tweede looping werd ze alsnog uit de kar geslingerd. Ze zit voor de rest van haar leven in een rolstoel.
Fataal slippertje
Een pretpark in St.Louis kwam in opspraak nadat een vrouw uit de Rail Plazer-Rollercoaster was gevallen. Een ongeluk met dodelijke afloop. De directie van het park beweerde dat het slachtoffer was flauwgevallen en daardoor tussen de beugels van het karretje was gegleden. Justitie nam hier geen genoegen mee, en terecht: later getuigde een medepassagier dat de vrouw bij bewustzijn was en door de kracht van de attractie uit de achtbaan is geslingerd.
Dubbel ongeluk
Een 6 jarige jongetje bleek te klein om in de supersnelle achtbaan te mogen. De bestuurder van de rit kreeg medelijden met hem, en besloot dat hij toch mee mocht rijden. Die fout werd het jongetje fataal. Na de eerste looping gleed hij tussen de beugels door en viel 10 meter naar beneden. Wonder boven wonder krabbelde het jochie weer overeind alsof er niets was gebeurd. Zijn opgeluchte ouders barstten in tranen uit en liepen naar hem toe. Maar voordat zij bij hem waren aangekomen werd het jongetje meegesleurd door dezelfde kar waar hij net was uitgevallen. Het tweede ongeluk overleefde hij niet.
Frontale botsing
De Wildcat rollercoaster in Okalahoma was al sinds 1974 niet meer in gebruik, maar in 1997 besloot het management van het park om de attractie nog een keer te laten rijden, waarna hij gesloopt zou worden. Om zoveel mogelijk mensen te kunnen laten meerijden werd besloten om niet met één maar twee karren te laten rijden. Nog geen 20 seconden na de start ging het mis. De baan was zo in verval geraakt dat ze het gewicht van de eerste kar niet kon houden tijdens de klim. Waardoor deze van grote hoogt terug naar beneden stortte. De kar knalde in volle vaart op de tweede kar, die net aan het klim wilde beginnen. Vier mensen kwamen om het leven, veertien raakten er gewond.

toch blijf ik het leuk vinden
