Partyflock

Mark Sherry: King of the Outburst

Mark Sherry: King of the Outburst

door , gepubliceerd op
Twee jaar geleden had ik de eer om op dezelfde lineup te staan als Mark Sherry. De stijl die hij sinds 2004 maakt, heeft een grote stempel gedrukt op de techy variant van het trancegenre en het leverde hem optredens op op evenementen als DefQon1, Qlimax, Dance Valley en In Qontrol. Twee jaar na onze eerste ontmoeting kom ik hem weer tegen op Hypnotize en met die ontmoeting in het vooruitzicht, kwamen we na lange tijd weer via internet in contact. Omdat Mark inmiddels is uitgegroeid tot een DJ die in alle uithoeken van de wereld geboekt wordt, waren we het er al snel over eens dat een interview voor Partyflock een goed idee zou zijn.

De meeste mensen in Nederland kennen je van je releases op labels als Detox en Spinnin, hoe ben je als Brit ooit terechtgekomen bij Nederlandse labels?
Ik zit al sinds 2004 bij Detox Records, ze hebben toen mijn allereerste soloreleases 'Vengeance' en 'Live & Learn' uitgebracht. De mensen van Spinnin ken ik al sinds ik in hun vinylpromopool zat. Inderdaad: vinyl haha! Dus je kunt wel nagaan dat Spinnin en ik elkaar al ongeveer tien jaar kennen. De platen die ze opstuurden draaide ik op zaterdagavond in mijn danceshow op een lokaal radiostation. Onze relatie is altijd uitstekend geweest, dus het was geen moeilijke keuze toen ze me exclusief voor hun label wilden. Dat is alweer twee jaar geleden en beide partijen zijn nog steeds hartstikke tevreden met de samenwerking. Het is ook geweldig om te horen bij het label waar namen als Sander van Doorn, Ummet Ozcan, Simon Patterson, Leon Bolier, Sied van Riel en Marcus Schossow kind aan huis zijn. Spinnin heeft natuurlijk ook goud in handen met hun house-afdeling: Afrojack, Nicky Romero en Sidney Samson zijn niet de minste namen. Ondanks de fijne samenwerking met Spinnin, werk ik ook nog voor Detox, waarvoor ik een gedeelte A&R management voor mijn rekening neem. Ik scout nieuw talent, wat op dit moment een hele opgave is, want er zijn op dit moment zó veel goede, jonge producers, dat het veel werk kost om de besten eruit te vissen. Daarnaast breng ik zo nu en dan ook tracks op Detox uit die ik samen met anderen heb gemaakt of geremixt.

[dump=6477 width=300 length=200 left]Je bent één van de pioniers van de techtrance, die begon in een periode dat bijvoorbeeld ook Marcel Woods aan de wieg stond van dit genre. Detox speelde daar op dat moment ook een grote rol in, een rol die ze vandaag de dag nog steeds spelen. Hoe kwam je op het idee om trance een wat meer techy kant op te duwen? Gebeurde het zomaar of was het echt je doel op dat moment?
Namen als Marco V en Mauro Picotto en dus ook Marcel Woods vormden in die tijd de voorhoede van producers die een andere kant op wilden. Er heerste een beetje het 'techno meets trance' gevoel bij veel producers van mijn generatie, het eeuwige standaard trancegeluid hadden we wel gezien en gehoord. Dus werd er steeds meer geëxperimenteerd met funky percussieritmes, techno grooves, donkere stabsynths (stabs zijn geluiden die ritmisch in een nummer voorkomen en meestal alleen maar in dezelfde toon worden gespeeld, red.) en ritmische akkoordnotaties. Deze sound maakte iets bij me los en ik wist dat ik eindelijk gevonden had waar ik naar zocht. Ik was sowieso in een nogal rebels stadium in mijn leven, dus om met deze stijl een statement te maken, paste goed in waar ik me destijds in mijn leven bevond. Ik wilde het op dat moment zo 'hard en knallend' maken als mogelijk was.

Bij veel van je releases komt de naam 'Outburst' terug, wat is hier de betekenis van?
Outburst is een pseudoniem dat ik heb bedacht om destijds mijn nieuwe sound een 'gezicht' te geven. Ik ben al snel onder mijn eigen naam verder gegaan, maar ik gebruik Outburst nog wel eens voor remixes of sporadisch voor een release op Detox. Het is daarnaast ook de naam van mijn radioshow, dus de naam Outburst is wel altijd aan me verbonden gebleven. Het is ook een beetje het gevoel dat ik ervaar bij de muziek die ik maak en draai, het moet echt een uitbarsting van geluid zijn, in mijn opinie.

Mensen die je op Twitter en Facebook volgen, zien dat je regelmatig vanuit verre landen verslag doet van je ervaringen. Dit betekent ook dat je dus veel andere partyculturen tegenkomt. Wat zijn de grootste verschillen tussen de landen/ continenten wat betreft de organisatie, het publiek en de muziek? Is er een land waar je echt nooit meer naartoe wilt?
Ik voel me sowieso enorm gelukkig met het feit dat ik die landen allemaal mag bezoeken, het is iedere keer weer een ervaring op zich. Ik denk ook dat het wel safe is om te zeggen dat 99% van de buitenlandse optredens geweldige zijn om mee te maken, het is ook waanzinnig om aan de andere kant van de wereld een dansvloer op z'n kop te zetten. Natuurlijk heb ik wel eens een minder leuke ervaring gehad, maar dat is inherent aan het DJ vak, iedere DJ heeft wel eens iets meegemaakt dat niet tof is, zowel 'thuis' als in het buitenland. En dit gaat hartstikke slijmerig klinken, hoewel het niet zo bedoeld is, maar tegen de Nederlandse manier van organiseren, kan niemand op. Jullie zijn de wereldkampioenen als het aankomt op het in elkaar zetten van evenementen. Als je kijkt naar een event als Trance Energy, dat zit wel zó ongelooflijk strak en weldoordacht in elkaar, dat is bijna niet te evenaren. Vooral het respect dit soort organisaties hebben voor de artiesten is werkelijk hardverwarmend, ze zorgen altijd dat het je aan niets ontbreekt. Ik heb ook net een tour gedaan door Argentinië, Australië en Bali en eerlijk is eerlijk: er is daar ook alles aan gedaan om te zorgen dat ik op mijn best kon presteren, ik heb weer een schitterende tijd in die landen gehad.

[dump=6479 width=200 lengtht=300 right]Hoe zien je weken eruit? Heb je thuis een studio waar je je muziek maakt of heb je een aparte ruimte waar je naartoe moet reizen om te kunnen werken? Past een relatie in je manier van leven als DJ/ producer?
Regelmaat is voor mij wel belangrijk, dat is iets dat ik al snel merkte aan mezelf. Ik werk in de studio van maandag tot en met donderdag en dan begin ik om tien uur 's ochtends, waarna ik rond vijf uur 's middags er meestal mee ophoud. Daarna ga ik even lekker zweten in de sportschool, waarna ik mijn avondeten maak. De avonden zijn gevuld met het zoeken naar nieuwe muziek om in mijn sets en in mijn radioshow te draaien. Ik heb de luxe dat ik twee studio's ter beschikking heb: een kleine werkruimte thuis en één op vijf minuten loopafstand, die ik deel met James Allan. Hij maakt daar zijn tracks, maar geeft er ook les in het gebruik van Cubase etc.
Wat betreft het relatiegedeelte: ik ben sinds kort aan het daten met een geweldige vrouw die daadwerkelijk begrijpt wat ik als werk doe en hoe belangrijk dat voor mij is. Het is geen probleem om daar tijd voor te maken, het is ook nodig om met iemand te kunnen relaxen. Samen uit eten of een filmpje pakken, dat is iets dat ik wel nodig heb om stoom af te kunnen blazen, anders zit je bijna elke minuut van de dag met je hoofd bij je werk en dat is niet gezond. Gelukkig is ze zelf ook helemaal gek van muziek, ze is dan ook oprecht geïnteresseerd in wat me bezighoudt op dat gebied.

Doordat muziek constant evolueert, kan je sound soms ook nogal veranderen. Hoe zou je je stijl omschrijven? Wie tip je op dit moment als meest veelbelovende of populairste producer? Hoe help je de nieuwe talenten die je voor Detox scout?
De makkelijkste omschrijving is trance/ techtrance, maar ik varieer veel en makkelijk in de doses van bepaalde invloeden. Het ligt vaak ook aan de stemming waar ik in ben en wat het betreffende label als eindresultaat wil. Het tempo varieert van 128 tot 140 beats per minuut, dus je ziet dat ik best flexibel ben qua produceren. In de langzamere tracks zit vaak veel shuffle op de percussiegeluiden, dit betekent dat alles net iets uit het ritme loopt, waardoor het allemaal net iets meer funky klinkt. Ik trek veel tijd uit voor het maken van de juiste groove met drumsamples en –loops, het eindresultaat moet perfect zijn. Wanneer ik full on losga met een 140 bpm track, houd ik er van om alle registers open te trekken aan geluiden en synths, daar kan ik mezelf dan helemaal in verliezen.
Wat betreft het scouten van nieuw talent, nodig ik ze vaak uit in onze studio voor een samenwerking, zodat we kunnen zien waar ze wat verbetering in aan moeten brengen en wat ze al onder de knie hebben. Natuurlijk leer je daar zelf ook weer van, er zijn geen twee producers hetzelfde, iedereen kent weer andere trucjes. Ik help ze bij het vinden van geschikte labels om het tracks op uit te brengen en ik wijs ze op de contractuele zaken die het met zich meebrengt. Ik ben ook iemand die iedere demo beluistert en reageert op alle ingezonden producties, ik hecht heel veel waarde aan dat werk.

[dump=6478 width=300 length=200 left]Je noemde je eigen radioshow al een aantal keer, wat kun je ons daar nog meer over vertellen?
Mijn Outburst Radioshow is al weer bijna toe aan zijn zesde jaargang. Iedere week maak ik een show van twee uur die als eerste op www.di.fm om 21:00 uur wordt uitgezonden (GMT), waarna ongeveer twintig andere internetstreams hem gedurende die week uitzenden. Het eerste uur van de show wordt gevuld door mijzelf en in het tweede uur neemt een bekende gast DJ het over. Meestal zijn dit producersmixen, waarin de betreffende DJ voornamelijk eigen werk draait. Dit geeft de show iets extra's en vaak hoor je dus ook nieuw en nog niet uitgebracht materiaal voorbij komen. Ik ben op het moment bezig de show nog meer te promoten door middel van een aantal gast DJ's die inmiddels wereldsterren zijn. Zo had ik vorige week een gastmix van Ferry Corsten, wat uiteraard een grote eer was voor mij als showhost. Je kunt meer over Outburst Radioshow vinden op www.marksherry.net of op mijn Facebook fanpagina.

We zien elkaar 3 september weer op Hypnotize, wat kunnen we die dag van je verwachten?
Ik kan niet wachten om weer naar Nederland te mogen komen, I just love playing there! Ik zal veel nieuw eigen materiaal meenemen, dus je kunt wat outbursters verwachten van me. Mijn nieuwe singles 'I Will Find You', 'Phantasmic' en 'Silent Tears' zullen zeker gedraaid worden en ook mijn volgende single, die op Reset zal uitkomen op 5 september en 'Sangre Caliente' is getiteld, ga ik jullie voorschotelen. Die laatste track heb ik voor mijn Argentijnse fans gemaakt, ik had een wedstrijd gemaakt voor ze waarbij ze een titel voor die track moesten bedenken. Het geeft het echte Latijns-Amerikaanse gevoel.

Het is lang geleden dat ik deze rubriek heb gedaan, maar het wordt tijd om hem weer nieuw leven in te blazen. Make your choice!
CDJ's + CD's of CDJ2000's met een USB-stick? Tot nu toe CD's, maar ik ga de overstap naar USB snel maken.
Pepsi of Coca Cola? Coca Cola.
Haggis of Burger King? Haha nou, Haggis wordt bijna niet meer gegeten, dus doe mij maar lekker de Burger King!
Indoor evenement of outdoor festival? Outdoor festival.
Skinny dames of wat junk-in-the-trunk? Hm ik hou niet echt van skinny, maar dik is ook weer niet de bedoeling. Laten we zeggen dat een paar mooie rondingen helemaal perfect zijn. I'm all for curves!
Uplifting of funky? Uplifting.
Rock & Roll of R & B? Rock & Roll.
Een marathon lopen of thuis relaxen op de bank? Doe mij maar een marathon.
Voetbal of rugby? Voetbal, maar ik heb er dit jaar wel mijn pols door gebroken, boohooo!
Nog enkele last famous words? 'This is the end, beautiful friend, my only friend, the end... ;)'



Mark Sherry at Trance XL


Mark Sherry ft Sharone - I Will Find You (Outburst Vocal Mix)


www.marksherry.net
facebookpage twitter soundcloud youtube

[dump=6483 width=400 length=200]

7 opmerkingen

Leuk interview (y)
Paar goede producties gemaakt deze man.
Interview is zoals gewoonlijk top.­

Maar ik ontdek wel 1 klein foutje:

'Je bent één van de pioniers van de techtrance, die begon in een periode dat bijvoorbeeld ook Marcel Woods aan de wieg stond van dit genre.­ '

Marcel Woods stond niet aan de wieg van de tech trance, dat stonden gasten zoals Timo Maas en Tom Wax begin/midden jaren '90.­

De huidige sound van de tech trance is gepionierd door de diverse artiesten van BXR, waaronder idd Mauro Picotto, en, last but not least, Oliver Klitzing en diens coproducer Davis.­ En dan heb ik het dus over de tijd dat Mark Sherry nog lid was van Public Domain en Marcel Woods nog niet eens De Bom 2001 had uitgebracht.­

Check bijvoorbeeld Kaylab - La Ventoline, of Chromedioxid II - Hardcore Mother...­
laatste aanpassing
Heel vet hoor .. ben blij dat ik deze man kon boeken tijdens het prachtige Hypnotize at the Beach"­ tussen al zijn buitenlandse reizen.
Ben dan ook heel benieuwd naar zijn nieuwe producties .. maar na wat voorproefjes gehad te hebben komt dit helemaal goed (Y)
laatste aanpassing
Heerlijke sound en ook een hartstikke aardige gast :jaja:
MvDJ
Artiest Ed live, MvDJ
Leuk interview, sterke vragen en respect voor deze producer!!
Wat een held is het ook zeg die Mark Sherry.

Die remix van hem voor Lange's "Songless"

Damn sick! _o_