Partyflock
 
Flockonderwerp · 94411
Werkzaam bij Symbiotic Sessions
Artiest {SHOWLIST artist 58830, 23062}
Meer Kickdrums & Layering

Grappig ook, ik merk net als je googled op 'layering kickdrums' er 3 tutorials van mij op de eerste pagina staan. Je kan dan ook o.a. veel informatie halen uit de items 'Agressieve Kickdrums', 'Kickdrums', 'De Compressor', 'Frequenties' en 'Meer over EQ, Compressie en structureren' in de bovenin geplaatste rubrieken.

Toch wil ik hier nog wel even wat over zeggen; volgens mij heeft het niet zo heel veel zin om twee gelijkenden kicks op elkaar te stapelen. Als je meerdere kickdrums gebruikt, zorg dan dat ze elk hun eigen doel hebben. Je hebt voor een bepaalde plaat waarschijnlijk een bepaald soort kick in je hoofd zitten, en gaat deze proberen te bouwen. Als het met één sample of vst (en de nodige EQ-ing en ducking, meer hierover in de bovengenoemde stukken) niet het gewenste effect geeft zou ik eerder een andere bron erbij halen dan de twee kicks uit hetzelfde apparaat halen. Ten eerste omdat dit vaak verrassendere resultaten geeft, en omdat de combinatie van verschillende sounds/bronnen vaak toch meer overzicht geeft bij het onafhankelijk afstellen van de afzonderlijke onderdelen van jouw gewenste kickdrum. Het kan wel helpen om beide kicks door dezelfde processing (effects, compressie, etc.) te gooien. EQ zou ik apart van elkaar doen.

Probeer je een visuele voorstelling te maken van je gewenste kick en bouw zo de afzonderlijke onderdelen met de hulpmiddelen die jij het beste acht hiervoor. Om meer inzicht hierin te krijgen kan je een aantal verschillende kicks bekijken in een wave-editor als Audition. Denk aan/kijk naar dingen als een tik (punch) aan het begin, een lange 'ronde' staart (sub) of juist een zaagtandachtige distorted middenstuk voor wat gemenere sound. Het kan bovendien ook helemaal geen kwaad om zelf te gaan knutselen met het stapelen van kicksamples in een wav-editor om zo de eigenschappen van je favoriete kicks te gebruiken om je eigen arsenaal te bouwen.

Succes.