Partyflock
 
Flockonderwerp · 94409
Werkzaam bij Symbiotic Sessions
Artiest {SHOWLIST artist 58830, 23062}
Kickdrums

De kickdrums (bassdrum) en de hihats zijn verreweg het belangrijkste in de housemuziek. Zonder deze is het eigenlijk geen dance te noemen. Je kunt een plaat maken met enkel beats, en mensen kunnen erop dansen. Met alleen melodische elementen, vocals en effecten wordt dit erg moeilijk.

De basis van een housetrack zijn dus de kicks en de hihats. Omdat dit het basiselement is moeten deze eigenlijk wel goed zijn wil het een goede plaat zijn. Als je het hebt over de dans-effectiviteit van een track dan is de rest ondergeschikt.

Kickdrums
De Kick of Bassdrum is erg bepalend voor de stijl van een plaat. Ga je voor diep, rond, rauw, pompend, zuigend of whatever. Als je gaat zitten om een track te maken, en je hebt een beetje in hoofd wat je wilt gaan maken, zorg dan dat je de juiste bassdrums al klaar hebt. Je kunt natuurlijk gebruik maken van gesamplede kicks van anderen, al bepaald dit gelijk de soort track, en het liefst wil je zo veel mogelijk een eigen track hebben.

Kickdrums maken:
Het mooiste is natuurlijk om je eigen kickdrums te maken of samenstellen. Pak je wav-editor en ga eens experimenteren met kickdrums. Begin bijvoorbeeld met een standaard 808 of 909 (de 'moeders' van de meeste bassdrums) en speel met de mogelijkheden van het programma. Maak zo een aantal verschillende kickdrums.
Vervolgens ga je deze kickdrums weer over elkaar heen plakken, gebruik daarvoor bijv. in Cool Edit de multitrack editor, of mix-paste de kickdrums over elkaar heen.
Als je een mooie cleane kick wilt houden, let er dan op dat de kick niet gaat clippen, in het rood gaat. Dit kan je voorkomen door de volumes van de verschillende elementen lager te zetten.
Om een kick meer punch te geven, kun je een korte tik aan het begin van je bassdrum plakken, je kan vaak het beste een tik-geluid (ride) of een omhoog-gepitchte kickdrum gebruiken.
Vervolgens of daarvoor al kan je kiezen hoe de staart van de kick komt te zijn door weer met andere effecten etc. te spelen.

Blijf altijd doorgaan met kickdrums maken, zet deze met een logische naam in een eigen mapje, en blijf ze combineren evolueren en updaten. Zo heb je na een tijdje een vette familie van zelf gemaakte kicks.

Het kan helpen om van tevoren te weten in welk bpm je muziek wilt gaan maken. Je kunt er dan voor zorgen dat je kick precies de lengte heeft die vullend is tot aan devolgende beat.

Hoe weet je hoelang je kick moet zijn met het betreffende bpm?
Dit is eigenlijk een heel makelijk sommetje, gewoon 60 delen door je bpm en je hebt de tijdsduur van één beat.
bijv. 140 bpm... 60 delen door 140 = 0.428571428571428571... Rond dit af naar 0.428 seconden.

Als je dit weet kan je een leuke zuigende kick maken, door binnen deze lengte je bassdrum af te sluiten met een omgekeerde bassdrum.

Wat voor kick moet je hebben?
Dit is echt helemaal afhankelijk van je stijl, of wat je wilt maken. Misschien verzin en creeer je wel je eigen soort stijl door een eigen soort bassdrum te maken. Probeer ook eens iets onlogisch (bijv. een gesample koekepan ofzo) door je kickdrum te mixen om een lekker vage sound te krijgen. Wat ook altijd werkt is om met meerdere kicks te werken in je productie. Bijv. een diepe kick, een hoge kick en een lange kick of zo. Speel met de waarden van deze kicks tot je het juiste geluid krijgt. Aanraders zijn bijv. de sample-start (op welk punt de kick begint) de pitch (toonhoogte) en bijv. de attack (hoe snel de kick opkomt) en de release (hoe lang 'ie doorklinkt).
Ook met filters kan je leuke dingen bereiken.

Zorg ervoor dat je basiskicks waar je mee begint altijd goed zijn, met effecten kan je een hoop, maar het is heel moeilijk of van een flutkick een pompende knalbassdrum te maken.

Er is veel te vertellen over alleen al de bassdrum. Dit is lang niet alles maar het zal je al een heel end op weg helpen. Later kan je ook nog gaan spelen met de relatie/samenspel tussen je kick en de basslijn en gaan experimenteren met compressors en limiters, maar daar wil ik het nu nog niet over hebben. Over hihats en percussie ga ik het binnenkort wel hebben.


Toevoeging:

Probeer niet de kracht van je kick uit effecten te halen, zorg dat je basiskicks goed zijn, en maak ze vervolgens eigen door wat met verschillende waarden en/of effecten te spelen. Vaak kan je het beste minstens één 'schone' kick erbij hebben zitten anders wordt het echt alleen een zuigende brei. Een compressor bijv. wordt ook als effect gebruikt om het allemaal af te stellen, maar je basis moet echt uit goed werkende en klinkende kicks bestaan. Een chorus kan soms het gewilde effect geven, maar meestal gaat dit ten koste van je dynamiek en punch. Een delay zou ik ook niet zo snel op een kick gebruiken, maar na 6 Scream bakken kan alles interresant klinken. Experimenteren is altijd goed, een goed idee zou kunnen zijn om over je experimentele kick weer wat schone kicks te layeren om je punch etc. terug te krijgen. Misschien de hele meuk in een combinator gooien.laatste aanpassing 1 maart 2006 00:06


Succes, en veel plezier.
laatste aanpassing