Partyflock
 
Flockonderwerp · 55304
 
Hier kan men wat kwijt over Ambient. Albums, artiesten, info, vragen etc.

Zelf vind ik het album Woob - Woob zeer goed. Hij wordt ook zeer gewaardeerd door de ambientluisteraars. Woob is een artiestennaam van Paul Frankland, hij maakt ook mooie muziek onder de naam Journeyman(i.s.m. Colin Waterton)

Het album is uitgekomen op een Brits label genaamd em:t. Het label is doodgegaan in 1998, uit de as herrezen in 2003, maar in 2006 voorgoed(?) onder de zoden gestopt. Op het label is nog meer interessante muziek uitgekomen. Bij voorbeeld het album Lucid dreams - Lucid dreams. Dit is een experimenteel album over, u raad het al: lucide dromen. Het is vooral een wetenschappelijk relaas over lucide dromen, echter ondersteund door elektronica.

Een interviewtje:

EM:T: MUZIEK VOOR KAARTLEZERS
Het tegendraadse Nottinghamse label Em:t maakt het de luisteraar niet makkelijk met hun unreasonable electronic music. Woob nam je mee op een ambitieuze en minimale tocht rond de wereld in 32 (!) minuten en 13 seconden. Miasma schudde de geesten wakker met ambiënt dub uit het postdanstijdperk. Carl Stone tastte de grenzen van het muzikaal oirbare af op zijn Nyala-project. Emit verzette tot voor kort vrijwel onopgemerkt de bakens van de electronische muziek. De cd 'Undark' bracht daar verandering in. Russell Mills en Miasma (i.e. 'Undark) zorgden door de inbreng van Bill Lasswell, Brian Eno, Michael Brook, David Sylvian en anderen voor de nodige aandacht voor de futuristische muziek die labelbazen David Thompson en Chris Allen met de regelmaat van een klok op ons loslaten.

De uiterst verzorgde releases van Em:t vallen op tussen het doorsnee aanbod door de originele hoesontwerpen, de complete afwezigheid van enig fotomateriaal van betrokken artiesten en de absolute herkenbaarheid van het concept. De electronische maar toch organische muziek sluit perfect aan bij de beelden van parende kikkers, kouwelijke koningspinguïns, kleurige toekans en dergelijke die de verpakkingen tooien. De wondere wereld van Em:t legt de verbinding tussen ecologie, erotica, electronica en psychologie. De onberispelijk opgenomen driedimensionele geluidslandschappen zijn niet vrijblijvend. Ze vragen een voortdurende aandacht maar belonen de geduldige luisteraar met pure science fiction. In Nottingham wordt de muziek voor de toekomst nu al uitgevonden.

'Wat is het verschil tussen Em:t en andere ambiënt-labels?'

David Thompson: 'Eén groot verschil tussen Em:t en andere labels is dat we niet alleen naar één bepaald soort publiek toe werken. Wij brengen muziek voor mensen die openstaan voor dingen die ze nog niet kennen. Sommige labels zijn té gefixeerd op electronische muziek voor een vast doelpubliek. Ze scheiden constant hetzelfde identikit-product af voor dezelfde mensen. Voor ons is diversiteit het sleutelwoord. We zoeken niet naar de allerlaatste trend of mode zoals de media en andere labels. Etiketten als ambient of techno zijn voor ons grotendeels betekenisloos en zelfs beledigend omdat ze de verwachtingen van de luisteraar en van de kunstenaar beperken tot een formule, een herhaling van oude ideëen. Vindingrijkheid kun je niet in een hokje stoppen.'

'Technologie is een wezenlijk bestanddeel van het label? Kan technologische muziek ook organisch zijn?'

D.T.: 'De technologie opent mogelijkheden van expressie en abstractie die voordien ontoegankelijk waren voor muzikanten. Ik bedoel daarmee de evolutie van notatie en tonaliteit naar synthese en sampling. We gebruiken technologie als een middel om iets uit te drukken. Sommige labels beperken er zich toe om obsessief met instrumenten bezig te zijn. Een obsessie met TB-303 modules is voor mij niet interessanter dan een obsessie met een Fender Stratocaster. Muziek is zoveel meer dan een oraal uitstalraam van alles wat in de studio kan. Wij proberen de instrumenten onzichtbaar te maken... Ons werk is organisch omdat onze artiesten meestal een grote verscheidenheid aan instrumenten gebruiken: van software tot doedelzakken en een volledig orkest. We denken ook niet dat electronische muziek noodzakelijk lineair of mechanisch moet zijn. Het lijkt erop dat de meeste mensen meer bekommerd zijn om hun instrumenten dan om de mogelijkheden van de muziek.'

'De hoezen worden opgevrolijkt met foto's van insecten en amfibiën in plaats van foto's van artiesten of bands? Drukt dat het ecologisch bewustzijn uit van Em:t?'

D.T.: 'De hoezen zijn ontworpen door The Designer's Republic uit Sheffield. Het uiterlijk van de artiesten doet er niet toe. We tekenen mensen op basis van de muziek die ze maken. De vormgeving moet de mensen nieuwsgierig maken en hen vooraf niet te veel informatie geven over wat ze kunnen verwachten. Laat ze luisteren en zelf uitzoeken wat ze ervan vinden.'

'Op de cd 'Lucid Dreams' werd samengewerkt met psychologe Celia Green. Wat betekent psychologie voor Em:t? Denk je dat muziek een impact heeft op de wijze van denken van de mensen? Kun je de gedachten van mensen sturen via muziek?'

D.T.: 'Het Lucid Dreams project was het resultaat van onze interesse in Celia Green's onderzoek en haar geschriften. Ik raad je aan om eens haar boek 'The Human Evasion' (uitgegeven door het Institute of Psychophysical Research, ISBN 0 900076 02X) ter hand te nemen. Het is een goede inleiding tot Celia's én onze psychologische invalshoek. Muziek kan zeker onze manier van voelen en denken veranderen. Het schijnt dat geluid het eerste contact is dat ongeboren baby's hebben met de buitenwereld. Geluid doet hen bewegen in de baarmoeder. De mogelijkheden van muziek om levende en complexe emotionele toestanden uit te drukken, zijn vanzelfsprekend maar weinig mensen vragen zich af hoe dit precies gebeurt.'

'Time of Em:t. Jullie spelen met het concept 'tijd'. Cd's van Em:t vergen nogal wat aandacht. Je moet er erg hard en geconcentreerd naar luisteren of je verliest de draad van de muziek. Denk je dat in deze supersnelle tijden nog ruimte bestaat voor trage en opslorpende muziek als die van Woob, Miasma en Carl Stone?'

D.T.: 'Zoals drugs verandert muziek ons tijdsbesef. Ik ben blij dat je er zo over denkt. We proberen geduldig luisteren te belonen. We moeten de intelligentie van de luisteraar niet beledigen. Het is interessant om de tonale complexiteit en het dynamische bereik van vele Em:t-opnames te vergelijken met bijvoorbeeld die van de meeste dansmuziek.'

'Ergens spreek je in verband met Em:t over audio erotica. Persoonlijk denk ik tijdens de beluistering vooral aan copulerende reptielen in het schitterende groen van het regenwoud of aan vissen in het doorzichtige blauw van de diepzee. Is een cd van Em:t de perfecte sountrack om op te vrijen?

D.T.: 'Ik heb daar zelf nog nooit over nagedacht. Misschien moet je die vraag eens stellen aan onze luisteraars...?'

'Is Em:t avantgarde? Hoe lang kun je je tijd vooruit blijven? Tot je opgepikt wordt door een deel van de pers en gemeengoed wordt? Hoe blijf je als label innoverend?

D.T.: 'We proberen niet bewust om avantgarde te brengen. We geven gewoon de voorkeur aan het experiment boven het alledaagse. Bijgevolg krijgen we weinig aandacht van een muziekpers die altijd maar meer bezig is met dj's, opgeblazen rocksterren en hopeloze beroemdheid (vooral als die beroemdheid niet gehinderd wordt door enig talent). Omdat we veel waarde hechten aan diversiteit, is de Em:t-serie moeilijk ergens te plaatsen of te reduceren tot een gemakkelijke geluidshap - daardoor is het erg moeilijk om journalisten of tijdschriften te vinden die ons werk willen erkennen. Natuurlijk, niet iedereen is geïnteresseerd om zich te hoereren voor enkele ogenblikken van populariteit...'

'Betekent Undark een nieuwe etappe in de muziek van Em:t? De cd week enigszins af van wat jullie normaal brengen. Erg funky bij momenten. Is dat een doelbewuste stap?'

D.T.: 'Vele Em:t-opnames bezitten ritmische elementen - maar daarvoor niet noodzakelijk van 4/4 signatuur - en het eerste album van Slim bevat enkele nummers die waarschijnlijk de clubvriendelijkste zijn van onze output tot nu toe. We maken geen muziek voor de dansvloer. De meeste van die muziek speelt bijna uitsluitend op impact en simplistische, lineaire structuren. Voor ons is het vooral van belang dat veel van onze cataloog herhaalde beluistering vraagt. Bij elke luisterbeurt komen steeds meer details naar boven. We maken dingen die de tand des tijds moeten doorstaan.'


Tevens vind ik het album Secede - Tryshasla een aanrader. Voor wie het nog niet wist, uitgekomen op het Groningse platenlabel Sending orbs. Het album is een terugblik van een stervende op zijn leven. Muzikaal bestaat het uit mooie pads, field recordings en hier en daar een ondersteunende beat. Om het album tot zn recht te laten komen bij voorkeur in een rustige omgeving luisteren en aan een stuk door. Geen lichte kost.
laatste aanpassing
 
Verder raad ik het album Marsen Jules - Herbstlaub sterk aan. Uitgekomen op het (waarschijnlijk) bekende ambient/IDM label City Centre Offices. Martin Juhls probeert een moment/emotie muzikaal te vertalen. Het resultaat is nogal minimalistische/repetatieve muziek. Dikke aanrader!
Werkzaam bij Projexx
Artiest {SHOWLIST artist 51264, 19010}
Goed ik zal ook een aar nuttige, Obscure en opmerkelijke Tips neerzetten voor de wat meer gevorderde luisteraar...

Deze Maand(Juli 2007) uitgekomen op het befaamde Franse Techno Label "F Com" een geniale plaat genaamd: Public Outburst.
En is in samenwerkingsverband gemaakt door: Laurent Garnier, Bugge Wesseltoft, Philippe Nadaud & Benjamin Rippert.
En oppeppende plaat, en daar in tegen ook ontzettend chill!!
Wat hoor ik nou...is het Electronica, is het Chill,is het Techno, is het Jazz??hier en daar een Flirt met Drum&Bass, lounge en zelfs soul IDM en Ambient hoor je terug in deze fantastische release.
De mengelemoes van diverse muziekstijlen smelten als één grote oersoep!!
(Soms)geschikt voor de dansvloer, maar ook zeker de moeite waard om eens op een verlepte zondagmiddag te beluisteren vanaf je luie plek op de bank..

Natuurlijk moet ik de nieuwe release van Bola niet vergeten in mijn stukkie...
Na lang wachten kon ik hem dan eindelijk 3weken geleden bij mn collectie zetten.. Bola's nieuwe Album "Kroungrine" natuurlijk weer gereleased op SKAM.
Na zijn vorige album in 2006(Shapes) Had ik weer hoge verwachtingen van Dhr.Darrell Fitton AKA Bola.
En ze zijn voor 100% waar gemaakt!!
Voor iedere Electronica-liefhebber een Must!!

Een veel besproken plaat in de Electronica-wereld..
Want wie is het nou.. Is het nou Karen Tregaskin(de eenige naam die terug te vinden is op de plaat) of is het dan toch echt zo....???
Ik heb het natuurlijk over het op Rephlex uitgekomen Album van The Tuss..Rushup Edge.
Want hoe kan het anders dat deze plaat zo erg als de Warp-sound van de jaren 90 klinkt??En dan in het bijzonder de sound van Aphex Twin??
Niemand weet het zeker...Is hij de man achter deze plaat, en dus ook achter "zij"n nieuwe" Alter Ego, The Tuss??
De naam Karen Tregaskin doet bij mij in iedergeval geen bellen rinkelen, nog opmerkelijker is dat naast dit album ook een EP is uitgekomen onder de naam The Tuss (met de titel "Confederation Trough EP")Maar daar staat de naam Brian Tregaskin weer op de plaat..
Ik zou zeggen niet te veel druk om maken want het is misschien allemaal een beetje vreemd..maar zeker errug lekker!!!
Zoal ik eerder al zei...de Warp-sound ala Aphex Twin van de jaren 90...meer hoef ik geloof ik niet te zeggen!!!!**LUISTERTIP**

En als afsluiter voor deze editie...
Unique 3 - The Theme (Remix Bundle) Uitgekomen op Fat Cat Recordings.
Alle winnaars van de Remix Unique 3's ultieme classic "The Theme" contest.
12 remixes bevat het schijfje.één voor één kwaliteit!!
Opmerkelijk zijn de Remixes van Autechre(tr.1) en Zilla(tr.2)
Beluisteren waard..geen verplichte kost maar zeker een leuke aanwist voor menig collectie!!

...En dan nog één ding, houd je ogen en oren open....er schijnt een nieuw album van Autechre uit te komen één deze maand...
 
Uitspraak van StriCt op donderdag 19 juli 2007 om 00:41:
Deze Maand(Juli 2007) uitgekomen op het befaamde Franse Techno Label "F Com" een geniale plaat genaamd: Public Outburst.
En is in samenwerkingsverband gemaakt door: Laurent Garnier, Bugge Wesseltoft, Philippe Nadaud & Benjamin Rippert.
En oppeppende plaat, en daar in tegen ook ontzettend chill!!
Wat hoor ik nou...is het Electronica, is het Chill,is het Techno, is het Jazz??hier en daar een Flirt met Drum&Bass, lounge en zelfs soul IDM en Ambient hoor je terug in deze fantastische release.
De mengelemoes van diverse muziekstijlen smelten als één grote oersoep!!
(Soms)geschikt voor de dansvloer, maar ook zeker de moeite waard om eens op een verlepte zondagmiddag te beluisteren vanaf je luie plek op de bank..

klinkt goed, zal ik eens luisteren
Uitspraak van StriCt op donderdag 19 juli 2007 om 00:41:
Bola's nieuwe Album "Kroungrine"
goede tip inderdaad, vind hem erg Bola. Wat voor mij een synoniem is voor alles wat goed is. Vooral track 8 en 3 vind ik goed. :)

Uitspraak van StriCt op donderdag 19 juli 2007 om 00:41:
The Tuss..Rushup Edge
Meesterlijke electronica. Dat RDJ ermee in verband wordt gebracht is al reden om het te checken.
laatste aanpassing
 
Stars of the lid - The tired sounds of Stars of the lid.

Een dijk van een dubbel CD. Slepende drones, melancholieke klanken, etherische sferen...Al mijn superlatieven schieten tekort, een kwestie van luisteren!!!

Uitgekomen op het post-rock label Kranky. Van hetzelfde label vind ik Keith Fullerton Whitman(in de Breakcorescene bekend als Hrvatski), Godspeed You! Black emperor en Pan-American ook aan te raden. :)


(nu maar hopen dat er nog iemand is die dit leest)
laatste aanpassing
 
ik ga die cd ff zoeken :)

1 van jullie ook wat into illbient en tips ?
 
nee, ben er eigenlijk niet bekend mee. Wat is het verschil met dark ambient bij voorbeeld.

Yagya - Will I dream during the process?
Erg sterk album. Het is een zeer warm en melodieus dubtechno album. Zweverige pads en contrasterende lome dub bassen. Ook hoor je een fascinatie voor de natuur terug in de muziek. Het is uitgekomen op Sending Orbs, wat mij betreft een van de beste, zo niet het beste, elektronica labels van dit moment. Het eerste full length album van Yagya genaamd Rhythm of snow vind ik ook erg sterk. Yagya is o.a. geinspireerd door het werk van Basic channel en Gas.
Het laatste album van Lusine Icl staat hier vaak op. Sowieso fan van Lusine Icl, erg mooie geluiden en toch wel anders dan de meeste ambient.

Aanrader iig.
Lusine Icl is idd errug goeie muziek..

Luke Vibert's nieuwe album Mate Tron (ZIQ173)
Op het label van Mike Paradinas..Planet Mu
Natuurlijk de ouwe vertrouwde sound van Luke Vibert.
Denk aan het in 2003 op Warp uitgekomen album YosepH
Dat ook al een juweeltje was en altijd is gebleven..

Ook op DC Recordings kwam deze maand nog een leuke release uit.
Clause Four met een 6 tracks tellende L.P, Blue On Blue.
Electronica met Hip Hop invloeden, maar natuurlijk ook de oldskool complexiteit van de jaren '90 Warp-Sound.