Partyflock
 
Flockonderwerp · 12556
­ Nederland
 
Werkzaam bij {SHOWLIST organization 710, 2340, 1121}
Artiest {SHOWLIST artist 55087, 1789}
TECHNO

Techno was born in the early '80s in Detroit and Chicago from Juan Atkins, Kevin Saunderson, and Derrick May. Many of today's generation of techno music was heavily influenced from the German group Kraftwerk. Experimenting with modern music synthesizers made by Robert Moog and others, as well as digital drum machines such as the Roland 303 and 808, Kraftwerk worked on the electronic edges of the 1970s Kraut-rock scene and wound up influencing a new generation of German bands. While techno grew in the U.S., U.K. artists such as Carl Cox, Sven Vath, and Dave Angel began to create grooves that were much more aggressive and darker than those in the U.S. European labels such as R&S, Tresor, and Peacefrog promoted the rise of techno during the Summer of Love in the U.K. Meanwhile, in late-'90s Sweden, pioneering artists such as Cari Lekebusch (H Productions), and Adam Beyer (Primate/Drumcode) released hard, four-to-the-floor techno with heavy drum programming. Back in the U.S., the techno scene spawned artists such as Jeff Mills, Richie Hawtin (Plastikman), Carl Craig, and Kenny Larkin, who developed a minimal techno sound that attracted U.K. labels including Background Records and Force Inc. .
--------------------------------------------------------
Techno is een elektronische muziekstijl die het levenslicht zag in de jaren '70 van de twintigste eeuw, maar zich met name in de jaren '80 in ontwikkelde in onder andere Detroit en Frankfurt. De term techno is vanaf het begin van de jaren negentig in Amerika in gebruik geraakt als verzamelnaam voor een veel groter geheel aan elektronische muziekstijlen.

Geschiedenis
Techno ontstond als genre op diverse plaatsen in de wereld, maar met name in Amerika en Duitsland en ontstond eind jaren '70. Het genre kwam voort uit electro in combinatie met minimal en industrial. In het begin van de jaren '80 is het genre nog duidelijk in ontwikkeling en kent het in Duitsland vooral een industrial-geluid. Een bekende dj uit die tijd, Talla2XLC, richtte in 1983 de allereerste club op die techno als uitgaanspunt had. Later zou de Duitse techno meer melodie krijgen, mede door opkomst van house en New Wave.

De Amerikaanse techno evolueerde via een iets melodischere versie van het genre, die meer uitnodigt tot dansen en waar men helemaal in kon opgaan, maar nog altijd met industriële geluid had. Het is dan ook niet vreemd de Amerikaanse versie van het genre in Detroit het levenslicht zag omdat daar, midden jaren 80, een grote crisis in de auto-industrie was.

Het woord techno werd voor het eerst gebruikt door de Amerikaanse futuroloog Alvin Toffler in zijn boek "The Third Wave" en is afgeleid van "technology", omdat Detroit in die tijd een sterk ontwikkelde stad was.

De elektronische muziek uit Detroit kent een aantal golven (of waves), die zich met toenemend succes over de rest van de wereld hebben verspreid.

First Wave
Juan Atkins, Derrick May en Kevin Saunderson kenden elkaar van de middelbare school in Belleville en staan dan ook bekend als de Belleville Three. Juan Atkins, die al muzikale successen gekend had met de groep Cybotron, was de oudste van de drie en gold als grootste inspiratiebron voor de anderen.

In navolging van de house-dj's uit Chicago maten ze zich een epitheton ornans aan: Juan Atkins werd Magic Juan Atkins (door de magische rust die hij uitstraalt), Kevin Saunderson werd Kevin Master Reese Saunderson (naar het Reese Project waar hij deel van uitmaakte) en enfant terrible Derrick May werd eenvoudigweg Mayday. Ook richtten ze alledrie hun eigen platenlabel op: Metroplex (Atkins), KMS (Saunderson) en Transmat (May).
Er wordt ook nog wel eens een vierde bij genoemd: Eddie "Flashin'" Fowlkes.

Het triumviraat van de Techno werd sterk beïnvloed door de wekelijkse radioshow "Midnight Funk Association" van de legendarische dj The Electrifying Mojo, een radioprogramma dat al vanaf 1977 op de radio liep en de elektronische muziek van elektronicapioniers als Kraftwerk en Tangerine Dream met de ruwe Funk van George Clinton combineerde. Onder dit gesternte begonnen ze met het maken van de eerste technoplaten. Derrick May ontpopte zich al snel tot een eigenzinnige en vernieuwende dj, wiens muzikale vernieuwingen op de dansvloer niet altijd meteen door iedereen gesmaakt werden; er zijn verhalen bekend van feestjes waarop het publiek uit protest op de dansvloer ging zitten, tot ontsteltenis van Derrick May. De Music Institute club groeide echter uit tot een vertrekbasis voor de Techno muziek die weldra de wereld zou veroveren.

De eerste grote technohits waren van de hand van Kevin Saunderson, onder zijn pseudoniem Inner City. Met Big fun en Good life scoorde hij wereldwijd een hit. Onder andere Nude photo en Strings of life, beiden van Rhythim is Rhythim (een pseudoniem van Derrick May), worden tegenwoordig wel gezien als klassiekers, maar hebben nooit op dezelfde schaal gescoord als de hits van Inner City. De oorspronkelijk foutief gespelde naam Rhythim is Rhythim werd gewoon behouden! Ondanks enkele muzikale hits hebben de pioniers van de techno pas laat erkenning gekregen voor hun inspanningen en gingen, tot hun grote frustratie, veel Europese "techno"-artiesten en dj's met de eer strijken.

Second Wave
Hiermee bedoelt men een tweede generatie zwarte artiesten die in de vroege jaren negentig de fakkel overnamen: Eddie Fowlkes (al hoort die ook bij de eerste golf artiesten), Carl Craig, Kenny Larkin, Blake Baxter, Richie Hawtin ("Plastikman"), John Acquaviva, Stacey Pullen en Alan Oldham.

Naast deze artiesten trad ook een aantal artiesten van het platenlabel Underground Resistance (UR) naar voren: Jeff Mills (in de begindagen als dj bekend onder de naam "The Wizard"), Mike Banks, James Pennington ("The Suburban Knight"), Robert Hood en Drexciya. Uit de muziek van de UR-artiesten sprak een zekere frustratie over de toestand van de zwarte gemeenschap in Amerika en het gebrek aan erkenning voor de elektronische muziek uit Detroit. Met Underground Resistance werd techno meteen een stuk agressiever. Een aantal UR-artiesten, zoals het electrogezelschap Drexciya, hulde zich in de anonimiteit en maten zich een pseudomystiek imago aan.

Na de Third Wave
Daarna nam de muziekstroming een grote vlucht, hoewel het wel meer een muziekstroming blijft van liefhebbers. Techno is nooit echt doorgebroken naar het grote publiek,het is altijd al underground-muziek geweest. Het minimalistische karakter en het meestal ontbreken van vocalen zijn daarvoor de belangrijkste oorzaken.

Bron: Wixpedia
laatste aanpassing
 
Uitspraak van Vette tante op dinsdag 29 augustus 2006 om 17:28:
Dat is interessante materie, Mo

Dat is het zekerssssss!:yes:
Heb ze ook allemaal gelezen! Enne is leuk om te weten
 
Artiest Bo'oS
Ik heb zelf 20 Years Metroplex (1985-2005) van Juan Atkins en het doet mij veel denken aan Kraftwerk uit de jaren '80.