Partyflock
 
Flock topic · 109922
Artist {SHOWLIST artist 58830, 23062}
Het proces van een Track maken

Wat voor mij belangrijk is, is dat je de verschillende soorten processen niet teveel door elkaar laat lopen.
Electronische muziek maken is behalve een creatief proces, ook een zintuiglijk proces, technisch proces en een organisatorisch proces.
Dit zijn allemaal verschillende gebieden van je hersenen die je gebruikt, en ik ben er in de loop der jaren achter gekomen dat het (voor mij i.i.g.) het beste werkt als je deze, waar mogelijk, enigsins gescheiden kunt houden zodat je niet al te veel hoeft te schakelen.

Natuurlijk let je bij het kiezen van je geluiden zoals je Kick dat het behalve een gepaste sound is, ook op het afstellen ervan in je track, dus er loopt wel vaker iets samen. Maar een goed georganiseerd proces kan ervoor zorgen dat je een stuk gestroomlijnder je tracks maakt en niet in (oneindige) circels aan het werken bent.

Het leggen van de absolute basis van al mijn tracks doe per stijl helemaal apart, door een setup per stijl te definiëren met daarin een hardware setup, een standaard bestand in de muziekprogramma's met daarin al een shitload aan uitgezochte patches, drumbakken, samples en effecten, en een goed afgestelde mix (gates, eq, compressors, etc.) Verder alles netjes gestructureerd, benoemd, ge-kleurcodeerd en geschakeld. Dus de basis staat al helemaal voordat ik aan een track begin. Dit is 1 keer flink tijd investeren, maar dan heb je op het moment van inspiratie tenmiste geen of weinig omkijken naar deze technische en organisatorische zaken, als je lekker gewoon intuitief muziek wil gaan zitten maken.

Dan komt het moment dat je een track wil gaan maken:

Ik bouw mijn tracks in Reason, dat 8 stereokanalen (kick, snare, perc, hats, ride, bass, lead, vari) geRewired uitstuurt naar Ableton.
Meestal gaat het ongeveer zo:

01. Eerst een idee / bedoeling. Is er nog geen/niet genoeg inspiratie, dan luister ik wat tracks die ik vet vind, of kijk ik filmpjes of plaatjes of alles tegelijk.
02. Dan pak ik m'n eerder gemaakte standaard software/hardware setup & rack setting erbij
03. Beetje pingelen op de toetsen als dat nodig is, om een melodie o.i.d. te componeren
04. Eerst het thema enigsins uitwerken, meestal een lead of abstracte fx (aangezien het makkelijker is om geschikte drums bij een thema te maken dan andersom)
05. Kicks (sound, patterns en eerste afstelling)
06. Bass & Sub (sound, noten, patterns, groove en eerste afstelling)
07. Snare (sounds, patterns, groove en eerste afstelling)
08. Percussie (sounds, patterns, groove en eerste afstelling)
09. Hihats (sounds, patterns, groove en eerste afstelling)
10. Ride Cymbal (sounds, en eerste afstelling)
11. Special FX (sounds, evt. groove en eerste afstelling)
12. Extra Synths & Stabs (sounds, timing, groove en eerste afstelling)
13. Eerste goede loop uitwerken van 32 bars, met een klein breakje aan het einde

- pauze -

even laten liggen, volgende dag of later een aantal keer terugluisteren en ideeën en aanpassingen bedenken, evt. opschrijven. Ook gaat m'n onderbewuste hier automatisch mee aan de haal als ik het een paar dagen laat liggen, en heb ik nieuwe inspiratie en ideeën voor de volgende sessie.
De volgende sessie is meer arrangeren, een iets ander soort proces dan het vorige, wat meer gaat over timing, spanning en opbouw en o.a. derhalve werkt het voor mij goed om dit in een aparte sessie te doen:

14. Eerste arrangement:
15. Beginstuk: opbouwen en verschillende onderdelen introduceren, aankondigen en op laten komen.
16. Break 1: spanningsopbouw naar het hoofdthema
17. Middenstuk: hoofdthema erin laten knallen, en lekker doorratelen
18. Break 2: nieuwe break met andere elementen of samenstelling als in de eerste break, of (spannings)opbouw naar nieuw thema-element
19. Eindstuk: variatie of extra themageluid erbij, en weer wat doorratelen en afbouwen
20. Eenvoudige tijdelijke Mastering plugin erop in Ableton.

- pauze -
track een aantal keer luisteren, even laten liggen, aantekeningen maken wat er anders/beter moeten. Opnieuw gaat ook m'n onderbewuste er mee aan de haal om ideeën en verbeteringen te formuleren voor de laatste sessie(s):

21. Aanpassingen en verbeteringen doorvoeren in arrangement
22. Aanpassingen en verbeteringen doorvoeren in sound
23. Nog 'ns goed luisteren
24. Soms nog eens laten liggen een paar dagen en paar keer naar luisteren en dingen opschrijven
25. Per kanaal Waves mastering plugins toepassen in Ableton
26. Exporteren
27. Luiteren op andere audiobronnen: bijv. auto, hifi-set, etc.

en soms herhalen stap 21 - 27 zich nog een aantal keer tot ik echt tevreden ben.

Dit is het proces dat ik na zo'n 18 jaar produceren voor mezelf heb aangemeten. Ben er zelf heel tevreden mee, maar kan me voorstellen dat iedereen zo z'n eigen maniertjes heeft. Desondanks denk ik dat in dit proces een aantal dingen zitten waar iedereen wat aan heeft, zodat je dit in je eigen workflow kan integreren.

Succes.
last change
Quote of Barry on Thursday 1 settembre 2011 at 20:18:
Kun je het misschien aan de hand van wat screenshots o.i.d. een en ander laten zien?


Dit is bijv. mijn custom-rack voor minimal/techno:

Eerst even ingeklapt:




Hier zie je de 8 speciale combinators (half uitgeklapt) voor elke geluidsgroep + nog 1 combi om (beperkt) de uitgestuurde volume levels te checken in Reason.




De kleuren en volgorde komen overeen met die van de sequencer, zodat je snel kan zien met wat voor soort blok/pattern etc. te maken hebt.




Hier de achterkant, elke combi gaat naar een (virtuele) Rewire stereo out. (met een kopie van het signaal naar de level-check combi)




Hier de inhoud van de level-check combi, waar je de main-levels van de 8 combi's kan zien in de mixer, verder gebruik ik ook de vocoder als simpele spectrum analyser, door een kopie van het samengevoegde kanaal in de modulator-in te stoppen.




Ik zal niet alle combinators openen, maar als voorbeeld hier de KICK-combi. Hier zitten dus al een aantal 'mastering' apparaten in op het master kanaal en een met de Matrix gemaakte gate (zie volgend plaatje voor de routing). Verder dus de 5 belangrijkste apparaten waar je allemaal een kick uit kan halen. Deze staan al ingesteld op geschikte kicks, maar zijn natuurlijk altijd aan te passen.
De Kong trigger ik met 2 Redrums (of soms met die Matrix), 1 voor de bovenste 8 pads en 1 voor de onderste 8. Ik houd nou eenmaal van 16-step seqencers, en niet van drums programmeren in de timeline.




Hier dan dus de achterkant, waar je bijv. de routing van de gate kunt zien (op de level cv in van de mixer, vol open), en de routing voor het met een Redrum aansturen van de Kong.




Tenslotte komen dus deze kanalen binnen in Ableton. Om dit in te stellen: kies in je audio kanaal bij 'Audio from' voor 'Reason', en kies vervolgens het betreffende stereo kanaal wat je wilt ophalen.
In Ableton stuur ik nog m'n hardware aan, en gooi ik er uiteindelijk nog wat mastering plugins overheen.




Hiermee spaar ik dus erg veel tijd uit, alle mogelijke apparaten per groep staan er al, en goed ingesteld, dus als ik muziek wil gaan maken staat er in ieder geval iets klaar.
Natuurlijk pas je veel aan, en haal je apparaten weg, en voeg je ze toe, maar ik kan veel sneller beginnen, en hoef niet bij iedere track opnieuw de sound van begin tot eind af te stellen.
Bovendien krijg je hiermee een beetje een eigen sound, wat een groot voordeel kan zijn bij het maken van bijvoorbeeld een album.

Verder is het lekker opgeruimt en overzichtelijk, heb de combinator skins aangepast en alle apparaten consistent benoemd.
Hiermee heb ik voor mezelf een snellere, intuïtieve en modulaire workflow gecreeërt.
Natuurlijk zal iedereen dit anders doen, dit is hoe het voor mij goed werkt, voor deze stijl muziek,
maar net als met de volgorde zitten er misschien elementen in die inspirerend kunnen zijn.


Succes.
last change