Het proces van een Track maken
Wat voor mij belangrijk is, is dat je de verschillende soorten processen niet teveel door elkaar laat lopen.
Electronische muziek maken is behalve een creatief proces, ook een zintuiglijk proces, technisch proces en een organisatorisch proces.
Dit zijn allemaal verschillende gebieden van je hersenen die je gebruikt, en ik ben er in de loop der jaren achter gekomen dat het (voor mij i.i.g.) het beste werkt als je deze, waar mogelijk, enigsins gescheiden kunt houden zodat je niet al te veel hoeft te schakelen.
Natuurlijk let je bij het kiezen van je geluiden zoals je Kick dat het behalve een gepaste sound is, ook op het afstellen ervan in je track, dus er loopt wel vaker iets samen. Maar een goed georganiseerd proces kan ervoor zorgen dat je een stuk gestroomlijnder je tracks maakt en niet in (oneindige) circels aan het werken bent.
Het leggen van de absolute basis van al mijn tracks doe per stijl helemaal apart, door een setup per stijl te definiëren met daarin een hardware setup, een standaard bestand in de muziekprogramma's met daarin al een shitload aan uitgezochte patches, drumbakken, samples en effecten, en een goed afgestelde mix (gates, eq, compressors, etc.) Verder alles netjes gestructureerd, benoemd, ge-kleurcodeerd en geschakeld. Dus de basis staat al helemaal voordat ik aan een track begin. Dit is 1 keer flink tijd investeren, maar dan heb je op het moment van inspiratie tenmiste geen of weinig omkijken naar deze technische en organisatorische zaken, als je lekker gewoon intuitief muziek wil gaan zitten maken.
Dan komt het moment dat je een track wil gaan maken:
Ik bouw mijn tracks in Reason, dat 8 stereokanalen (kick, snare, perc, hats, ride, bass, lead, vari) geRewired uitstuurt naar Ableton.
Meestal gaat het ongeveer zo:
01. Eerst een idee / bedoeling. Is er nog geen/niet genoeg inspiratie, dan luister ik wat tracks die ik vet vind, of kijk ik filmpjes of plaatjes of alles tegelijk.
02. Dan pak ik m'n eerder gemaakte standaard software/hardware setup & rack setting erbij
03. Beetje pingelen op de toetsen als dat nodig is, om een melodie o.i.d. te componeren
04. Eerst het thema enigsins uitwerken, meestal een lead of abstracte fx (aangezien het makkelijker is om geschikte drums bij een thema te maken dan andersom)
05. Kicks (sound, patterns en eerste afstelling)
06. Bass & Sub (sound, noten, patterns, groove en eerste afstelling)
07. Snare (sounds, patterns, groove en eerste afstelling)
08. Percussie (sounds, patterns, groove en eerste afstelling)
09. Hihats (sounds, patterns, groove en eerste afstelling)
10. Ride Cymbal (sounds, en eerste afstelling)
11. Special FX (sounds, evt. groove en eerste afstelling)
12. Extra Synths & Stabs (sounds, timing, groove en eerste afstelling)
13. Eerste goede loop uitwerken van 32 bars, met een klein breakje aan het einde
- pauze -
even laten liggen, volgende dag of later een aantal keer terugluisteren en ideeën en aanpassingen bedenken, evt. opschrijven. Ook gaat m'n onderbewuste hier automatisch mee aan de haal als ik het een paar dagen laat liggen, en heb ik nieuwe inspiratie en ideeën voor de volgende sessie.
De volgende sessie is meer arrangeren, een iets ander soort proces dan het vorige, wat meer gaat over timing, spanning en opbouw en o.a. derhalve werkt het voor mij goed om dit in een aparte sessie te doen:
14. Eerste arrangement:
15. Beginstuk: opbouwen en verschillende onderdelen introduceren, aankondigen en op laten komen.
16. Break 1: spanningsopbouw naar het hoofdthema
17. Middenstuk: hoofdthema erin laten knallen, en lekker doorratelen
18. Break 2: nieuwe break met andere elementen of samenstelling als in de eerste break, of (spannings)opbouw naar nieuw thema-element
19. Eindstuk: variatie of extra themageluid erbij, en weer wat doorratelen en afbouwen
20. Eenvoudige tijdelijke Mastering plugin erop in Ableton.
- pauze -
track een aantal keer luisteren, even laten liggen, aantekeningen maken wat er anders/beter moeten. Opnieuw gaat ook m'n onderbewuste er mee aan de haal om ideeën en verbeteringen te formuleren voor de laatste sessie(s):
21. Aanpassingen en verbeteringen doorvoeren in arrangement
22. Aanpassingen en verbeteringen doorvoeren in sound
23. Nog 'ns goed luisteren
24. Soms nog eens laten liggen een paar dagen en paar keer naar luisteren en dingen opschrijven
25. Per kanaal Waves mastering plugins toepassen in Ableton
26. Exporteren
27. Luiteren op andere audiobronnen: bijv. auto, hifi-set, etc.
en soms herhalen stap 21 - 27 zich nog een aantal keer tot ik echt tevreden ben.
Dit is het proces dat ik na zo'n 18 jaar produceren voor mezelf heb aangemeten. Ben er zelf heel tevreden mee, maar kan me voorstellen dat iedereen zo z'n eigen maniertjes heeft. Desondanks denk ik dat in dit proces een aantal dingen zitten waar iedereen wat aan heeft, zodat je dit in je eigen workflow kan integreren.
Succes.
Wat voor mij belangrijk is, is dat je de verschillende soorten processen niet teveel door elkaar laat lopen.
Electronische muziek maken is behalve een creatief proces, ook een zintuiglijk proces, technisch proces en een organisatorisch proces.
Dit zijn allemaal verschillende gebieden van je hersenen die je gebruikt, en ik ben er in de loop der jaren achter gekomen dat het (voor mij i.i.g.) het beste werkt als je deze, waar mogelijk, enigsins gescheiden kunt houden zodat je niet al te veel hoeft te schakelen.
Natuurlijk let je bij het kiezen van je geluiden zoals je Kick dat het behalve een gepaste sound is, ook op het afstellen ervan in je track, dus er loopt wel vaker iets samen. Maar een goed georganiseerd proces kan ervoor zorgen dat je een stuk gestroomlijnder je tracks maakt en niet in (oneindige) circels aan het werken bent.
Het leggen van de absolute basis van al mijn tracks doe per stijl helemaal apart, door een setup per stijl te definiëren met daarin een hardware setup, een standaard bestand in de muziekprogramma's met daarin al een shitload aan uitgezochte patches, drumbakken, samples en effecten, en een goed afgestelde mix (gates, eq, compressors, etc.) Verder alles netjes gestructureerd, benoemd, ge-kleurcodeerd en geschakeld. Dus de basis staat al helemaal voordat ik aan een track begin. Dit is 1 keer flink tijd investeren, maar dan heb je op het moment van inspiratie tenmiste geen of weinig omkijken naar deze technische en organisatorische zaken, als je lekker gewoon intuitief muziek wil gaan zitten maken.
Dan komt het moment dat je een track wil gaan maken:
Ik bouw mijn tracks in Reason, dat 8 stereokanalen (kick, snare, perc, hats, ride, bass, lead, vari) geRewired uitstuurt naar Ableton.
Meestal gaat het ongeveer zo:
01. Eerst een idee / bedoeling. Is er nog geen/niet genoeg inspiratie, dan luister ik wat tracks die ik vet vind, of kijk ik filmpjes of plaatjes of alles tegelijk.
02. Dan pak ik m'n eerder gemaakte standaard software/hardware setup & rack setting erbij
03. Beetje pingelen op de toetsen als dat nodig is, om een melodie o.i.d. te componeren
04. Eerst het thema enigsins uitwerken, meestal een lead of abstracte fx (aangezien het makkelijker is om geschikte drums bij een thema te maken dan andersom)
05. Kicks (sound, patterns en eerste afstelling)
06. Bass & Sub (sound, noten, patterns, groove en eerste afstelling)
07. Snare (sounds, patterns, groove en eerste afstelling)
08. Percussie (sounds, patterns, groove en eerste afstelling)
09. Hihats (sounds, patterns, groove en eerste afstelling)
10. Ride Cymbal (sounds, en eerste afstelling)
11. Special FX (sounds, evt. groove en eerste afstelling)
12. Extra Synths & Stabs (sounds, timing, groove en eerste afstelling)
13. Eerste goede loop uitwerken van 32 bars, met een klein breakje aan het einde
- pauze -
even laten liggen, volgende dag of later een aantal keer terugluisteren en ideeën en aanpassingen bedenken, evt. opschrijven. Ook gaat m'n onderbewuste hier automatisch mee aan de haal als ik het een paar dagen laat liggen, en heb ik nieuwe inspiratie en ideeën voor de volgende sessie.
De volgende sessie is meer arrangeren, een iets ander soort proces dan het vorige, wat meer gaat over timing, spanning en opbouw en o.a. derhalve werkt het voor mij goed om dit in een aparte sessie te doen:
14. Eerste arrangement:
15. Beginstuk: opbouwen en verschillende onderdelen introduceren, aankondigen en op laten komen.
16. Break 1: spanningsopbouw naar het hoofdthema
17. Middenstuk: hoofdthema erin laten knallen, en lekker doorratelen
18. Break 2: nieuwe break met andere elementen of samenstelling als in de eerste break, of (spannings)opbouw naar nieuw thema-element
19. Eindstuk: variatie of extra themageluid erbij, en weer wat doorratelen en afbouwen
20. Eenvoudige tijdelijke Mastering plugin erop in Ableton.
- pauze -
track een aantal keer luisteren, even laten liggen, aantekeningen maken wat er anders/beter moeten. Opnieuw gaat ook m'n onderbewuste er mee aan de haal om ideeën en verbeteringen te formuleren voor de laatste sessie(s):
21. Aanpassingen en verbeteringen doorvoeren in arrangement
22. Aanpassingen en verbeteringen doorvoeren in sound
23. Nog 'ns goed luisteren
24. Soms nog eens laten liggen een paar dagen en paar keer naar luisteren en dingen opschrijven
25. Per kanaal Waves mastering plugins toepassen in Ableton
26. Exporteren
27. Luiteren op andere audiobronnen: bijv. auto, hifi-set, etc.
en soms herhalen stap 21 - 27 zich nog een aantal keer tot ik echt tevreden ben.
Dit is het proces dat ik na zo'n 18 jaar produceren voor mezelf heb aangemeten. Ben er zelf heel tevreden mee, maar kan me voorstellen dat iedereen zo z'n eigen maniertjes heeft. Desondanks denk ik dat in dit proces een aantal dingen zitten waar iedereen wat aan heeft, zodat je dit in je eigen workflow kan integreren.
Succes.
last change













