Partyflock
 
Flockonderwerp · 109951
Werkzaam bij Symbiotic Sessions
Artiest {SHOWLIST artist 58830, 23062}
Schranz Basis

Schranz heeft vaak een vrij eenvoudige offbeat basslijn, die geduckt(volume weg) wordt op de Kick positie.
Maak zo een 'Oemmwhaa' of 'Oemmbabha loopje.

Wat bij mij voor schranz goed werkt is de loop-markers op 1 maat zetten, dus 1 kick lang.
En dan elementen toevoegen. Bij (16)step-sequencers gebruik je dan alleen de eerste 4 posities.
Let daarbij goed op de posisties van de gebruikte geluiden, houd de kick positie vrij, of bijna vrij.
en programmeer zo percussie, hihats, je basslijn, etc.

Als het vet klinkt kun je vevolgens de loopmarkers op 2 maten zetten (dus twee kicks), en een snare of clap of iets vergelijkbaars op de positie van de tweede kick zetten. Bij step sequencers gebruik je nu 8 posities, het helpt als je zorgt dat de tweede 4 posities lijken op de eerste 4.

Dit is een manier om te beginnen, er is niet zoiets als een basis-setting voor de compressie, belangrijk is gewoon dat de kick en basslijn elkaar niet in de weg zitten, en zelfs een beetje naar elkaar toe zuigen. Speel gewoon met de volume levels van de staart van je kick, en die van de basslijn op de kick-positie. Of programmeer side-chaining, zodat de basslijn automatisch wordt onderdrukt als de kick klinkt.

Dit is een beetje kort door de bocht, maar ik hoop dat het je een beetje op weg helpt.
Hier staat nog het één en ander uitgebreider (o.a. sidechaining): Mindsynths Music Tutorials

Succes.
laatste aanpassing
gepost door Meiosis

x-x-x-x kickert
x-xx-x-xx-x-xx-x-xx nog een kickert, bass what ever dat hobbel ding daar mindsynth het over heeft
--x---x---x---x- open hatje
x---xx---xx---xx---x closed hatje

snaretje hier en daar reversed ofzo. beetje distortion her en der... beetje compressie naar smaak..

en wat mind synth zegt. kom je een heel eind.

o ja, google is ook je vriend:

1. 2 Rides, 1xHigh the other one low + FastDist x2 on them, placed at offbeat
2. Maybe a reversed,distored/LO-FI clap placed at offbeat
3.1 Bassdrum : FL users can use DirectWave (Bounce-Loop setting) and massive Bass-EQ (cut the middle a bit) and Compressor, especially BDs with long "Release" (not just the kick but a bit brumming after it) will work very good.
The BDs are very important and they really have to pump da bass
.3.2 the Pattern looks like x - xx - xx - xx- x, every second one is quiet (use the piano manager to give every note a small "volume") - it should sound like riding and should give the BD (which just makes bass) a hard feel to it
4 EQ + Compressor on Master, mix hard with BD
there are some elemtens as Open Hits grouped into 3 (x - xxx - xxx - xxx -xx)


kick-hat-bass-hat
ride-clack-ride-snare
shaker-shaker-shaker-shaker


1Kick:-60 hz
2Kick:-90 hz
3Kick: 120 hz


Always check your kick first with a specrum analyser to check the exact frequency or just use your ears with a high notch on your eq unit.
Take the high pass filter on your EQ and cut away the low end up to around 150hz. Sounds strange taking all the bass away from the BASS sound, but thats the way it is. You will instantly notice the power of the kick coming through. Now... You will also notice the bass might not be as warm as you wanted so start playing with that low cut on your EQ so that it still sounds warm and the kick is coming through ok. Tweak tweak tweak till your happy.
If you aint happy with the power of your kick, remember you need to compress it. Settings would be fastest attack, fastest release, ratio about 4:1ish then play with the threshold and the makeup gain on your compressor to get the right punch, level and sonic low end. If it still ain't as powerfull as you need, try adding a distortion unit to the kick to phatten it all up.


use 2 different kicks to get a better result. Compress the drums and give much reverb and maybe a bit delay (especialy to the hihats). If you use a bassline move it 3-10ms in the sequencer (also some hihat hits). use a distorsion to some drums or to the hihats to make the sound dirty.
If the sound is still flat, try a subtile synth pad.
If the result don't satisfy you, make some 4/4 loops from the track and load it into Ableton live and try to combine it with other loops, sounds, instruments or tweak it till you don't recognize the original loops.


I make a bass like that by
Getting a 3x osc
Setting it to a sawtooth wave, right click on the c8 on the keyboard
putting a note on every beat
Go into ins, then volume, and give it a bit of delay and play with the attack until it falls a bit behind the beat
Maybe throw distortion on it, and EQ the mids and treble down and the bass up
Then i pair it up with my kick and do some fine tuning


hier, dat hielp mij ook ooit een beetje op weg..

laatste aanpassing
Gepost door Jan des Boevie

Als je kijkt naar dit filmpje:



het gaat vrij snel maar het is duidelijk te zien wat hij met zijn kicks en percussie doet om een schranz ritme te verkrijgen.

Verder inderdaad een hoop sidechaining en volumebewerkingen