Partyflock
 
Flockonderwerp · 103539
­ Nederland
 
http://www.g4m3.nl/2010/01/07/zijn-filosofische-theorieen-te-testen-in-games/

:)
Nee, kan niet. De mensen die die game spelen zijn sws nog gewend aan de 'echte' maatschappij waar ze in leven, dus wat daar anders is is interessant en wordt eerder gebruik (of misbruik) van gemaakt.
Bovendien geeft het in de genoemde spellen voordeel in het behalen van (sub)doelen in het spel om je asociaal te gedragen.
 
Uit jouw opmerking maak ik op dat jij geen gamer bent.. :/ Althans niet iemand die zich volledig kan storten op een MMORPG zoals World of Warcraft..

Uitspraak van Matthijs op donderdag 7 januari 2010 om 17:57:
De mensen die die game spelen zijn sws nog gewend aan de 'echte' maatschappij waar ze in leven,

Ik hoor daar ook bij.. En met mij nog wel vele mensen die nog veel ouder zijn.. Zoals in de column staat is wel het grootste gedeelte van de gamers 18 jaar of jonger..
Maar dit is ook niet relevant..
Ik ben al jaren gek op MMORPG's, heb d'r dan ook al veel gespeeld.. En in ieder spel kwamen wel dingen voor die op psychologisch gebied zeer interresant waren..

Zo zijn er ook MMO's die het zo geregeld hebben dat als jij een NPC verslaat, de "loot" naar jou gelinkt is en niemand anders die kan pakken..
Maar zo ook mmo's waarbij dat niet is.. En dan heb je dus echt mensen die gaan staan wachten tot jij iets verslagen hebt zodat ze je loot kunnen jatten..
Ik ben het er zeker mee eens dat er psychologisch zeer interessante dingen in dit soort spelletjes, en dat het als omgeving gebruikt kan worden voor veel interessante experiment. Sterker nog, ik ken veel wetenschappers die experimenten uitvoeren in dit soort omgevingen. Maar voor het testen van de genoemde filosofische theorieen te testen vind ik ze niet geschikt.
 
Uitspraak van Matthijs op vrijdag 8 januari 2010 om 12:45:
filosofische theorieen te testen vind ik ze niet geschikt.

Mischien als ze eens een spel maken dat helemaal gebaseerd is op goed en kwaad.. En dat bepaalde acties onherroepelijke consequenties hebben voor de rest van het spel..
En dan bedoel ik niet zoiets als alliance vs the horde.. maar dingen die je in het echte leven ook zou kunnen overkomen..
Ja hoe mensen in communities als second life met elkaar om gaan is op zich wel interessant, aangezien daar geen speldoel is?
Maar je blijft met dat soort dingen altijd houden dat je al in een bepaalde maatschappij leeft, en in alles wat anders is, zeker in eerste instantie, de dingen die anders zijn dan in de normale maatschappij het interessantst zijn, en daar dus ook het meest gebruik van gemaakt zal worden, en anders mee omgegaan dan dat zou gebeuren als iedereen al vanaf z'n geboorte in die alternatieve maatschappij zat...
 
Artiest Natrion
Ben nu zelf sinds een tijdje een MMO aan het spelen, de psychologie daarin blijft me verbazen...
Een van die dingen bijvoorbeeld: Mensen die in een hoog level zitten voelen zich beter dan anderen en gedragen zich ook arrogant. Het feit dat ze een sterke character hebben laat ze gedragen alsof ze zelf spierbundels zijn in het echte leven, terwijl de meeste gewoon nerdjes zijn.8)
Een ander voorbeeld is dat ze moderators en andere personen met wat meer powers dan anderen aankijken alsof ze Goden zijn, terwijl het ook niets meer dan normale mensen zijn. Nu ik eraan denken, perfect vergelijkbaar met beroemdheden in het echte leven.
Iedere keer kom ik er weer gedrag tegen dat me gewoon echt verbaasd.:P
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 12 januari 2010 om 16:58:
Mensen die in een hoog level zitten voelen zich beter dan anderen en gedragen zich ook arrogant. Het feit dat ze een sterke character hebben laat ze gedragen alsof ze zelf spierbundels zijn in het echte leven, terwijl de meeste gewoon nerdjes zijn.

Ja herkenbaar idd.. :D

Ikzelf heb 5 jaar Star Wars galaxies intensief gespeeld.. En daar het je ook van dat eikel gedrag..
Lullig doen als mensen gewoon een vraag stellen.. En het was gewoon een ingewikkeld spel.. Veel ingewikkelder dan world of warcraft.. ( 2 keer geprobeerd te spelen maar hou het niet langer vol dan een halfjaar) En dan waren er van die gasten die wel veel kennis hadden die mensen zelfs wilden laten betalen voor advies.. :rot:

Ik deed dat niet btw.. Al vond ik het soms wat irritant en druk.. Maar ik was een in-game helper.. (kon je aanzetten en dan kwam ergens te staan dat jij een actieve helper was)
En het grappige was dat die mensen contact bleven houden met je als ze aan het spelen waren.. (geen guild members btw) En naarmate ze vorderen naar lvl 90 kreeg ik vanalles als beloning.. Zonder erom te hoeven vragen.. Gaf je dan ook sws echt een goed gevoel als je mensen aan het helpen was.. Maar je weet dat je die mensen altijd weer om hulp kan vragen..
Leuk stukje !

Ik denk dat je het leven overal tegenkomt , en dat je ook in games , in de spiegel van het leven kan kijken .

Of dit ook vaak gebeurt denk ik niet , maar tis mogelijk .
 
Uitspraak van Nanda op dinsdag 12 januari 2010 om 19:33:
Leuk stukje !

:yes:


Uitspraak van Nanda op dinsdag 12 januari 2010 om 19:33:
Ik denk dat je het leven overal tegenkomt , en dat je ook in games , in de spiegel van het leven kan kijken .

ja dat heb ik wel gemerkt..

Het viel me ook op dat beginnende spelers die ik hielp eenzaam werden onder het spelen omdat ze nog geen vriendenlijst hadden opgebouwd.. Ook zoiets..
 
Begonnen ze gewoon te praten alsof je op een normale chatsite zat..
Ik heb zelf een tijdje rondgelopen in de second life wereld...
Eigenlijk vanwege een soortgelijk experiment...hoe mensen met elkaar omgaan in een dergelijke virtuele wereld... :)
Ik herken die onbehulpzaamheid naar newbies iig niet...op enkele eikels na natuurlijk...maar die blijf je houden...
Mensen waren juist vrij behulpzaam naar newbies...namen ze bijvoorbeeld mee op stap naar verschillende plaatsen die interessant waren...trokken hun inventory open om je dingen te geven...dat soort dingen...
Denk dat "newbie plekken" ook wel de meest frequent voorkomende plekken waren in die wereld...

De content moest je als gebruiker daar ook zelf maken...modelleren, scripten...
Vooral bij de scripters vond je een sterke open source community...werd veel gedeeld en uitgewisseld...maar dat is eigenlijk ook wel weer vrij gebruikelijk in dat wereldje...
Maar aangezien die een belangrijke rol spelen in die wereld (die brengen de dingen in de wereld tot leven tenslotte) sloeg dat misschien ook wel enigszins over op de community in het algemeen...

Over het algemeen genomen hanteren "de lindens" (de moderator/admin familie zeg maar) wel een non-interference beleid...maar soms werden ze gedwongen door partijen van buitenaf (zoals regeringen en instanties enzo) om maatregelen te nemen...
Komt waarschijnlijk voornamelijk omdat de lindendollar inwisselbaar is tegen geld...dan is er een koppeling naar "de buitenwereld" en krijg je dat die zich ermee gaan bemoeien...
Zoals maatregelen betreft gokken...daar moest natuurlijk opeens belasting over betaald gaan worden...dat is lastig (onmogelijk?) om in te voeren dus werden kansspelen in SL verboden...
Wat enkel leidde tot een enorme opkomst van de skillgames...
Zoals zingo...een soort van bingo...moet je zo snel mogelijk de nummers in je scherm aanklikken op de kaart...dat mag dan weer wel...
Plus natuurlijk...hoe kan het ook anders...Buma en hoe ze allemaal heten...die wilden geld hebben voor muziek die gespeeld werd in de discotheken/barren/winkels/etc...
Hoe dat afgelopen is weet ik niet...op het moment dat dat ging spelen ben ik eigenlijk ermee gestopt...
Ook nog een gevalletje van kinderporno heeft de gemoederen hoog doen oplaaien toen...men wilde toen dat er een verbod kwam op kid roleplaying...
Waar de rpg community natuurlijk tegenin ging...en terecht...dat ze een avatar van een kind hebben betekend nog niet dat ze kinderporno kijken...
Ik heb bijvoorbeeld ooit 2 gasten gezien die als een soort van mini-goku of hoe ze allemaal heten (van dragon ball iig) aan het rondspringen waren en bezig waren met roleplaying...
Ik was bezig iets aan het bouwen en zij gebruikten het als een of andere speelplaats... :lol:
Hoe dat precies afgelopen is weet ik overigens ook niet...

De reden dat ze huiverig zijn voor aanpassingen/maatregelen is...voor zover ik het heb begrepen iig...omdat ze bang zijn dat het creativiteit beperkt...want er zijn ook een heleboel mooie dingen voortgekomen uit die vrijheden...en dat was tenslotte ook het doel van second life...
Idee ervan is dan ook ontstaan op het Burning Man festival...

Dus het is in ieder geval wel interessant om dergelijke community's te bestuderen in filosofisch opzicht...
Of je dergelijke filosofische theorieën zoals genoemd in de tekst (volwaardig) kunt testen in zo'n omgeving is een andere vraag...
In veel games is het toch nog..."ach het is maar een spelletje"...gevolgen zijn toch te klein wat dat betreft...
In RL raak je echt gewond...ga je misschien zelfs dood......
In SL heb je dan iig nog dat je echt geld kan verliezen...worden de gevolgen toch nog iets groter...

Het gaat ook voornamelijk om de vraag in hoeverre je als ontwikkelaar/moderator/admin moet ingrijpen om iets te beperken...
Als je iets meteen al beperkt kom je er sowieso niet achter wat de community eventueel zelf verzint om het op te lossen...zoals bijvoorbeeld genoemd in de tekst...de onderlinge afspraak om een nieuwe speler voor een x aantal beurten niet aan te vallen...
Dat soort dingen spreken iig in het nadeel van Hobbes...
Sowieso...dat je iets beperkt voor ze is geen bewijs voor de noodzaak van het opleggen van een beperking... :)

Maar natuurlijk bestond er ook daar iets als discriminatie bijvoorbeeld...
Simpel voorbeeld...als je een mannelijke avatar hebt en je doet mee aan een contest (meest originele nachtkleding ofzo) dan reken er maar niet op dat je wint... 8)
Ja ik heb aan die contest meegedaan...voor de gein...ik had namelijk een mooie cookiemonster pyama met bijbehorende joint rokende cookiemonster pantoffels... B)
Zo...hallo... :|

:lol:
 
Uitspraak van TYHARO op woensdag 13 januari 2010 om 19:39:
Ik heb bijvoorbeeld ooit 2 gasten gezien die als een soort van mini-goku of hoe ze allemaal heten (van dragon ball iig) aan het rondspringen waren en bezig waren met roleplaying...
Ik was bezig iets aan het bouwen en zij gebruikten het als een of andere speelplaats... :lol:
Hoe dat precies afgelopen is weet ik overigens ook niet...

:lol:


Uitspraak van TYHARO op woensdag 13 januari 2010 om 19:39:
Ja ik heb aan die contest meegedaan...voor de gein...ik had namelijk een mooie cookiemonster pyama met bijbehorende joint rokende cookiemonster pantoffels... B)

:lol:

Heb het ooit eens geprobeerd, second life.. Maar ik snapte er geen bal van.. :$ Vond het wel stoer dat je kon vliegen enzo..
Leuker is naar het hoogste punt (waar je met gewoon vliegen kan komen) opstijgen en dan vliegen uitzetten...
Maak je een vrije val en kom je met een flinke klap op de grond terecht...
Zo "verstoorde" ik altijd outdoor feestjes door te proberen midden tussen een groep mensen in neer te komen... 8)
laatste aanpassing
Uitspraak van TYHARO op donderdag 14 januari 2010 om 18:12:
Zo "verstoorde" ik altijd outdoor feestjes door te proberen midden tussen een groep mensen in neer te komen...

Dat zegt wel heel weer heel veel over jou persoonlijkheid tyharo ;-)
Wel over mijn ingame karakter... :p
Die lijkt geenszins op mij...noch uiterlijk...noch karakter...
Ik ben geen hardcore roleplayer maar heb wel een alter ego... :)
laatste aanpassing
 
Uitspraak van TYHARO op donderdag 14 januari 2010 om 18:12:
Zo "verstoorde" ik altijd outdoor feestjes door te proberen midden tussen een groep mensen in neer te komen... 8)

Heb je daarmee ook outdoor feesten dan? Zoals een virtuele Defqon 1 of zo zeg maar ? :P
Jup...of teknival dus... :)
Met virtuele dj's achter een virtuele draaitafel die in RL vanuit hun slaapkamer ofzo via een stream wel live een setje draaien... :p
laatste aanpassing
Uitspraak van TYHARO op vrijdag 15 januari 2010 om 02:50:
Wel over mijn ingame karakter...
Die lijkt geenszins op mij...noch uiterlijk...noch karakter...

Nou ik denk dat je in het echte leven inderdaad niet
op een aantal mesen zou gaan springen nee :lol:

Maar je bent wel iemand die , die andere mensen flink kan verstoren ''in hun dans des levens''
gewoon door wie je bent en hoe je in het leven staat .

Het in een game vanaf grote hoogte op groepje dansende mensen inspringen
staan dan denk ik voor jou vermogen ( behoefte ? )om structuren af te breken .

8)
 
Uitspraak van TYHARO op vrijdag 15 januari 2010 om 16:28:
Jup...of teknival dus... :)
Met virtuele dj's achter een virtuele draaitafel die in RL vanuit hun slaapkamer ofzo via een stream wel live een setje draaien... :p

Dat moet ik echt eens zien... :D Maar ja, heb geen toereikende videocard voor games en zo :/
Wees blij .

Ik ben van mening dat die dingen je in een reactionaire staat van bewustzijn houden
en je absoluut niet helpen om bij ''jezelf'' te komen .

Hoe kicke het ook kan zijn .
Het bewust aannemen van een alter-ego kan je zeker wel helpen bij het bewust worden over jezelf...
Op het moment dat je je bewust anders voordoet dan je daadwerkelijk bent dan weet je verdomd goed wie je daadwerkelijk bent... ;)

Daarom wordt dat ook als een kunst beschouwd in de kama sutra...daarom wordt het juist aangemoedigd om zoiets te leren...
Niet om misbruik van anderen te maken maar simpelweg om je bewust te worden van jezelf...
Want je kan dat enkel (goed) doen als je bewust bent van wie je daadwerkelijk bent...

Tevens kan het je helpen dingen eens vanuit een ander perspectief bekijken...hoe meer perspectieven hoe beter... :)