Timestretching
Timestrechen is het verkorten of verlengen van een sample zonder hierbij de pitch (toonhoogte) te wijzigen. Hiermee kan je voorkomen dat samples die voor andere snelheden zijn gemaakt niet in je track in te voeren zijn.
Tegenwoordig wordt timestretching ook wel als een effect/truc gebruikt om tracks en remixes aparte nieuwe wendingen te geven.
Timestretching kan helaas niet echt en gemakkelijk in Reason, maar dit kan wel met diverse wav-editors als Cool Edit / Audition. Een programma waarmee je in realtime je loops en sound kan timestretchen met aangeven van cuepoints en andere handigheden, is Ableton Live. Hier heb ik wel ooit een stukje over geschreven. Dan met name hoe je snel tracks kan mixen.
In Cool Edit zit timestretching bij de effects.
Zorg dat je weet hoeveel langer of korter je file moet worden. Ik geloof dat je de bpm's kan aangeven.
Handmatig zou dit ook kunnen. Dit kan je doen door de bpm's te vergelijken. Sommetje:
bpm(origineel) delen door bpm(doel) = 'getal'
'getal' x 100 = percetage verschil.
dit percentage dan optellen of aftrekken van 100%
Je kunt dan in procenten de lengtes wijzigen. Ook kan je nog spelen met de pitch.
Succes.
Timestrechen is het verkorten of verlengen van een sample zonder hierbij de pitch (toonhoogte) te wijzigen. Hiermee kan je voorkomen dat samples die voor andere snelheden zijn gemaakt niet in je track in te voeren zijn.
Tegenwoordig wordt timestretching ook wel als een effect/truc gebruikt om tracks en remixes aparte nieuwe wendingen te geven.
Timestretching kan helaas niet echt en gemakkelijk in Reason, maar dit kan wel met diverse wav-editors als Cool Edit / Audition. Een programma waarmee je in realtime je loops en sound kan timestretchen met aangeven van cuepoints en andere handigheden, is Ableton Live. Hier heb ik wel ooit een stukje over geschreven. Dan met name hoe je snel tracks kan mixen.
In Cool Edit zit timestretching bij de effects.
Zorg dat je weet hoeveel langer of korter je file moet worden. Ik geloof dat je de bpm's kan aangeven.
Handmatig zou dit ook kunnen. Dit kan je doen door de bpm's te vergelijken. Sommetje:
bpm(origineel) delen door bpm(doel) = 'getal'
'getal' x 100 = percetage verschil.
dit percentage dan optellen of aftrekken van 100%
Je kunt dan in procenten de lengtes wijzigen. Ook kan je nog spelen met de pitch.
Succes.








