Partyflock
 
Flockonderwerp · 25593
­ Nederland
 
Al eens gehoord van het Verleidkundig Instituut? Ik las er vandaag over, naar aanleiding van een tip, en dacht meteen: dát is interessant!

In het kort:

"In juni 2006 deed Marie Claire een oproep aan vrouwen die een eigen bedrijf wilden starten, om hun ondernemingsplan op te sturen en mee te dingen naar de Starters Award. Het Verleidkundig Instituut van Pauline Schueler won de inmiddels 4e editie van de Marie Claire Starters Award (by ABN AMRO). (...) Het Verleidkundig Instituut van Pauline Schueler (39 jaar, uit Groningen) is een format voor een adviesbureau dat mensen zin laat krijgen in (cultuur-) veranderingsprocessen door middel van verleidkunde. Pauline is de eerste verleidkundige in Nederland. Ze wil haar talent inzetten om een positieve beweging in gang te zetten. Niet vanuit de ratio maar vanuit het gevoel. Het moet weer inspirerend worden op de werkplek. Overtuigen, stimuleren en vooral ook verleiden! Het doorbreken van vaste denk- en cultuurkaders is daarbij onontbeerlijk." (bron: persbericht 14 november 2006, van hierna genoemde website)

Zie http://www.verleidkundiginstituut.nl voor meer informatie.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 15 november 2006 om 23:22:
Al eens gehoord van het Verleidkundig Instituut?

Nee nooit gehoord en het lijkt me ook niet interessant! :S
 
ik had er ook nog niet van gehoord, maar het is nogal recent allemaal, logisch dus :)
het leek mij interessant vanwege de volgende dingen die op de website worden geschreven:

We hebben in de afgelopen periode vele gesprekken gevoerd rond het begrip verleidkunde. Daarbij is naarstig gezocht naar een verhelderende definitie. Aan de horizon hangt het onderscheid tussen ‘verstand en gevoel’, ‘ratio en zin’. Het bespelen van de ratio lijkt de kern bij gebruikelijke communicatieconcepten; het bespelen van de zin is het domein van de verleidkunde.

Professionele context
Conceptueel gesproken vormen alle professionele relateringsmomenten en –trajecten van een organisatie het werkterrein. Hier kan een verleidkundige benadering een verschil maken. Dit speelt in het bijzonder in organisaties die een substantiële ‘vernieuwende stap’ willen zetten. De verleidkundige heeft de potentie ‘traditionele veranderingsweerstand’ van medewerkers om te zetten in ‘zin in het onbekende’.

Theoretisch gaat het om de notie, dat er voor een ‘zuiver’ nieuwe situatie (nog) geen rationeel argument kan bestaan. Simpelweg omdat mensen in zo’n situatie (vanwege zuivere nieuwsgierigheid) nog nergens mee kunnen associëren en niets kunnen afwegen. Precies om die reden maakt de verleidkunde de sprong van ratio naar de zin.

Verleidkunde en veranderkunde
In het jargon van de veranderkunde is er sprake van een (noodzakelijke) fase van dissociatie. Van hieruit moeten mensen een nieuwe bindende werkelijkheid opbouwen. Voor het nieuwsgierig laten maken - ofwel het prikkelen van de zin in het onbekende - en het vervolgens laten inzinken van die nieuwe rationaliteit, bestaat (nog) geen instrumentarium (anders dan de realiteit).

Het ontbreken van ‘zin in het onbekende’ is daarom een element in het veranderingstraject met een hoog afbreukrisico. We kunnen het ook een kritische succesfactor noemen.

Wij zijn van mening dat juist op dít moment de inzet van een verleidkundige een verschil kan maken. Onze verleidkundige recepten zijn gericht op de overgang van de ‘oude’ naar de ‘nieuwe’ situatie. Verleidkundig Instituut wil deze weg aantrekkelijk en prikkelend maken door de een met de ander te verbinden. Zowel via de context als met behulp van creatieve interne communicatieconcepten. Onze voorkeur gaat uit naar gebruik van metaforen, symboliek en het vertellen van verhalen.

Inspiratiebronnen en gedachtegoed
De conceptuele basis waarop wij de verleidkunde willen bouwen, wordt natuurlijk gevormd door de gebruikelijke psychologische inzichten. Daarnaast willen bij binnen Verleidkundig Instituut het gedachtegoed onderzoeken uit het epicurisme, existentialisme, post-modernisme en hedonisme. Maar bovenal willen wij ons zelf toestaan inspiratie te zoeken bij meer tot de verbeelding sprekende bronnen. Daarbij denken wij aan de deugden van courtisanes, leerscholen van de geisha’s, de invloed van muzen. (...) Van hen móét te leren zijn.
Verder laten wij ons inspireren door waarden en wijsheden uit het Boedisme en Taoïsme. Maar ook Deepak Choprah, Eckhart Tolle, U2 zanger Bono, anti-globaliste Norena Hertz, de ‘Happy Worker’ van Yolanda Eijgenstein en anderen helpen ons betekenis te geven aan de verleidkunde.

ik denk dat dit ook vooral interessant is voor mensen die zich specialiseren op het gebied van interne communicatie :)
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op woensdag 15 november 2006 om 23:22:
het Verleidkundig Instituut?


leer je daar verleiden?
pff, ze had beter de "waarom-makkelijk-schrijven-als-het-moeilijk-kan-award" kunnen krijgen.. :S

Tsja verleidkunde.. (Hmm, heb t niet helemaal gelezen allemaal)Ik denk dat er wel brood in te verdienen valt, aangezien mensen toch vaak vastklampen aan hun vaste "rituelen":P binnen een organisatie. En degenen die daar het meest aan hechten, zijn ook vaak degenen die het moeilijkst om te praten zijn en zo iemand al helemaal niet zien zitten.. Dus eeh.. hmm

Maar goed, het is wel een uitdaging :D
Denk dat de term verleidkunde misschien te beperkt is en ook vanwege de betekenis die we er vaak aan geven niet geheel op zijn plek (trekt wel de aandacht (Y)).

Misschien dat overtuigingstechnieken de inhoud meer zou weergeven (meteen link naar genoemde levensovertuigingen ;))