­ United Kingdom

Skrillex - Bangarang

published anonymously on , rating: 65/100
Skrillex - Bangarang
9 March 2012
ArtistSkrillex Site
Onder het mainstream publiek wordt Skrillex (echte naam Sonny Moore) wel eens gezien als de godfather van de dubstep. Hoewel de doorgewinterde dubstep fan hier ongetwijfeld anders over zal denken, valt niet te ontkennen dat de excentrieke Amerikaan uitermate succesvol is. Zo scoorde hij niet alleen al de nodige hits met zijn eigen producties en remixen voor andere artiesten, ook ontving hij afgelopen maand nog drie Grammy Awards.

'Bangarang' is de vierde EP die de Amerikaan uitbrengt en is dus geen volledig album. Op 23 december jongstleden verscheen 'Bangarang' exclusief op Beatport, om vervolgens een maand later ook op cd te worden uitgebracht. Mede daarom vonden wij het toch een interessante release om te bespreken. Bovendien is 'Bangarang' inmiddels zijn meest succesvolle EP tot nu toe gebleken.

'Bangarang' bestaat uit een zevental tracks en kent een speelduur van 30 minuten. De eerste twee tracks van het album, 'Right In' en de titeltrack 'Bangarang', zijn twee kenmerkende Skrillex producties. De vele effecten, de overstuurde geluiden en de schelle en hoge tonen, zo kennen we de Amerikaan het beste. 'Breakn' a Sweat' laat een ander, en minder generiek, geluid horen. Het nummer is speciaal geschreven voor de documentaire 'ReGENERATION' (over de hedendaagse jeugd) en kent samples van The Doors. De vocals van Jim Morrison zijn prima verwerkt en in zijn geheel is dit best een pakkende en verfrissende productie.

Op het vervolg van de EP horen we geen dubstep meer terug en toont Skrillex aan ook andere paden binnen de elektronische muziek te kunnen bewandelen. Neem de electro house van 'The Devil's Den', een pakkende productie met een 'trancy' melodie. Het doet een beetje denken aan de stijl die we kennen van namen als Deadmau5 en Feed Me. De opening van 'Right On Time' lijkt daarentegen haast wel op jump/newstyle en vormt zich halverwge om tot een waar kermisnummer, inclusief toeters en bellen. Je moet er van houden zullen we maar zeggen. Van betere kwaliteit is het hier op volgende 'Kyoto', wat een lekker agressief nummer is, met ruig gitaarspel en pakkende raps. Helaas vormt de (tech)house productie 'Summit' vervolgens een slappe afsluiting van de EP.

De 'Bangarang' EP kent zeker een aantal lekkere producties zoals 'Breakn' a Sweat', The Devil's Den' en 'Kyoto'. Bovendien zullen de liefhebbers van Skrillex zijn stijl van dubstep met 'Right In' en 'Bangarang' prima uit de voeten kunnen. Echt opzienbarend is het allemaal echter niet, plat en commercieel daarentegen af en toe wel. Toch slaat de muziek van de Amerikaan enorm aan, zijn succes is immers onmiskenbaar. De 'Bangarang' EP is leuk om af en toe eens op te zetten, maar zal over niet al te lange tijd niet meer uit de kast worden gehaald. De toekomst zal uitwijzen Skrillex zelf een blijvertje is of slechts een tijdelijke hype.

Score: 65/100

twitter.com/skrillex
soundcloud.com/skrillex