Ok, hier is hij dan, het verslag van Miss Mik als drum n bass liefhebber op een 'hard techno/schranz' feest. Om te beginnen wil ik vertellen dat ik met dit verslag niemand wil beledigen, ik geef alleen MIJN mening over dit feest.
De avond begon al gelijk goed toen ik aankwam bij Tivoli de Helling. Normaal gesproken word ik erg vriendelijk begroet door de security, maar ditmaal kreeg ik nog een warmer welkom: ik werd van top tot teen gefouileerd. Zelfs mijn tas werd grondig onder handen genomen. Misschien klinkt dat gek als ik dat vermeld, maar normaal gesproken kan ik dus altijd gewoon doorlopen.
Inmiddels was het feest al begonnen, opener Invite was al aan het draaien. Ik had verwacht enigzins een opbouw te krijgen in muziek, maar nee hoor, zijn muziek kwam aardig in de buurt van tekno.
Op een gegeven moment, na een uurtje, was ik de muziek gewoonweg spuugzat. Ik heb geprobeerd om er open voor te staan, maar het is geen drum n bass, en ik miste mijn muziek dan ook erg.
Wat me erg opviel aan dit feest waren de antwoorden die ik kreeg van bezoekers op mijn vraag: "kun je mij vertellen waarom je deze muziek zo mooi vind?". Het merendeel antwoordde dat ze dit niet echt goede muziek vonden, en dat ze gewoon mee waren met vrienden.
Opzich best opmerkelijk, want als je zo'n vraag zou stellen op bijvb. een drum n bass feest, dan zou je een hele uitleg krijgen van de muziek zelf.
Onder de "ik ben hier omdat mijn vrienden hier naar toe gingen" mensen, zaten ook aardig wat drugs gebruikers. Eén van de redenen die ik kreeg te horen was omdat ze er anders niks aanvonden.
Ondertussen was het 01.15h, het was tijd voor zus- en broerlief van Pet Duo. Heb er nog een tijdje naar geluisterd, vond het opzich best aardig, maar dan is daar ook alles meegezegd.
Wat mij beslist opviel was de stijl van dansen op dit soort muziek. Waar ik juist veel dynamiek en beweging ben gewend, daar kreeg ik nu wat gezwaai met armen en muizenstapjes te zien.
Ook het soundsystem van Tivoli was weer top, alhoewel de DJ's van het feest weleens mogen lettten op de hoge tonen, want mijngod, dat gepiep in mijn oren elke keer.
Al met al vond ik het een interessante avond, maar ik zal niet vlug meer naar dit soort feesten gaan. Hoewel de sfeer wel gewoon goed was, en ik prima heb kunnen praten met veel bezoekers, trekt de muziek me echt niet.
Maar gelukkig toch, voor ieder wat wils op gebied van muziek!
Verslag van Bass traxx, 17 maart 2006
door Miss Mik, gepubliceerd op
| Feest | Bass traxx |
| Datum | vrijdag 17 maart 2006 |
| Winactie | Bass traxx actie![]() |
| Locatie | Tivoli de Helling |
26 opmerkingen
Ok, hier is hij dan, het verslag van Miss Mik als drum n bass liefhebber op een 'hard trance/schranz' feest.
Ik neem aan dat je 'hard techno'/schranz bedoelt?
Geen hardtrance te vinden daar hoor.
Op een gegeven moment, na een uurtje, was ik de muziek gewoonweg spuugzat. Ik heb geprobeerd om er open voor te staan, maat het is geen drum n bass, en ik miste mijn muziek dan ook erg.
Als je nou eens probeert géén vergelijking te maken met je lievelingsmuziek.....dan kan het allemaal nog wel meevallen.
Verder wel leuk verslagje
Op een gegeven moment, na een uurtje, was ik de muziek gewoonweg spuugzat. Ik heb geprobeerd om er open voor te staan, maat het is geen drum n bass, en ik miste mijn muziek dan ook erg.
tja Kim, ik was eigenlijk best verbaast dat je was gegaan. En dat was eigenlijk ook mijn reden dat ik niet ging. Je had gewoon met mij naar een gratis feest in Rotjeknor moeten gaan
Maar mooi verslag en wat je nu niet leuk vind komt later mss nog!
Begrijpen.....begrijpen hoe moet je muziek nou begrijpen je moet er toch naar luisteren.
Het feit was dat luisteren en begrijpen eigenlijk 2 emoties zijn die dicht bij elkaar liggen net als haat en liefde alleen dan in een totaal andere context.
Dus het is beter een andere vergelijking neer te zetten om het zo beter over te brengen.
Luisteren en begrijpen is als verliefd zijn wat over gaat in houden van.
Nee dat is hem ook niet.
Luisteren en begrijpen is als een peace zien en niet weten wat er staat todat je de tag erbij leest en opeens het totaal plaatje ziet veranderen in een woord en zoiets hebt van wow deze graffiti spuiter verstaat ze vak.
Damn ik overtref mezelf met deze uitleg julliemening is misschien anders maar ik vindt dat ik het duidelijk neerzet voor mezelf.
Schranz was eerst een jungle van geluiden voor me.
Pompende bass harde kicks en de hele tijd dat tsss.tsss.tsss erdoorheen.
Dan kwam er nog eens bij dat er zo goed als geen breaks in zaten waardoor het een monotoon geheel was waar geen touw aan vast te knopen is.
Opzich als ik nu naar Schranz kijk is het een ronde cirkel alles klopt eraan het is pure perfectie.
Daarintegen probeer maar eens een touw vast te knopen aan een bal de bal zal altijd winnen van het touw net als dat de rijken altijd gelijk krijgen en de armen maar een beetje in een hoekje worden geplaatst en zij er verstandig aan doen om hun mond te houden.
Toch zijn er altijd pioniers onder de armen die zichzelf rijk weten te krijgen.
Zo was ik me eigen Schranz pionier.
Ik heb een uur de Schranz staan ontleden wat hoor ik nu eigenlijk,welke geluiden gebruiken ze,wat zijn de ritmes?
Ik kwam erachter dat Schranz bestaat uit meestal 3 verschillende ritmelijnen die over elkaar heen gelegd zijn.
Die 3 ritmelijnen zijn in harmonie met elkaar dus als een geheel te beluisteren dit is volgens mij de manier waarop mensen die Schranz niet leuk vinden.
Je kan ook iedere ritmelijn apart nemen waardoor je dezelfde plaat op een andere manier beluisterd.
Eens kijken of ik dit kan uitleggen.
Meestal wordt een plaat gemaakt in een schema van 16 kicks
binnen in die 16 kicks kan er ontzettend gevarieerd worden maar meestal wordt er een loop gemaakt van 16 kicks die zich weer herhaald als er 16 kicks zijn geweest.
Ik noem een voorbeeld .
Je hebt een kick en dan weer een kick maar op elke 2de kick zit een clap.
Waardoor het geluid meer klinkt als boek tjik boem tjik terwijl het eigenlijk boem boemtjik boem boemtjik is (de tjik valt in hetzelfde moment als de boem wat ervoor zorgt dat deze 2 geluiden fuseren als nieuw geluid maar als je goed je best doet dan hoor je de 2 geluiden los van elkaar.
Misschien is het allemaal niet meer te volgen en misschien denk je van tering dit is toch allemaal hardstikke simpel wat hij nu uitlegt(waarschijnlijk hou je dan van Schranz en begrijp je de muziek ook echt).
Hier moest ik echter eerst achter komen voordat ik Schranz echt begreep.
Net als dat ik vaak eerst een tag moet lezen bij een peace om werkelijk te kunnen zien welk woord er staat.
Er ging en wereld voor me open ik waande me in de Schranzhemel,vreemd hoe zo een eerst angstaanjagende zwarte rokende opening kan veranderen in een hemel op aarde.
Langzaam aan liet ik me lichaam gaan op alle geluiden die met 120Db uit de boxen knalde.
Mijn voeten houden standaard de kick aan en dan verander ik van been bij elke clap.
De hihats en de snares worden bespeeld door mij handen en armen.
Het ligt er dan aan hoe erg ik zelf opga in de muziek of ik echt de ritmes kan besturen met me handen.
Ik ben op de vloer ook geen prater.
Ik haat het als er mensen de hele tijd tegen me aan staan te lullen op een feest.
Oke de eerste paar uur vind ik het niet zo erg dan moet het nog op gang komen.
Als de Trein eenmaal opgang is dan ben ik niet degene die een gesprek gaat voeren.
Naar mijn mening moet je dat aanvoelen en zie je wel aan iemand als ie echt aan het stampen is dat hij liever opgaat in de muziek als nou eens te gaan praten over de verlichting.
Dat komt allemaal na het feest.
Een blik zegt meer als 1000 woorden.
Het feit was dat luisteren en begrijpen eigenlijk 2 emoties zijn die dicht bij elkaar liggen net als haat en liefde alleen dan in een totaal andere context.
Dus het is beter een andere vergelijking neer te zetten om het zo beter over te brengen.
Luisteren en begrijpen is als verliefd zijn wat over gaat in houden van.
Nee dat is hem ook niet.
Luisteren en begrijpen is als een peace zien en niet weten wat er staat todat je de tag erbij leest en opeens het totaal plaatje ziet veranderen in een woord en zoiets hebt van wow deze graffiti spuiter verstaat ze vak.
Damn ik overtref mezelf met deze uitleg julliemening is misschien anders maar ik vindt dat ik het duidelijk neerzet voor mezelf.
Schranz was eerst een jungle van geluiden voor me.
Pompende bass harde kicks en de hele tijd dat tsss.tsss.tsss erdoorheen.
Dan kwam er nog eens bij dat er zo goed als geen breaks in zaten waardoor het een monotoon geheel was waar geen touw aan vast te knopen is.
Opzich als ik nu naar Schranz kijk is het een ronde cirkel alles klopt eraan het is pure perfectie.
Daarintegen probeer maar eens een touw vast te knopen aan een bal de bal zal altijd winnen van het touw net als dat de rijken altijd gelijk krijgen en de armen maar een beetje in een hoekje worden geplaatst en zij er verstandig aan doen om hun mond te houden.
Toch zijn er altijd pioniers onder de armen die zichzelf rijk weten te krijgen.
Zo was ik me eigen Schranz pionier.
Ik heb een uur de Schranz staan ontleden wat hoor ik nu eigenlijk,welke geluiden gebruiken ze,wat zijn de ritmes?
Ik kwam erachter dat Schranz bestaat uit meestal 3 verschillende ritmelijnen die over elkaar heen gelegd zijn.
Die 3 ritmelijnen zijn in harmonie met elkaar dus als een geheel te beluisteren dit is volgens mij de manier waarop mensen die Schranz niet leuk vinden.
Je kan ook iedere ritmelijn apart nemen waardoor je dezelfde plaat op een andere manier beluisterd.
Eens kijken of ik dit kan uitleggen.
Meestal wordt een plaat gemaakt in een schema van 16 kicks
binnen in die 16 kicks kan er ontzettend gevarieerd worden maar meestal wordt er een loop gemaakt van 16 kicks die zich weer herhaald als er 16 kicks zijn geweest.
Ik noem een voorbeeld .
Je hebt een kick en dan weer een kick maar op elke 2de kick zit een clap.
Waardoor het geluid meer klinkt als boek tjik boem tjik terwijl het eigenlijk boem boemtjik boem boemtjik is (de tjik valt in hetzelfde moment als de boem wat ervoor zorgt dat deze 2 geluiden fuseren als nieuw geluid maar als je goed je best doet dan hoor je de 2 geluiden los van elkaar.
Misschien is het allemaal niet meer te volgen en misschien denk je van tering dit is toch allemaal hardstikke simpel wat hij nu uitlegt(waarschijnlijk hou je dan van Schranz en begrijp je de muziek ook echt).
Hier moest ik echter eerst achter komen voordat ik Schranz echt begreep.
Net als dat ik vaak eerst een tag moet lezen bij een peace om werkelijk te kunnen zien welk woord er staat.
Er ging en wereld voor me open ik waande me in de Schranzhemel,vreemd hoe zo een eerst angstaanjagende zwarte rokende opening kan veranderen in een hemel op aarde.
Langzaam aan liet ik me lichaam gaan op alle geluiden die met 120Db uit de boxen knalde.
Mijn voeten houden standaard de kick aan en dan verander ik van been bij elke clap.
De hihats en de snares worden bespeeld door mij handen en armen.
Het ligt er dan aan hoe erg ik zelf opga in de muziek of ik echt de ritmes kan besturen met me handen.
Ik ben op de vloer ook geen prater.
Ik haat het als er mensen de hele tijd tegen me aan staan te lullen op een feest.
Oke de eerste paar uur vind ik het niet zo erg dan moet het nog op gang komen.
Als de Trein eenmaal opgang is dan ben ik niet degene die een gesprek gaat voeren.
Naar mijn mening moet je dat aanvoelen en zie je wel aan iemand als ie echt aan het stampen is dat hij liever opgaat in de muziek als nou eens te gaan praten over de verlichting.
Dat komt allemaal na het feest.
Een blik zegt meer als 1000 woorden.
Onder de "ik ben hier omdat mijn vrienden hier naar toe gingen"
tjah als ze met zo'n insteek gaan hebben ze waarschijnlijk zelf een kut avond, en helpen ze ook niet mee met een positieve sfeer van het feest.
heb het zelf ook meegemaakt op een DnB feest, het gevolg was dus dat we eerder weg moesten omdat diegene het zat was
voor de rest jammer dat je het niet leuk vond, maar wel kewl dat je het geprobeerd hebt
Begrijpen.....begrijpen hoe moet je muziek nou begrijpen je moet er toch naar luisteren.
Het feit was dat luisteren en begrijpen eigenlijk 2 emoties zijn die dicht bij elkaar liggen net als haat en liefde alleen dan in een totaal andere context.
Dus het is beter een andere vergelijking neer te zetten om het zo beter over te brengen.
Luisteren en begrijpen is als verliefd zijn wat over gaat in houden van.
Nee dat is hem ook niet.
Luisteren en begrijpen is als een peace zien en niet weten wat er staat todat je de tag erbij leest en opeens het totaal plaatje ziet veranderen in een woord en zoiets hebt van wow deze graffiti spuiter verstaat ze vak.
Damn ik overtref mezelf met deze uitleg julliemening is misschien anders maar ik vindt dat ik het duidelijk neerzet voor mezelf.
Schranz was eerst een jungle van geluiden voor me.
Pompende bass harde kicks en de hele tijd dat tsss.tsss.tsss erdoorheen.
Dan kwam er nog eens bij dat er zo goed als geen breaks in zaten waardoor het een monotoon geheel was waar geen touw aan vast te knopen is.
Opzich als ik nu naar Schranz kijk is het een ronde cirkel alles klopt eraan het is pure perfectie.
Daarintegen probeer maar eens een touw vast te knopen aan een bal de bal zal altijd winnen van het touw net als dat de rijken altijd gelijk krijgen en de armen maar een beetje in een hoekje worden geplaatst en zij er verstandig aan doen om hun mond te houden.
Toch zijn er altijd pioniers onder de armen die zichzelf rijk weten te krijgen.
Zo was ik me eigen Schranz pionier.
Ik heb een uur de Schranz staan ontleden wat hoor ik nu eigenlijk,welke geluiden gebruiken ze,wat zijn de ritmes?
Ik kwam erachter dat Schranz bestaat uit meestal 3 verschillende ritmelijnen die over elkaar heen gelegd zijn.
Die 3 ritmelijnen zijn in harmonie met elkaar dus als een geheel te beluisteren dit is volgens mij de manier waarop mensen die Schranz niet leuk vinden.
Je kan ook iedere ritmelijn apart nemen waardoor je dezelfde plaat op een andere manier beluisterd.
Eens kijken of ik dit kan uitleggen.
Meestal wordt een plaat gemaakt in een schema van 16 kicks
binnen in die 16 kicks kan er ontzettend gevarieerd worden maar meestal wordt er een loop gemaakt van 16 kicks die zich weer herhaald als er 16 kicks zijn geweest.
Ik noem een voorbeeld .
Je hebt een kick en dan weer een kick maar op elke 2de kick zit een clap.
Waardoor het geluid meer klinkt als boek tjik boem tjik terwijl het eigenlijk boem boemtjik boem boemtjik is (de tjik valt in hetzelfde moment als de boem wat ervoor zorgt dat deze 2 geluiden fuseren als nieuw geluid maar als je goed je best doet dan hoor je de 2 geluiden los van elkaar.
Misschien is het allemaal niet meer te volgen en misschien denk je van tering dit is toch allemaal hardstikke simpel wat hij nu uitlegt(waarschijnlijk hou je dan van Schranz en begrijp je de muziek ook echt).
Hier moest ik echter eerst achter komen voordat ik Schranz echt begreep.
Net als dat ik vaak eerst een tag moet lezen bij een peace om werkelijk te kunnen zien welk woord er staat.
Er ging en wereld voor me open ik waande me in de Schranzhemel,vreemd hoe zo een eerst angstaanjagende zwarte rokende opening kan veranderen in een hemel op aarde.
Langzaam aan liet ik me lichaam gaan op alle geluiden die met 120Db uit de boxen knalde.
Mijn voeten houden standaard de kick aan en dan verander ik van been bij elke clap.
De hihats en de snares worden bespeeld door mij handen en armen.
Het ligt er dan aan hoe erg ik zelf opga in de muziek of ik echt de ritmes kan besturen met me handen.
Ik ben op de vloer ook geen prater.
Ik haat het als er mensen de hele tijd tegen me aan staan te lullen op een feest.
Oke de eerste paar uur vind ik het niet zo erg dan moet het nog op gang komen.
Als de Trein eenmaal opgang is dan ben ik niet degene die een gesprek gaat voeren.
Naar mijn mening moet je dat aanvoelen en zie je wel aan iemand als ie echt aan het stampen is dat hij liever opgaat in de muziek als nou eens te gaan praten over de verlichting.
Dat komt allemaal na het feest.
Een blik zegt meer als 1000 woorden.
Gaat u diep?
Nee, moet zeggen dat ik je wel gelijk kan geven wat betreft de diepgang van de muziek. Je zult op schranz feesten ook veelal mensen aantreffen die gevoel voor ritme hebben. Precies wat je zegt: voor veel mensen is het gewoon niet volgen.
Je zult op schranz feesten ook veelal mensen aantreffen die gevoel voor ritme hebben. Precies wat je zegt: voor veel mensen is het gewoon niet volgen.
Hiermee bedoel je in feite te zeggen dat ik geen gevoel voor ritme heb? Bullshit, en de grootste onzin die je zegt.
Elke muziekstroming heeft zijn eigen ritmes, en om dan maar even intelligent te spreken zoals jij doet, zijn eigen template dus. Heeft totaal niks mee te maken dat bezoekers van een bepaald soort muziek meer gevoel voor ritme heeft dan een bezoeker van een ander (niet techno-achtig)feest.
Let voortaan even op je woorden voordat je zulke dingen zegt.
Je zult op schranz feesten ook veelal mensen aantreffen die gevoel voor ritme hebben.
Hiermee bedoel je in feite te zeggen dat ik geen gevoel voor ritme heb
sorry maar jij was toch aanwezig dus hij zegt eigenlijk dat je wel gevoel voor ritme hebt
maarja aangezien jij je zo snel verdedigt zal het tegendeel wel waar zijn
als je van D'nB houdt moet je wel gevoel voor ritme hebben anders lijkt het alsof je op hete kolen staat te springen
sorry maar jij was toch aanwezig dus hij zegt eigenlijk dat je wel gevoel voor ritme hebt
maarja aangezien jij je zo snel verdedigt zal het tegendeel wel waar zijn
Ik verdedig mezelf en andere feestgangers die normaal gesproken nooit op schranz feesten komen. En uit Hallucinarie zijn tekst blijkt dat elk mens wat van schranz houd, ritme heeft. Maar zo moeilijk zijn de ritmes van schranz niet te vinden, dat bedoel ik ermee.
als je van D'nB houdt moet je wel gevoel voor ritme hebben anders lijkt het alsof je op hete kolen staat te springen
Inderdaad. Hierbij daag ik Hallucinairie uit om een keer te battlen op dnb.
Volgens van dale:
veel·al (bw.)
1 gewoonlijk => meestal
2 grotendeels
En wat zeg je hier dan:
En met battlen bedoel ik: bezoek een keer met mij een dnb feest, en we zullen eens zien wie er ritme gevoel heeft.
veel·al (bw.)
1 gewoonlijk => meestal
2 grotendeels
Ook zeg ik niet dat dat alleen op schranz feesten zo is.
En wat zeg je hier dan:
Je zult op schranz feesten ook veelal mensen aantreffen die gevoel voor ritme hebben. Precies wat je zegt: voor veel mensen is het gewoon niet volgen.
En met battlen bedoel ik: bezoek een keer met mij een dnb feest, en we zullen eens zien wie er ritme gevoel heeft.
laatste aanpassing
Meid, als jij zo graag je gelijk hier wil halen dan doe je dat lekker.
Nog een momentje voor mezelf: Als je denkt dat ik nooit op een DnB feest geweest ben heb je het ook lekker fout. Ik kan die muziek ook erg goed waarderen en koop met regelmaat DnB platen!
De groetjes en een kusje
Nog een momentje voor mezelf: Als je denkt dat ik nooit op een DnB feest geweest ben heb je het ook lekker fout. Ik kan die muziek ook erg goed waarderen en koop met regelmaat DnB platen!
De groetjes en een kusje
laatste aanpassing
Meid, als jij zo graag je gelijk hier wil halen dan doe je dat lekker
Het gaat me niet om gelijk krijgen ofzo, laat dat even 1 ding zijn wat duidelijk is.
Ik kan die muziek ook erg goed waarderen en koop met regelmaat DnB platen!
Top, zo mag ik het graag horen!
Als je denkt dat ik nooit op een DnB feest geweest ben heb je het ook lekker fout.
Ik heb niets in die richtig beweerd.
De groetjes
de groeten terug!
laatste aanpassing
Meestal wordt een plaat gemaakt in een schema van 16 kicks
binnen in die 16 kicks kan er ontzettend gevarieerd worden maar meestal wordt er een loop gemaakt van 16 kicks die zich weer herhaald als er 16 kicks zijn geweest.
Bij schranz wordt er "veelal" gebruik gemaakt van 2-kick-loops ipv 16. De wat meer reguliere techno gebruikt er "veelal" 4.
Ik denk ik zeg het even...
laatste aanpassing
Echt, sommige mensen kunnen zulke rare uitspraken maken op partyflock.
Volgens mij is het gemiddelde IQ van een partyflocker zo rond de 80 ofzo, want debiele uitspraken worden er heel wat gemaakt.
En ja, mijn IQ is hoger ja. Goed van je dat je dat raadde. Mijn IQ is 135, das toch wel bovengemiddeld.
en ja, vandaag ben ik erg uit de hoogte, maar dat mag ook wel, want je moet je ergens onderscheiden van de domme mensen he.
Volgens mij is het gemiddelde IQ van een partyflocker zo rond de 80 ofzo, want debiele uitspraken worden er heel wat gemaakt.
En ja, mijn IQ is hoger ja. Goed van je dat je dat raadde. Mijn IQ is 135, das toch wel bovengemiddeld.
en ja, vandaag ben ik erg uit de hoogte, maar dat mag ook wel, want je moet je ergens onderscheiden van de domme mensen he.
*PROEST*
wie is hier nou dom en wat een figuur zeg
zeker nog niet bekend met PF
verwacht allemaal ''hoogstaande D'nB sociëteit gebrabbel''
stoer trouwens dat je zo een hoog IQ hebt was ik maar zoals jij
laatste aanpassing
Het feit was dat luisteren en begrijpen eigenlijk 2 emoties zijn die dicht bij elkaar liggen net als haat en liefde alleen dan in een totaal andere context.
srry, maar luisteren en begrijpen zijn echt geen emoties. in mijn ogen hebbe ze zelfs geen bal met elkaar te make...
ik moet zegge dat ik het beginstandpunt van miss mik volledig begrijp. ik vind schranz en aanverwanten zeker ni slecht, maar ik kan het ni een hele nacht hore zonder ff iets anders te hore. ik vind het veels te monotoon qua geluid. mss is het omdat ik ook zwaar verhangen ben aan xpdnb en breakcore en zo, ik heb mijn tijd van meer repetitieve electronische muziek achter me gelate omdat er gewoon beter is...
dit wil absoluut ni zegge dat ik het slechte muziek vind of zo, want ik kan echt geniete van een avondje techno, maar dan moet er wat afwisseling zijn...
zeker nog niet bekend met PF
verwacht allemaal ''hoogstaande D'nB sociëteit gebrabbel''
tja, er valt gewoon veel meer te zegge over drum&bass omdat het een veel meer gevarieerde muzieksoort is. daarom is techno ni minder interessant of zo.
zeker ni bekend met partyflock, waar mense rap op hun teen getrapt zijn
laatste aanpassing



















