Dat we de vragen en antwoorden via de electronische snelweg communiceren in plaats van in lichamelijke hoedanigheid tegenover elkaar te zitten, doet niets af aan de grote eer die ik het vind deze twee trance zwaargewichten te interviewen. Cosmic Gate, een van de populairste en meest gewaardeerde trance acts van de laatste jaren. Op handen gedragen door fans wereldwijd en eveneens openlijk bejubeld door hun collega DJ´s en producers. Tiësto: “De mannen van de Cosmische Poort, die weten hoe het hoort”. Armin van Buuren: “Van Cosmic Gate draai ik iedere scheet”. Paul van Dyk: “Alles ist für Bossi”. Om maar eens wat groothedenquotes aan te halen. Grootheden zijn het zelf ook. Grootheden die zojuist hun vierde artiestenalbum hebben uitgebracht, “Sign of the times”. Tijd voor een interview!
Gefeliciteerd met jullie nieuwe album! ‘Sign of the times’ is jullie vierde artiestenalbum, volgend op ‘Rhythm & Drums’ (2001), ‘No more sleep’ (2002) en ‘Earth mover’ (2006). Mijn eerste vraag betreft de naam. Wat is de reden dat jullie voor deze titel gekozen hebben?
Dat is altijd wat lastig te verwoorden, maar zoals je weet produceren we al tien jaar muziek als Cosmic Gate. Daarbij hebben we altijd het gevoel dat er niets zo erg is als stilstand en telkens maar weer hetzelfde ding te doen. Daarom vinden we het belangrijk om de tekenen des tijds in te zien, te voelen, en beter nog: er deel van uit te maken. We proberen ons geluid te ontwikkelen en verbeteren ten opzichte van onze voorgaande producties. ‘Met je tijd meegaan’ dus.
Kunnen jullie iets vertellen over het productieproces rond het album? Was het een andere ervaring deze keer?
Niet echt, voor ‘Earth mover’ werkten we op precies dezelfde manier. Het verschil is dat er nu meer vocale samenwerkingsverbanden op de plaat staan en vocale tracks nemen altijd meer productietijd in beslag. Maar dat is het enige verschil, de werkwijze zelf was niet anders dan hoe we tot nu toe gewerkt hebben.
In welk opzicht verschilt ‘Sign of the times’ van jullie voorgaande werk?
‘Sign of the times’ bevat de grootste verscheidenheid aan songs die we ooit hebben vastgelegd en is daarmee muzikaal gezien onze meest gevarieerde plaat. Pure club tracks als ‘Sign of the times’ en ‘Arctic sunset’ wisselen af met popsongs en meer pop/rock georiënteerde nummers als ‘Under your spell’ en ‘Seize the day’. Dat was ook het doel dat we voor ogen hadden bij het produceren van dit album. We wilden een plaat die in de clubs goed klinkt, maar die ook thuis lekker te beluisteren is zonder je luidsprekers voluit te hoeven draaien. Dikke clubmixen voor de tracks die als single worden uitgebracht kunnen altijd nog. Een album geeft je de kans als producer te laten zien wat je in je mars hebt. Een album met alleen maar vloervullers heeft in onze ogen geen zin, wij hoeven niemand meer te bewijzen dat we een goeie clubknaller kunnen maken.
Wat is persoonlijk jullie favoriete track van het album?
Dat wisselt en is afhankelijk van onze stemming. Uiteraard houden we van alle nummers, anders hadden ze hun weg naar het album niet gevonden.
Het zevende nummer op het album is getiteld ‘F.A.V.’. Waar staat deze afkorting voor?
Eigenlijk is het een verkorte versie van ‘favorite’, we vonden alleen dat het er beter uit zag met puntjes ertussen hahaha. (En dan nog zeggen dat ze geen favoriete track hebben... Red.)
En ‘Trip to P.D.’, nummer acht, waar leidt deze trip ons naartoe?
P.D. staat voor Port Dickson in Maleisië, waar we deze track voor het eerst op publiek testten. De plaat werd zo goed ontvangen dat we besloten deze te vernoemen naar de stad waarin we ‘m voor het eerst lieten horen.
Cosmic Gate heeft altijd al met vooraanstaande vrouwelijke vocalisten samengewerkt, de legendarische Jan Johnston als bekendste voorbeeld. Waarom is jullie geluid zo goed geschikt voor vocale ondersteuning?
Nou, dat is heel eenvoudig te beantwoorden: we máken het gewoon geschikt! De instrumentale demo’s die we naar zangers, zangeressen of songwriters sturen zijn speciaal geproduceerd om er een zanglijn aan toe te voegen. Dat is iets waar wij gewoon veel van houden en we vinden het belangrijk om het allebei in onze portefeuille te hebben: volledig instrumentale clubtracks en door vocalen begeleide songs.
Ook deze keer hebben jullie de samenwerking gezocht met een aantal singer-songwriters afkomstig uit diverse genres, leidend tot verschillende geluiden en thema’s op dit album. Kunnen jullie iets vertellen over de samenwerking met deze artiesten zoals Emma Hewitt, Tommy Clint en Tiff Lacey?
De werkwijze is eigenlijk altijd dezelfde. We produceren een plaat waarvan we denken dat die geschikt is voor bepaalde vocalisten en sturen deze over het internet naar ze toe. Bevalt onze muziek de artiest dan schrijft hij of zij er een songtekst bij, maakt een opname en stuurt het resultaat weer naar ons. Wij beoordelen het geheel en vragen om een aanpassing als we dat nodig vinden. Daarna doen we het afrondende productiewerk in onze studio en is de plaat klaar. Er vinden dus geen sessies plaats met ons en de vocalisten in een opnamestudio, alles verloopt online.
Staan er nog artiesten op jullie verlanglijstje om in de toekomst mee te werken?
Ja, we hebben wel wat namen in ons achterhoofd voor toekomstige producties. Maar dat gaan we hier niet vertellen. Op z’n vroegst hoor je dat wel bij je interview voor het volgende album!
Welke nieuwkomers in de hedendaagse trance scene bewonderen jullie? En waarom precies?
Hij is niet echt een nieuwkomer, maar we hebben veel bewondering voor Wippenberg. Met elke nieuwe productie of remix verrijkt hij de scene met nieuwe invloeden en ideeën en toont hij aan hoe divers trance kan zijn. Het verveelt ons om keer op keer naar dezelfde dingen te luisteren en daarom houden we zoveel van zijn materiaal en proberen we ook ons eigen geluid continu te blijven ontwikkelen.
Jullie staan nu zes achtereenvolgende jaren in de DJ Mag Top 100 en bereikten afgelopen jaar de 62e plek. Wat betekent deze lijst en jullie positie erop voor Cosmic Gate?
Natuurlijk is het fantastisch om erin te staan. De stemmen zijn afkomstig van clubbers en muziekliefhebbers en dat maakt de vermelding tot een erkenning voor ons werk. Het geeft ons een goed gevoel en aangezien veel promotors naar de lijst kijken is deze nog steeds belangrijk. Aan de andere kant moet het ook weer niet te serieus worden genomen. De stemming vindt één keer per jaar plaats en we kennen genoeg goeie DJ’s die clubs over de hele wereld doen volstromen maar niet -of niet hoog- in de lijst staan.
Met wat voor productieapparatuur zijn jullie ooit begonnen?
Een analoge mengtafel, een Akai MPC 1000 sampler, enkele synthesizers zoals de Roland Juno 106 en Roland JP-8000. Dat was alles...
In de studio werken jullie niet langer met hardware maar zijn jullie volledig overgestapt op software en plugins. We levens tenslotte in het digitale tijdperk. Jullie zijn echter absoluut geen voorstanders van het gebruik van Ableton Live in een DJ set. “Live spelen zou verboden moeten worden”, zeiden jullie ooit. Nog steeds die mening toegedaan?
Toen we nog met vinyl draaiden waren we daar echt gek op. Nu draaien we met cd’s en daar zijn we ook van gaan houden, omdat de Pioneer CDJ 1000 zoveel goeie mogelijkheden heeft en je daarmee het echte DJ-gevoel behoudt. DJ’s die optreden met hun blik op een laptop, we vinden het nog steeds niks. Het ziet eruit alsof ze hun mail staan te checken en de meesten vergeten heel hun interactie met het publiek! Nee, we denken niet dat dat ooit een mogelijkheid voor ons zal zijn.
Over het digitale tijdperk gesproken, steeds meer tracks worden als digitale release beschikbaar gesteld, met lagere kosten en minder risico voor de labels. Is het gevolg daarvan dat er teveel middelmatige trance tracks op de markt komen?
Absoluut waar, en aan de ene kant is het natuurlijk goed dat labels hun kostenniveau laag houden. Daar staat tegenover dat er inderdaad veel digitale releases zijn met een matige kwaliteit. Platen die vroeger niet door een label getekend zouden worden. Het enige positieve daaraan is dat jong talent eerder een platencontract kan krijgen, en dat is beslist een goede ontwikkeling.
We hebben allemaal onze idolen. Wat zijn die van jullie?
Idolen is een groot woord, maar er zijn veel collega’s waar we erg veel respect voor hebben. Bijvoorbeeld voor onze Nederlandse vriend Sander van Doorn, wiens producties fantastisch klinken, maar ook voor Tiësto. Wat die in zijn carrière allemaal bereikt heeft, daarvoor hebben wij diep respect.
Heeft de trance stroming zich naar jullie mening de laatste jaren ontwikkeld, of is ze stil blijven staan?
Het is één van onze eigen doelen om trance fris te laten klinken en niet zoals het vele jaren geleden klonk, dus wij vinden beslist dat het zich ontwikkelt. Binnen de house is het de nieuwe trend om met trancy geluid en melodieën te werken en het is mooi om te zien hoe mensen als Sebastian Ingrosso en Arno Cost in die richting bezig zijn.
En hoe zal trance in de nabije toekomst evolueren denken jullie?
Het antwoord is al zo’n beetje bij de vorige vraag gegeven, wij denken dat house steeds meer trancy zal worden en er meer tribal gevoel in zal komen. Saai wordt het in ieder geval niet!
Jaren geleden was de Duitse trance scene ontzettend groot. Na te hebben geleden onder een enorme overkill slonk de scene aanzienlijk. Wat is de huidige status van het trance genre in jullie thuisland?
Het is nu zelfs helemaal verdwenen. Het nachtleven voor tranceliefhebbers in Duitsland is echt frustrerend, de fans moeten naar Nederland of andere landen om trance DJ’s te zien draaien. Promotors en magazines geloven niet meer in trance en dat maakt het ontzettend moeilijk om de stroming weer te maken tot wat het ooit was. Toch is er hoop want we hebben veel goeie en succesvolle trance producers in Duitsland, bijvoorbeeld Kyau & Albert. We hopen dat er een kans is om trance terug te brengen waar het hoort.
In een interview van februari 2007 memoreerden jullie Trance Energy 2002 als jullie favoriete en beste optreden ooit. Jullie draaien 100 nachten per jaar en hebben sindsdien dus ruim 200 gigs aan je indrukwekkende historie toegevoegd. Is TE2002 al overstegen?
Dat optreden zal nooit overstegen worden, omdat dat zo’n speciaal moment voor ons was. Zelfs als we op nóg grotere feesten staan en er nóg meer handen de lucht in gaan, zal Trance Energy 2002 altijd in ons hoofd blijven als iets heel speciaals.
Wat is de vervelendste ervaring uit jullie DJ- carrière?
Gelukkig zijn er niet zulke nare dingen voorgevallen dat we ze nu meteen herinneren. Natuurlijk zijn niet alle shows briljant, maar we vinden het erg belangrijk om elke klus zo goed mogelijk te klaren. Dat eisen we altijd van onszelf!
Veel DJ’s en producers hebben hun eigen radio show. Zou het niet geweldig zijn om jullie eigen show te beginnen? Een maandelijkse Coscast of een wekelijkse Gateway to heaven... of zoiets?
Over de namen die je aandraagt zijn we niet zo zeker... maar we zijn weldegelijk bezig met dat soort plannen! In ieder geval een podcast. We houden je op de hoogte!
Deze vraag is specifiek voor Stefan. In je jeugd was je een getalenteerd voetballer en speelde je voor -onder andere- Borussia Mönchengladbach. Ik ga je niet vragen of je spijt hebt van de muzikale keus die je gemaakt hebt, dat moge duidelijk zijn! Maar schiet niet af toe de gedachte door je heen: “Wat als...”?
He he, leuke vraag! Daar moet ik 'nee' op antwoorden, al is voetbal naast de muziek nog steeds mijn grootste hobby. Zo mogelijk probeer ik nog steeds geen wedstrijd te missen en is mijn stemming nooit zo opperbest als Borussia verliest, hahaha!
En om klachten te voorkomen, de volgende vraag speciaal voor Claus. In 1999 richtte je de Essential Cuts Studio in Duisburg op, later bekend als E-Cutz. Het Essential Cutz label was jarenlang het podium voor je producties. Wat is er nu van geworden?
Het was een poos leuk om het label om handen te hebben maar op een gegeven moment werd het teveel werk. Daarom besloten we er eind 2005 mee te stoppen en ons op het produceren van muziek te richten.
De release van jullie derde album ‘Earth mover’ in 2006 vormde voor Cosmic Gate een verschuiving. De verschuiving naar een meer melodieus geluid in vergelijking met eerder en veel harder werk als ‘Fire wire’, ‘Exploration of space’ en ‘The truth’. Is er een kans dat jullie in de toekomst ooit weer een teruggaan naar jullie hardtrance ‘roots’?
Teruggaan verwachten we niet, maar misschien is het tijd om hardtrance melodieën te gaan maken en deze te combineren met een progressive beat en basslijn. We zullen zien...
Waar staat Cosmic Gate over tien jaar?
Tien jaar is een erg lange tijd om te weten wat er gaat gebeuren, maar we denken dat we op een of andere manier nog wel in de scene zullen zitten en hopelijk nog net zo vaak naar Nederland komen als we nu doen.
Laatste vraag: Willen jullie nog iets zeggen tegen jullie Nederlandse fans?
We hebben ons altijd nauwer verbonden gevoeld met de Nederlandse dan met de Duitse dance scene. Ook omdat we zo dicht bij Nederland wonen is optreden in Nederland alsof we thuis zijn! Soms voelen we ons geadopteerd, zó fantastisch is de support die we van onze Nederlandse fans krijgen. Dit is dus een mooie gelegenheid om jullie te bedanken voor de support van alle afgelopen jaren!!!
Op mijn beurt dank ik de heren van Cosmic Gate en hun management voor dit interview, hun tijd en hun inspanning. Op 18 april staan ze in een tot de laatste kruimel uitverkochte Maassilo in Rotterdam op het A State of Trance 400 feest. De voortekenen zijn dat het een klapper van jewelste gaat worden! Voortekenen des tijds. Konden we de tijd maar stil zetten die nacht...
Cosmic Gate: "Saai wordt het in ieder geval niet!"
door schwingg, gepubliceerd op
13 april 2009
Artiest | Cosmic Gate |
Nieuws | Kort nieuws van de KNIP-dienst |
45 opmerkingen
Ik vind "Coscast"geweldig gevonden, de mannen zijn gewoon jaloers dat jij m bedacht hebt Marcel
Leuk interview Marcel!
Het nummer F.A.V. daar heb ik toch wat moeite mee.. ik vind het een beetje(veel eerlijk gezegd) een slap aftreksel van hun remix van Fly Away van Vincent de Moor...
De Club mix van Not Enough Time daarentegen...smullen!!!
Leuk interview Marcel!
Het nummer F.A.V. daar heb ik toch wat moeite mee.. ik vind het een beetje(veel eerlijk gezegd) een slap aftreksel van hun remix van Fly Away van Vincent de Moor...
De Club mix van Not Enough Time daarentegen...smullen!!!
laatste aanpassing
Jaren geleden was de Duitse trance scene ontzettend groot. Na te hebben geleden onder een enorme overkill slonk de scene aanzienlijk. Wat is de huidige status van het trance genre in jullie thuisland?
Het is nu zelfs helemaal verdwenen. Het nachtleven voor tranceliefhebbers in Duitsland is echt frustrerend, de fans moeten naar Nederland of andere landen om trance DJ’s te zien draaien. Promotors en magazines geloven niet meer in trance en dat maakt het ontzettend moeilijk om de stroming weer te maken tot wat het ooit was. Toch is er hoop want we hebben veel goeie en succesvolle trance producers in Duitsland, bijvoorbeeld Kyau & Albert. We hopen dat er een kans is om trance terug te brengen waar het hoort.
Tja dit geldt voor Nederland ook wel een beetje. De trance scene hier is ook minder dan jaren geleden. Niet dat ik daar verder mee kan zitten, er is genoeg talent in de trance scene te vinden. Mja mensen doen nu eenmaal graag mee aan trends, denk aan electro en minimal etc. De "nieuwe" generatie weet vaak nog niet eens iets van trance af, terwijl het toch van grote betekenis is geweest voor de dance muziek in z'n algemeen. Feest organisaties durven volgens mij vaak nog niet eens meer een feest met trance/hardtrance te organiseren omdat ze toch op trends willen inspelen, commercieel gedoe allemaal
Het is nu zelfs helemaal verdwenen. Het nachtleven voor tranceliefhebbers in Duitsland is echt frustrerend, de fans moeten naar Nederland of andere landen om trance DJ’s te zien draaien. Promotors en magazines geloven niet meer in trance en dat maakt het ontzettend moeilijk om de stroming weer te maken tot wat het ooit was. Toch is er hoop want we hebben veel goeie en succesvolle trance producers in Duitsland, bijvoorbeeld Kyau & Albert. We hopen dat er een kans is om trance terug te brengen waar het hoort.
Tja dit geldt voor Nederland ook wel een beetje. De trance scene hier is ook minder dan jaren geleden. Niet dat ik daar verder mee kan zitten, er is genoeg talent in de trance scene te vinden. Mja mensen doen nu eenmaal graag mee aan trends, denk aan electro en minimal etc. De "nieuwe" generatie weet vaak nog niet eens iets van trance af, terwijl het toch van grote betekenis is geweest voor de dance muziek in z'n algemeen. Feest organisaties durven volgens mij vaak nog niet eens meer een feest met trance/hardtrance te organiseren omdat ze toch op trends willen inspelen, commercieel gedoe allemaal
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op woensdag 15 april 2009 om 22:07:Feest organisaties durven volgens mij vaak nog niet eens meer een feest met trance/hardtrance te organiseren omdat ze toch op trends willen inspelen, commercieel gedoe allemaal
Vroeger was voor veel mensen alles beter maar ik ben het niet met je eens dat er nu weinig trance feesten in nederland zouden zijn. Normaal gesproken is er elk weekend wel een leuk trance feest, zo niet meerdere..
Goed interview Marcel!
Uitspraak van verwijderd op woensdag 15 april 2009 om 22:07:Tja dit geldt voor Nederland ook wel een beetje. De trance scene hier is ook minder dan jaren geleden. Niet dat ik daar verder mee kan zitten, er is genoeg talent in de trance scene te vinden. Mja mensen doen nu eenmaal graag mee aan trends, denk aan electro en minimal etc. De "nieuwe" generatie weet vaak nog niet eens iets van trance af, terwijl het toch van grote betekenis is geweest voor de dance muziek in z'n algemeen. Feest organisaties durven volgens mij vaak nog niet eens meer een feest met trance/hardtrance te organiseren omdat ze toch op trends willen inspelen, commercieel gedoe allemaal
Maar in duitsland is de trance verbannen, en dat is hier niet, voorbeelden: Trance Energy, een trance area op Emporium, mysteryland, het nieuwe concept Serenity. Trance leeft nog wel, alleen de scene is niet zo groot meer
Laatste vraag: Willen jullie nog iets zeggen tegen jullie Nederlandse fans?
We hebben ons altijd nauwer verbonden gevoeld met de Nederlandse dan met de Duitse dance scene. Ook omdat we zo dicht bij Nederland wonen is optreden in Nederland alsof we thuis zijn! Soms voelen we ons geadopteerd, zó fantastisch is de support die we van onze Nederlandse fans krijgen. Dit is dus een mooie gelegenheid om jullie te bedanken voor de support van alle afgelopen jaren!!!
We hebben ons altijd nauwer verbonden gevoeld met de Nederlandse dan met de Duitse dance scene. Ook omdat we zo dicht bij Nederland wonen is optreden in Nederland alsof we thuis zijn! Soms voelen we ons geadopteerd, zó fantastisch is de support die we van onze Nederlandse fans krijgen. Dit is dus een mooie gelegenheid om jullie te bedanken voor de support van alle afgelopen jaren!!!
Alleen voor bovenstaand antwoord al diep voor deze helden
laatste aanpassing
tof interview, leuke antwoorden en goed geschreven , en idd
dat klinkt dus als muziek in je oren toch?
Laatste vraag: Willen jullie nog iets zeggen tegen jullie Nederlandse fans?
We hebben ons altijd nauwer verbonden gevoeld met de Nederlandse dan met de Duitse dance scene. Ook omdat we zo dicht bij Nederland wonen is optreden in Nederland alsof we thuis zijn! Soms voelen we ons geadopteerd, zó fantastisch is de support die we van onze Nederlandse fans krijgen. Dit is dus een mooie gelegenheid om jullie te bedanken voor de support van alle afgelopen jaren!!!
dat klinkt dus als muziek in je oren toch?
die oude tracks vind ik nog steeds geweldig, the drums, wereld nr simpel maar heel doeltreffend, nu vind ik het meeste maar slappe zooi, beter geproduceerd maar krijg een mindere kick uit de muziek
Ik ga ze zeker zien 18 april tijdens ASOT.
+1!
hier word de huiskamer verbouwd om het live te streamen, op het moment dat ik er aan dacht kaarten te halen was k te laat, tsjah sneller wezen volgende keer voor degenen die gaan ontzettend veel plezier daarzo ik bouw mn feest thuus
De release van jullie derde album ‘Earth mover’ in 2006 vormde voor Cosmic Gate een verschuiving. De verschuiving naar een meer melodieus geluid in vergelijking met eerder en veel harder werk als ‘Fire wire’, ‘Exploration of space’ en ‘The truth’. Is er een kans dat jullie in de toekomst ooit weer een teruggaan naar jullie hardtrance ‘roots’?
Teruggaan verwachten we niet, maar misschien is het tijd om hardtrance melodieën te gaan maken en deze te combineren met een progressive beat en basslijn. We zullen zien...
Teruggaan verwachten we niet, maar misschien is het tijd om hardtrance melodieën te gaan maken en deze te combineren met een progressive beat en basslijn. We zullen zien...
Jammer want ik vind hun hardtrance sound stukken beter dan dat ASOT geluid van nu.
Uitspraak van Hi-hat Clap op vrijdag 17 april 2009 om 16:49:FIRE WIRE!!!!
.... mooie tijd was dat
idd
Uitspraak van Hi-hat Clap op vrijdag 17 april 2009 om 16:49:FIRE WIRE!!!!
.... mooie tijd was dat
Inderdaad
Ze waren bij ASOT 400 geweldig, goede interactie met het publiek dat is echt iets naast de platenkeuze natuurlijk waar ze mee uitspringen.
In een interview van februari 2007 memoreerden jullie Trance Energy 2002 als jullie favoriete en beste optreden ooit. Jullie draaien 100 nachten per jaar en hebben sindsdien dus ruim 200 gigs aan je indrukwekkende historie toegevoegd. Is TE2002 al overstegen?
Dat optreden zal nooit overstegen worden, omdat dat zo’n speciaal moment voor ons was. Zelfs als we op nóg grotere feesten staan en er nóg meer handen de lucht in gaan, zal Trance Energy 2002 altijd in ons hoofd blijven als iets heel speciaals.
Dat optreden zal nooit overstegen worden, omdat dat zo’n speciaal moment voor ons was. Zelfs als we op nóg grotere feesten staan en er nóg meer handen de lucht in gaan, zal Trance Energy 2002 altijd in ons hoofd blijven als iets heel speciaals.
mee eens, fukin hell wat was dat een bruut feest
Uitspraak van PuppetMaster op woensdag 15 april 2009 om 22:26:Normaal gesproken is er elk weekend wel een leuk trance feest, zo niet meerdere..
Maar vaak wel met dezelfde artiesten en door dat net even anders te doen ben jij nou juist zo goed bezig... Om juist de nieuwe generatie naar ons land te halen, dat gebeurt echt niet in andere landen en doordat organisaties in nederland juist heel veel durven(mijn mening) is ons land altijd toonaangevend. We leveren misschien niet meer de beste producers af, maar het totaalplaatje is in Nederland goed. Ondanks het feit dat het publiek daardoor wel verschrikkelijk verwend is geraakt. De lat ligt hier hoog, ook één van de redenen waarom we altijd dance land nr 1 zullen blijven. Dance, in welke stroming dan ook, is hier als voetbal....!
Top interview! Vooral de werkwijze van de heren met hun vocalisten sprak me aan en verbaasde me eigenlijk wel een beetje. Zo zie je maar weer hoeveel respect de vocalisten mislopen, qua erkenning. Een goede track of vocal is dus ontstaan door het gevoel wat de vocalist bij de backingtrack heeft. Ik blijf het knap vinden en word vooral heel blij van een goede mannenvocal, aangezien die schaars zijn. Chris Jones
Lijkt me wel eens vet om een samenwerking tussen de mannen van cosmic gate en onze Nederlandse Ronald van Gelderen te zien. Uiteraard met zijn vocals dan...!
laatste aanpassing
Met (Cosmic Gate Remix) aan de achterkant van de titel ben je verzekerd van een gouden plaat.
Deluxe versie van hun album online, zit wat middelmatige dingen tussen maar echt prachtig!
FAV doet zijn naam eer aan mbt tot het album
Mijn FAV van hun blijft toch wel hun Fly Away remix. Heeft zich een weg gebaand naar de All time Classics, en blijft een van mijn favoriete tracks
Deluxe versie van hun album online, zit wat middelmatige dingen tussen maar echt prachtig!
FAV doet zijn naam eer aan mbt tot het album
Mijn FAV van hun blijft toch wel hun Fly Away remix. Heeft zich een weg gebaand naar de All time Classics, en blijft een van mijn favoriete tracks