Partyflock
 
Flockonderwerp · 94417
Werkzaam bij Symbiotic Sessions
Artiest {SHOWLIST artist 58830, 23062}
Frequenties

Net als met licht, is geluid opgedeelt in frequenties. En ook net als met licht zijn hele lage en hele hoge frequenties voor de mens niet waar te nemen. Daartussenin zit het gedeelte waar je je mee bezig houdt.

Het belangrijkste wat je moet weten is dat als een goede eindmix wilt hebben in je track, je ervoor moet zorgen dat de frequenties van je geluiden elkaar niet (teveel) overlappen. Zie het geluidspectrum als bijv een stapel, je kunt er het beste voor zorgen dat niet teveel op dezelfde hoogte ligt anders wordt het instabiel. Zorg dus dat de individuele sounds ruimte maken voor elkaar.

Het apparaat wat uitgevonden is om dit te kunnen doen is de equalizer, afgekort EQ. Deze wordt veel gebruikt om bepaalde frequenties van geluiden naar voren te brengen, maar veel beter werkt het om frequenties van andere geluiden juist te minderen. Let dus op dat bijv. je leadsynth niet de bassdrum 'wegdrukt', en je snare niet weer teveel van je synth inpikt. Met veel eq's of spectrum analysers kan je precies zien werk bereik je sound heeft. Pas deze aan met je eq door overlappende frequenties weg te draaien of te minderen en maak nette 'pakketjes' van al je sounds. Heb je teveel, en overlapt het teveel, dan wordt het een zooitje en komt geen van de geluiden er goed uit.

Sommige muzikanten, vaak toetsenisten etc, spelen met twee handen hun melodieen in, dus met links een begeleiding. Doe dit niet, omdat je hier vaak teveel frequentie gebruikt om er nog een fatsoenlijke track omheen te bouwen.

succes.

Frequenties 2

Dit zijn zaken waar een studio/audio engineer veel vanaf weet. Ik zelf ben hier geen held in, en werk veelal gewoon op gehoor. Maar tegenwoordig zijn door verschillende softwaretitels taken van de audio engineer steeds toegankelijker geworden. Hieronder een klein overzichtje.

Ik heb eerder een kort stukje geschreven over frequenties, nu te lezen op o.a. pagina 3 van dit topic. De bottom line is dat je er voor moet zorgen dat elk van de geluiden elkaar niet 'wegdrukt'. Dit doe je met o.a. equalizers, je probeert daarmee te zorgen dat de geluiden goed 'gestapeld' in je track zitten. Je kan dit op ook gehoor doen, maar je kunt dus ook iets gebruiken, een spectrum equalizer om te zien welke geluiden welke frequenties beslaan. Een softwaretitel waarmee je dit goed kan zien is bijv. Penguin Software. Ik heb dit progje ooit gehad, maar kan het nu nergens meer vinden. Maar er zijn meer van dit soort titels als Spectrum Ananlyzer pro lab, Graphic Equalizer Studio. Hier kan je wat Trials downloaden.

Je kunt er ook voor kiezen om via hardware je frequenties beter te controleren, je hebt bijvoorbeeld van Behringer voor weinig geld een eq met daarin een spectrum equalizer.


Hoe zorg ik ervoor dat als ik mijn track afspeel mijn spectrum analyzer van links tot rechts mooi gevuld is?


Ik weet niet of je dit wel moet willen, als je naar released tracks kijkt is dit ook niet altijd het geval. Je maakt natuurlijk niet je muziek om je spectrum te vullen. Maar als je bijvoorbeeld ziet dat je sub-laag, de eerste meters links, nog helemaal leeg zijn, zou je ervoor kunnen kiezen om een extra lage subkick over je kick te layeren. Ook zou je de laagste frequenties van je bass of je kick kunnen boosten met een eq.

Wat sommigen doen is als ze een track af hebben, hiervan de losse kanalen te exporteren als .wav. Om vervolgens in een porgramma als Adobe Audition, in de multitrack editor alles nog wat beter te regelen. Hier heb je net even wat andere mastering en effect mogelijkheden met goede presets. Ook zou je nog VST's als de Waves L3 Diamond bundle kunnen gebruiken voor mastering.

Succes.
laatste aanpassing
*
Uitspraak van Mr Mindsynth op woensdag 28 januari 2009 om 18:07:
Ik weet niet of je dit wel moet willen, als je naar released tracks kijkt is dit ook niet altijd het geval. Je maakt natuurlijk niet je muziek om je spectrum te vullen.


over het algemeen is het het makkelijkst als beginner om eerst te zorgen dat de kick / bass goed klinken. Als deze eenmaal perfect klinken is het een stuk makkelijker om de rest daar op af te stemmen

even wat extra info
LP=lowpass
Hp=high pass

kicks: -boosten rond 80 hz voor bass
-HP op ong 30 /40 hz
-LP rond de 16 khz
-eqboost rond de 2/3 khz voor wat meer aanwezigheid

Bassline- HP rond 20 hz
-Lp ergens rond de 12 khz of hoger (naar smaak)
-boosten rond 250 hz voor meer 'bass'

hats/ride etc


-hp rond 500 hz
-lp rond 16khz
- boosten rond 14khz voor wat extra aanwezgheid
Dank voor je bijdrage, Click Clack!
 
*edit*