Patrice Bäumel - Vapour

by , published on , rating: 85/100
Patrice Bäumel - Vapour
26 October 2010
‘Vapour’ is het debuutalbum van de in Nederland woonachtige Duitse DJ/producer Patrice Bäumel. Vele door hem geproduceerde tracks waren grote hits in de minimal/techhouse/technoscene. Denk bijvoorbeeld aan het “Just Electricity” of aan het met Nuno Dos Santos geproduceerde “Neon One”. Ook schitterde hij onlangs op de mixcompilatie ‘Watergate 07’ met “Voice Scatter” in samenwerking met Lee Jones, tevens samensteller van de desbetreffende compilatie. Het album ‘Vapour’ is uitgebracht op het nieuwe label genaamd Trouw. Trouw is het label van de populaire en innovatieve club met dezelfde naam.

Het album omvat als geheel een uitgebalanceerde combinatie van ambient en techno. Het album wordt afgetrapt met het zweverige “Birth”. Deze track wordt op subtiele wijze opbouwt van rustiek naar energiek. Direct daarna wordt naadloos de plaat “Lovers” ingestart. Dit is een zeer pakkende technotrack met een opzwepende bassline, maar tevens ook met een hypnotiserend werkende melodie. Ook de volgende track “The Tease” wordt naadloos overgemixt. Net als “Lovers” mag deze track gekenmerkt worden als een opzwepende, maar ook hypnotiserende productie. Alsof het niet genoeg is weet Patrice Bäumel ook met het swingende “Panic” de aandacht vast te houden.

Het tweede gedeelte van ‘Vapour’ wordt ingeluid met “Tactile”. Deze productie kan het best omschreven worden als behoorlijk gefreakte ambient. Een echt schitterend rustpunt op dit album is “Mito”. Direct daarna is het vrij onrustig klinkende “Sub” te bewonderen, een track die tevens een moddervette bassline herbergt en door een verkapte bassdrum je ook nog naar de dansvloer leidt.

De laatste twee tracks van dit album zijn ook weer voer voor de dansvloer. De titeltrack van dit album is nog vrij ingetogen qua geluid maar in de laatste track laat Patrice Bäumel nog een keer horen wat hij allemaal in huis heeft. De track begint behoorlijk opzwepend waarna de track subtiel overgaat naar een zweverig ambient slot.

Patrice Bäumel levert met ‘Vapour’ een prachtig debuutalbum af. Schitterende diepgravende dansvloertracks worden afgewisseld met fijnzinnige ambient. Patrice Bäumel maakt meer dan duidelijk dat er in hem een zeer getalenteerd producer schuilt. Bonus bij deze cd is een gastenlijst uitnodiging voor een feest in Trouw naar keuze. Een grappige noot is dat dit album aangekondigt is als Headphone Techno. Oordeel zelf!

1. Birth
  2. Lovers
  3. The Tease