Bij mij is ADHD op mijn 16e pas geconstateerd, en ben toen aan ritalin begonnen.
De dosis was bij mij 80mg per dag verdeeld over 4 dag delen.
Voor elke 10 kilo aan lichaamsgewicht wordt er meestal 10mg ritalin voorgeschreven.
Ritalin is iid een soort amfetamine wat als amfetamine werkt bij niet-ADHD-ers; Vrienden van mij snoven of kauwden wel eens ritalin. Ik heb hun kaken wel iets zien malen, maar een halve XTC pil werkt beter denk ik. Ze voelden ook wel een 'rush' zoals je die voelt bij E-booster of sommige andere herbal xtc.
Ik moet wel zeggen dat als ik na 7-en nog een dosis moet nemen, dat ik tot een uur of 2 in de ochtend geen oog dicht doe.
Ik ben ook eens thuis gekomen, vrienden van mij zaten lekker in de tuin en hadden wat speed in hun drankje gedaan (ik had nog nooit speed gehad). Ik had een jointje gerookt onderweg van werk naar huis en had een flink droge mond. Ik heb bij thuiskomst de laatste slok cola genomen uit een glas wat op tafel stond, niet wetende dat er een beetje speed in zat. Een aantal dagen later kreeg ik het pas te horen, en ze vertelden me ook hoe ik heerlijk rustig in de tuin ben gaan zitten en ben gaan lezen, terwijl ik normaal door het huis stuiterde en geen moment mijn mond kon houden.
Amfetamine heeft dus volgens mij wel een positief effect op de hersens van een ADHD-er.
Tegenwoordig is er (godzijdank) een medicijn, Concerta, wat je in de ochtend neemt en de rest van de dag kleine hoeveelheden methylfenidaat afgeeft. Dit is perfect, want 4 keer per dag 8 pillen is 4 x niks! Zeker omdat een ADHD-er nog wel eens vergeet de medicijnen te nemen. Het probleem is dat het niet in het ziekenfonds zit en ongeveer (voor mij dan) 120 euro per maand kost.
Dan wil ik ook nog even mijn mening kwijt over sommige reacties:
ADHD is hoofdzakelijk een aandachtstekort stoornis, wat dus ook voor KAN komen zonder hyperactiviteit.
Het is geen aandachtstekort stoornis, maar een aandacht stoornis. Wat betekent dat je je aandacht moeilijk vast kan houden;
ADHD (Attention Defecit Hyperactivety Disorder)
ADD (Attention Defecit Disorder) dus zonder de hyperactiviteit.
de enige werkzame stof die erin zit heet Methylphenidate en dat lijkt kwa werking nog het meeste op coke alleen werkt het wat minder heftig en langer dan coke...
Klopt als een bus, alleen je blijft er wel lang wakker van!
In "mijn' tijd (5-12 jaar) was het een heftig medicijn, dat alleen voorgeschreven werdt als er na eindeloze tests was besloten dat de persoon ADHD had. Inmiddels kun je het recept gewoon bij de apotheker kopen.
Ik heb ook het idee dat ADHD tegenwoordig bij de echte ADHD-ers, die er dus echt problemen van ondervinden, niet meer serieus wordt genomen. Als iemand wel eens een bord uit zijn handen laat vallen heeft hij gelijk ADHD.
Hoe kom je hier nou weer bij?
Ik HEB adhd. Bij adhd worden er verkeerde....
....boel soorten amfetamine
Helemaal mee eens bodytobody
Deze lap text is dus mijn mening, belevenis en kennis over het hele ritalin/speed verhaal. Wie weet heb je er wat aan!
oh en nog wat one-liners voor ADHD-ers

-Ik ben niet druk, alleen erg flexibel.
-Ik gebruik niets, ik ben al drugs genoeg.
-Ik kan heel goed onthouden... alleen niet zo lang.
-Ik ben niet gek, ik heb ADHD.