Partyflock
 

Painbringer: ik doe wat ik leuk vind

door , gepubliceerd op
Painbringer: ik doe wat ik leuk vind
5 februari 2018
ArtiestPainbringer Site
Cenobite records is al jaren een label die vele aanhangers kent, toch valt het pas de laatste jaren weer ècht op met twee opvallende albums van L. B., beter bekend als Painbringer. Genoeg reden om deze man aan de tand te voelen over Cenobite records en zijn Painbringer projecten.


Wat is de gedachte achter het feit dat het gehele label een aantal jaar terug weer nieuw leven in is geblazen?
Eigenlijk is Cenobite Records altijd actief gebleven. Toen Michel Klaassen (Leviathan) begon met Cenobite in 1996 viel het nog onder de vleugels van het Amsterdamse ISP/Hellraiser. Toen die partij failliet ging, heeft Cenobite nog een aantal releases bij ID&T gezeten, maar die besloten na 2000 helemaal te kappen met hardcore en zich meer te richten op trance en andere stijlen.

De volgende vinylrelease was pas in 2005, maar er zijn in de tussentijd nog meerdere Cenobite live optredens geweest van Leviathan en verschillende tracks verschenen op compilatie cd's zoals de latere Thunderdome-serie en de Hellraisers van Rige. Er is zelfs een Cenobite special op een dvd hiervan. De Cenobite psycore-sound is altijd springlevend geweest, sommige noemen het de hellraiser-stijl of trancecore.

En wie zijn daar dan verantwoordelijk voor?
Michel Klaassen is nog steeds de labelmanager van Cenobite, maar de partij is wel veranderd door de jaren heen. Een aantal mensen zijn gestopt of zitten niet meer bij Cenobite waaronder Stephan Scheltema (Predator), die nu bij Masters of Hardcore zit. Wel zijn er een heleboel nieuwe Cenobites opgestaan. Waaronder Manic, Damian en The Philosopher uit ons eigen land, Advanced Dealer uit Italië en uit Los Angeles The Cyberdemon. Ook zitten onder andere dj Delirium en Danny Firestone nu bij Cenobite.


'Words of 95'

'One Man Army'


Je hebt een flink aantal nummers uitgebracht, maar hoe ben je in eerste instantie in contact gekomen?
Op één van mijn eerste hardcore cd's (Hellraiser - The Final Connection Between Heaven and Earth, 1993) stond de track 'I Kill You' van Tellurian. Michel's naam op Mokum. Ik vond dit toen zo'n vette track dat ik zijn producties ben gaan volgen. Ik was toen nog maar een jaar of elf. Een aantal jaar later, in 1996, kwam de geboorte van Cenobite en toen ben ik dat label uiteraard op de voet gaan volgen. Vooral de agressieve en snelle sounds trokken mij enorm. Lekker afreageren en dan met een dikke melodie erbij. Cenobite was z'n tijd toen ook al ver vooruit vond ik, ik vond het futuristischer klinken dan de meeste hardcore uit die tijd.

Toen de grote dip van hardcore kwam eind vorige eeuw gingen heel veel producers ineens over op een andere sound, newstyle werd dat toen genoemd. Cenobite was één van de weinige die gewoon doorging met hun eigen unieke psycore style. En het was samen met een aantal andere labels zoals bijvoorbeeld H2oh, T.T.M., Gangsta Audiovisuals en Supreme Intelligence het enige label nog wat mij persoonlijk het echte hardcore-gevoel gaf. En ik was ook heel blij dat Cenobite niet afhaakte of ineens met een compleet andere sound kwam.

Ik ben in de jaren '90 wel eens bezig geweest met produceren. Fasttracker voor de oudjes onder ons. En ben rond 2002 dit weer gaan oppakken met gedeeltelijk de motivatie dat mijn favoriete hardcore sound langzaam aan het verdwijnen was. Het was niet heel serieus bedoeld totdat bleek dat een aantal partijen toch wel interesse hierin hadden. Ik heb toen een plaat uitgebracht bij Fix Party Records. Deze plaat kwam uiteindelijk pas in 2009 uit, maar zou oorspronkelijk al in 2005 uitkomen. Ondertussen had ik al contact opgedaan met Michel en was ik al een paar keer bij hem langs geweest. Hij zag wel wat in de dingen die ik deed en mijn sterke motivatie en vroeg of ik niet wat bij hem wou doen. Een droom die uitkwam! Er was ook al een vriendschap tussen ons en ik ging geregeld met hem mee als hij weer een live act of dj set moest doen. Bij een handvol optredens ben ik ook nog zijn MC geweest. Wat echt van tijdelijke aard was hoor, ik ben toch veel liever aan het draaien of aan het produceren.

Wat maakt het dat jullie nog steeds de 'echte' early sound produceren terwijl we toch in een heel ander tijdperk zitten?
Ik vind zelf eigenlijk helemaal niet dat wij early maken, dat is een tijd die is geweest. Wij maken gewoon de dingen die we leuk vinden. Early is gewoon een periode voor mij, niet een bepaalde sound. Veel mensen denken altijd gelijk aan 180bpm of de hitjes, beetje jammer. Er is zoveel meer dan dat uit die tijd.

Over mijn eigen tracks kan ik zeggen dat er wel een dikke vette knipoog is naar vroeger, maar dat komt gewoon omdat ik die sound vele malen dikker vind dan wat je nu veel hoort. De meeste mainstream hardcore is heel lief geworden. Veel handjes in de lucht, aansteker momentjes, die eeuwig lange breaks en ook al met popzangers erbij. Moderne happy hardcore?. Een paar tracks op die manier is prima, maar elke track?

Andere producers moeten lekker hun eigen ding doen natuurlijk, want dat doen wij ook, maar veel producties anno nu geven mij persoonlijk totaal geen hardcore-gevoel meer. Het is een soort harde hardstyle geworden. Er was een tijd dat veel producers en labels echt een eigen sound hadden, maar het is nu veelal één pot nat. Ik snap ook wel dat dit komt omdat de verkoop van muziek ontzettend is teruggelopen en dat sommige mensen willen blijven worden geboekt om financieel rond te kunnen komen en fans willen behouden. Daarom maar weer kiezen om een typische mainstream track te maken die lekker makkelijk en toegankelijk is.

Het is ook jammer dat door alleen deze sound op de voorgrond te brengen veel mensen niks anders meer kennen qua hardcore. Draai maar eens een industrial of psycore track voor de standaard hardcoreliefhebber. Veel mensen zullen afhaken. Ze nemen ook niet eens de moeite om er aandachtig naar te luisteren, omdat die catchy elementen er niet inzitten waarmee ze zijn doodgegooid. En andersom is het ook zo: veel mensen die weer van psycore of industrial houden, lachen zich meestal dood om het huidige mainstream. Veel te braaf allemaal.

Bij mezelf is het liefde voor de muziek, ik maak wat ik leuk vind. En als andere mensen het leuk vinden is dat natuurlijk geweldig, maar als iemand het niks vindt heb ik daar ook helemaal geen problemen mee. Als het zou gaan om leuk gevonden te willen worden, populariteit of om geld te moeten verdienen dan ging ik wel urban house of popmuziek maken.

Zo is de hardcore ook ontstaan in mijn ogen: lak hebben aan alles en de beuk erin. Grenzen opzoeken. Lekker je eigen ding doen en juist niet het 'drive-in show hitjesgevoel' van draaien wat mensen leuk vinden of produceren wat mensen leuk vinden. Gewoon je eigen ding doen en je eigen sound brengen en je onderscheiden. Ik ben absoluut niet anti mainstream, omdat er ook genoeg dikke tracks zijn, maar ik vind wel dat de nadruk veel te veel ligt op die typische dertien in een dozijn sound. Veel labels en organisaties durven volgens mij ook niks anders meer te brengen of te experimenteren. Heeft de hardcore zijn kloten wat verloren dan? Ik zal wel wat mensen op de tenen staan ondertussen, maar iemand mag het wel eens een keer duidelijk zeggen.

Ik drijf wat af, terug naar Cenobite.

Wij hebben wel een harde kern volgers en fans en dat is natuurlijk echt heel cool. Vooral ook veel vanuit het buitenland. Vorig jaar hebben we op het kleine festival Land Of Confusion een eigen Cenobite tent gehad, het was de drukst bezochte area op het feest. Of wat denk je van een Pandemonium? Die feesten zijn juist begonnen door de Cenobite en oude Ruffneck/artcore sound, omdat dat het niet meer werd gedraaid in die tijd (2004-2005). Ook hebben we al een keer alle fans uitgenodigd voor de opnames van de videoclip van Danny Firestone en Leviathan, met een gezellige barbeque erbij. Zulke dingen zijn gewoon erg leuk, eigenlijk zie ik zelf Cenobite niet eens meer als een label, maar is het voor mij echt een vriendenploeg geworden met veel leuke mensen, vrienden en gezelligheid.

Wat typeert de Painbringer sound? Wat is de gedachte achter je producties?
Er zit niet altijd alleen maar een gedachte achter. Wel vaak een bepaalde agressie of emotie. Ik ben heel erg gedreven in het project Painbringer. Ik kan hierin al mijn negatieve emoties kwijt. Als ik geen hardcoremuziek kon produceren of draaien dan zat ik nu vast al ergens opgesloten in een donkere cel haha. Ik heb soms wat problemen met mijn agressie en mijn vrij grote mond. Ik ben meestal wel een lieve en rustige jongen hoor haha. Dus je snapt dat achter een track als 'Grave Spitter', 'One Man Army of True' echt veel energie zit en een track als 'Words of '95' meer is van de vrolijke, tedere momentjes. En zoals ik al eerder noemde, is het voor mij ook een manier om mijn eigen interpretatie van hardcore te brengen. Ik zit nooit in de studio met de gedachte 'Ik ga een Cenobite track maken' het komt er meestal automatisch uit. Momentopnames.

Ik ben ook heel erg gemotiveerd en ik hou godverdomme echt van die hardcore herrie, onmogelijk om dat uit te drukken met woorden. Ik heb platen en cd's van bijna elk genre muziek, maar hardcore blijft bijzonder. Het is een gevoel wat ook niet meer weggaat. En dan te bedenken dat een verkoopster van de cd-winkel waar ik mijn cd's en cassettes vroeger kocht nog tegen mijn moeder zei 'die hardcore house, dat gaat wel uit dat mannetje.'

Dan toch een vraag die de jongere producer zichzelf zal stellen: is er ruimte voor nieuw talent of is de club al compleet genoeg?
Cenobite staat altijd open voor nieuwe dingen en andere sounds. Dat is ook altijd de insteek geweest van het label. Kijk maar naar 'Shoot that Motherfuck' of de dubbel 12" 'The Revelation'. Dit is echt een hele andere sound dan wat mensen vaak bij Cenobite verwachten. Ook heb ik op mijn nieuwe album een aantal tracks welke iets anders zijn zoals een remix van 'On da Edge' door de Hongaarse mainstream producer Stormrage en The Untitled die een uptempo remix heeft gemaakt van 'True'. En wat denk je van Advanced Dealer? Die maken een soort van Cenobite variant op mainstream. Mensen kunnen altijd contact opnemen met Cenobite via info@Cenobite.nl! En zelf vind ik het ook leuker als een label variatie kan bieden, dat maakt het ook interessanter.

Ligt er nog meer in het verschiet op korte termijn of keert de rust even terug?
Leviathan is nog bezig met Danny Firestone, wat ook weer een andere sound gaat opleveren. The Cyberdemon is bezig met nieuwe producties en Stormrage is bezig met zijn eerste release op Cenobite. Mijn album is net uit met twaalf nieuwe tracks en ik heb net een remix af voor een nieuwe Chosen Few release op Mokum. Op dit moment doe ik het even rustig aan qua Painbringer producties want ik ben op dit moment bezig met een ander project wat eigenlijk niks met hardcore of dance te maken heeft.

Hoe zie jij de toekomst van hardcore?
Geen idee. Ik hoop dat er meer artiesten bijkomen met een eigen sound zodat er meer onderscheid en variatie is en dat de grote organisaties eens met andere namen komen op hun line-up. Plaatst eens een line-up met meer variatie in de hoofdzaal. Industrial, psycore, mainstream, frenchcore, breakcore, happy et cetera. En niet alleen zo focussen op mainstream en andere stijlen wegstoppen in een mini-area. Dan wordt de toekomstige hardcoreliefhebber misschien niet zo kortzichtig en wordt de scene een stuk interessanter en krijg je ook niet zo'n afscheiding/verschil tussen liefhebbers van verschillende substijlen. Lijkt mij een stuk leuker!
Je bent onlangs benaderd door Fear.FM voor een radioprogramma, kun je daar nog iets over kwijt?
Ik werd gevraagd om wekelijks een mix te doen, alhoewel dat leuk is denk ik dat het voor mensen na enkele weken misschien wel eentonig gaat worden. En voor mezelf ook. Het zal zich vooral richten op de uithoeken van de hardcore scene. De eerste uitzending komt begin april en hiervoor heb ik The Horrorist uitgenodigd. Het gaat heten 'Essential Hardcore'.

Heb je nog wat te melden aan de lezers?
De vele liefhebbers die ons altijd supporten wil ik als eerste bedanken. Doe lekker je eigen ding en geniet vooral van de muziek. Zonder politiek gelul, gehaat en andere tijdverslindende onzin. Don't believe the hype!

53 opmerkingen

 
Prima interview (Y)
lammert kerel!! Lekker door gaan zo
Helemaal eens met deze man :) Leuk interview!
heeee kerel! erg vet interview goed bezig man!

zal ff een lekker mixje neerzetten voor je show!

see ya

grtzz
Ook al zijn je tracks en Cenobite niet mijn ding, moet je vooral doorgaan met wat je leuk vindt (Y) Zouden meer mensen als voorbeeld kunnen gebruiken.
Goed interview! :)
Artiest Manic
mooi interview collega ;)
:) goede interview :D
"De meeste mainstream hardcore is heel lief geworden. Veel handjes in de lucht, aansteker momentjes, die eeuwig lange breaks en ook al met popzangers erbij. Moderne happy hardcore?. Een paar tracks op die manier is prima, maar elke track?

Andere producers moeten lekker hun eigen ding doen natuurlijk, want dat doen wij ook, maar veel producties anno nu geven mij persoonlijk totaal geen hardcore-gevoel meer. Het is een soort harde hardstyle geworden. Er was een tijd dat veel producers en labels echt een eigen sound hadden, maar het is nu veelal één pot nat."


A.M.E.N.!!!
Welkom bij Fear.FM :)
 
(Y)
Uitspraak van --SJON BETON--*TOTSCHLÄGER* op woensdag 7 maart 2012 om 22:13:
"De meeste mainstream hardcore is heel lief geworden. Veel handjes in de lucht, aansteker momentjes, die eeuwig lange breaks en ook al met popzangers erbij. Moderne happy hardcore?. Een paar tracks op die manier is prima, maar elke track?

Andere producers moeten lekker hun eigen ding doen natuurlijk, want dat doen wij ook, maar veel producties anno nu geven mij persoonlijk totaal geen hardcore-gevoel meer. Het is een soort harde hardstyle geworden. Er was een tijd dat veel producers en labels echt een eigen sound hadden, maar het is nu veelal één pot nat."


A.M.E.N.!!!

:respect:
 
Goed interview:yes:
 
Goed interview idd, beschrijft en beargumenteerd alles goed(y).
Cenobite mag wel eens een keer wat samen doen met OBS.CUR.
Uitstekend interview (y)

Cenobite +1
laatste aanpassing
Goed bezig Lammert, denk dat Heinz ook trots op je zou zijn.

Ltrz
Uitspraak van --SJON BETON--*TOTSCHLÄGER* op woensdag 7 maart 2012 om 22:13:
De meeste mainstream hardcore is heel lief geworden. Veel handjes in de lucht, aansteker momentjes, die eeuwig lange breaks en ook al met popzangers erbij. Moderne happy hardcore?. Een paar tracks op die manier is prima, maar elke track?

Andere producers moeten lekker hun eigen ding doen natuurlijk, want dat doen wij ook, maar veel producties anno nu geven mij persoonlijk totaal geen hardcore-gevoel meer. Het is een soort harde hardstyle geworden. Er was een tijd dat veel producers en labels echt een eigen sound hadden, maar het is nu veelal één pot nat."


A.M.E.N.!!!

Mooi gesproken!
vet intervieuw hoor! zie je vrijdag 13 april lwd! fucking hard zin in!
https://www.facebook.com/events/248939711855202/
LEkker interview


ook lekker zn eigen gang gaan en maakt wat hij wil maken
dikke :Respect:
WOrds of 95 :Kwijl:
Het verhaal can Lammert slaat ook bij precies de spijker op de kop; ben qua hardcore in 2003/2004 afgehaakt van de mainstream.

Hardcore zit bij mij nu op een laag pitje, de liefde voor het ouwe werk blijft.

Ik ga cenobite wat meer volge 8)
Hij beschrijft precies hoe ik over de hardcore na 2001/2002 denk. de mainstream van nu met handjeklap en aanstekers bij bijna elk nummer maakt een feest ook niet leuk. je krijgt een deja vu gevoel ervan. ga vooral zo door en schijt aan de rest :D
Nice interview!
Painbringer :respect:
laatste aanpassing
Leuk leuk!! :) lekker nummers er bij gezet.. ;)
 
Artiest Spiderhead
Lammert! (Y) Dik interview ;) Keep it up!!
 
Bedankt voor alle leuke reacties mensen! :)
Werkzaam bij {SHOWLIST organization 1496, 2262}
Lammert cool (y)
Inderdaad, die kermis hardcore is een pot nat, ik word er ook ziek van dat bijna elke commerciele dj hetzelfde draait!

Misschien leuk als je net hardcore begint te luisteren.

Goed album trouwens die one man army, klinkt lekker mon (y)
laatste aanpassing
De eerste uitzending komt begin april en hiervoor heb ik The Horrorist uitgenodigd. Het gaat heten 'Essential Hardcore'.


gaaf
 
Eindelijk een artiest die duidelijk een eigen mening heeft en nog gelijk heeft ook!

Fuck al die commerciele na-apende gasten die nu op iedere line up staan.
Tijd voor vernieuwing, en anders terug naar de oorsprong.
Al die handje clap liedjes met allemaal dezelfde kick en synths...een reden waarom ik al jaren niet meer naar mainstream hardcore luister.

Cenobite for life!
Painbringer (Y)

Weer erg lekkere nieuwe tracks. Vond de eerste release al top, maar deze vind ik nog lekkerder :D
laatste aanpassing
Top!

En wat betreft de mainstream... De redenen waarom ik de mainstream ook niet meer volg!
Heel de avond de zelfde kick en 10 keer een break van langer dan 2 minuten in een set :kots:


Uitspraak van verwijderd op dinsdag 20 maart 2012 om 19:30:
Tijd voor vernieuwing, en anders terug naar de oorsprong


Idd, het zou goed voor de scene zijn als het weer flink gaat krimpen. In de underground merk je daar toch weinig van :)
Misschien dat ze dan weer een wat ''nieuws'' durven te produceren.
laatste aanpassing
Vroeger was alles beter! En daarvoor... nog beter!
Hardcore van nu kun je beter glamour-core noemen net zoals glamour-rock vroeger heette:P
Artiest {SHOWLIST artist 46827, 118620}
Inspirerend! (Y)
Doe lekker je eigen ding en geniet vooral van de muziek. Zonder politiek gelul, gehaat en andere tijdverslindende onzin. Don't believe the hype!



Even een traantje wegpinken hoor (Y)
super!
veel mensen die weer van psycore of industrial houden, lachen zich meestal dood om het huidige mainstream. Veel te braaf allemaal.

Haha dit dus!
:respect:
laatste aanpassing
 
True :p :respect:
'die hardcore house, dat gaat wel uit dat mannetje.'


:lol:

Goed interview! :jaja:
Artiest {SHOWLIST artist 7549, 1496, 71943, 16591, 109}
Nice!!!!
Cenobite my number 1!! :respect:
En dat zal altijd zo blijven! No matter what happens!! (Y)