Partyflock
 
­ Nederland

De schreeuw van Partyflock

anoniem gepubliceerd op
De schreeuw van Partyflock
29 november 2010
Laat je blik bedenkelijk betrekken, inhaleer diep de koude buitenlucht, voel je borstkas opzwellen, je schouders verkrampen, je spieren spannen zich aan in de aanloop naar de gedwongen verlossing nog even en het mag, niet alleen jij, maar hij, en zij, en alles om je heen zal volgezogen zijn met dezelfde ledige lucht, enkele momenten verwijderd van de transformatie van ontastbare stilte naar het oorverdovende, wakker schuddende, protesterende, grijpbare en, mits gemeend, indrukwekkende lawaai van de schreeuw voor cultuur van Partyflock.

Voor wie niet zojuist onder een steen is gekropen om wederom deel te nemen aan de huidige maatschappij, na een zomers equivalent van een winterslaap te hebben gecompleteerd, zal de materie bekend zijn. Duurder. Meer betalen. Kaartjes. Minder subsidie. Cultuur, kunst, film, theater, poppodia, muziek. Van zes naar negentien. Ne-gen-tien.
Er zijn protesten geweest. Er is een mooie avond vol cultureel verantwoord vermaak georganiseerd. Links en rechts hadden bijna reden tot samensmelten in grootse demonstraties, maar nog steeds wordt cultuur als ‘linkse hobby’ bestempeld. Misschien moeten we iets beter nadenken over wat cultuur is – ik ga het hier niet definiëren, daar zijn grote denkers me al vanaf de Oudheid in voor. Wat wel zeker is, is dat we hier elk weekend aan cultuur doen, wanneer er een DJ synthetische Cd’s of ambachtelijk vinyl deelt met een massa zelfde zielen, wanneer licht en geluid samenvallen met de gemoedstoestand van een geheel aan mensen, wanneer men elkaar vindt op de dansvloer en slechts een blik nodig heeft om elkaar te erkennen en om samen te verdwijnen in een tijdloos moment.
Want dat doet kunst. Je observeert, je luistert, je vindt mooi of je vindt lelijk, je vindt goed of je vindt slecht, je houdt van of je haat, maar je doet iets, al is het passief. Je danst. Ook dat is kunst. Wie leest er wel eens een boek? Wie gaat er naar een festival? Wie naar een concert, theater, opera, filmhuis, lezing – feest?

Partyflock is een verzameling mensen, uiteenlopend van kortzichtig bevooroordeelde racisten tot ontwikkelde en openstaande geesten, met elke mogelijke denkbare tussenvorm, maar allemaal met dezelfde reden tot schreeuwen. Doe dat dan ook. Schreeuw de longen uit je lijf, niet op een afgesproken moment, maar wanneer het jou uitkomt. Wanneer jij beseft dat je niet serieus wordt genomen in je liefde. Schreeuw tijdens de stilte van een plaat, schreeuw tijdens een seksscène in de bioscoop, schreeuw in de trein in het midden van je hoofdstuk. Schreeuw tijdens dat gevoelige nummer van die man met gitaar die op dat dure podium dure liedjes voordraagt. Schreeuw in rijm, schreeuw beeldend, schreeuw luid en oprecht; schreeuw samen en alleen, maar schreeuw.
En als iedereen dat doet, wordt alles verpest. De film, de muziek, de stilte van de treincoupé. Mensen zullen het merken. Mensen zullen opkijken, en vragen waarom je alles wenst te verstoren, waarom je moest ingrijpen, waarom de stilte niet voldoende was? En je kunt antwoorden: ik schreeuw om te zijn, ik schreeuw om wat ik wil, ik schreeuw als onderdeel. Ik schreeuw banaal om geld, ik schreeuw gecultiveerd om kunst. Ik schreeuw om tijdverdrijf, om escapisme, om een principe: ik wil dat gewaardeerd wordt waar ik van hou.

Maar veel zal het niet uitmaken. Dat is gebleken na de protesten van het afgelopen weekend; de bezuinigingen zullen doorgaan, en over drie maanden schreeuwt er geen haan meer naar. En dat is waarom dit hier nu staat. Om die ene persoon, die over drie maanden een keer besluit om oude columns terug te lezen, te laten beseffen dat we ons als eenheid nooit hebben laten horen. Dat er geen optochten zijn geweest waarin techno en hardcore de boventoon voerden. Om die ene persoon over drie maanden zijn raam open te laten doen, zijn longen te vullen met de lentewind, en die om te zetten in een schreeuw die de luisteraar, onoplettende honduitlater, doet opschrikken en de lijn naar de nek van zijn beestje doet aantrekken in reactie.


In die reactie zal hij zich herinneren hoe ook hij zich gewurgd voelde, toen we allen samen probeerden te schreeuwen maar er niemand was om te luisteren. En misschien schreeuwt hij dan terug, en een volgende, en een volgende, en zal er een onophoudelijke kettingreactie aan schreeuwen door het land trekken, van dak naar dak, over land en over rivieren, door steden en door dorpen, door theaters en over festivals. En die schreeuw zal hier begonnen zijn, en ooit weer terugkomen, als ik op mijn oude dag mijn hond aan het uitlaten ben. En ik zal dood neervallen bij mijn laatste schreeuw terug, en men zal het wijten aan mijn doodvallen, maar er zal gezegd worden: ‘Die schreeuw was hartverscheurend.’

142 opmerkingen

Uitspraak van actief op zaterdag 4 december 2010 om 16:46:
Volgende keer even kijken dat je eerst wat post met argumenten (die zijn nogal van belang enzo) waaruit blijkt dat je over een situatie hebt nagedacht.
Praten we dan verder. :)

lees je eigen post nog maar eens na dan
Uitspraak van verwijderd op donderdag 2 december 2010 om 01:03:
Ik kan me niet zo druk maken op de bezuinigingen op kunst en cultuur. Ik ga zelf vaak zat naar feesten en ik heb daar dat extra geld wel voor over.

Ik zag laatst bij een vandaag een item hierover en dan zie je dat een of andere kakmadam in een kunstgalerij wordt geintervieuwd die daar dan parmantig staat te vertellen dat ze het belachelijk vind dat de kunststukken dadelijk ook in prijs omhoog gaan. Het kan aan mij liggen maar ze kan al duizenden euro's uitgeven aan kunst dus waar maakt ze zich druk om.En zoals haar zijn er nog aanzienlijk veel meer mensen(daar horen wij als partygangers ook bij).

Ik vind het veel erger dat ze zoveel op de zorgsector gaan bezuinigen, maar daar zijn geen landelijke protestacties tegen. En dat terwijl het echt slecht gesteld is met de zorg in Nederland. Nee,dat gebeurd zomaar! Dit zijn de dingen waar ik me druk over maak en niet over dat ik dadelijk 10 euro meer voor een kaartje moet betalen. Dat neem ik maar voor lief en spaar ik wel wat extra.

Helemaal waar. Ik vind het zonde dat cultuur meer gaat kosten, want creativiteit moet je steunen, maar er zijn momenteel wel grotere zorgpunten dan cultuur. Bezuinegingen op onderwijs en zorg bijvoorbeeld. Sectoren die momenteel al niet degelijk werken gaan straks nog meer naar de klote omdat daarop dient te worden bezuinigd. Schandalig!
Uitspraak van verwijderd op donderdag 2 december 2010 om 14:30:
Vergeleken met dit is die bezuiniging op cultuur nog niet zo een ramp.

Ik zou zeggen, organiseer een evenement waarbij mensen die niet gauw genoeg een nieuw incontinentiebroekje krijgen ook kunnen schreeuwen. voor hun is dat een kwaal

Voor ons is dit een kwaal.
 
Werkzaam bij SEKOIA
Uitspraak van Judas :[ op zondag 5 december 2010 om 20:46:
ees je eigen post nog maar eens na dan

staat tot?
volgens mij fail je hem goed hier he?

hier pak aan...

Uitspraak van actief op donderdag 2 december 2010 om 12:38:
Het probleem is niet zozeer dat er bezuinigt moet worden op kunst/cultuur.
De kunstsector is het daar volledig mee eens. Iedereen moet in deze tijd inleveren.. dus wij ook.
Echter de hakbijl-methode die nu wordt gebruikt IN COMBINATIE MET de BTW-verhoging is zo'n strop in 1x op de hele sector dat het onnodige slachtoffers met zich mee brengt.
Er wordt in 1x binnen een half jaar BAM... 2 zeer ingrijpende maatregelen getroffen.


Mensen zien bij kunst vaak meestal alleen:
1. elitair opera vermaak
2. luie schilders die de hele dag niks doen en van hun subsidie een beetje whiskey drinken

Kunst/cultuur is veeeeeel meer dan dat alleen... ook de lokale discotheek, Sensation White en ook Jantje Smit in de feesttent van Henk en Ingrid is kunst/cultuur.
Of het één beter/mooier is dan de ander waag ik me nu niet aan.
Daar komt bij dat kunst/cultuur helemaal geen luxe-product is met een vorm van welzijn. Het welzijn van de mens, leefbaarheid in een stad ed.
De mens is kan misschien wel zonder kunst/cultuur overleven. Maar kunst/cultuur heeft wel degelijk veel invloed op onze fysieke en mentale gesteldheid.

Welzijn is geen welvaart. Welvaart zijn centjes, welzijn is je geest. En die wordt in tijden als deze sowieso al achtergesteld.

edit: en sowieso in de huidige maatschappij, die almaar platter en harder wordt. Waar fijne smaak zo ondergesneeuwd wordt door commerciële troep (TMF Awards, Herken de Homo en talentenjacht #30) voor de massa. Mag er echt wel een steuntje in de rug zijn voor de mensen die wel wat moois, diepgaand, nieuws proberen. Kunst/cultuur onderwijst de samenleving en dat mag best gefinancierd worden.
Uitspraak van verwijderd op donderdag 2 december 2010 om 01:03:
Ik kan me niet zo druk maken op de bezuinigingen op kunst en cultuur. Ik ga zelf vaak zat naar feesten en ik heb daar dat extra geld wel voor over.

Ik zag laatst bij een vandaag een item hierover en dan zie je dat een of andere kakmadam in een kunstgalerij wordt geintervieuwd die daar dan parmantig staat te vertellen dat ze het belachelijk vind dat de kunststukken dadelijk ook in prijs omhoog gaan. Het kan aan mij liggen maar ze kan al duizenden euro's uitgeven aan kunst dus waar maakt ze zich druk om.En zoals haar zijn er nog aanzienlijk veel meer mensen(daar horen wij als partygangers ook bij).

Ik vind het veel erger dat ze zoveel op de zorgsector gaan bezuinigen, maar daar zijn geen landelijke protestacties tegen. En dat terwijl het echt slecht gesteld is met de zorg in Nederland. Nee,dat gebeurd zomaar! Dit zijn de dingen waar ik me druk over maak en niet over dat ik dadelijk 10 euro meer voor een kaartje moet betalen. Dat neem ik maar voor lief en spaar ik wel wat extra

+1
 
goede column, je boodschap is duidelijk(Y)

Alleen ik ben het met Timmer eens, dat gemiep over die bezuinigingen op cultuur waar hebben we het over:lol:
Achjah, wat de meeste mensen niet begrijpen is dat we al die tijd dat we maar 6% BTW hebben betaald over onze kaartjes voor lief mogen nemen. De lagere BTW-schalen zijn altijd bedoeld geweest voor eerste levensbehoeften (nee, spacen op een feest is GEEN eerste levensbehoefte). Dat het nu naar 19% wordt verhoogd met de benodigde bezuinigingen die met dit kabinet doorgevoerd MOETEN worden, kon je natuurlijk wel aan je water aan voelen komen.

De enige mensen die echt wat van de BTW-verhoging gaan merken zijn bezoekers van (meerdaagse) festivals met kaartjes van 50+ euro. Voor die mensen een tip: Duitsland. Sowieso meer waar voor je geld; met of zonder BTW-verhoging. Voor feesten met kaartjes van 10 euro ga je 1,30 euro meer betalen; lekker boeiend dus. Zijn vaak nog de leukere feestjes ook nog, maar ieder zijn mening wat dat betreft.

Voor de rest lijkt het wel alsof de column alleen maar geschreven is om even lekker te kunnen k*nkeren. Natuurlijk heeft niemand zin om meer te betalen; nergens voor. We kunnen ook met zijn allen lekker met oogkleppen op blijven leven en dan als land wegglijden net zoals in Griekenland is gebeurd. Fijn hoor, als land uitkeringtrekker worden bij de EU!!! Als er dan toch bezuinigd moet worden, dan maar hierop inderdaad en niet op zoiets als zorg (zoals hierboven al vermeld is). Echte feestgangers blijven toch wel gaan. Blijf je toch voor die paar euro thuis? Dan ga je toch lekker een afzeikcolumn schrijven...
laatste aanpassing
 
niceee
dit is een column zoals je ze zelden ziet, hij zou zo uit HP de Tijd kunnen komen :respect:
 
Wat de meeste mensen ook niet weten is dat in 1998 de BTW verlaagd is, meer geen enkele organisatie verlaagde de entreeprijzen. Ze hebben jarenlang dat verschil extra in de zakken gestopt. Nu ineens wordt de BTW weer verhoogd naar wat het normaal was en gaan ze lopen huilen, dat is hypocriet. Nog hypocrieter is dat de grootste organisaties die het meest geprofiteerd hebben het hardste huilen:lol:

Jammer dat hier geen column over geschreven wordt.
Uitspraak van verwijderd op maandag 6 december 2010 om 17:43:
Wat de meeste mensen ook niet weten is dat in 1998 de BTW verlaagd is, meer geen enkele organisatie verlaagde de entreeprijzen

Goed punt.


Uitspraak van El Hubo... op maandag 6 december 2010 om 14:04:
De lagere BTW-schalen zijn altijd bedoeld geweest voor eerste levensbehoeften

Nog een beter punt, en zoals het hoort natuurlijk.

Ik snap niet waarom sommige mensen tegen de BTW-verhoging kunnen zijn. Willen jullie liever nog meer bezuinigingen op het onderwijs, op de zorg, of andere domeinen?
 
Uitspraak van verwijderd op donderdag 2 december 2010 om 01:03:
Ik kan me niet zo druk maken op de bezuinigingen op kunst en cultuur. Ik ga zelf vaak zat naar feesten en ik heb daar dat extra geld wel voor over.

Ik zag laatst bij een vandaag een item hierover en dan zie je dat een of andere kakmadam in een kunstgalerij wordt geintervieuwd die daar dan parmantig staat te vertellen dat ze het belachelijk vind dat de kunststukken dadelijk ook in prijs omhoog gaan. Het kan aan mij liggen maar ze kan al duizenden euro's uitgeven aan kunst dus waar maakt ze zich druk om.En zoals haar zijn er nog aanzienlijk veel meer mensen(daar horen wij als partygangers ook bij).

Ik vind het veel erger dat ze zoveel op de zorgsector gaan bezuinigen, maar daar zijn geen landelijke protestacties tegen. En dat terwijl het echt slecht gesteld is met de zorg in Nederland. Nee,dat gebeurd zomaar! Dit zijn de dingen waar ik me druk over maak en niet over dat ik dadelijk 10 euro meer voor een kaartje moet betalen. Dat neem ik maar voor lief en spaar ik wel wat extra.
Het is klote dat de tickets duurder worden ik ga naar zoveel feesten dus nu moet ik alleen nog maar meer betalen...
Uitspraak van verwijderd op donderdag 2 december 2010 om 14:30:
Nou qwaribo ik heb zelf een tijdje als verpleegkundige in verschillende zorginstellingen gewerkt,dus heb het zelf van dichtbij meegemaakt. Wat ik hier heb ervaren is gewoon een schande. Zorgvrahers die de hele dag hetzelfde incontinentiebroekje moesten dragen, omdat er en gern tijd was en geen geld om genoeg materiasl in te kopen. En zo kan ik nog meer voorbeelden noemen. En maar blijven bezuinigen op die zorg!

Vergeleken met dit is die bezuiniging op cultuur nog niet zo een ramp.
Uitspraak van verwijderd op donderdag 2 december 2010 om 01:03:
Ik vind het veel erger dat ze zoveel op de zorgsector gaan bezuinigen

Meer geld voor de gezondheidszorg=meer geld voor mij=meer geld voor feestjes=meer geld voor de artiesten.
Eind goed al goed!
Ik vind het behoorlijk moeilijk om te zeggen waar het geld naar toe moet gaan. Wat ik wel weet is dat ik bang ben dat ik later geen goede zorg ga krijgen. Willen er niet wat kunstenaars bijverdienen in de gezondheidszorg? Part-time verpleegkundige part-time pingelen op je gitaar met de in de kliniek opgedane inspiratie! Fok, ik lul uit mijn nek. Ik kan ook part-time de politiek in gaan!
laatste aanpassing
Uitspraak van El Hubo... op maandag 6 december 2010 om 14:04:
Voor feesten met kaartjes van 10 euro ga je 1,30 euro meer betalen; lekker boeiend dus.

Wellicht dat ik me vergis, maar een kaartje van 10 euro wordt dan toch 11.19 euro ;)

*lekker belangrijk trouwens*


Mooie column btw
laatste aanpassing
To X-Ception
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 4 december 2010 om 20:14:
Je hoeft niet te reageren of het zelfs maar te lezen hoor knul. Denk dus nog maar even goed na over wie er nu de echte druktemaker is

Damn jij praat echt met de wind mee zeg. Bah Bah!
En je reageert hier maar op....
(ik zal het niet eens lezen, misschien andere wel "in jou voordeel" zodat je daar vriendjes mee kan worden)
 
Uitspraak van :bounce:TUMTUM:bounce: op dinsdag 7 december 2010 om 12:48:
Damn jij praat echt met de wind mee zeg. Bah Bah!
En je reageert hier maar op....
(ik zal het niet eens lezen, misschien andere wel "in jou voordeel" zodat je daar vriendjes mee kan worden)

WTF heb jij voor drugs gedaan? :rot:
Uitspraak van actief op maandag 6 december 2010 om 11:01:
staat tot?
volgens mij fail je hem goed hier he?

hier pak aan...

Dat is niet wat ik bedoelde, maargoed, laat maar.
jij snapt het, en je hebt gelijk :rot:
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 1 december 2010 om 18:59:
Ik vind het volledig terecht dat er bezuinigd wordt op cultuur: als je je eigen broek niet op kunt halen trek je dus niet genoeg publiek om je creatie van "kunst" voort te kunnen zetten en ben je dus kennelijk niet goed genoeg in je "kunst".

Idd!!! Volgens dit verhaal zou "onze culuur" dan afhangen van de kosten van de entree, denk toch dat 't anders ligt... Het gaat waarschijnlijk om een tientje... De verdubbeling die optrad toen de euro werd ingevoerd hoor je niemand meer over! Dus gewoon iets meer betalen!
Goede column! Schreeuw alsjeblieft, maar verwacht niet dat ik meedoe ;)

Vind het fijn dat mensen zich ergens druk om kunnen maken, maar er zijn in mijn ogen momenteel belangrijkere zaken.
hele mooie column, mijn schreeuw heb je.
Uitspraak van xztream op dinsdag 7 december 2010 om 12:44:
Uitspraak van El Hubo... op maandag 6 december 2010 om 14:04:
Voor feesten met kaartjes van 10 euro ga je 1,30 euro meer betalen; lekker boeiend dus.

Wellicht dat ik me vergis, maar een kaartje van 10 euro wordt dan toch 11.19 euro

*lekker belangrijk trouwens*

Een kaartje van 10 euro gaat geen 11.19 kosten maar 11.23, als we toch hier aan het mieren neuken zijn zorg dat je berekening klopt


Mooie column btw
Wat mij zo stoort hier aan is dat meer dan de helft van PF stond te juichen toen dit debiele kabinet geïnstalleerd, en bij de eerste bezuiniging die ze willen doorvoeren er meteen gedemonstreerd wordt. Je wist toch dat dit ging gebeuren, stem er dan niet op :/
 
(Y)
Touche..

Maar schreeuw harder om eventuele bezuinigingen in t onderwijs en zorg!!!
Bezuiningen bij de politie..ook nie goe..
Leger mogen ze van mij afschaffen, stel t is oorlog en niemand gaat. (loesje) alleen de economie hangt o.a aan elkaar door de oorlogsindustrie (beetje dubbel dus)