Partyflock
 
Forumonderwerp · 658144
ik ben zeg maar net begonnen met beetje produceren voor de lol en heb 1 vraag over reason.

Stel je hebt een loop met allemaal kicks erin en je pleurt er een compressor/limiter op en dat staat dan op een aparte sequencertrack en op een andere sequencertrack staan loops van een drumkit (zonder kicks) en daar zet je ook een compressor/limiter op, dan gaat ineens 1 van de 2 tracks heel zacht, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

dus misschien is het wel handig om ff te weten wat die compressor/limiter precies inhoud, ik dacht dat dat was om het geluid zachter of harder (voller minder vol) te maken, maar dan niet dat het een andere sequencertrack zou beinvloeden.

owja en wat kan je met de velocity control?
Een compressor vlakt de pieken van je signaal af, waardoor je signaal compacter wordt, en als je het met je make-up gain weer tot normaal niveau opkrikt dus meer energie bevat.
Hoe je dat voor elkaar krijgt met die loops snap ik nie. gebruik je niet toevallig de ene als side-chain voor de ander?
ehm ik ben er net mee begonnen dus weet er niet zoveel vanaf maar ik doe het zo:

empty rack-> mixer met op send 1 reverb en send 2 delay.

dan op kanaal 1 van de mixer bijv redrum met house kit 1 waarvan ik een loop maak met kicks en op kanaal 2 een redrum met drum kit 2 waarvan ik een loop maak van hihats, snares, percussie enzo.
over allebei de kanalen heb ik dan een compressor/limiter en ik heb er ook 1 tussen de mixer en de hardware controller.

maar het probleem is dus dat als ik dat doe de kick ineens heel zacht klinkt en de andere geluidjes weer heel hard.

en weet je wat de velocity control inhoudt???
ehw, ik ben niet zon reason-fan en het is vet lang geleden dan ik er voor het laatst aan heb lopen pielen, dus zo heel goed ken ik het programma niet meer.

Als je hardware-controller de outputs van je geluidskaart zijn, zit het probleem waarschijnlijk in de compressor tussen je mixer en je hardware-controller. Omdat je kick erg veel energie bevat reageert de compressor daar erg fel op, terwijl je hoogfrequente percussie vrij weinig energie bevat. Daar reageert de compressor dus veel minder op.

Om dit op te lossen moet je eigenlijk je attack en release-tijden goed instellen. Om de kick er wat beter door te laten komen moet je je attack wat hoger instellen, waardoor de compressor wat later ingrijpt. Om vervolgens de rest van je percussie ook wat in bedwang te houden moet je de release tijd ook wat hoger doen, zodat de compressor wat langer actief blijft.

En ik weet niet precies wat velocity control in Reason betekent. Velocity is normaal gesproken een waarde die aan een midi-noot toegekend wordt. Normaal gesproken, hoe harder je een toets op je keyboard in drukt, hoe hoger de velocity. Meestal is de velocity aan je filter of amp envelopes gekoppeld, zodat zacht gespeelde noten ook qua volume en harmonische inhoud zacht klinken.
oke dan! zal het zo proberen, bedankt!
met je vel.contr. kan je bijvoorbeeld bij een substractor je vol. regelen dus hoe hoger je vel. hoe hoger je vol. of je filter resonance dus hoe hoger je vel. hoe hoger je res.
als je meer vragen hebt stel ze maar ben +- een jaar met reason aan t werk dus weet er redelijk wat vanaf
ps.bij je sub. heb je een gedeelte waar je dingen kan instellen die reageren op je velocity
heb je trouwens bij de meeste devices
laatste aanpassing
oke dan ier nog een paar vraagjes:

1. met vel. control kan je alleen volume van subtractor beinvloeden?? en is dat dan niet gewoon precies hetzelfde als het automazen van de volumeknop van de subtractor?

2. wat is in het kort LFO?

3. wat is in het kort cv/gate?
1. Als het goed is zit er op substractor ook een knop bij de filtersectie die velocity amount heet ofzo, of als je een modulatie-matrix ehbt dan moet je daar de velocity aan de filter-envelope amount kunnen koppelen. Hoe hoger de velocity, hoe hoger de modulatie van de envelope op je filter is.

2. Een LFO is een Low Frequency Oscillator. Dit werkt eigenlijk hetzelfde als een gewone oscillator, meeestal ook met meerdere golfvormen, maar heeft meestal en beperkt frequentiebereik van iets van 0 tot 20 Hz. Deze Oscillator is bedoeld om andere modules mee te moduleren. Als je heb aan je pitch toewijst, gaat je toonhoogte zwabberen. Als je hem aan je filter toewijst dan wordt je cutoff-freq gemoduleerd, en krijg je een soort filtersweeps.

3. cv/gate is een functie die eigenlijk uit de tijd van echte oude analoge synths stamt. Hier bepaald de CV, de control voltage, wat de synth afspeelt(gate). Dit kan een nootwaarde zijn, dus hoe hoger je CV hoe hoger de afgespeelde noot. Dit kan echter ook als een trigger werken, zodat als pas als de CV boven een bepaalde ingestelde waarde komt, er een noot wordt afgespeeld. Dit laatste wordt vaak bij drumcomputers gebrukt.
oke thanks, nou nog ff beetje uitvogelen hoe dat allemaal in reason werkt, oftewel gewoon lekker een beetje kloten met de draadjes aan de achterkant van het rack... :)
blijft leuk, die draadjes ;)