Las dit stukje vanochtend in de krant, misschien leuk om te lezen
Als u merkt dat het kledingmerk Australian van Down Under komt, heeft u het goed mis. Die gedachte is gezien de naam en het kangoeroelogootje helemaal niet zo gek maar de geboortegrond van Australian is een stuk dichterbij, in Italie, Milaan om precies te zijn. Hier legde de familie Gabrielli in de jaren veertig de eerste stenen van het merk dat vijftig jaar later in Nederland zou uitgroeien tot een stijlicoon.
Zo'n jaar of tien geleden maakte Nederland kennis met een snoeiharde subgenre in de housemuziek, de gabberhouse. Met name de jeugd in de grote steden bleek vatbaar voor de snelle beats waarop je als het moest de hele nacht kon blijven dansen. De gabberhouse werd gestaag een jeugdcultuur met zijn eigen uitingsvormen. Dure sportschoenen, een kaal of ultrakort kapsel en, niet in de laatste plaats, een trainingspak van Australian. Geen goedkope manier van uitgaan want voor de kwalitatief ijzersterke trainingspakken werden toen nog grof honderden guldens betaalt.
Australian maakte in die periode in Nederland een ontwikkeling mee die je wel vaker ziet bij merken. Australian was niet langer alleen een merk, het was een zelfstandig naamwoord geworden. Een Australian, vaak kortweg afgekort tot Aussie, was synoniem voor het trainingspak dat een deel van de jeugd op zaterdag als uitgaanskostuum aantrok.
De familie Gabrielli heeft bij de start van Australian waarschijnlijk niet kunnen bevroeden dat het merk ooit nog eens massaal in discotheken zou opduiken. De gedachten bij de oprichters gingen toentertijd naar de Australische godfathers van de tennissport, Rod Leaver en Ken Rosewell. De eerste Australian producten waren dan ook sportieve polo's van stevige stoffen.
Ook buiten de tennisarena en de discotheek vindt Australian zijn weg. Zo kleedde 'TV-personality's' als de Belgische band Clouseau zich in het verleden in een Australian outfit. Om aan te geven dat het merk meer behelst dan het uitgaanskostuum voor liefhebbers van gabberhouse.
(Bron: Branbants Dagblad)
Als u merkt dat het kledingmerk Australian van Down Under komt, heeft u het goed mis. Die gedachte is gezien de naam en het kangoeroelogootje helemaal niet zo gek maar de geboortegrond van Australian is een stuk dichterbij, in Italie, Milaan om precies te zijn. Hier legde de familie Gabrielli in de jaren veertig de eerste stenen van het merk dat vijftig jaar later in Nederland zou uitgroeien tot een stijlicoon.
Zo'n jaar of tien geleden maakte Nederland kennis met een snoeiharde subgenre in de housemuziek, de gabberhouse. Met name de jeugd in de grote steden bleek vatbaar voor de snelle beats waarop je als het moest de hele nacht kon blijven dansen. De gabberhouse werd gestaag een jeugdcultuur met zijn eigen uitingsvormen. Dure sportschoenen, een kaal of ultrakort kapsel en, niet in de laatste plaats, een trainingspak van Australian. Geen goedkope manier van uitgaan want voor de kwalitatief ijzersterke trainingspakken werden toen nog grof honderden guldens betaalt.
Australian maakte in die periode in Nederland een ontwikkeling mee die je wel vaker ziet bij merken. Australian was niet langer alleen een merk, het was een zelfstandig naamwoord geworden. Een Australian, vaak kortweg afgekort tot Aussie, was synoniem voor het trainingspak dat een deel van de jeugd op zaterdag als uitgaanskostuum aantrok.
De familie Gabrielli heeft bij de start van Australian waarschijnlijk niet kunnen bevroeden dat het merk ooit nog eens massaal in discotheken zou opduiken. De gedachten bij de oprichters gingen toentertijd naar de Australische godfathers van de tennissport, Rod Leaver en Ken Rosewell. De eerste Australian producten waren dan ook sportieve polo's van stevige stoffen.
Ook buiten de tennisarena en de discotheek vindt Australian zijn weg. Zo kleedde 'TV-personality's' als de Belgische band Clouseau zich in het verleden in een Australian outfit. Om aan te geven dat het merk meer behelst dan het uitgaanskostuum voor liefhebbers van gabberhouse.
(Bron: Branbants Dagblad)