A Day at the Park

anoniem gepubliceerd op , waardering: 75/100
A Day at the Park
10 augustus 2009
Afgelopen jaar zag ‘A Day at the Park’ het levenlicht. Dit nieuwe festival, gehouden in het Amsterdamse Bos, koos voor een kleinschalige en gemoedelijke opzet. Een klein, maar intiem, terrein en slechts een select aantal artiesten op de programmering. ‘Less is more’ luidde het motto van de organisatie. Geen enorm festivalterrein waar je op verdwaald en geen waslijst aan DJ’s die slechts een uurtje komen draaien. Nee, de organisatie koos voor een intieme setting en een aantal toegankelijke DJ’s, die een paar uur de tijd kregen per ontreden om het publiek voor zich te winnen. Ondanks wat klachten van omwonenden en de gemeente, bleek de opzet van het festival een schot in de roos. Een vervolg kon dan ook niet uitblijven en inmiddels kunnen we vaststellen dat ook de editie van dit jaar een groot succes was. Hoewel de locatie was veranderd - het festival vond echter nog wel steeds plaats in het Amsterdamse Bos - en er een tweede stage was toegevoegd, wist men de intieme sfeer goed te behouden. In een uitverkocht ‘park’ kon men genieten van de klanken van onder andere Housequake, Dennis Ferrer, 2000 and One en Sven Väth. Het ‘A Day at the Park’ concept werd onlangs uitgebreid met een mixcompilatie (2CD), waarbij de tweede cd gemixt is door Dennis Ruyer.

De muzikale invulling van het festival bestaat voornamelijk uit house en minimal/techno, deze invulling zien we dan ook terug op deze compilatie. De eerste cd staat garant voor een potje toegankelijke maar bovenal zomerse en swingende house. Van een aantal nummers konden wij bij voorbaat al voorspellen dat ze op deze cd terug te vinden zouden zijn. Zo is Dennis Ferrer zijn swingende ‘Sinfonia Della Notte’ momenteel een veel gedraaide plaat en bracht Housequake onlangs hun nieuwe (en tevens eerste) single uit, ‘Shed My Skin’ genaamd. Beide namen stonden geprogrammeerd op het festival van dit jaar, vandaar dat het ook niet zo verwonderlijk is dat we hun tracks aantreffen op deze cd. Ook nummers als ‘La Mezcla’, ‘Sky and Sand’ (met een nogal opmerkelijke overgang tussen deze beide nummers), de Funkerman Remix van ‘Sun is Shining’ en ‘Leave The World Behind’ zijn voorspelbaar en hebben we al menigmaal voorbij hebben horen komen op andere compilaties. Lekker blijven ze desalniettemin zeker. Voor de muzikale vernieuwing hoeven we niet bij het eerste schijfje te zijn, dat is echter ook helemaal niet de insteek van deze cd, net zoals dit evenmin bij het festival zelf het geval is. Dit is gewoon een cdtje met lekkere (tech)housemuziek, bestemd voor het mainstream publiek dat af en toe een cd koopt. Tot slot willen wij wel nog even ‘Disco Electrique’ van Bingo Players & Chocolate Puma (erg swingend en pakkend, duidelijk hitpotentie, mede door de fijne vocals) en ‘State of House’ (hypnotiserend nummer met een beetje oldschool feeling) van 2000 and One in de schijnwerpers zetten. Wat een heerlijke tracks van eigen bodem!

De tweede cd kent duidelijk een andere opzet. Allereerst is deze gemixt door Dennis Ruyer, de DJ van Radio 538 Dance Department en bovendien de man die het festival op 25 juli jongstleden mocht openen. Hij kiest voor een iets minder geëffend pad en laat ons minimal en techno klanken horen. Hoewel sommige mensen het niet van hem zouden verwachten als 538 DJ, zet Ruyer een hele solide mix neer, die niet zou misstaan in het clubcircuit. Hij laat een geluid horen dat momenteel erg populair is en vele bezoekers naar de clubs weet te lokken, een mix van minimal, funky house en wat techno invloeden. Hij opent de mix vrij rustig en relaxed, waarbij zijn eigen ‘Crystals of Shamballa(geproduceerd in samenwerking met Prins Jan) absoluut opvalt. Wat een lekkere ontspannen flow kent dit nummer. Vanaf dit punt volgt eigenlijk een aaneenschakeling van heerlijk tracks, zoals het opbouwende ‘La Roulette’ (met zijn zware basslines) van Anja Schneider & Lee van Dowski, het funky ‘Mamdaye’ van Julien Chaptal, de lekkere percussie van de Trentemoller Remix van ‘Yes Maam’ en de hypnotiserende beat van Andy Kohlman’s ‘Anis Lipstick’. Ook Joris Voorn, Einmusik en Guy Gerber leveren nummers van hoge kwaliteit. Het mag daarmee duidelijk zijn dat Dennis Ruyer een heel erg fijne en bovenal sterke mix heeft samengesteld.

Al met al is dit dus gewoon een fijne compilatie, met een degelijke maar wat voorspelbare eerste cd en een verrassend sterke en volwassen mix op de tweede cd.

1. Michel Cleis feat. Toto La Momposina - La Mezcla
  2. Paul & Fritz Kalkbrenner - Sky and Sand