anoniem gepubliceerd op , waardering: 88/100
Miss Djax - Inferno
27 september 2008
ArtiestMiss Djax
Genre: schranz
Intro

Miss Djax, oftewel Saskia Slegers, is een alom geprezen en gewaardeerde persoon binnen de technoscene. Niet alleen door het publiek maar net zo goed door haar collega’s. Wie kent haar niet? Deze vrouw behoeft natuurlijk geen introductie en deze laten we dan ook achterwege. Hoewel ze al vele jaren meedraait, zag haar debuutalbum ‘RAW’ pas drie jaar geleden het levenslicht. In de periode daarvoor had ze simpelweg geen tijd voor het produceren van een album. Het managen van een platenlabel en haar optredens als DJ slokte al haar kostbare tijd op. Kennelijk beviel het maken van een album haar wel goed, want afgelopen week is haar tweede artiestenalbum uitgebracht, ‘Inferno’ genaamd.

Ed Repka

Wie het album voor het eerst in handen heeft, zal direct het artwork opvallen, hier is dan ook de nodige aandacht aan geschonken. Miss Djax wilde ‘Inferno’ in een mooi en opvallend jasje steken en kwam terecht bij kunstenaar Ed Repka (USA). Voordat Djax fulltime DJ/producer werd, werkte ze in de jaren ’80 in de platenzaak ‘Bullit’. Ze keek daar altijd erg uit naar de nieuwste metal releases, niet zozeer vanwege de muziek maar vooral om de mooie hoezen. Met name het artwork van Ed Repka sprak haar aan, hij ontwierp bijvoorbeeld de nodige hoezen voor metalband Megadeth. Ze was niet de enige die onder de indruk was van zijn ontwerpen, “We moesten in die tijd vaak kopieën van de hoezen in de winkel zetten omdat ze anders gestolen werden, zo populair was dat artwork”. Afgelopen jaar benaderde Djax Ed Repka met de vraag of hij een hoes voor haar wilde ontwerpen. Het ging hier om de release van ‘Hell’s Bells’ (DJAX-UP-384); “Ik wilde een zombie klokkenluider op de hoes en ik vond Repka hiervoor de perfecte kunstenaar”. Naast de hoezen van ‘Hell’s Bells’ en ‘Inferno’, verzorgde Repka ook de hoes van ‘Headbangin’’ (DJAX-UP-385), de tweede release van haar nieuwe album.

Inferno

Met haar debuutalbum ‘RAW’ greep Djax als een soort eerbetoon terug naar de technosound van begin jaren ’90. Het werd een vrij gevarieerd album met de nodige oldschool- en acidinvloeden. ‘Inferno’ daarentegen laat de sound horen zoals wij Miss Djax van de laatste jaren kennen; rauwe en beukende hardtechno tot op het bot dus. Deze keuze is een bewuste geweest, ze zegt hierover: “Ik heb met ‘Inferno’ een album puur voor de DJ gemaakt waarbij elke track zeer draaibaar is, vooral op de piekmomenten. Lekker in te mixen, een vette break en bovendien erg energiek. ‘Inferno’ komt het beste tot z'n recht op vinyl, het is geen luisteralbum tenzij je in de mood wilt komen voor een lekker hardtechno feestje”. Duidelijke taal dus, we kunnen ons gaan opmaken voor het nodige (muzikale) geweld. Ook het eerder besproken artwork en de titeltracks geven al deels aan wat ons te wachten staat; oorlog en verderf. Ook hier heeft Saskia van te voren goed over nagedacht: “Het onderwerp voor het artwork van ‘Inferno’ heb ik gekozen omdat we in een tijd leven waar de dreiging van een nucleaire oorlog aanwezig is. Maar er zit natuurlijk ook fictie in het artwork: een nucleair zombieleger dat is opgestaan uit de dood en nu samen met grote vleermuismonsters een Inferno op aarde aanricht”. Genoeg geluld voor nu, tijd voor pompende techno. ‘Miss Djax, bring that beat back!’.

Twaalf nummers kent het album, waarvan er één een dreigende intro is (‘Nocturne’). De titeltrack van het album is het eerste volledige nummer en laat gelijk een stevig en opzwepend geluid horen. Miss Djax haalt niet gelijk alles uit de kast maar het vormt wel een fijne binnenkomer en beloofd veel goeds voor het vervolg van de cd. Met ‘Bullfight’ (3) worden de kicks al wat zwaarder en de galmende zang in het nummer geven het een mysterieus en duister tintje mee. ‘Bullfight’ kennen we overigens al van de Hell’s Bells plaat en ook dit nummer ontbreekt natuurlijk niet op het album. We vinden het zelfs twee keer terug, naast het origineel namelijk ook geremixt door PETDuo (volgens Saskia twee erg fijne en lieve mensen). Beiden versies spreken ons erg aan en ook deze nummers kennen een duister tintje door het klokkengeluid dat te horen is. Zo weet Miss Djax goed het thema van het album te verwerken in de nummers. Vergelijken we beide tracks met elkaar, dan kent de versie van Pet Duo een wat hoger tempo en gebruiken zij iets meer effecten. Dat laatste is ook iets waar de Brazilianen bekend om staan.

Buiten de inbreng van Pet Duo, is Miss Djax nog twee samenwerkingen aangegaan voor dit album, allereerst met Human Resource. Met Guido Pernet van Human Resource heeft Saskia Slegers al jaren een goede band. “Ik ken Guido al 17 jaar en het klikt gewoon ontzettend goed tussen ons. Guido is een hele goede producer”. Gezamenlijk kregen zij het idee om de Human Resource klassieker ‘Dominator’ in een nieuw jasje te steken, een hardtechno jasje dus. Het resultaat mag er wezen en voegt zeker wat toe aan het origineel. Als deze plaat niet gaat aanslaan op de feesten dan weten wij het ook niet meer. Ook Isiah Mayor (beter bekend als DJ Rush) is een persoon die zij hoog aanslaat, dat liet zij in het verleden al in de volgende bewoordingen blijken: “Hij heeft een geweldige persoonlijkheid en is ook een heel goede DJ en producer. Ik kan me heel goed identificeren met zijn manier van werken; hij heeft ook een zeer hoog ‘fuck you’ gehalte net zoals ik”. Net als op ‘RAW’ levert Rush ook op ‘Inferno’ vocale ondersteuning. Zijn lyrics geven het nummer ‘Queensteppin’’ (12) een funky tintje.

Resten ons nog een aantal nummers, zoals bijvoorbeeld ‘Salvation’ (5) en ‘Fallout’ (6 ). Eerstgenoemde is een lekker opzwepend en zelf een beetje swingend nummer geworden. ‘Fallout’ beukt er flink op los en zal ook ongetwijfeld aanslaan op de dansvloer. Zoals we al aangegeven hebben zijn er voorafgaand aan de release van ‘Inferno’ twee platen verschenen. Naast ‘Hell’s Bells’ is dit ook ‘Headbangin’’ geweest en naar onze mening is de keuze voor deze track een meer dan logische geweest. Deze release vormde een mooi visitekaartje voor het aankomende album, net als ‘Hell’s Bells’ overigens. ‘Headbangin’’ (7) vuurt een spervuur van kicks op de luisteraar af, die er, tezamen met de pakkende samples, voor zorgen dat je absoluut niet stil kunt blijven zitten of staan. Tenslotte zijn ook ‘Achtung!’ (9) en zeker ‘Djaxodus’ (11) zijn prima nummers. De kicks van ‘Djaxodus’ zijn lekker monotoon en beuken zo hard, dat ze je haast hypnotiseren. Prima track!

Vinyl

Op onze site bespreken we enkel cd’s en dvd’s, geen vinyl. Toch willen we in dit geval kort de aandacht schenken aan de vinyl uitgave van ‘Inferno’, deze is namelijk zeker een vermelding waard. Miss Djax vertelde ons dat ze cd’s maar ‘frutseldingen’ vind, haast een noodzakelijk kwaad. Duidelijk iemand van de oude stempel dus, een echte vinylliefhebber. Vandaar ook dat ze extra aandacht heeft besteedt aan deze release. Het betreft hier een dubbelalbum met in totaal negen tracks. De nummers die voorafgaand aan ‘Inferno’ op plaat zijn verschenen (‘Hell’s Bells’, ‘Bullfight’ en ‘Headbangin’’) zijn achterwege gelaten. Opvallend is dat het album op extra dik (160 grams) en rood vinyl geperst is. Ook hier is het artwork van Ed Repka weer nadrukkelijk aanwezig, klap de hoes maar eens open! Al met al kunnen we simpelweg stellen dat elke zichzelf respecterende hardtechno-DJ deze release in zijn tas of koffer dient te hebben.

Outro

Het tweede artiestenalbum van Miss Djax veegt de vloer met de luisteraar aan en biedt hardtechno liefhebbers alles wat deze maar wensen kunnen. Sterke maar bovenal beukende tracks, interessante samenwerkingen en mooi artwork. Het plaatje is compleet. Verplichte kost voor iedereen die hardtechno een warm hart toedraagt.

Score: 88/100

1. Nocturne
  2. Inferno
  3. Bullfight
  4. Salvation
  5. Fallout
  6. Hell’s Bells
  7. Headbangin’
  8. Still Dominating (vs Human Resource)
  9. Achtung!
  10. Hell’s Bells (Pet Duo Remix)
  11. Djaxodus
  12. Queensteppin’ (vs DJ Rush)

44 opmerkingen

Werkzaam bij Creator Events
Artiest {SHOWLIST artist 44978, 21201}
vette shit!

zwaar relax dat de vinyl al uit is!!!
Klinkt bijzonder interessant,
ga haar vanavond maar eens live aanschouwen en dan maandag het album maar eens halen!

Heldin !!

Vet covertje ook :D

bizarre hoes, je zou denken dat het een heavy metal cd is
k zag de promotie hange bij Q-base, bij de schranz erea. Als die cd net zo klinkt als hoe et daar bij die erea klinkt.. moet ik dat plaatje ckers hebbe!!
ga ik zeker horen. :woep:
Headbanging :respect:
Artiest Xerxes
Nou...dit noem ik nou eens een CD Die je moet hebben in je collectie :o :respect:

03. Bullfight
09. Achtung!
11. Djaxodus

Beste Nummers :respect:
Een duidelijke en leuke review om te lezen Barry. (y)

Als je nu niet weet wat je in huis kunt halen...
tijdens de liveset van djax op de ground zero dvd komen ook wat tracks langs oa die met human resource

leuk om te zien :)

Binnenhalen!
Uitspraak van d-russo op zondag 28 september 2008 om 18:02:
de ground zero dvd

is die nu uit dan?? :D

vinyl uitgave van ‘Inferno’ :kwijl: die moet ik hebben :D
uitstekende plaat!
het is geen luisteralbum tenzij je in de mood wilt komen voor een lekker hardtechno feestje

:nocheer:

03. Bullfight
12. Queensteppin'

Vette tracks. Vooral Queensteppin', lekker jacking! :cheer:
“Het onderwerp voor het artwork van ‘Inferno’ heb ik gekozen omdat we in een tijd leven waar de dreiging van een nucleaire oorlog aanwezig is. Maar er zit natuurlijk ook fictie in het artwork: een nucleair zombieleger dat is opgestaan uit de dood en nu samen met grote vleermuismonsters een Inferno op aarde aanricht

Ik zie een SS officier (totenkopf divisie) :lol:
Maar wel coole hoes verder, cd zelf lijkt me ook leuk (Y)
Flinke recensie (Y)