Nick K - Nu Visions

Nick K - Nu Visions
22 april 2008
Nick-K dus. Ik weet eigenlijk niet zo goed wie hij is. Er staat natuurlijk wel wat in de cd-hoes, maar ik wil wat meer weten. Om te beginnen neem ik maar eens een kijkje op zijn website: http://www.nick-k.com/. Hier blijkt echter alleen reclame voor een webhost op te staan, dus daar heb ik niet zo veel aan. Gelukkig is hij wel zoals veel artiesten te vinden op Myspace. Zijn profiel op Myspace vermeldt echter precies hetzelfde als de cd-hoes, dus hier word ik ook niet veel wijzer van.

Ik weet dat hij vroeger veel onstage te zien was op plekken als Extrema en FFWD, maar de laatste tijd is het vrij rustig rondom Nick-K. Ik kan van dit jaar geen één optreden vinden waar hij te zien was en vorig jaar was de spoeling ook uiterst dun. Maar toch komt er nu een mix-cd. Ik vraag mij af of deze cd opgepikt zal worden door mensen buiten de groep echte liefhebbers, want in de grote stroom titels die Armada de laatste tijd op de markt heeft gezet wordt hij al snel ondergesneeuwd door de grote namen die de laatste tijd hard aan de weg timmeren.

De eerste cd begint rustig. Een beetje een progressive-achtig nummer “Touch” van Behrouz met veel hoge snerpende tonen over een warme achtergrondmelodie heen. De rust uit het eerste nummer wordt voortgezet in het tweede nummer, maar dan met een hoge zweverige melodielijn die je aandacht helemaal weet te trekken en je op de muziek weet te focussen. Na deze eerste twee nummers gaat de muziek op de cd richting de minimal techno en komt daarbij terecht in een tussenvorm van trance en minimal techno, die ook wel eens neo-trance genoemd word. De vierde track “Sassy” van Nick-K zelf zal veel minimal liefhebbers bekend in de oren klinken: een combinatie van een meeslepende melodielijn met voortdurend een hoog tempo 'techno-klikje' op de achtergrond. Vooral laat op de avond hoor je deze plaat nog wel eens langs komen op de dansvloer, waarbij de voetjes nog een keer flink van de vloer gaan.

De track “Synced” van Patch Park is net zo’n heerlijk nummer als “Sassy”, alleen iets meer up-tempo en opzwepend. Maar als je je aandacht even hebt laten verslappen dan maakt dit nummer je er weer helemaal attent. Bijna aan het einde van de cd komen we nog een nummer van Nick-K zelf tegen. “Joe Cool” bouwt rustig op, maar het is zeker geen dansvloerklapper zoals zijn eerste nummer op de cd. De chill-mode die ingezet is bij het nummer “Joe Cool” wordt voortgezet in de laatste drie nummers. Een heerlijke afbouw van de eerste cd, die je helemaal tot rust achter laat. In het laatste nummer word je tot slot toegezongen door de betoverende stem van Marinella Mastrosimone.

De tweede cd begint een stuk meer techno-achtig dan de eerste cd en met een hoger tempo. Toch is het niet alleen maar techno wat de klok slaat. Het tweede nummer op de cd, “Concentrate” van Bart van Wissen, is prachtige echte progressive. Het nummer “Get Tha Loot” van Nick-K gaat weer erg richting minimal-techno, zoals de nummers die van hem te horen waren op de eerste cd. De tweede cd is dus net zo gevarieerd als de eerste cd en ondanks de verschillende muziekstijlen die te horen zijn, zijn beide cd’s zeer goed aan elkaar gemixt. Dit geeft duidelijk aan dat Nick-K met meerdere stromingen om weet te gaan.
De vocals in het progressive-nummer “Follow Me” van Dpen zijn bijna net zo betoverend als de vocals in het afsluitende nummer van de eerste cd, maar een stuk minder melodieus. Ik kan echter nergens vinden wie de vocals in het nummer van deze Griekse artiest in heeft gezongen, dus ik neem aan dat dit een lokale Griekse godin is waarvan we waarschijnlijk nooit meer wat zullen horen. Een andere erg opvallende track is het nummer “Hypnotone” van Kpaxx & Jacek Zamojsky, dat opvalt door de oude disco samples die er in verwerkt zijn en die het nummer erg swingend maken. De laatste paar nummers laten de cd rustig lekker uitlopen met een mix van progressive, house en een vleugje techno en voor je het weet is ook de tweede cd afgelopen.

Conclusie:
Toen ik de cd kreeg vroeg ik me af waarom Nick-K nu ineens een cd uitbrengt na de lange tijd van relatieve stilte. Nadat een paar keer de cd heb geluisterd ben ik ervan overtuigd: de cd is het uitbrengen zeker waard geweest! Nick-K weet nog steeds en ook op cd een heerlijk opgebouwd geheel neer te zetten.

1. Behrouz - Touch
  2. OrtzRoka - T2 Deep Mix
  3. Guy J feat. Marco Aiello - Been Here Before