Hospital Mixtape - Etherwood

Hospital Mixtape - Etherwood
31 juli 2014
ArtiestEtherwood
Hospital Records is een in 1996 door Tony Colman aka London Elektricity en Chris Goss opgericht drum & bass label. Het heeft producers onder contract staan als High Contrast, Netsky, Camo & Krooked, Fred V & Grafix en Metrik. Etherwood, afgelopen jaar winnaar van de titel van beste nieuwe dj en producer binnen het drum & bass genre, heeft afgelopen jaar het album getiteld "Etherwood uitgebracht. Ook heeft hij onlangs de mixcompilatie Hospital Mixtape uitgebracht. Op deze uit zesentwintig tracks bestaande mixcompilatie staan negen exclusieve nog niet eerder uigebrachte producties.

Het drum & bass genre dat op dit moment weer behoorlijk populair te noemen is, kent diverse varianten. Het kan er nogal obscuur aan toegaan, maar voor obscure drum & bass is op deze mixcompilatie geen plaats ingeruimd. Het album wordt afgetrapt met het zweverige "Somebody New" van Jakwob featuring Tiffani Juno, waarna de mix soepel overgaan in het eveneens zweverige "Nocturne" van Keeno. De derde track van deze compilatie getiteld "Forest Fires" van Fred V & Grafix in samenwerking met Etherwood is een typisch voorbeeld van de bekende hedendaagse vocale poppy 'radio' drum & bass. Met het inmixen van "Faq" wordt de diepte weer wat meer opgezocht en komen mooie producties voorbij als "Never Can Decide (Ivy Lab Remix)", "Omega Point" en "Felicity".

Met Camo & Krooked's "Ruhepuls" wordt het begin ingeluid van het gedeelte van deze mixcompilatie waar geluid wat ruiger wordt. Een goed voorbeeld hiervan is S.P.Y. met "Step & Flow, een rip-off van Funkerman's "Speed Up". De rust keert relatief gezien weer snel terug met het sfeervolle "Torus" van Urbandawn, waarna de mix vrolijk voortgaat met een keur aan kwaliteitstracks. Als rustpunt komt "Shiver" van Ed.It & Geographix featuring Grimm voorbij. Als opvallende track passeert KG's "Woodblock Riddim" nog de revue.

Van het laatste gedeelte van deze mixcompilatie dat ingeluid wordt met "Hold Your Breath (Spectrasoul Remix)" van de samensteller van deze mixcompilatie mag gezegd worden dat het als geheel erg prettig wegluisterd. Diverse wat ruigere tracks volgen nog rond het einde van deze mix-cd. Misschien wel de beste plaat van deze mixcompilatie is tot het einde bewaard in de vorm van het "Adrift" van Grifta. Deze productie herbergt een bijzonder pakkende melodie.

De Hospital Mixtape samengesteld door Etherwood mag een bijzonder fijne zomerse drum & bass mixcompilatie genoemd worden. Het gekozen materiaal kent enkele tracks die top 40 gericht genoemd morgen worden, maar daarnaast herbergt deze mixcompilatie ook voldoende dieper materiaal dat nergens echt de bocht uit vliegt. Voor liefhebbers van 'rustieke' drum & bass is deze mixcompilatie dan ook een aanrader.

1. Jakwob featuring Tiffani Juno - Somebody New (Jakwob VIP)
  2. Keeno - Nocturne
  3. Fred V & Grafix featuring Etherwood - Forest Fires