Noisia - Split The Atom (Special Edition)

anoniem gepubliceerd op , waardering: 80/100
5 juli 2012
ArtiestNoisia Site
LabelMau5trap
In april 2010 verscheen Noisia's debuutalbum "Split The Atom". Een album dat nu via het grote Mau5trap Recordings (van Joel Zimmerman aka Deadmau5) in de herkansing gaat met een bonus disk – een special edition.

Noisia: het Nederlandse antwoord op The Prodigy, Pendulum en Skrillex?
Noisia's muziek laat zich niet gemakkelijk typeren. Het trio gaat muzikaal gezien voor de meer rauwe en ongepolijste aanpak. Ze slaan feilloos een stevige brug tussen elektronische muziek en rock/punk. Die aanpak passen ze toe in producties binnen genres als drum & bass, dubstep en 'punky' breakbeats. De vergelijking met The Prodigy, Pendulum en Skrillex is dan ook snel gemaakt en niet geheel onterecht. Noisia's krachtige producties zorgen live voor dezelfde in het rood uitslaande energiemeters. Echter, gevoelsmatig lijkt Noisia zijn inspiratie vooral te hebben gehaald uit het drum & bass werk van collega's Ed Rush & Optical. Zet bijvoorbeeld het Ed Rush & Optical album "The Creeps" uit 2000 nog eens op en je begrijpt waar we naartoe willen.

Noisia's eerste producties verschijnen in het jaar 2003. Gestaag groeit de bekendheid van het Groningse trio, bestaande uit Martijn van Sonderen, Nik Roos en Thijs de Vlieger. In 2008 speelt het trio zich definitief in de kijker met hun krachtige en overtuigende mix binnen de "FabricLive" reeks – aflevering #40 van juni 2008. Een mixcompilatie waarop veel van Noisia's eigen werk wordt gepresenteerd en een breder publiek bereikt. Die mix voor het Londense Fabric instituut bleek ook direct een voorproefje op debuutalbum "Split The Atom", dat uiteindelijk pas in april 2010 in de (digitale) winkelschappen terecht kwam. Waarom? Op "Split The Atom" (in deze uitgave disk één) komen/kwamen namelijk een flink aantal herkenningspunten uit de "FabricLive.40" mix terug, waaronder de onweerstaanbare titeltrack, de grommende baslijnen van drum & bass kraker "Diplodocus" en het enigszins vervormde, loodzware "Stigma". Verrassend was destijds de samenwerking met zangeres Giovanca – bekend van haar (gevoelige) albums voor DOX Records en het geluid van de V&D reclames op TV (waarin Giovanca's "On My Way" te horen is). "My World", waar we naar refereren, is één van de frissere bijdragen op het album en vermengd wat sfeervolle, doch dreigende soundpads met Giovanca's prachtige vocale inbreng, met de bekende, stevige drum & bass breaks en basslines als basislaag. De negentien tracks op disk één (het originele album) zijn stuk voor stuk de moeite waard. De tempowisselingen en nuances binnen Noisia's producties zorgen voor een lange houdbaarheid. Het kost dan ook geen enkele moeite om het als bekend veronderstelde originele album in 2012 opnieuw op te zetten. Het biedt nog altijd essentieel werk, zo blijkt.

Dat deze heruitgave via Joel Zimmerman's (aka Deadmau5) Mau5trap Recordings verschijnt lijkt wellicht een onlogische stap, maar zo vreemd is die uiteindelijk niet. Noisia bracht de afgelopen tijd al divers materiaal uit via Mau5trap, waaronder de tracks "Tommy's Theme" en "Could This Be". Die tracks vormen het startpunt van disk twee. "Tommy's Theme" klinkt als een orkestrale benadering van dubstep (met scherpe kartelrand), "Could This Be" als een prettige drum & bass roller met tempoverlaging richting het einde van de track. Beste remix op CD2 komt op naam van Kito, die titeltrack "Split The Atom" een treffende 2012 treatment geeft (op Skrillex alike dubstep gebaseerd).

Uiteindelijk is deze hernieuwde uitgave van "Split The Atom" feitelijk niet meer dan een herhalingsoefening met een tweetal nieuwere tracks en een serie prima remixes. Voor de mensen die Noisia's werk nog niet eerder hebben opgemerkt betekend deze 2-CD bundel een mooie kennismaking met hun muzikale oeuvre. Voor de kenner is deze bundel enkel interessant vanwege de bonusdisk. Ben je wild enthousiast geraakt van Noisia's spierballenmuziek? Check dan ook het werk van gelijkgestemde producers als Phace en Misanthrop – ook gezamenlijk opererend als Neosignal.

Disk 1 - Originals
  1. Noisia – Machine Gun
  2. Noisia feat. Giovanca – My World
  3. Noisia – Shitbox
  4. Noisia – Split the Atom
  5. Noisia – Thursday
  6. Noisia – Leakage
  7. Noisia feat. Joe Seven – Hand Gestures
  8. Noisia – Headknot
  9. Noisia – Red Heat
  10. Noisia feat. Foreign Beggars – Shellshock
  11. Noisia – Whiskers
  12. Noisia – Alpha Centauri
  13. Noisia feat. Foreign Beggars – Soul Purge
  14. Noisia – Diplodocus
  15. Noisia – Paper Doll
  16. Noisia – Dystopia
  17. Noisia feat. Amon Tobin – Sunhammer
  18. Noisia – Stigma
  19. Noisia – Square Feet
Disk 2 - New
  1. Noisia – Tommy's Theme
  2. Noisia – Could This Be
  3. Noisia – Stigma (Neosignal Remix)
  4. Noisia – My World (Posij Remix)
  5. Noisia – Split The Atom (Kito Remix)
  6. Noisia – Tommy's Theme (Loadstar Remix)
  7. Noisia – Soul Purge (Current Value Remix)
  8. Noisia – Diplodocus (Kill The Noise Remix)
  9. Noisia – Tommy's Theme (Munchi's Fear Is Weakness Remix)
  10. Noisia – Thursday (Black Sun Empire Remix)
  11. Noisia – Diplodocus (The Upbeats Remix)
  12. Noisia – Alpha Centauri (Excision & Datsik Remix)
  13. Noisia – Machine Gun (16bit Remix)

15 opmerkingen

Dacht ook al, wel erg vroeg voor een retro review, maar special dus.
Misschien toch maar aanschaffen dan.
Hebben ze toch hun zin ;)

Leuke recensie.

Altijd leuk om producties van Noisia te horen. Sterke sound(Y). Had alleen de ed rush en optical remix van split the atom wel erop gewild.

Ik ken wel de nodige tracks van het album, maar ik heb het album eigenlijk nooit in zijn geheel gehoord.. Shame on me 8)
Deze special edition is een mooie gelegenheid dit nu eens te doen (Y)
Noisia (Y)
Noisia – Thursday (Black Sun Empire Remix)

Alleen wel erg vreemd dat de cd nergens te verkrijgen is zonder creditcard of 3 weken te wachten. Moet m nog steeds kopen
Artiest {SHOWLIST artist 65798, 65100, 60976}
Remix cd is dik!!
Machine Gun en Diplodocus lekker hoor!
Toffe recensie. Heerlijke ep!
Ik heb het debuutalbum al tijden in de kast staan. Er staan wel een aantal leuke tracks op de tweede schijf, maar hiervoor ga ik deze heruitgave echt niet aanschaffen. Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat Noisia tegenwoordig ook veel met dubstep doet. Het is niet zo dat ik dubstep niet kan waarderen. Graag zelfs, maar dan wel het diepere werk en niet die skrillex-achtige meuk!! Smaken verschillen natuurlijk. Ik zet daarom liever the creeps of Wormhole van Ed Rush & Optical op :)
Tommy's theme, de diplodocus remixjes en 16 bit's remix van machine gun; zeer DIK!