The Megamixes II - ID&T Classics

door , gepubliceerd op
The Megamixes II - ID&T Classics
10 april 2005
”In the beginning, there was Jack. And Jack had a groove. And from this groove came the groove of all grooves. And while one day viciously throwing down on his box, Jack boldly declared, "Let there be House!" And House music was born. “

Een andere tijd, een ander geluid. Wie had er vijftien jaar geleden gedacht dat we met zijn duizenden tegelijk ieder weekend los gaan op repetitieve electronische muziek? Dat we, als we oud en bejaard zijn, waarschijnlijk nog zullen luisteren naar enkele houseknallers die we nu vaak in de clubs horen (mits ons gehoor tenminste geen onoverkomenlijke beschadiging heeft opgelopen tegen die tijd)? Iedere generatie heeft zijn eigen klassiekers, zo ook de huidige housegeneratie. ID&T heeft dat gat in de markt gevonden door de serie “ID&T Classics” op de markt te brengen. Waren deel één en twee daarvan cd’s met aan elkaar gemixte tracks op hun volle lengte, de andere delen waren “Megamixes”, oftewel 47 tracks op één cd gepropt. Dat heeft zijn voordelen (je krijgt meer verschillende muziek voor je geld), maar ook zijn nadelen, namelijk dat de nummers zo kort duren. Probleem daarbij is ook dat als ID&T op dit tempo door blijft gaan met het uitbrengen van classics-cd’s, de classics toch echt een keer op zullen zijn....

Natuurlijk is er altijd de discussie “wat is een classic?”. Een classic is voor mij persoonlijk een nummer dat tijdloos is. Een nummer waarvan je, ook al is hij bijvoorbeeld pas vier weken oud, zeker weet dat hij over 10 jaar nog goed is. Dus de discussie dat Tiesto of Dj Jean geen ‘classic’ zou kunnen maken, wat te lezen was op een andere niet nader te noemen site, is achterhaald. Een classic wordt niet gemaakt door de leeftijd van het nummer, noch door de stijl. Iedere housestijl zijn eigen klassiekers. Daarom heeft ID&T op deze cd dan ook een grote mix van stijlen ondergebracht, welke allemaal één ding in gemeen hebben: allemaal hebben ze stuk voor stuk hun sporen achtergelaten in de housescene......

De nostalgische trip komt tot leven met “Back To Life” van Soul II Soul. Een swingend begin uit 1989. De beide cd’s staan vol met nummers van rond ‘89’-’94, maar ook uit de jaren 2000 tot en met 2002. “What U Waitin’ 4”, het tweede nummer op de eerste cd, zal niet iedereen kennen, maar als je de sample hoort die zegt “Feel the bass come down on me” dan heb je zoiets van ‘Oh ja!’. Veel oude tracks zijn misschien onbekend, maar vocalen en samples zijn duizenden malen gebruikt in latere (veelal gabber-)nummers. “Back by Dope Demand” van King Bee laat zien dat ID&T-Classics niet puur kijkt naar alleen houseclassics, want het nummer is meer R&B en rap...maar het swingt wel. Swingen doet ook zeker Robin S. met “Show me Love”. Voor mij persoonlijk nog steeds één van de beste houseclassics. Na een paar middelmatige nummers (“Break 4 Love” van Raze is nou zeker niet een van mijn favorieten, en ik denk ook niet dat veel mensen het nummer kennen) komt er pas weer meer feeling in de cd door het nummer “Dirty Ca$h” van Adventures of Stevie V....terwijl ik toch altijd dacht dat het nummer van Neneh Cherry was. Zo leer je nog eens wat! Het ‘la da dee la da da’-nummer “Gypsy Woman” van Crystal Waters vervolgens komt niet helemaal tot zijn recht, doordat er een andere beat dan normaal onder het nummer is gezet. Wat wil je, het is een megamix, en dan hou je toch meestal maar anderhalve minuut voor een nummer over.

Een échte classic, één in de categorie van Robin S. en het geweldige “Feel What You Want” van Kristine W. (die overigens al op de eerste dubbelaar is te vinden, dus niet op deze cd staat) is het heerlijk rustige “Missing” van Everything but the Girl. Jammergenoeg is dit nummer veels te kort....zodat het refrein maar één maal voorbij komt. Verder hoogtepunten van de eerste cd zijn Little Louis met “French Kiss” (natuurlijk mét gekreun, in 1989 iets heel aparts, maar nu is menige clip op TMF een stuk vulgairder) en het altijd geweldige U96 met “Das Boot”. De ijzige stem die ‘Emergency!’ roept en de duistere klanken die je doen denken dat je zelf in de duikboot zit. Misschien wel één van de bekendste classics allertijden. Iedereen heeft wel eens van Das Boot gehoord. Zo niet, dan mag je je gaan schamen.

Verdere absolute topper op de eerste cd is “Infinity” van Guru Josh. Wat zeg je? Guru Josh. Toen ik de titel las dacht ik ook van “Dat nummer ken ik niet”, maar toch, ik weet zeker dat als je het nummer hoort je zegt van ‘Oh ja!’. Dat is natuurlijk het mooiste van zo’n cd, dat je classics tegenkomt waarvan je denkt van ‘Heeeeee, die heb ik lang niet gehoord!’. De overgangen worden overigens aan het einde van de eerste cd steeds beter. “Pump up the Jam” komt er dan ook lekker inknallen. Technotronic maakte deze hit in 1989 die volgensmij zelfs enkele ouders aan het danste maken. Veel energie en rhytme in het nummer. Twee nummer die daarna komen, “Rendez Vu” van Basement Jaxx en “So In Love With You” van Duke vind ik niet echt op de eerste cd passen. En dan, dan begint het laatste kwart van de cd, met een zeer bekende sample:

”I see my brothers everywhere. I can sense the vibe, its in the air. [...] I’m floating in a dream of XTC. I’m more complete than i’ve ever been, i’ve seen more beauty than i’ve ever seen. [...] I’m floating in a dream of XTC.”

Ik kende de sample in eerste instantie alleen van Houseparty 2 (nog steeds op eenzame hoogte staand qua classics), maar wist niet dat het kwam uit het nummer “Float IN a Dream of Ex-TC” van Fire on High. Twee andere nummers die ook op Houseparty 2 staan, zijn “Get Down Everybody” van Holy Noise (waar ook Paul Elstak nog plaats in had in 1991) en het geweldige “Vamp” van Outlander. Meer classic dan dit kan je het niet krijgen...... of toch? “Rave the Rhythm” mag dan ook zeker niet ontbreken van de groep Channel X (waar ook Praga Khan in zat). En ja, ook dit nummer stond op Houseparty 2. Memories.....

Cd twee begint ook een beetje funky, met nummers met wat meer rhytme. Met het gevoelige “Touche Me” van Rui Da Silva, een nummer waarvan je wel kan zeggen dat hij is grootgemaakt door DJ Tiesto, komen we aan bij een van de eerste nummers die komen uit het jaar 2000 of later. Heel cd één is een stuk ‘ouder’ dan de tweede cd... Op cd één staan dan ook geen nummers van 2000 of later, terwijl er op cd twee zeven van deze nummers staan. Maar, er is ook nog ouder werk hoor, zoals bijvoorbeeld “Nine is Classic” van Ace The Space, een alias van Marc Arcadipane. De overgang van dit nummer naar “It’s Like That” van Run DMC is heerlijk. Wat ook een heerlijk nummer is, wederom in de categorie funky, is “Professional Widow” van Toris Amos, maar dan wel in de Armand van Helden’s Star Trunk Mix. Funky met een hoofletter F is ook Needin’ U van de koning van de funky club: David Morales. Een nummer waarvan de zon spontaan gaat schijnen.

In principe kan ik ieder nummer van beide cd’s hier gaan beschrijven, maar dat komt omdat er zoveel goede nummers op beide cd’s staan. Zo ook “All i gave to you” van Blackwood. Weer zo’n ‘Oh ja!’-nummer. Een nummer welke misschien niet op de cd past is de ’99-versie van Earth, Wind & Fire’s September. Het origineel zou natuurlijk veel beter passen onder de titel ‘classic’. Een nummer dat dat predikaat zeker wel heeft is het diepe “Open Your Mind” van Usura. Heerlijk! Ook het meteen daarna komende “Saltwater” van Chicane is heerlijk. Een nummer met veel gevoel, waar veel meer inzit dan alleen maar wat klanken. Jammergenoeg duurt ook dít nummer veel te kort, waardoor het aan kracht verliest. “Saltwater” is voor mij persoonlijk één van de meest ontroerende (als je het zo kunt noemen) housenummers allertijden, en zal ook zeker veel andere mensen aanspreken.

Tegen het einde van de tweede cd komt er wat meer recenter werk ten gehore, waarbij sommige mensen zich misschien af zullen vragen “Is dat wel een classic?”. Nu is “The Launch” van DJ Jean misschien niet het meest populaire nummer, maar toch heeft DJ Jean, maar ook dit nummer, zeker wel wat betekent in de vaderlandse housegeschiedenis. Ik denk dat het nummer voor veel mensen die nu misschien een jaar of achtien zijn de toch de eerste aanraking met het fenomeen ‘house’ was. Ook “Universal Nation” van Push en “Gouryella”, het resultaat van een samenwerking tussen DJ Tiesto en Ferry Corsten, zijn echte klassiekers, zeker in de trancescene. Ouderwetse trance, toen trance op zijn hoogtepunt was rond eind 1999, begin 2000, die ook te vinden is in enkele legendarische DJ-sets van DJ Tiesto, zoals die op Energy 2000 (oudjaarsavond) en zijn optreden op Innercity in 1999. Ook “Carte Blance” van Veracocha mag daarbij natuurlijk niet ontbreken.

Het einde van deze tweede cd laat nog twee knallers horen. De cd eindigt met het zeer bekende “I Like it Loud”, welke een hymne is geworden. Zo zingt en neuriet menig voetbalsupporter het nummer vaak in het voetbalstadion, en kennen zelfs mensen van boven de 40 het nummer. De Moonman remix van “The Orange Theme” van Cygnus X, het één na laatste nummer van de cd, verdient echter wat speciale aandacht. Het is ‘het’ nummer van Duncan Stuttenheim himself, het nummer dat hem aan zijn overleden broer Miles doet denken. Ik kan me nog herinneren dat op de Trance Energy in Thialf in Heerenveen, ergens in september 2001, Duncan op het podium klom, de microfoon pakte, en het hele publiek stilkreeg. Miles was pas overleden, door een tragisch auto-ongeluk. Heel toevallig was men bij ID&T net bezig met de clip voor “The Orange Theme”, waarbij Miles voorstelde om een auto-ongeluk in de clip te gebruiken, zo gaat het verhaal. Kort daarna was Miles niet meer. Mede hierdoor is dit nummer een classic geworden, en ook door de woorden van Ducan die avond, die ik niet zo snel meer zal vergeten: “Miles, deze is voor jou!”

Conclusie:
Conclusie is dat ID&T weer een zeer goede cd heeft neer weten te zetten, al is het eerste deel cd één van een wat mindere kwaliteit vergeleken met de rest. Cd één van ID&T Classics meer funky, housy en dance achtig. Niet echt veel ‘oldschool’-tracks zoals op de eerste cd van de vorige megamixes-dubbelaar, maar meer het wat swingende werk. Het midden- en eindgedeelte van de eerste cd maakt het slechte(re) begin echter meer dan goed met zeer veel classics die je ‘Oh ja!’ doen roepen. Stuk voor stuk juweeltjes.

Cd twee is eigenlijk meer een samenraapsel, met de meer wat ‘jongere’ nummers en ook redelijk funky, maar de cd is er daar niet minder om. Teveel goede nummers op beide cd’s waar teveel over te schrijven is, die je eigenlijk verdeeld zou willen hebben over vier of meer cd’s zodat je alles in de goede en lange versie hebt. Het is wel eens jammer dat een nummer maar anderhalve minuut duurt.

Misschien samengenomen minder de ‘echte’ pure house, maar deze megamixen zijn twee cd’s die juist wat breder zijn en laten zien wat er allemaal te doen is. Voor de één misschien saai, maar voor de ander prettig. Het is nooit verkeerd wat verder te kijken dan je neus lang is, en je open te houden voor andere stijlen. ID&T-Classics the Megamixes deel twee laat hiermee zien dat House veel breder is dan alleen techno, trance en hardcore. Van club tot oldschool, van swingende R&B tot trance.... House is geen hokje, het is een gevoel!

CD 1
  1. Soul II Soul - Back To Live
  2. Jungle Brothers - What U Waiting' 4
  3. Stone Roses - Fools Gold
  4. King Bee - back Be Dope Demand
  5. Robin S. - Luv 4 Luv
  6. Raze - Break 4 Love
  7. Ce Ce Peniston - Finally
  8. Aly us_ - Follow Me
  9. Adventures OF Stevie V - Dirty Ca$h
  10. Crystal Waters - Gypsy Woman
  11. MK - Burning
  12. Innercity - Good Life
  13. De'lace - Hideaway
  14. Robert Owens - I'll Be You Friend
  15. A Homeboy A Hippy & A Funky dredd - total confusion
  16. Alison Limerick - Where Love Lives
  17. Mousse_T - Horny '98
  18. Lisa Lisa & Cult Jam - Let The Beat Hit 'Em
  19. Everything But The Girl - Missing
  20. Harddrive - Deep Inside
  21. L'il Louis - French Kiss
  22. Limelife - Can You Reach
  23. Moloko - Bring It Back
  24. Stardust - Music Sounds Better With You
  25. U96 - Das Boot
  26. Guru Josh - Infinity
  27. M People - Move On Up
  28. Incognito feat. Jocelyn Brown - Always There
  29. Technotronic feat. Felly - Pump Up This Jam
  30. Basement Jaxx - Rendez Vu
  31. Duke - So In Love Withe You
  32. Fire on High - Float In A dream of ex-TC
  33. Wild Child Experience - Bring It On Down
  34. Gat Decor - passion
  35. hell & Farleu Project - Ultra Flava
  36. Itchy & Stratchy - You've Got me Running
  37. Holy Noise - Get Down Everybody
  38. Quazar - The Seven Stars
  39. Ransom - My Dance
  40. Size 9 - I Am Ready
  41. X-Press 2 - Muzik X-Press
  42. Outlander - Vamp
  43. Andre Michelle - A2
  44. Paul Johnson - Get Get Down
  45. X'Express - Theme From S'Express
  46. Second Phase - Mentasm
  47. Channel X - Rave The Rhythm
CD 2
  1. Livin' Joy - Dreamer
  2. Green Velvet -Lla La Land
  3. Nuyorican Soul - Runaway
  4. Rui Da Silva - Touch Me
  5. Voodoo Child - Voodoo Child
  6. Underground Sound Of lisbon - So Get Up
  7. Plexus - Cactus Rythm
  8. Ace OF Space - Nine Is Classic
  9. Run DMC & jason Nevins - It's Like That
  10. Soulsearcher - Can't Get Enough
  11. Tori Amos - Professional Widow
  12. David Morales - Needin' U
  13. Blackwoord - All I Give To You
  14. Bizarre INC - Playing With Knives
  15. Giampero Mendola - Thank You For The Jazz
  16. Eart Wind & Fire - September '99
  17. Stretch & Vern - I'm Alive
  18. Usura - Open Your Mind
  19. Chicane - Salt Water
  20. Cappella - U Got 2 Know
  21. Phat & Small - Turn Around
  22. Ramirez - La Musika Tremenda
  23. Format #1 - Solid Sessions
  24. Ramon Roelofs - Fluxland
  25. Suop - Londen, New York Chicago
  26. Atlantic Ocean - Waterfall
  27. mark van Dalen feat. Enrico - Waterverve
  28. Speedy J - Something For The Mind
  29. OHM - Tribal Tone
  30. Kicks Like A Mule - The Bouncer
  31. Sil - Windows
  32. Scoop - Drop It
  33. Glam - Hell's Party
  34. Underworld - Dark & Long
  35. World Party II - Forget-It
  36. DJ jean - The Launch
  37. BBE - Seven Days and One Week
  38. Members Of Maday - Maday
  39. Push - Universal Nation
  40. DJ tiesto - Theme From Norefjell
  41. System F - Out Of The Blue
  42. Gouryella - Gouryella
  43. Veracocha - Carte Blanche
  44. Marco V - Godd
  45. Drax - Amphentamine
  46. Cygnus X - The Orange theme
  47. Marc Arcadipane - I Like It Loud

132 opmerkingen

Werkzaam bij JP dance events
Artiest {SHOWLIST artist 40343, 66932}
Flink wat nummers dat ook de echte klassiekers zijn. Tenminste die ik zo bij titel ken... helaas ook iets te veel top40 gerichte platen, die ik absoluut niet als klassieker zal bestempelend!

Maar desalniettemin(pg) een erg leuke recensie! (y) En dit cd'tje ga ik eens opzoeken.
neuh is nix:/
Classics zijn voor mij iets oudere platen.. beetje tegenstaand dat ID&T al bepaald wat classics zijn.. Maar zoals immer: goed voor de fans..

Artiest Thanoz
Een heleboel goede oude tracks, waar ze steeds dat tinnef doorheen pleuren :S
Sommige mensen hier begrijpen er nog steeds geen drol van.... en hebben een bord voor hun kop van 10 ton gepantserd beton.

Natuurlijk verschillen de meningen over het feit wat een classic is, duh. Dan koop je deze cd toch niet...?! Ik snap niet dat dat zo belangrijk is. Smaken verschillen. Het zijn ook niet alleen houseclassics, maar het is breder dan dat. Het zijn nummers die hun sporen hebben achter gelaten in de scene. En dat zijn ze stuk voor stuk, op 1 of 2 na misschien.

Plus ik snap nog steeds niet waarom al een aantal van die so called 'diehard Gabbers' en weet ik veel wat altijd van die stomme negatieve berichten onder een recensie moeten zetten welke niet aansluit bij hun eigen stijl. Maarja, zal wel bij de leeftijd/het iq horen... Of dat hebben ze nodig ofzo, om andere stijlen de grond in te boren. Denk dat het heel erg stoer is ofzo....
Andersom is dat nooit het geval. Nooit een trancer heel hard zien zeiken onder een hardcore-review. Ik denk dat het puur aan het publiek zelf ligt.

Dus mensen, breng eens wat f*cking respect op voor andere stijlen en andere users. Dat gebeurt hier te weinig op PF.

:no:

al zoveelste classic cd:S

breng is een x een cd uit waar nieuwe nummers op staan ofzow:S

HARDCORE WILL NEVER DIE!!!!:respect:
zo'n loze kreet, alsof iemand rock & roll will never die gaat roepen :no:

zoveel classics-cd's komen er trouwens niet uit, valt best mee..

Gare cd paar classics en de rest ouwe commerciele bende!
Koop nix meer van ID&T. Ze hebben ons laten vallen en proberen met zulke cd's t goed te maken, nou echt niet. Neem nou dat slam fm tis een r&b zender geworden, sorry hoor maar over meelopers gesproken.
En alweer een paar hersenlozen.....
tja dat heb je nu met dat soort mense die denke dat je gabber bent als je londs draagt dat zijn de mense dier hier dat soort opmerkinge neer zetten zonder er eens goed over na te denken dat zijn ook de meeste die op straat rond lopen en roepen seig heil en zo met hun herzunloze kop meer heb ik e rniet over te zeggen denk dat e rgenoeg mense ook zo over denken de meesten wetenniet eens dat gabber zijn een gevoel is en geen uiting van je overtuigen of geloof of wat dan ook
Tssjezus zeg al die kleuters hierboven die zich 'harde kern' noemen :D

Liver een classic dan 100 kermiskoor plaatjes van nu (y)
Hee gaaf man, een deel 2. Deel 1 heb ik ook en die heb inmiddels al helemaal "grijs" gedraaid, echt een cd voor iemand van 30, haha vetjes, en hee jeugd, niet zo denegerend over onze tijd, ja!!! Jullie hebben alles aan onze generatie te danken!!!
ik heb hem net aangeschaft.. heerlijk cdtje :jaja:
Deel 1 was ook lekker :)
Ik heb hem inmiddels ook gekocht, super cd!!! Echt genieten...
Het is inderdaad wel een cd met voor iedereen wat! Denk dat het best wel een gewaagde mix is!Je moet het als bedrijf ook maar proberen dit soort cds uit te brengen! Vooral de diverse tijdperken kun je terughoren in de muziek!
Gewoon een goeie cd voor de liefhebber...

Toppie geschreven! Leuke invalshoeken! :respect::respect::respect:
Mensen die niet echt een mening hebben en er zomaar wat neer gooien moeten maar eens bij zichzelf gaan nadenken wrom "de maatschappij" zo'n afkeur heeft tegen "gabbers"

Mooi gezegd :)

hoe heet dat nummer waar dit invoor komt?
nr is mr jack - house music
Nee, het is toch van Mr. fingers?

Nope, het nummer is van Fingers Inc. ft. Chuck Roberts (stem) en heet "Can you feel it". Zit een live sample in van de Jacksons in. Nummer heb ik nog ergens op vinyl liggen en het nummer staat ook op een antieke verzamelaar uit 1988: The History of the House Sound of Chicago Volume 15. Dat is pas een klassieke verzamelaar! :)

Maar goed, back on topic...

ID&T heeft een redelijke compilatie afgeleverd, maar beslaat mijns inziens een iets te breed tijdspectrum. Sommige nummers hebben qua feeling net zo veel raakvlakken als ik met mijn vader heb. De meeste numemrs vallen ergens wel onder klassiekers, maar door een "generatiekloof" tussen de nummers zullen er maar weinig mensen zijn die alle nummers klassiekers vinden.

Zelf draai ik al sinds mijn 14e, ben nu 33, dus kan de meeste nummers wel waarderen. Echter de meesten heb ik wel al ergens liggen, dus kopen is enigzins onzinnige actie voor mij.
echt een heerlijke cd... ok de houseparty en turn up the bass cd's waren super maar deze komt toch wel een beetje in de buurt moet ik zeggen.

Waar kan ik deze cd downloaden dan?
Artiest R&DY
toppertje!!
Ik vind het een beetje een rare mix. Verder is het ook zo dat sommige nummers de titel 'classic' niet mogen dragen.

lekker goedkoop :S
mwhaaaaaaaa echt oud wel leuk voor verjaardag doet u er maar 1

Jammer dat ik zo jong ben ... kheb veel gemist

( ondanks dat ik opgevoed ben met de muziek )

nu nog de hardcore classix

vind t wel terecht dat it s like that van run dmc erop staat maar ook unarmed and dangerous van mc hughie babe had erop gemogen als je het toch over ëchte"classics hebt.staan wel heel veel nummers op die niet tot de categorie oldschool horen,dat noem ik dus classics,uit begin jaren 90, dus het hiphouse enzo,neem een voorbeeld aan dj rob die man weet pas echt goeie classics in elkaar te mixen, dit is zeg maar een cafe cd,kheb de 1e classics cd en die nummers vind ik al veel te kort in elkaar gemixt en ook daar staan heel veel nummers op die ik er niet tussen vind horen