door , gepubliceerd op , waardering: 78/100
Marcel Woods - Open All Hours
8 maart 2012
ArtiestMarcel Woods Site
LabelsBe Yourself Music
Musical Madness
Al jaren staat Marcel Woods bovenaan de lijst met Nederland's meest geboekte DJ's. Begin jaren 2000 was hij het die met 'De Bom 2001' voor een aardverschuiving zorgde in de dancescene en vanaf dat moment is hij altijd vernieuwend geweest. Wat mij betreft was dat niet in alle gevallen verbeterend, want na twee hele goede edities van zijn Musical Madness compilaties, was nummer drie een beetje een tegenvaller. Geen probleem natuurlijk, want Woods kennende zit hij overal bovenop en gaat hij vrolijk verder met zijn eeuwige revolutie tegen het hokjesdenken. Van dat laatste principe ben ik wel altijd een groot fan geweest, want goede muziek hoort niet in een hokje. Dat hoort op de dansvloer tot uitbarsting te komen, niks meer en niks minder. Met zijn nieuwe album 'Open All Hours' is Woods weer in de schappen van de cd-zaken en in de databases van de downloadportals te vinden en laat hij weer zien waar hij het komende jaar mee gaat verrassen. In eerste instantie was ik een beetje bang voor een herhaling van Musical Madness 3, maar na het horen van de trailer op Youtube werd ik toch wel langzaamaan enthousiast... Dus here we go, bring on the Woods sounds!

Je ziet bij een album niet vaak dat er een tweede cd in het hoesje zit, maar Marcel en het label Be Yourself Music moeten in een gulle bui zijn geweest (waarvoor erg veel dank uiteraard), want op twee cd's staan maar liefst zesentwintig tracks. En wat voor een tracks, ik kan eigenlijk na de eerste drie nummers mijn geluk al niet op. Waar op de eerdergenoemde Musical Madness cd vooral wat slappere trancy house stond, zijn het nu vooral stevige techy en housy tunes met nog wel de kenmerkende Marcel Woods-saus eroverheen, zoals we hem kennen. Ook de remixen die er op staan zijn voor het grootste gedeelte helemaal te gek, zoals de Tiesto remix van 'Advanced' die tevens de openingstrack van de eerste cd is. Ik heb de laatste jaren genoeg Tiestomeuk voorbij horen komen waar de man zich hartelijk voor zou mogen schamen, maar dit is er toch wel weer eentje die al bijna een jaar standaard in mijn eigen playlist zit. Grappig is dat veel nummers een kenmerkende invloed hebben van twee mannen uit Engeland. Sinds 2003 zijn de Organ Donors voor mij absolute helden en de sound die zij de laatste twee jaar produceren, is steeds meer terug te horen bij andere producers. Het is housy, maar dan toch stevig en energiek in plaats van die slappe, Nederlandse 'trouse' (wat trouwens echt als het meest vreselijke woord van 2011 genomineerd had moeten worden). Verder zijn 'Sunrise', 'Monotone (Jordy Dazz Remix)', 'Scream' (samen met alltime hero Marco V)' en 'Black Angus' mijn favorieten, maar over het geheel gezien zakt er eigenlijk geen track door de ondergrens.

Op naar cd nummer twee, waar 'Questionary' direct een beetje een oldschoolfeeling oproept. Prettig. En over prettig gesproken: de heren Organ Donors waar ik het zojuist al over had, zijn ook vertegenwoordigd met hun remix van 'Monotone'. Voor iedereen die ze nog niet kende: luister deze track en je weet dat je de afgelopen jaren iets gemist hebt. Waar je niet echt veel aan mist, of waar ik eigenlijk juist wel veel aan mis, is Marco V's remix van 'Advanced'. Te braaf, beetje ongeïnspireerd, oftewel niet wat we van V gewend zijn. Daarbij staat zijn remix in een schril contrast met die van Tiesto. Voor de tranceliefhebbers is er ook nog wel het een en ander te beleven in de vorm van remixen van Setrise, Marcus Schossow en Airbase, hoewel je daar ook duidelijk een 2012-invloed in kunt horen. Het einde is voor een geweldige DJ Feel remix van 'New Feeling', lekker om zo de cd af te sluiten.

Woods, top dat je weer helemaal back on track bent, dit zijn bijna stuk voor stuk geweldige wapens om als DJ in je bezit te hebben tijdens optredens. Ik weet zeker dat 2012 mooi gaat worden, heb nu al zin om een aantal van die tracks erin te knallen. Vernieuwend: ja. Verbeterend? Gelukkig wel! Open All Hours kicks ass!

1. Advanced (Tiësto Remix)
  2. Everything (Marcel Woods Treatment)
  3. Inside Me (Bassjackers Remix)