Door! Dance in Nederland

door , gepubliceerd op
Door! Dance in Nederland
23 september 2004
Arne van Terphoven en Toon Beemsterboer.

Vrijdagavond, 4 september 2004. Locatie: Las Palmas Rotterdam

Vanavond is het dan eindelijk zover. Na acht maanden fulltime schrijven, typen, interviews afnemen, discussiëren over dance en urenlang turen naar computerschermen is het tijd voor de officiële release van het boek "Door! Dance in Nederland". Schrijvers Arne van Terphoven en Toon Beemsterboer zullen het eerste exemplaar van hun boek vandaag overhandigen aan niemand minder dan Eddy de Clercq, de man die toch wel gezien mag worden als de Godfather of House in Nederland. De man die eind jaren '80 al aanvoelde dat deze muziekstroming groot zou gaan worden. Die keer op keer voor lege zalen stond te draaien in housetempel de RoXY en desondanks niet opgaf. Omdat hij toen al wist wat House voor potentie had.

Ik herinner me nog dat ik begin dit jaar een mailtje ontving van Toon. Of ik het zag zitten mee te werken aan een rondetafelgesprek over dance. Ik was direct enthousiast. Natuurlijk was ik dat. Naast het feit dat schrijven een enorme passie van me is en ik het dus helemaal te gek vond dat twee jonge kerels zomaar even besloten hadden een boek over House in Nederland te gaan realiseren, werd het wel eens tijd voor een boek over de scene die ik al tien jaar een warm hart toedraag. Er zijn in de loop der jaren wel wat boeken geschreven maar dat waren vooral naslagwerken die gedetailleerd uiteenzetten hoe de House was ontstaan. Het enthousiasme van Toon en Arne sprak me gelijk aan en een paar maanden later kwam ik samen met nog een aantal houseliefhebbers bij elkaar in een café in Utrecht. Urenlang discussieerden we over House. Een aantal stellingen werden ons voorgelegd en we praatten over de nieuwe Flower Power, over drugs, over de hokjesgeest, over alle verschillende stijlen van House, over commercie en over vernieuwing. Logischerwijs was ik heel erg benieuwd hoe het boek er nu uiteindelijk uit zou zien. Dat zou me vandaag duidelijk gaan worden.

De speeches van de debuterende schrijvers waren zeer herkenbaar. Vooral toen Arne bloedserieus vertelde dat toen de House opkwam in Nederland en er feesten werden gegeven in ranzige hangars, toen duizenden mensen verbroederd door XTC met elkaar uit hun dak gingen, hij thuis op de bank luisterde naar het verhaal van Zipje en Zopje. Ik kon een glimlach niet onderdrukken, zo herkenbaar. Gaandeweg werd duidelijk hoeveel werk er in het boek had gezeten en hoe het oorspronkelijke, tijdens een jointje en kop thee ontstane idee "Laten we een boek over dance gaan schrijven" steeds meer voeten in de aarde had gekregen. Hoe er steeds meer structuur ontstond en het scepticisme langzaamaan omsloeg in verbazing. "Zouden ze het dan echt voor elkaar gaan krijgen?". Jazeker. Toen Eddy de Clercq het podium betrad en trots het eerste exemplaar van "Door! Dance in Nederland" in ontvangst nam, was het duidelijk. They did it!

"Door! Dat is het gevoel dat tienduizenden mensen wekelijks hebben tijdens het bezoek aan een dancefeest. Door! Dance in Nederland is het eerste boek dat deze enorme beweging van binnenuit in kaart brengt". Dat is hoe Arne van Terphoven (1981) en Toon Beemsterboer (1980) hun boek inluiden. Klinkt veelbelovend. Het boek begint met een sprookje. Een sprookje dat voor een ieder die dat gevoel van "door" begrijpt, zeer herkenbaar in de oren zal klinken. Een sprookje dat voor alle feestgangers die ooit de magie van de elektronische muziek, van duizenden lachende en schreeuwende mensen, van DJ's die zich God wanen, van liefde, respect en eenheid, simpelweg van House gevoeld hebben, op waarheid berust. Hele leuke inleiding, juist omdat het zo'n herkenbaar stukje tekst is. Je zit gelijk helemaal in de juiste sfeer en dat is ook nodig. Het hoofdstuk "Lawine" volgt al snel en daarin volgt in vogelvlucht het ontstaan van de housemuziek in Amerika, het overwaaien van deze muziek naar Ibiza, de Engelse Summer of Love en de Nederlandse Atumn of Love. Je leest over XTC, verbroedering en de opsplitsing van de scene in een zachtere mellow-variant en een hardere variant die nu bekend is als hardcore. Over de eerste hardcorefeesten die georganiseerd werden en het ontstaan van de grootste subcultuur die Nederland ooit gekend heeft (de gabbersscene). Over het commercieel worden van Dance en de opkomst van andere muziekstijlen waaronder Trance. In de 30 bladzijden die dit hoofdstuk beslaat, wordt je precies duidelijk wat er gebeurde in Nederland vanaf dat moment dat jij naar Zipje en Zopje luisterde tot aan de club die je vorige week nog bezocht. Heel informatief, zeker voor de nieuwere garde housepartybezoekers. Zie het als een soort verkorte uitvoering van de housebijbel.

Na deze informatie volgen in vogelvlucht een paar interviews met een aantal van Nederlands bekendste en belangrijkste housepioniers. Gert van Veen bijvoorbeeld, die er vanaf de eerste dag dat House haar intrede deed in Nederland bij was als journalist, muzikant, programmeur, organisator en luisteraar. Er komt een socioloog aan het woord en Wessel van Diepen, die al op zijn 15e een illegale radiozender begon, ziet House tegenwoordig weer als onderdeel van de dansmuziek. Verder vertelt hij onder andere over zijn populaire project The Vengaboys.

Het volgende hoofdstuk is gewijd aan het fenomeen van de houseparty's. Feesten vormen het hart van de dancescene en daarbij spelen partyorganisaties een grote rol. In Nederland is een enorme diversiteit aan verschillende stijlen van Housemuziek en er zijn honderden, misschien wel duizenden grote en kleine organisaties actief om ervoor te zorgen dat het Nederlandse uitgaanspubliek elk weekend weer "door" kan. Aan het woord komen onder anderen Willem Laurey die vertelt over zijn MAW party's in Las Palmas te Rotterdam en Ted Langenbach over zijn kindje, de Now&Wow in datzelfde Rotterdam. Manfred Stegeman vertelt over het ontstaan en de verregaande commercialisering van UDC's paradepaardje DanceValley en stipt daarbij het alom bekende rampjaar 2001 nog eens aan. Verder komen ook de andere grote partyorganisaties aan het woord. Daarmee doel ik natuurlijk op ID&T, Monumental, Extrema en JMR Productions (bekend van de jaarlijkse FFWD DanceParade). Ook wordt er wat meer inzicht gegeven in de wereld van de illegale feestjes. Daarnaast wordt de in 2003 opgerichte Belangen Vereniging Dance besproken. Al met al een zeer boeiend hoofdstuk. Niet alleen omdat het informatief is, maar omdat je zo een keer te horen krijgt wat de grote mannen achter al die feesten nu zelf van House en de ontwikkeling van de scene vinden.

Heel leuk vind ik het daarop volgende hoofdstuk, dat heel toepasselijk "House of God" genoemd is. Van Terphoven en Beemsterboer vinden dat dancefeesten bij vlagen het karakter van een kerkdienst hebben, waarbij de collectieve extase van het publiek veel weg heeft van religieuze beleving. In dit hoofdstuk gaat filosoof Theo van Leeuwen wat dieper in op o.a. het Hedonisme en het Tantrisme. En welke housepartybezoeker kent niet de bekende rode bus die zo vaak op parkeerplaatsen staat om mensen te behoeden voor de duivel die rondwaart op feesten? Ook dit fenomeen wordt verder besproken en uitgelicht. Wel leuk om dat een keer zo te lezen, er wordt vaak nogal cynisch gedaan over de Naar House bus. Je krijgt als je dit leest vanzelf wat meer respect en begrip voor de opvattingen van de evangelisten.

Tja. En wat zou de housescene zijn zonder DJ's? Geïnterviewd werden onder andere. Michel de Hey, Paul Elstak, Secret Cinema en Dana. Even verderop in het boek komen Eddy de Clercq en Tiësto uitgebreider aan het woord. Dit zijn tenslotte twee DJ's die heel veel betekend hebben voor de Nederlandse dancescene. Compleet verschillende mensen, compleet verschillende draaistijlen, compleet verschillende meningen. Zo vindt de een dat het vroeger inderdaad allemaal beter was terwijl de ander juist vindt dat House nog nooit zo interessant geweest is als nu.

Wat ook heel leuk is, is het Hoofdstuk "Overleven". Hier worden er kanten van dance belicht waar je niet zo snel aan zou denken. Frans, hier op Partyflock beter bekend als Franzelare, vertelt over Internet en Partyflock. Heel herkenbaar en zodoende dus leuk om te lezen. Verder wordt er gesproken met een drugsdeskundige, een eigenaar van een winkel in partykleding en een audioloog. Wist je bijvoorbeeld dat het geluid op dancefeesten te vergelijken is met een opstijgende Boeing?

Het boek blijft lekker weglezen. Het is in begrijpelijke taal geschreven, voor en door danceliefhebbers. Voor je er erg in hebt, heb je dit boek volledig verslonden. De schrijvers blijven zelf volledig objectief. Ze hebben gewerkt vanuit een aantal stellingen waar ze middels alle interviews en gelezen literatuur een antwoord op zochten. En dat kregen ze, uit allerlei monden en uit allerlei verschillende richtingen.

Aan het einde van het boek volgen nog het eerder genoemde rondetafelgesprek, waarbij een aantal partygangers zelf aan het woord komt. Het boek eindigt zeer toepasselijk met het Worldwide Party People Manifesto. Een tekst die wat mij betreft iedereen die de housescene een warm hart toedraagt, eens zou moeten lezen. Als je begrijpt wat hier gezegd wordt, begrijp je wat House betekent. En dan begrijp je, wat er bedoeld wordt met de titel van het boek. Door! Ik wil door, door, door. Zou House ooit uitsterven? Gaat het net als met de Flower Power destijds? Ik denk van niet. Zeker niet na alles wat ik zojuist gelezen heb. Daarom besluit ik deze recensie met een zeer toepasselijke alinea uit datzelfde Manifesto:

The music will never stop. The heartbeat will never fade. The party will never end.

Groetjes van Jacqueline

Arne van Terphoven (1981) en Toon Beemsterboer (1980) studeerden samen journalistiek in Utrecht. 'Door! – Dance in Nederland' is hun debuut.
Het boek is voor 16,90 euro verkrijgbaar in de betere boekwinkels en vanaf begin oktober bij de Free Record Shop. Tevens is het verkrijgbaar via de volgende links: Bol.com en Bruna.nl.

Door! Dance in Nederland

Arne van Terphoven en Toon Beemsterboer

Jaar: 2004

Uitgeverij Contact

Amsterdam/Antwerpen

96 opmerkingen

Jacky,je heb me overtuigd om het boek te gaan lezen!!!!!!!!!!!

Dus goed gedaan
Tnx Rowan, hoop dat meer mensen er zo over denken.

Is gewoon echt de moeite waard en het leest heerlijk weg.

:)
Jacq Same here!!!!
Ik ga m gelijk halen...!!
Onee, morgen ergens bestellen , tis al een beetje laat ;-)

ben em aan het lezen en ja leest lekker weg, wel relaxed dat alles aan bod komt en niet een kant van de scene belicht word zo krijg je wel een mooi totaal beeld van iedereen die ermee bezig is (y)
Doen hoor Chrisje!

Raiden: Je hebt idd niet eens door dat je zoveel bladzijden zit te lezen hhehe, omdat t ook zo boeiend is. En idd allerlei kanten van de scene aan het licht komen! :) Veel leesplezier nog! :)
Klasse werk hoor. (y)

Ik denk dat iedereen deze 'bijbel' ook wel eens zou willen lezen.

Mijn interesse heb je iig ook!
Leuk stukje, ben benieuwd wanneer ie binnen is, want had em nl. al besteld bij de bruna.

Wel leuk dat hier nu de wat langer meegaande pfer het eerst op reageert :P
Top report!

Boek is idd geweldig om te lezen, heb m ook bijna uit! Kan echt iedereen aanraden m te halen!!
Heikster: Denk dat Arne en Toon zelf ook nog niet helemaal doorhebben wat ze hebben neegrezet en hoeveel interesse er schijnbaar was in zo'n boek. :D

Vage Nico: Gewoon lezen. Wellicht dat je veel dingen al weet maar het is gewoon heel interessant om nu eens wat dingen te horen uit de mond van bijv. organisatoren. :)

Heel mooi geschreven Jacky (Y)

Heb het boek vorige week zelf gekocht, heb er alleen nog niet in gelezen, moet eerst nog een ander boek uitlezen, maar dat gaat spoedig gebeuren.

Dan is dit boek aan de beurt, ben benieuwd :)
Hoofdstuk over Partyflock heb ik trouwens wel al gelezen, was leuk :D
Was ook wel cool om zo mn eigen naam te zien staan Iguana. Jacqueline Sinke, Studente Psychologie, hihi!

Hebben trouwens heel wat mensen meegewerkt aan dit boek die op PF zitten.

Een aantal foto's die gebruikt zijn komen bijv. van Mmarko, Lange, Ouwe Gek en nog een aantal fotografen hier. Aan het rondetafelgesprek hebben o.a. cyberciska, housemama, Bouncing Boy en ik dus meegewerkt. Franzelare heeft ene eigen hoofdstuk, Annepanne komt er in voor (zie sprookje :) )...

Wel heel erg cool dus! :)
zal m ook wel willen lezen, paar jaar terug had je "het gabber gevoel en strak staan" wat dus alleen over hardcore ging. dus dit boek gaat overal over! :d

Boek is in bestelling!!!
Ben erg benieuwd :)
Moet m zeker even kopen deze!

Als mensen nog een leuk boek willen lezen :

Nachtleven voor gevorderde door mick boskamp die is vrij lachu.
Artiest Jones
Jah ik denk dat ik hem ook maar ff ga aanschaffen! Wel de eerste keer in 21 jaar dat ik een boek koop :/
Geef liever voorkeur aan vinyl ;p

ik ga em ook zeker wel lezen, al was het alleen maar om een gevoel te krijgen hoe het vroeger was en wat ik allemaal gemist heb.
:respect: voor deze recensie..

10 met'n griffel :yes:

Word'r 1-tje voor sinterklaas ;-P weer het voordeel van boeken, ..lekker tijdloos (y)

binnenkort maar ff halen dan(Y)
ha ben al wel een leesfanaat, ik zou m denk ik wel graag willen lezen :D misschien toch maar ffies bestellen. Ben ook wel benieuwd naar de personen achter dana en paul en tiesto!
Werkzaam bij Haelen.tk
zeker ga ik dit boek halen :yes:
is dan het 2e boek na het id&t boek dat ik ga lezen :D
wat een recensie!!!!! ik had het gevoel dat ik zelf al het boek aan het lezen was :P

ik lees niet echt veel boeken maar deze lijkt me wel wat.

ff bestellen of kopen denk ik :D

gaat de jeugd eindelijk weer lezen
:) Tnx voor de leuke reacties.

Ik las vroeger altijd heel erg veel maar sinds ik studeer komt het er amper weer van. Omdat je al zoveel verplicht moet lezen. maar deze heb ik meegenomen op vakantie en hij was binnen 2 dagen helemaal uit! :D

En al wist ik al veel over de housescene, heb wel weer het gevoel dat ik er nieuwe dingen bij heb geleerd. Of zoals ik al beschreef, je krijgt ook wat meer respect voor meningen van anderen zoals de mensen van de Naar House Stichting. prima dus. :)
mensen van de naar House stichting heb ik sowieso wel respect voor, hun hele vrije avond opofferen voor iets wat ze een goed doel vinden, mij redden.
Eens even gaan aanschaffen.Heb ik weer wat fatsoenlijk leesvoer.

Nou lekker :S

Wil dat boek ook lezen, maar is gewoon nergens te krijgen :S
Ik ga m ook kopen.
Ik hoop dat er ook wat in staat over Parkzicht, en de eerste Rave Party's op de Maasvlakte.

Pffff , wat een tijd.
Ik wil terug ;)
leuke recensie Jacq! :)

ik heb 't boek ook al uit en vond 't erg interessant
een musthave voor als je over 30 jaar nog eens terug wil kijken op je feestleven

het boek kun je trouwens gewoon online bij bruna bestellen. drie dagen later kun je 'm dan afhalen bij het dichtstbijzijnde filiaal
heb ik ook gedaan
Stone: Ik zei al, het is niet zoeer een opsomming van het ontstaan van de house. Daar wordt in 30 bladzijden doorheen gebladerd. Er zijn nl. al plenty boeken verschenen die alleen maar over de geschiedenis van House gaan. In de trant "vroeger was alles beter". maar is dat ook echt zo? Deze jiongens hebben ook gewoon eens gekeken naar het nu. En naar hoe het er in de toekomst uit zal zien. Hele andere insteek dus en dat maakt het boek erg verfrissend. :)
leuk boekje om te lezen heb uhm al uit :)
Idd leuk boek (y)
ben ongeveer op de helft...denk dat ik em woensdag al uit heb :D
Werkzaam bij Flexcitement
Artiest {SHOWLIST artist 65881, 42701, 33818, 23740, 48315, 31524}
ga m nu halen! :yes:

Ik ben echt geen leesliefhebber maar naar dit boek ben ik toch wel heel erg nieuwsgierig! (y)
Doffy: Je hebt m uit voor je er erg in hebt! Hoor t van meer mensne die eigenlijk nooit lezen. :) Viel me zelf ook gelijk op nl, ben meestal te lui om te lezen namelijk! :D

goed verslag (Y)

Ga em cker aanschaffen
Besteld bij Bol.com. Alleen niet goed gekeken naar de levertijd. 2 - 3 weken ipv 2 - 3 dagen wat ik aanvankelijk dacht! Beetje jammer
Ik had 'm ook bij Bol.com besteld, maar hij was al niet meer leverbaar (op zich wel een goed teken toch?! :) ), maar als 't goed is krijg ik 'm een deze dagen. Zit met spanning te wachten tot ik 'm uit kan lezen!

Leuke en informatieve recensie! (y)
Ik houd helemaal niet zo van lezen, maar deze moet ik wel hebben :yes: Ben benieuwd... Moet alleen nog wat tijd zien te vinden om m te gaan lezen :s

(k)
ik was in paar winkels geweest...en daar hadden ze hem niet :s dus heb ik hem maar besteld in de laatste winkel (deutekom) enne zou er anderhalve week geleden moeten zijn...maar ze hadden hem nog niet :@

en wacht nu nog steeds...is ook de eerste keer dat ik zin heb om een boek te lezen :P

Als iemand dan even een linkje kan geven :S

Nergens te vinden en ook niet op bruna.nl ofzo..
Direct link (Bol.com): HIER
Helemaal nieuwschierig gemaakt, die komt op mn verlanglijstje voor mn verjaardag!:D En nu kijken of ik boeken ook uit kan lezen;)
Voor mijn verjaardag gekregen van mijn schoonzusje Ciska. En die naam komt de lezers vast heel bekend voor ;)

Bedankt!
(oja, lezen moet ik nog doen...)
he jacky, mop

top verslag! (van een top boek natuurlijk ;) )
heb het zelf in 1 keer uitgelezen en ben er trots op voor arne en toon! ze hebben een mooi stukje werk neergezet!
Ik heb um ook 2 weken terug besteld bij Bol. Maar inderdaad tijdelijk niet leverbaar. Ik hoop dat hij snel binnen is. Ben wel nieuwsgierig naar dit boek.

Bij Bruna heb je hem binnen 5 dagen in huis!! Daar heb ik hem dan ook maar besteld!! Ben echt benieuwd hoor!!!

En dit vond ik een belangrijk regeltje:

Lijkt me ook vet boek!
Heb 'm gisteren eindelijk thuisgestuurd gekregen,
Denk nog 1 a 2 dagen en dan heb ik 'm uit :D
Zeer interessant boek, en leest zich makkelijk weg!
Sky_Haq: Laat wel effe weten wat je ervan vond dan ok? dat geldt ook voor de anderen die m aan het lezen zijn.

Feedback is altijd handig en beide heren kijken ook wel eens op PF namelijk!:)
Je kan het boek ook halen bij de boekwinkels met het logo *) achter de naam.
Kan het even niet beter uitleggen, want die boekwinkels heten overal anders :S In Utrecht is het Broese, Tilburg: Gianotten en Amsterdam: Scheltema.

Daar hebben ze waarschijnlijk nog en anders is de levertijd 3 werkDAGEN!

Ik heb het boek igg al uit en vond het super! Ook je recensie is top, jacky! (y)
@ Wackiejacky: Zodra ik 'm uit heb zal ik m'n mening hier neerzetten, wat ik tot nu toe gelezen heb was erg interessant; het verhaal over het ontstaan van de house en de verschillende stijlen kende ik in grote lijnen wel, maar het wordt allemaal zeer gedetailleerd en duidelijk geschreven en zo heb ik er dus toch alweer heel wat bijgeleerd. De rest moet ik nog lezen, dus later meer... :)

@Pucca: Die tip gaf je me zaterdag/zondag ook nog, en was van plan om 'm daar te gaan halen want wachten duurt altijd zo lang :D, maar gisteren werd ie toch thuisbezorgd, bij Bol.com is ie dus ook weer in voorraad.. mensen die 'm nog niet hebben: bestellen! :D :P
Heb hem nu ook, echt een zeer goed boek ja! Boeide me ook vanaf de eerste bladzijde, ik kan me met veel dingen precies terug vinden wat er geschreven word, en het is allemaal erg interesant!
Zojuist weer een behoorlijk aantal bladzijdes verslonden :) en ik raak steeds meer onder de indruk van het boek!
leuk om de meningen van bijvoorbeeld organisatoren te lezen, hun achtergronden, de oorsprong van bepaalde feesten.
Zo komen alle losse feiten die ik door de jaren heen heb verzameld over de muziek, de mensen en de leefstijl bij elkaar in één geheel.

Ben door 't lezen er zelfs een beter achtergekomen wat ik zelf voor een 'feestganger' of 'muziekfreak' ben, bij mij gaat het dancevirus verder als bij een gemiddelde partybezoeker :) Ook al ben ik er niet van het begin bij geweest (m'n eerste aanraking met house is waarschijnlijk het moment dat ik op 9 jarige (ergens in 1990 of 1991) leeftijd 's avonds naar een engelse radio zender zat te luisteren en daar de instrumentale versie van 2 Unlimited's 'Get Ready For This' hoorde, en zelfs over 2 Unlimited komt in het boek een stuk terug!) maar mijn hele leven draait eigenlijk om dance: Mijn saaie baan door de week heb ik alleen maar om in 't weekend feesten te kunnen bezoeken, ik zit achter m'n PC om op de hoogte te blijven van de muziek en alle andere ontwikkelingen in de scene, Ik zet dance muziek op omdat ik me daar door beter voel, ik ga naar feesten voor de sfeer, gezelligheid en eenheid zoals die er in het dagelijkse leven blijkbaar niet kan zijn en om samen te zijn met andere mensen met dezelfde passie: dance!

Ik denk ook dat dit boek bij mensen die minder bekend zijn met dance of er zelfs negatief tegenaan kijken, een heel ander (duidelijker!) beeld kan creëren. Misschien moet ik m'n ouders eens aanraden het boek te lezen! :D

But anyway... ik heb nog zo'n 100 pagina's te gaan, en daar ga ik zometeen maar eens mee verder :D (Maanden, zo niet jaren, geleden dat de pagina's van een boek zo snel voorbij flitsten!)
Leuke recensie! Lijkt me een erg interessant boek.

Ik moet nog steeds een paar studieboeken bestellen, dus kan ik Door er wel meteen bij bestellen :D
ik heb het boek van de week gehaald en heb hem nu al uit!

goed boek! leest lekker weg en vind het goed dat ze verschillende mensen met elke eigen visie op de dance scene aan het woord laten (ook al ben je het er niet mee eens)

2 Trippy: ik heb hem gewoon bij de plaatselijke boekhandel besteld en was er binnen 3 dagen, Bruna kan er idd niet aan komen.
Komt 'ie ook op de boekenlijst voor scholen??? :P
Ik HAAT lezen...maar dit valt nog wel mee.

(Y)
Als het goed is moet ie vanaf deze maand ook te koop zijn bij de Free Record Shop en de Fame.

Vooral de Fame heeft er veel besteld

Ik heb 'm al uit en het is een geweldig boek!!!
Soms heb je van die momenten dat je pas een gemis in je leven merkt als de opvulling zich aandient.

Denk dat dit boek (naast het boek van ID&T) verplichte kost is voor housend Nederland!
Ik heb 'm uit, heb hierboven al enkele gedeeltes omschreven, dit is een boek dat eigenlijk iedereen die zich ook maar aangetrokken voelt tot het fenomeen 'dance' MOET lezen! De hele geschiedenis wordt door het boek duidelijk in kaart gebracht, het is heel interessant om de meningen van mensen die met dance te maken hebben te lezen (en die meningen lopen behoorlijk uiteen, erg boeiend om te lezen!). Het rondetafel gesprek was heel herkenbaar, of het dat ook is voor mensen die niet naar feesten gaan weet ik niet (het boek in z'n geheel zal echter voor de mensen die er niets van begrijpen heel veel duidelijk maken!), maar alle onderwerpen die aanbod kwamen zijn erg actueel en interessant! (y) En het laatste stuk: 'Worldwide Party People manifesto' :respect: geweldig, respect voor de schrijver hiervan!

Eindconclusie: KOPEN!
Heb hem maar ff bij bol besteld. Kan ff duren, maar ik heb de tijd :p

Ik wil m ook gaan halen-weet wel dat t over de House gaat,maar is t ook eg genieten voor een liefhebber van de hardere house varianten?of alleen bepaalde delen van het geschrift??