Trance World 10 - Mixed by W&W

door , gepubliceerd op , waardering: 70/100
Trance World 10 - Mixed by W&W
30 juni 2010
ArtiestW&W Site
Genre: trance
Ze ontmoetten elkaar in 2007 op Trance Energy, besloten samen muziek te gaan maken en drie jaar later zagen ze elkaar weer op Trance Energy. Die laatste keer echter niet tussen het publiek maar vóór het publiek, als afsluiters van de Future Stage. Dan kun je met recht spreken van een stormachtige ontwikkeling, die het duo W&W in korte tijd heeft doorgemaakt. Wardt van der Harst had als Re-ward al wat bekendheid vergaard, maar sinds de samenwerking met Willem van Hanegem gaat het pas goed los. De track ‘Mustang’ zorgt in 2008 voor internationale erkenning en daarna volgen nog meer successen, zoals ‘Arena’, ‘Dome’, ‘The Plan’, ‘Mainstage’ en ‘D.N.A.’. Ook als remixers doen de jonge honden goede zaken voor onder andere Armin van Buuren, Sied van Riel en Aly & Fila. In hun radioshow ‘Mainstage’ laten zij tweewekelijks horen voor welk geluid de heren staan en datzelfde doen zij met deze tiende editie van Trance World. Willens & wetens!

De speciale Intro Mix van ‘Foggy Fields’ zet een lekker donker sfeertje neer bij de aftrap van het eerste deel van TW10. Achter de naam Manuputty zit de ene W (Wardt) en onder hetzelfde alias (genoemd naar een vriend van het duo, Guus Manuputty) brengt hij verderop ‘Havana Nights’. Ook dit is een lekkere diepe progressive track. Een duidelijk eigen stempel en daarom terecht onder een andere naam dan W&W uitgebracht. Van de andere W (Willem) geen solo productie, wel een samenwerking met M6 (Mark Sixma) op schijf twee. De fijnste platen vind ik ‘Turn the Hourglass’ van Global Illumination vanwege de prachtige Coldharbouresque spanning, ‘She Moves’ van Andy Moor dankzij de vrolijk stemmende zang van Carrie Skipper, ‘The Flow’ van M6 door het voorbijgolvende diepe geluid en Ali Wilsons ‘Pandora’ vanwege de hoge originaliteit van deze prettig klinkende Afrikaanse stammenoorlog. Vermeldenswaardig: de twee sterke tracks van Ruben de Ronde, waarvan hij ‘Forever in our Hearts’ maakte voor de vorig jaar overleden Fokko Versloot.

Twee Hollandse helden bij aanvang van de tweede schijf, Bolier & Van Riel, schoppen serieus kont met het knallende ‘Dark Star’. Gevolgd door ‘Mustang’, waar het voor W&W allemaal mee begon. Goede beslissing om te kiezen voor de Skytech remix, omdat de track intussen overbekend is maar de Poolse arbeiders de boel grondig verbouwen. Waar kennen we dat van… Ik pik nog even wat highlights uit de set, die goed in elkaar zit en wat mij betreft geen Kromme overgangen kent. Of is die grap té flauw in relatie tot de naam Willem van Hanegem? Prima platen komen van de Shy Brothers (volgens W&W zelf hun Canadese evenknie gezien de stevige trance met techy randjes die ze produceren) met ‘Sorrow’ en van de door mij zeer bewonderde Claudia Cazacu met het stuwende ‘Valley of the Kings’. W&W zelf brengen uiteraard hun hit ‘D.N.A.’ voor het voetlicht, alsmede twee remixen (11 & 12). Echt een schaamteloze remake (zeg gerust kopie) van ‘Timeless’ maakte Ron van den Beuken samen met Jan Oostdijk. Maar dat weten ze zelf ook, gezien de titel ‘Shameless’.

Trance W&world

Hoewel het geen slechte compilatie is en ik best kan genieten van vele fijne tracks die W&W op deze editie bieden, vind ik het de laatste delen toch een beetje kwakkelen met Trance World. Het is niet meer de sterke serie die het bij aanvang was, met de afleveringen van Signum, Aly & Fila, Sean Tyas. Ook dit deel mist een duidelijke lijn en is als geheel gezien -desastreus in het barbecueseizoen- vlees noch vis. Wie trekt de boel weer vlot?

Met dank aan Cicatrix voor de additionele informatie

1. Manuputty – Foggy Fields (Intro Mix)
  2. Global Illumination – Turn The Hourglass