Partyflock
 
Forumonderwerp · 713813
­ Nederland
 
Wie wordt de grootste Nederlander?

AMSTERDAM - Wie heeft Nederland op de wereldkaart gezet, ons onze identiteit gegeven? Met wie voelen we ons verbonden? Kortom, wie is De Grootste Nederlander aller tijden? Vanavond barst de verkiezingsstrijd echt los. Na 200.000 getelde stemmen wordt bij de KRO tijdens een drie uur durende live-uitzending de 'Top-100 van Grootste Nederlanders aller tijden' bekendgemaakt.



De verkiezing, die de omroep in nauwe samenwerking met De Telegraaf en het Historisch Nieuwsblad organiseert, blijkt breed te leven. Het samenstellen en publiceren van de lijst met 200 mogelijke kandidaten in deze krant leverde in april van dit jaar al verhitte discussies op. Wie moest er absoluut op en wie waren de twijfelgevallen? Cruyff in ieder geval, Drees sr. natuurlijk, Rembrandt en Erasmus. Prins Bernhard werd na felle twistgesprekken binnen de commissie - onder voorzitterschap van historicus Herman Pleij - op het laatste moment toegevoegd, evenals Belle van Zuylen. De lijst is inmiddels door het publiek, onder meer door het invullen van stemformulieren in deze krant, gehalveerd en alle honderd genomineerden worden vanavond voor het voetlicht gehaald. De tien hoogst genoteerden zijn de finalisten die in de komende vijf weken gaan strijden om de titel. Zij krijgen allen een eigen ambassadeur toegewezen die hun verdiensten voor het vaderland zullen promoten tijdens tien afleveringen. Fons de Poel en Frits Spits presenteren de live-uitzendingen, Anita Witzier zal de tien specials voor haar rekening nemen. Op maandag 15 november vindt de finale plaats. De ambassadeurs zullen tijdens deze live-uitzending zwaar met elkaar in gevecht gaan met als doel het binnenhalen van de titel 'De Grootste Nederlander aller tijden'. De Grootste Nederlander is gebaseerd op het BBC-programma Great Britons . Maar liefst twee miljoen Britten namen deel aan de stemming. Uiteindelijk ging Sir Winston Churchill hier met de titel aan de haal. In Duitsland sloeg het format nog sterker aan. Meer dan vier miljoen mensen kozen tijdens de uitzendingen van Unsere Beste hun favoriet. De winnaar werd hier Konrad Adenauer.


Vanavond 20:30


Wie zal de grootste Nederlander worden...?
zou echt dieptriest zijn als hij dit gaat winnen
 
Ik stem voor van Aartsen :-)
 
Willem van Oranje was een Duitser, die prins was van een territorium in het zuiden van Frankrijk en een werknemer was van de Spaanse koning...

Anne Frank was een Jodin uit Duitsland.

Vincent van Gogh was een "emotioneel" gestoord persoon die zijn eigen oor afsneed.

Pim Fortuyn was een persoon die van kleine jonge Marokkaanse rentboys hield en wilde dat allochtonen zich gingen assimileren in Nederland.

Drees heeft leiding gegeven om Nederland weer op te bouwen, dat is zeker iets, maar het is niet echt een "wereldbijdrage".

Michiel de Ruyter was de grootste admiraal die Nederland gekend heeft, vele zeeslagen gewonnen, maar zou de Gouden Eeuw van Nederland in gevaar gekomen zijn zonder hem, en er waren andere zeer bekwame admiraals.

Johan Cruyff is de beste voetballer die Nederland ooit heeft geproduceerd, maar hij blijft een voetballer en voetbal is nog steeds maar een spel, was het echt een ramp geweest als Nederland Cruyff niet had gehad en alleen Van Hanegem, Piet Keizer, Krol, Van Basten, Bergkamp en andere had gehad? Hoe heeft Cruyff Nederland en de wereld beter gemaakt? En zijn spraakgebrek heeft wellicht zelfs een negatieve bijdrage gelevered aan de Nederlandse Taal...

Erasmus, was een van de grootste humanistische filosofen, maar van een echt unieke prestatie kan je niet spreken.

Rembrandt is een grootmeester in schilderen. Zijn kunst wordt overal bewonderd, de schoonheid van zijn werken heeft mensen reeds eeuwenlang vreugde bezorgd, maar het zijn tenslotte toch nog steeds schilderwerken...

Antonie van Leeuwenhoek is de enige persoon van de 10 waar ik echt trots op ben dat ik dezelfde nationaliteit met hem deel. Hij was ongeschoold in de wetenschap. Hij was een simpele koopman, een man van het gewone Nederlandse volk. Maar hij liet zien waarin een "kleine man" uit een kleine bescheiden land groot in kan zijn. Door zijn microscopen en zijn ontdekking van de bacterie heeft hij een enorme bijdrage geleverd aan de hele wereld. Ziektes konden beter begrepen en bestreden worden. Hij was de grondlegger van de cel- en microbiologie, deze ongeschoolde koopman uit Holland. Hij was niet rijk, sprak alleen Nederlands, kon geen wetenschappelijke boeken lezen die vaak in Latijns, Engels of Frans was geschreven. Puur door zijn gedrevenheid, doorzettingsvermogen en nieuwsgierigheid heeft hij zo'n wereldse prestatie verricht.

En trouwens, grootste Nederlander ooit was Rigardus Rijnhard, hij was 2.55meter :D.


=Tekst niet van mij maar heb hem ergens gelezen en ben het er wel mee eens.
laatste aanpassing
Nummer 14 :yes:
 
www.degrootstenederlander.nl
Welke malloot stemt er nou op Pim Fortuyn?Hij hoort niet eens thuis in de top 100,laat staan in de top 10.Heel vervelend hoor het drama rond hem,maar die gozer heeft echt helemaal niets voor Nederland betekent.Hoe kun je hem nou de grootste Nederlander allertijden noemen?Hij staat toch absoluut niet in vergelijking met mensen als Willem van Oranje of Anthonie van Leeuwenhoek?Sorry hoor,absolute respect voor Pim,maar de grootste Nederlander ooit?:SAls hij wint is het echt de giller van de eeuw!
laatste aanpassing
Deze malloot dus...

Mischien als je wat ouder was geweest en stemrecht had gehad, dan
had je het mischien begrepen...

Hij heefts niet kunnen betekenen, omdat die door z'n kop is geschoten..

mensen blijken dat steeds te vergeten.

Als iemand zoiets kan bereiken in zo'n korte tijd dan verdien je het om de grootste nederlander aller tijden te worden.
Met al het geweld waarmee die werd tegengewerkt toch de grootste partij worden (nu dus niet gebeurd) is een prestatie op zich.

Wat weet jij nou van Willem van Oranje.. al die geromantiseerde geschiedenisboeken..:S
kgeloof nooit dattie zo tof was..

Fortuyn was en is de realiteit...

Hij was de enigste realistische politiekus die nederland rijk is geweest.
Helaas, wordt dat door no-no's in dit land verwisseld met rascist..
Dan heb ik het dus over de zieligste vorm uit de laagste regione van onze samenleving, die vinden dat je geen andere mening mag hebben, dan het poldermodel, wat ons in deze ellende van vandaag de dag heeft gebracht.

Fortuyn heeft helaas z'n klus niet mogen afmaken, maar dat neem niet weg, dat ik er heilig in geloof, dat hij wel degelijk een verschil had kunnen beteken.

was getekend... een malloot...
 
Geniale samenvatting Lun@tick; ben het totaal met je eens!

Maar... hoe gecharmeerd ik ook van Fortuyn ben, Antonie van Leeuwenhoek is ook een dijk van een gozer!!!!!!
Zoals je zelf al zegt,hij had veel kunnen betekenen als hij niet was neergeschoten.....Dat heeft hij dus niet.Ik geloof er ook zeker in dat hij veel had kunnen betekenen voor dit land en bestempel hem zeker niet als racist(ook al ben ik aanhanger SP;)).Ik vind gewoon dat een persoon die feitelijk nog niet betekend heeft voor de Nederlandse samenleving de titel Grootste Nederlander niet verdient......
en daarom ben ik een malloot..... :vaag:

lekker idee van een democratie heb jij dan.....

Ik veroordeel jouw toch ook niet, omdat je met tomaten gooit..
Op Pim Fortuyn stemmen :|

Duidelijk PIM
eigen volk eerst!!!!


stem dan op iemand die echt iets betekend heeft voor Nederland en in opstand kwam tegen de spaanse overheersers of de engelsen flink in de pan heeft gehakt
Raymond Koster dat is de grootste Nederlander allertijden

:9:9:9

:yes: :yes: :yes:
Willem van Oranje natuurlijk.
Me kennis over hem was een beetje weggezakt, maar na het zien van de documentaire over hem op tv weet ik weer precies wie hij was, en wat hij allemaal heeft bereikt.

Wat weet jij nou van Willem van Oranje.. al die geromantiseerde geschiedenisboeken..
kgeloof nooit dattie zo tof was..


Juist in deze tijden waarin iedereen roept dat vrijheid van menings uiting zo belangrijk is, zou je op Willem van Oranje moeten stemmen. Toen hij tot Stadhouder van Holland werd benoemt was het eerste wat ie deed, de vrijheid van godsdienst uiting invoeren in het land. Hiermee voorkwam hij een burger oorlog tussen de protestanten en de katholieken. Een burgeroolog die in alle andere Europese landen al jaren woedde. De vrijheid en verdraagzaamheid die we nu kunnen in Nederland is allemaal begonnen met Willem van Oranje. Alleen al voor die gebeurtenis zou ik hem de "grootste" noemen.
Maar daarnaast was hij ook de enige Nederlander wie het lukte om een revolutie tegen de Spaanse overheersing te ontketenen. Samen met alle andere Nederlandse opstandelingen vormde hij 1 front tegen de Spanjaarden, en vocht letterlijk voor de Nederlandse onafhankelijk heid en vrijheid waar wij nu van genieten.
Nadat hij deze Spanjaarden uit Nederland verdreef wist hij de staten van Holland te verenigen tot 1 land. Nederland was geboren :respect: Terwijl in andere Europese landen de godsdienst oorlogen nog steeds woedde, had Willem van Oranje er voor gezorgd dat Nederland zich op andere zaken kon richten. Zoals de handel. Willem van Oranje heeft de deuren tot de Gouden eeuw geopend.

Ook niet geheel onbelangrijk is het feit dat hij het aller eerste lid was van onze Koningshuis.
Nederlandser kan het dus niet :)
 
snap ook zeker niet wat Fortuyn en Cruyff in t rijtje doen. hebben niets toonaangevends betekend voor Nederland. Van Gogh en Rembrand ook niet in die zin

Fortuyn heeft helaas z'n klus niet mogen afmaken, maar dat neem niet weg, dat ik er heilig in geloof, dat hij wel degelijk een verschil had kunnen beteken.


helaas heeft hij dit niet waar kunnen maken dus met een beetje realiteitsbesef kan je hem niet de eer van grooste nederlander gunnen

tuurlijk zijn t nederlanders die enigzien aanzien en naamsbekendheid hebben verworven maar dat ze van enige toegevoegde waarde zijn geweest voor t Nederland zoals wij dat kennen?

nee, dacht t niet

Vincent van Gogh was een "emotioneel" gestoord persoon die zijn eigen oor afsneed.
wel erg makkelijk afgedankt...

Erasmus van Rotterdam, tja. zal dan wel vernieuwend in zijn denk en schrijfwijze zijn geweest maar om ook hier van een echt unieke prestatie en aandeel in de Nederlandse geschiedenis te spreken om hem grootste nederlander te noemen. nope

Anne Frank is zeker een symbool voor een belangrijk hoofdstuk uit onze geschiedenis maar idd, niet echt een nederlandse

Michiel de Ruyter was de grootste admiraal die Nederland gekend heeft, vele zeeslagen gewonnen, maar zou de Gouden Eeuw van Nederland in gevaar gekomen zijn zonder hem, en er waren andere zeer bekwame admiraals.

makkelijk gezegd maar Michiel de Ruyter is voor mij zeker de grootste nederlander. zonder hem had Nederland er stukken anders uitgezien en had ik misschien deze tekst niet in deze taal neergezet:D

Antonie van Leeuwenhoek is zeker iemand waar je als Nederlander een goed voorbeeld aan kan nemen in die zin dat een iemand van simpele komaf zon doorbraak kan maken maar in zekere zin heeft hij niets met Nederland van doen gehad zoals Nederland nu is. vind ik toch wel een belangrijk criteria

plus dat als je aangeeft dat als er naast de Ruyter tal van andere bekwame admiraals waren en je van Leeuwenhoek aankaart als winnaar dan kan je t ook van die kant bekijken dat er vast en zeker andere wetenschappers zouden zijn die grondleggers van de celbiologie en microbiologie zouden kunnen worden.

Willem van oranje is ook een kanshebber. niet vor niets de de Vader des Vaderlands. vrijheid van godsdienst en onafhankelijkheid is zeker een belangrijk goed

Drees vind ik ook zeker een gegadigde, en niet omdat ik op de dreesschool heb gezeten:p maar zeker voor zijn sociale voorzieningen waar nederland nu nog profijt van heeft

en Piet Hein had er zeker van mij opgemogen
Piet Hein, Piet Hein, zijn naam is klein
zijn daden zijn groot (of zoiets:D)
Ik ga gewoon voor Johan Cruijf.

Vind het onnodig om hiervoor te ver in het verleden te duiken...
Willem drees #3
Willem van Oranje #2
Pim Fortuyn #1

Pim Fortuyn heeft dus gewonnen...
Schande :no:
haha wat een aanfluiting zeg, maar ja het volk heeft gesproken ..
Pim kan gewoon niet de grootste zijn. Over 30 jaar zien we Pim niet meer zo groot. Ik heb ook ff op pim gestemt, waarom?... om een teken te geven. Die eikels moeten inzien dat het niet langer kan zo.

Willem van Oranje is en blijft de grootste Nederlander ooit omdat hij de vader is van Nederland. Klaar simpel.
Pim kan gewoon niet de grootste zijn. Over 30 jaar zien we Pim niet meer zo groot. Ik heb ook ff op pim gestemt, waarom?... om een teken te geven. Die eikels moeten inzien dat het niet langer kan zo.


Proteststemmen , daar zijn wij nederlanders goed in. Het kan zo niet langer. de maatschappij verhard. zolang iedereen een mentaliteit heeft van "hij doet het ook" (in geval van bijvoorbeeld kerken/moskeeen in de fik steken).

Ik zit te wachten tot theo van gogh wordt verkozen hier. terwijl geen hond naar zijn films keek.

Paul verhoeven mocht er wel tussen. maar ja, als je het over vaderlandsliefde hebt en de grootste nederlander komen al die fortuynisten en wazi's weer om de hoek kijken.

wat zijn we toch eigenlijk een kutvolk.

ik stemde op Erasmus, daar zijn tenminste geen mensen om vermoord.
... wat zijn nederlanders toch DOM!
 
we mogen ons diep schamen pfff wat zijn we voor volk!! kom op zeg Pim fortuyn grootste nederlander allertijden kom er nog steeds niet bij!
michiel de Ruyter had absoluut moeten winnen en anders Willem van Oranje die hebben pas echt iets voor dit land betekend!
... wat zijn nederlanders toch DOM!

Nee een groot deel van de nederlanders willen iets zeggen. maar weten niet hoe want de communicatie tussen regering en volk ligt nog steeds niet helemaal (Y).
 
belachelijk pim fortuin de grootste nederlander, wat heeft hij nu gepresteerd?? niets toch....!!! is een half jaar in het nieuws geweest, paar goede dingen geroepen, maar voor de rest.
voor mij is willem van oranje de grootste
Ik hekel dit soort dingen. Die gasten die dit georganiseerd hebben balen er ook van. Het hele 'grootste nederlander'gebeuren vinden ook zij nietszeggend nu, met deze uitslag :)
 
dit zegt genoeg over een hoop nederlanders :vaag:

mijn god hoe triest pim de grootste nederlander??