Omdat ik zovaak vragen krijg over hoe je nou eigenlijk zelf bassdrums maakt, open ik dit topicje maar even.
Dit is een klein handleidingkje die je kan gebruiken om met de pro53 wat stevige hardcore kicks te maken.
Ik ga er hier vanuir dat je enigzins door hebt hoe een synth ongeveer werkt en wat de losse onderdelen ervan zijn.
Onderaan deze post is een screenshot te zien van
een Kick die ik met de pro53 heb gemaakt deze kan je gebruiken terwijl je aan het lezen bent als je even niet meer weet waar een knopje of wieltje ook al weer te vinden is.
1) Als eerst even de mixer in het midden bovenaan.
Omdat de kick maar 1 oscillator gebruikt (in dit geval dan) kan je volume van osc B gerust helemaal omlaag draaien. Die van osc Mag lekker Hoog staan
2) Het poly-Mod gedeelte (helemaal links boven)
Dit gedeelte is heel belangrijk voor de kick binnen de pro53. Hiermee creeer je immers de harde attack aan het begin van je sound.
Zorg altijd dat de “Filter envelope” Helemaal omhoog staat en “Osc B.” Helemaal omlaag. Druk ook t knopje “Frequency A” even aan, anders weet t filter wieltje niet waar ie op moet reageren
(t “pwa” en “filt” knopje moeten uit blijven)
3) Oscillator A
De instellingen hiervan kunnen erg verschillend zijn, het is maar wat je t leukst vind klinken...
Het Frequency wieltje geeft in princiepe alleen de toonhoogte van t geluid aan omdat je toch maar 1 oscillator gebruikt. Hoe hij hieronder staat ingesteld geeft op toonhoogte C-2 (de toets die hieronder is ingedrukt) een mooie knal.
De wave shapes (die 2 knopjes tussen de wieltjes) Maken ook niet zoveel uit. Met alleen t eerste knopje aan krijg je meer een soort Headbanger bassdrum, en met alleen de 2e aan krijg je weer een iets ander effect. Ik zet ze meestal gewoon allerbei aan. Dit geeft een wat meer “energiek” gevoel mee aan je kick.
Het “pw” wieltje zou ik gewoon gecentreerd laten staan. Je kan hem altijd veranderen om te kijken of je kick er uiteindelijk iets mooier van wordt.
Het sync knopje kan je gewoon uit laten staan.
4) Filter
De eerste 4 wieltjes “Cutoff” “Resonance” “Evelope Amount” en “KBD” kan je het beste altijd precies zo instellen zoals hieronder. Ook het knopje “HPF” moet dan aan staan (anders raak je alle diepte uit je kick kwijt)
Ook de wieltjes eronder “Attack” “Decay” “Sustain” en “Release” kun je het beste zoals hieronder instellen. En het knopje “INV” uit laten staan.
Met het knopje “Decay” kan je wel een beetje experimenteren, hiermee kan je de “begin-knal” wat aanpassen, en deze korter of langer laten klinken
5) Amplifier
Dit is eigenlijk niet meer dan een soort versterkertje, Het is belangrijk dat je bij kicks de “Attack” waarde helemaal uitdraait. “Decay” “Sustain” en “Release” kan je naar wens zelf aanpassen (voordat “release” effect heeft op je geluid moet wel eerst t release knopje aanstaan links naast de Amplifier
Waar je verder even op moet letten is dat t “unison” knopje uitstaat, deze geeft bij synths wel een mooi effect maar zorgt bij kicks voor een grote chaos. Het analog wieltje ernaast kan je ook t beste helemaal terug draaien.
Delay Effect moet je gewoon uitzetten en nooit meer aankomen als je met kicks bezig bent. Als je een echo of wat reverb wilt op je kick moet je dat met effecten over je VST zelf doen (in Fruityloops dus bijvoorbeeld door een effect aan een kanaal toe te wijzen waar ook de Pro53 zich in bevindt)
Als je met FruityLoops werkt is t ook wel leuk om het effect "Blood Overdrive" toe te voegen aan het kanaal waar de pro53 ook in zit hiermee geef je de kicks nogmeer warmte en kan je ze nog harder laten knallen.
hier het plaatje
en een stukje muziek dat ik ermee heb gemaakt
www.xs4all.nl/~coady/coady_-_testje.mp3
Hopend jullie hiermee genoeg info te hebben gegeven om zelf lekkere kicks te produceren
ik blijf dit topicje volgen dus plaatje gerust alle vragen hier maar neer
Dit is een klein handleidingkje die je kan gebruiken om met de pro53 wat stevige hardcore kicks te maken.
Ik ga er hier vanuir dat je enigzins door hebt hoe een synth ongeveer werkt en wat de losse onderdelen ervan zijn.
Onderaan deze post is een screenshot te zien van
een Kick die ik met de pro53 heb gemaakt deze kan je gebruiken terwijl je aan het lezen bent als je even niet meer weet waar een knopje of wieltje ook al weer te vinden is.
1) Als eerst even de mixer in het midden bovenaan.
Omdat de kick maar 1 oscillator gebruikt (in dit geval dan) kan je volume van osc B gerust helemaal omlaag draaien. Die van osc Mag lekker Hoog staan
2) Het poly-Mod gedeelte (helemaal links boven)
Dit gedeelte is heel belangrijk voor de kick binnen de pro53. Hiermee creeer je immers de harde attack aan het begin van je sound.
Zorg altijd dat de “Filter envelope” Helemaal omhoog staat en “Osc B.” Helemaal omlaag. Druk ook t knopje “Frequency A” even aan, anders weet t filter wieltje niet waar ie op moet reageren
(t “pwa” en “filt” knopje moeten uit blijven)
3) Oscillator A
De instellingen hiervan kunnen erg verschillend zijn, het is maar wat je t leukst vind klinken...
Het Frequency wieltje geeft in princiepe alleen de toonhoogte van t geluid aan omdat je toch maar 1 oscillator gebruikt. Hoe hij hieronder staat ingesteld geeft op toonhoogte C-2 (de toets die hieronder is ingedrukt) een mooie knal.
De wave shapes (die 2 knopjes tussen de wieltjes) Maken ook niet zoveel uit. Met alleen t eerste knopje aan krijg je meer een soort Headbanger bassdrum, en met alleen de 2e aan krijg je weer een iets ander effect. Ik zet ze meestal gewoon allerbei aan. Dit geeft een wat meer “energiek” gevoel mee aan je kick.
Het “pw” wieltje zou ik gewoon gecentreerd laten staan. Je kan hem altijd veranderen om te kijken of je kick er uiteindelijk iets mooier van wordt.
Het sync knopje kan je gewoon uit laten staan.
4) Filter
De eerste 4 wieltjes “Cutoff” “Resonance” “Evelope Amount” en “KBD” kan je het beste altijd precies zo instellen zoals hieronder. Ook het knopje “HPF” moet dan aan staan (anders raak je alle diepte uit je kick kwijt)
Ook de wieltjes eronder “Attack” “Decay” “Sustain” en “Release” kun je het beste zoals hieronder instellen. En het knopje “INV” uit laten staan.
Met het knopje “Decay” kan je wel een beetje experimenteren, hiermee kan je de “begin-knal” wat aanpassen, en deze korter of langer laten klinken
5) Amplifier
Dit is eigenlijk niet meer dan een soort versterkertje, Het is belangrijk dat je bij kicks de “Attack” waarde helemaal uitdraait. “Decay” “Sustain” en “Release” kan je naar wens zelf aanpassen (voordat “release” effect heeft op je geluid moet wel eerst t release knopje aanstaan links naast de Amplifier
Waar je verder even op moet letten is dat t “unison” knopje uitstaat, deze geeft bij synths wel een mooi effect maar zorgt bij kicks voor een grote chaos. Het analog wieltje ernaast kan je ook t beste helemaal terug draaien.
Delay Effect moet je gewoon uitzetten en nooit meer aankomen als je met kicks bezig bent. Als je een echo of wat reverb wilt op je kick moet je dat met effecten over je VST zelf doen (in Fruityloops dus bijvoorbeeld door een effect aan een kanaal toe te wijzen waar ook de Pro53 zich in bevindt)
Als je met FruityLoops werkt is t ook wel leuk om het effect "Blood Overdrive" toe te voegen aan het kanaal waar de pro53 ook in zit hiermee geef je de kicks nogmeer warmte en kan je ze nog harder laten knallen.
hier het plaatje
en een stukje muziek dat ik ermee heb gemaakt
www.xs4all.nl/~coady/coady_-_testje.mp3
Hopend jullie hiermee genoeg info te hebben gegeven om zelf lekkere kicks te produceren
ik blijf dit topicje volgen dus plaatje gerust alle vragen hier maar neer
laatste aanpassing