Partyflock
 
Forumonderwerp · 677526
 
Artiest {SHOWLIST artist 6079, 20741}
Omdat ik zovaak vragen krijg over hoe je nou eigenlijk zelf bassdrums maakt, open ik dit topicje maar even.

Dit is een klein handleidingkje die je kan gebruiken om met de pro53 wat stevige hardcore kicks te maken.
Ik ga er hier vanuir dat je enigzins door hebt hoe een synth ongeveer werkt en wat de losse onderdelen ervan zijn.

Onderaan deze post is een screenshot te zien van
een Kick die ik met de pro53 heb gemaakt deze kan je gebruiken terwijl je aan het lezen bent als je even niet meer weet waar een knopje of wieltje ook al weer te vinden is.


1) Als eerst even de mixer in het midden bovenaan.

Omdat de kick maar 1 oscillator gebruikt (in dit geval dan) kan je volume van osc B gerust helemaal omlaag draaien. Die van osc Mag lekker Hoog staan :P


2) Het poly-Mod gedeelte (helemaal links boven)

Dit gedeelte is heel belangrijk voor de kick binnen de pro53. Hiermee creeer je immers de harde attack aan het begin van je sound.
Zorg altijd dat de “Filter envelope” Helemaal omhoog staat en “Osc B.” Helemaal omlaag. Druk ook t knopje “Frequency A” even aan, anders weet t filter wieltje niet waar ie op moet reageren

(t “pwa” en “filt” knopje moeten uit blijven)



3) Oscillator A

De instellingen hiervan kunnen erg verschillend zijn, het is maar wat je t leukst vind klinken...
Het Frequency wieltje geeft in princiepe alleen de toonhoogte van t geluid aan omdat je toch maar 1 oscillator gebruikt. Hoe hij hieronder staat ingesteld geeft op toonhoogte C-2 (de toets die hieronder is ingedrukt) een mooie knal.

De wave shapes (die 2 knopjes tussen de wieltjes) Maken ook niet zoveel uit. Met alleen t eerste knopje aan krijg je meer een soort Headbanger bassdrum, en met alleen de 2e aan krijg je weer een iets ander effect. Ik zet ze meestal gewoon allerbei aan. Dit geeft een wat meer “energiek” gevoel mee aan je kick.

Het “pw” wieltje zou ik gewoon gecentreerd laten staan. Je kan hem altijd veranderen om te kijken of je kick er uiteindelijk iets mooier van wordt.

Het sync knopje kan je gewoon uit laten staan.



4) Filter

De eerste 4 wieltjes “Cutoff” “Resonance” “Evelope Amount” en “KBD” kan je het beste altijd precies zo instellen zoals hieronder. Ook het knopje “HPF” moet dan aan staan (anders raak je alle diepte uit je kick kwijt)

Ook de wieltjes eronder “Attack” “Decay” “Sustain” en “Release” kun je het beste zoals hieronder instellen. En het knopje “INV” uit laten staan.

Met het knopje “Decay” kan je wel een beetje experimenteren, hiermee kan je de “begin-knal” wat aanpassen, en deze korter of langer laten klinken



5) Amplifier

Dit is eigenlijk niet meer dan een soort versterkertje, Het is belangrijk dat je bij kicks de “Attack” waarde helemaal uitdraait. “Decay” “Sustain” en “Release” kan je naar wens zelf aanpassen (voordat “release” effect heeft op je geluid moet wel eerst t release knopje aanstaan links naast de Amplifier


Waar je verder even op moet letten is dat t “unison” knopje uitstaat, deze geeft bij synths wel een mooi effect maar zorgt bij kicks voor een grote chaos. Het analog wieltje ernaast kan je ook t beste helemaal terug draaien.

Delay Effect moet je gewoon uitzetten en nooit meer aankomen als je met kicks bezig bent. Als je een echo of wat reverb wilt op je kick moet je dat met effecten over je VST zelf doen (in Fruityloops dus bijvoorbeeld door een effect aan een kanaal toe te wijzen waar ook de Pro53 zich in bevindt)

Als je met FruityLoops werkt is t ook wel leuk om het effect "Blood Overdrive" toe te voegen aan het kanaal waar de pro53 ook in zit hiermee geef je de kicks nogmeer warmte en kan je ze nog harder laten knallen.

hier het plaatje


en een stukje muziek dat ik ermee heb gemaakt
www.xs4all.nl/~coady/coady_-_testje.mp3

Hopend jullie hiermee genoeg info te hebben gegeven om zelf lekkere kicks te produceren :P

ik blijf dit topicje volgen dus plaatje gerust alle vragen hier maar neer
laatste aanpassing
 
nu wel :P hoofdlettertje verkeerd :x
 
Artiest The Vanisher
heey thnx voor die tip om geluiden wat korter te maken!maaruh?kan je ook zelf samples in de pro 53 laden?
 
Nee lijkt me niet. T is tenslotte een synthesizer en dus om echt zelf geluiden mee te maken.

Om samples te bewerken moet je toch echt een sampler gebruiken (Reaktor bijvoorbeeld)
 
okeey!(y) dan weet ik voldoende!
zou natuurlijk wel mooi zijn geweest als dat ook nog is kon!:kwijl:
Nou met de pro maak je betere samples hoor(Y)

Maar alleen heb ik hem niet meer:(
 
Artiest Sane
Dat ga ik dus ff proberen strax dit truukkie... Ik haal me kicks meestal uit de Malstrom (reason) of de 909 (rebirth) en gooi ze daarna door de QuadraFuzz (Cubase SX), die kicken ook wel :-)
Maar thnx voor de tip en uitleg coady!!!!
 
Artiest Scarface
Kijk dat zijn nou eens goeie ideen, kheb 'em ook dat ding, maar nog nooit gewprobeerd er zoiets uit t krijgen, probeer trouwens die nieuwe Vanguard maar 'es...
laatste aanpassing
 
Die vocal is ook vet hoor! (Y)
 
De Vanguard is niet verkeerd, btje een trance bak maar als je een beetje je best doet krijg je er toch best wel heftige geluiden uit...
 
Wel coole kick man! Snapte er nooit geen ene reet van hoe ik ongeveer zo'n kick eruit moes krijgen... (Y) Thnx voor de uitleg :D
 
Vanguard is ook erg vet idd. Ik gebruik die nu ook veel voor korte noise geluidjes. Klinkt erg aardig op de achtergrond van een track

O-Man: Die vocal heb ik van een of andere Busta Rhymz cd. stond als intro erop. En dan wat effectjes erover natuurlijk :D
 
Met welk programma laad jij je VSTi's?? Ik heb net ff lopen kloten in Cubase SX en als je over die Pro53 Kick een QuadraFuzz gooit dan krijg je me toch een kabaal om je oren :-D Vet goed!!!
 
coady je maakt echt vette muziek

waaro haal ik deze bak weg?
laatste aanpassing
 
2 DJ Sane:

Ik gebruik al ruim een jaar fruityloops voor mn muziekjes (daarvoor 8jaar met ft2 en madtracker). Ben ook zo tervreden over t FL pakket dat ik m pas heb aangeschaft :)


2 ·whatsnext·:

thnx man :). ik pb je ff over de pro53
laatste aanpassing
 
Ik gebruik al ruim een jaar fruityloops voor mn muziekjes (daarvoor 8jaar met ft2 en madtracker). Ben ook zo tervreden over t FL pakket dat ik m pas heb aangeschaft


Ft2 :respect:
 
Kunnen we het niet gewoon bij platen houden
al dat gefuck met die pc gewoon lekker mixen
:bounce:
 
Cool...ff saven die handel, niet dat ik vst`s gebruik, maar toch handig "als" ik het ga gebruiken...
 
ff op de modular teste
:D
:bounce: vet ouwe, nog meer tipzz?
 
Gezien er binnen een dag al zoveel goeie reacties zijn wordt t misschien es tijd dat dit de eerste van een reeks tip-topics wordt ;)

enige interesse hiervoor ?
 
geef maar wat geile snoeisynths voor harddance :D
liefst model-onafhankelijk (Y)
thanx!
 
Opzich wel een goed idee, model-onafhankelijk is nogal moeilijk omdat die vst's zo ontzettend veel van elkaar verschillen

Kan wel de basics van een synth uitleggen misschien met wat voorbeeldjes die iedereen kan uitproberen op freeware vst'tjes. Dat maakt t creeeren van geluiden waarschijnlijk ook wel iets makkelijker (voor degene die de basics natuurlijk nogniet kennen that is)
 
als je het analoog uitlegd kunne we het allemaal op onze eigen synths doen ,. ze lezen maar de manual als ze die dingen ni snappen toch :P
laatste aanpassing
Artiest Xavi
coady dat nummertje met die verschillende kicks echt geinig man (Y) leuk gedaan
 
die vocal zit ook in het nummer >X-tinction-evil Activities.OP PLAAT DAN HE.
Synth bassdrums over opnieuw het wiel uitvinden gesproken......geintje. Alpha juno on juno 106 maakt ook vette kicks. Softwaresynth synth1 ook. Tip: soms heb je dat de bass met een effect erover heen zo als predatohm of quadrafuzz ligt de bass niet meer lekker in de mix. De meest voor de hand liggende oplossing zou zijn om de freqs aan te passen op het effect zelf of er een qe achter te gooien. Maar wat je ook kan doen is voor het effect een eq en na het effect een eq dit geeft je dan gnoeg ruimte om je bass in de miz te passen.