Maandag 29 augustus ben ik naar Eindhoven gereden om een interviewtje van Raoul van Grinsven (a.k.a. Zany) af te nemen. Ditmaal lukte het mij om in één keer (!) de correcte locatie te vinden aangezien ik een routeplanner tot mijn beschikking had. In Eindhoven aangekomen kon ik parkeren naast Freaky Records, de thuisbasis van Zany en zijn labels.
Toen ik de frisse platenwinkel binnenliep werd ik vriendelijk begroet door een van de medewerkers en een uitgebreid platen assortiment. Achter in de winkel was Raoul druk bezig een aantal dozen met Zany merchandising te ordenen met zijn collega Jowan. Na een korte kennismaking zijn we in zijn sfeervolle studio gaan zitten om daar het interview te laten plaatsvinden.
Toen ik de frisse platenwinkel binnenliep werd ik vriendelijk begroet door een van de medewerkers en een uitgebreid platen assortiment. Achter in de winkel was Raoul druk bezig een aantal dozen met Zany merchandising te ordenen met zijn collega Jowan. Na een korte kennismaking zijn we in zijn sfeervolle studio gaan zitten om daar het interview te laten plaatsvinden.
Al een flinke tijd ben je bezig als artiest. Hoe ben je in de muziek wereld gerold?
Eigenlijk was ik als kok werkzaam voordat ik met muziek begon. Toen ik daarvoor studeerde was mijn broer al bezig als DJ en draaide ook in een club hier in Eindhoven. Ik vond dat interessant. Ik vroeg me af wat hij deed met al die knopjes en wat het mixen inhield. Ik heb toen platen gekocht om het eens te proberen en mijn broer leerde mij de beginselen van het draaien.
Ik begon toen te twijfelen over mijn carrière als kok. Ik was toen nog vrij jong en vond het koken op zich wel leuk maar mijn vrienden gingen in het weekend op stap terwijl ik moest werken. Ik heb toen besloten om daarmee te stoppen en in de muziekwereld te duiken. Toen ben ik in de winkel van Freaky Records gaan werken waar ik in de loop der jaren allerlei mensen tegenkwam zoals producers, DJ’s en organisatoren van feesten. Zo ging het balletje als het ware rollen. Soms kon ik samen met een producer muziek maken waar ik een hoop van leerde.
Op een gegeven moment raakte ik compleet verslaafd aan muziek maken en wilde ik ook apparatuur. Nadat ik een lening bij de bank had afgesloten schafte ik een studio aan en ging ik als producer aan de slag.
Ik begon toen te twijfelen over mijn carrière als kok. Ik was toen nog vrij jong en vond het koken op zich wel leuk maar mijn vrienden gingen in het weekend op stap terwijl ik moest werken. Ik heb toen besloten om daarmee te stoppen en in de muziekwereld te duiken. Toen ben ik in de winkel van Freaky Records gaan werken waar ik in de loop der jaren allerlei mensen tegenkwam zoals producers, DJ’s en organisatoren van feesten. Zo ging het balletje als het ware rollen. Soms kon ik samen met een producer muziek maken waar ik een hoop van leerde.
Op een gegeven moment raakte ik compleet verslaafd aan muziek maken en wilde ik ook apparatuur. Nadat ik een lening bij de bank had afgesloten schafte ik een studio aan en ging ik als producer aan de slag.
In de afgelopen jaren blijkt dat je populariteit flink stijgt. Hoe kan je dat verklaren?
Toen ik een jaar of 3 - 4 geleden bij Q-dance ben gekomen is het erg hard gegaan. Op veel van hun feesten kon ik draaien en op een gegeven moment ging het bijna vanzelf met andere boekingen. Natuurlijk komt dit ook omdat er door mij en onze artiesten veel wordt geproduceerd waardoor de markt continu wordt gevoed met onze producties. Maar het blijft een kwestie van hard werken. Dit is iets wat ik altijd blijf doen, ik ben geen afwachtend persoon. Elke doordeweekse dag sta ik om 9 uur op en ga ik in de studio muziek maken. In het weekend draaien is ook mijn passie. Als het dan erg laat wordt wil ik de maandag nog wel wat langer uitslapen maar ik ga altijd weer terug in mijn ritme.
Wat maakt jou onderscheidend als DJ en producer?
Qua draaien zit ik wel op een lijn met de populaire DJ’s van dit moment. Er zijn natuurlijk DJ’s die een uitgebreidere of een juist bescheidenere trukendoos hebben dan ik. Persoonlijk vind ik dat als DJ niet het meest belangrijk, het gaat er meer om wat een DJ draait. Zo heb ik met [label=78]{element is niet toegankelijk} een unieke sound net zoals de The Prophet dat met [label=10]{element is niet toegankelijk} heeft. Niet zo gek natuurlijk omdat we veel platen draaien die wel zelf geproduceerd hebben maar ik denk dat dát een punt is wat een DJ sterk maakt. Mensen weten wat ze kunnen verwachten als ik ergens draai.
Qua producties is onze sound onderscheidend. Stel je pakt tien platen waaronder enkele van ons en je plakt de labels af zul je horen welke van onze labels komen. Ook worden onze platen zorgvuldig gemixt, iets waarmee we ons ook onderscheiden. Dat het goed klinkt, goed gemixed en gemasterd wordt is een eis voordat het uitgebracht wordt.
Qua producties is onze sound onderscheidend. Stel je pakt tien platen waaronder enkele van ons en je plakt de labels af zul je horen welke van onze labels komen. Ook worden onze platen zorgvuldig gemixt, iets waarmee we ons ook onderscheiden. Dat het goed klinkt, goed gemixed en gemasterd wordt is een eis voordat het uitgebracht wordt.
Waar komt de naam Zany vandaan?
Toen ik met draaien begon wilde ik een kort en krachtig naampje. Ik wilde graag dat de naam met een “Z” begon en toen heb ik het Engelse woordenboek erbij gepakt. Op een gegeven moment vond ik het woord “zany” een afkapping of verbastering van het woord insane. Dit klonk wel leuk en toen ik keek wat erbij stond vond ik het wel bij mij passen: “lolbroek, grapjas”. Toen heb ik de naam maar vernederlandst: het woord zou uitgesproken moeten worden als “zeenie” wat in het Nederlands “zaanie” zou worden. Wel grappig dat ze nu in het buitenland ook de Nederlandse uitspraak gebruiken.
Wekelijks heb je boekingen, zijn er nog plaatsen of landen waar je graag wilt optreden?
Ik vind het ontzettend leuk om in het buitenland een plaatje te leggen. Sinds 3 jaar ga ik jaarlijks naar Australië om daar de boel op zijn kop te zetten. Het publiek vind ik erg enthousiast. Een keer ben ik in Los Angeles geweest met Pavo, het draaien was leuk maar ook de toestand eromheen was geweldig. Dat je daar Ron Jeremy ontmoet is super gaaf. Je komt in een wereldstad die je eigenlijk alleen maar kent van films, om er vervolgens wat plaatjes te mogen draaien is erg bijzonder.
Wat is het gekste wat je ooit tijdens een boeking hebt meegemaakt?
Opzich heb ik niet zo veel rare dingen meegemaakt tijdens optredens. Vorig jaar heb ik wel iets grappigs meegemaakt. Ik stond toen in een club in Leiden te draaien en rook ik een vreemd luchtje: onder het podium stond toen iets in de fik. Niet heel erg, maar de mensen moesten toen de ruimte verlaten. Iets anders grappigs was een paar jaar geleden tijdens Frequence Outdoor #5, ik moest toen draaien en rook ik ook iets. Ik keek naar links en toen stond mijn monitor in de fik. Heel even deed die monitor het nog voordat hij de geest gaf. De stagemanager vroeg ik toen om even een brandblusser en een nieuwe monitor te gaan halen. DV8 was toen voor het eerst als MC meegegaan en hij lachte zich kapot.
Een groep waar je deel van uitmaakte is de Shadowlands Terrorists, wat heeft dat voor jou betekend?
Een hele mooie tijd, daar kijk ik altijd met veel plezier op terug. Deze groep bestond uit Patrick (Vince), Roger en John (Tango & Cash), in het begin MC Opiate wat later MC Syco was geworden en later nog Leon (J.D.A.). De oude hardcore tijd waar we toen deel van uitmaakte vond ik geweldig. We hebben leuke optredens gehad en leuke feesten van de Shadowlands zelf. Het was onderling een gezellige groep. Ik spreek Patrick, Roger en John nog regelmatig.
Op een gegeven moment ben je gestopt met de Shadowlands Terrorist, waarom was dat?
De hardcore tijd zat op dat moment in een dal. Omdat ik graag produceerde wilde ik dat de mensen van mijn muziek konden blijven genieten. Hardstyle kwam op dat moment opzetten en die muziek vond ik ook erg leuk. Toen ik dat begon te produceren vond ik dat zo leuk dat ik besloot mij daarop te richten.
Toen dat begon te lopen begon ook de hardcore weer terug te komen. Ik besloot om daar toen niet meer mee verder te gaan. Er waren nieuwe mensen in de hardcore wereld die hun eigen plekje hadden in die scène. Hardstyle was voor mij toen en nu nog steeds prioriteit.
Toen dat begon te lopen begon ook de hardcore weer terug te komen. Ik besloot om daar toen niet meer mee verder te gaan. Er waren nieuwe mensen in de hardcore wereld die hun eigen plekje hadden in die scène. Hardstyle was voor mij toen en nu nog steeds prioriteit.
Op dit moment komt DJ Pavo op krukken de studio in wankelen. Op Mystery Land heeft hij zijn enkel verzwikt en moest met een ziekenbusje afgevoerd worden naar een dokterspost. In de muziekwereld heeft Raoul een paar goeie vrienden ontmoet waar Paul ook deel van uitmaakt. Als ik na het interview de studio uitloop zie ik ook Duro zitten, dit belooft wat voor nieuwe releases!
Er zijn flink wat andere aliassen waaronder je werkt/gewerkt hebt. Zou je er paar kunnen uitpikken die je bijzonder vind?
Pale-X is een alias waaronder ik een aantal jaren terug trance gemaakt heb. Onder Raoul Luciano heb ik groove gemaakt. Wat er momenteel met de Donkey Rollers gebeurd vind ik ook erg leuk. Southstylers vind ik ook een tof alias, dit is samen met Wouter Janssen van Showtek. Ik vind het leuk om onder aliassen wat andere muziek te maken.
In het huidige Hardstyle aanbod gaan de meeste tracks “los” na de break met de kicks die meegaan met de melodie. Het lijkt alsof men niet durft met een nieuwe sound te komen, hoe zit dat met Zany?
De kicks die met de melodie meegaan werd door ons als een van de eerste gedaan onder het Donkey Rollers alias. Ik vind dat het vet klinkt wanneer dit goed geproduceerd is. Ik ben niet iemand die te lang op iets voortborduurt en ik zal zeker met iets nieuws komen. Dat is toch iets waar ik graag mee bezig ben; het zoeken van nieuwe sounds.
Welke producers vind je goed in de zin van originaliteit/kwaliteit?
Er is een grote groep producers waar ik wat mee heb. Ik heb met mensen samengewerkt en ik ken ze al vrij lang zoals The Prophet, Technoboy, Isaac, The Beholder, Showtek en hun labels. Ze maken muziek die ik bijna niet eens hoef te beluisteren en waarvan ik dan toch weet dat het goede muziek is; die muziek klinkt gewoon lekker. Dat geldt natuurlijk niet dat ik niets draai van andere jongens die misschien minder bekend zijn. Het gaat mij er gewoon om dat een plaat goed klinkt en vet is.
Jump is een stijl die ook enorm is gegroeid de laatste tijd. Draai je zelf ook wel eens Jump in je sets?
Toen wij hardcore draaien “back in the days” was er al een label wat eigenlijk ook al Jump uitbracht: UC (Underground Construction). Toen ik het voor het eerst hoorde vond ik het wel leuk en draaide ik het soms. Nu draai ik het helemaal niet meer. Ik vind wel dat er nog wel af en toe wat leuks bijzit zoals Jump platen met tek achtige invloeden, maar in mijn sets zul je dat niet horen.
De Jump vervolgt zijn weg net zoals de happy hardcore de commercialiteit in, verwacht je dat het anders zal gaan dan met de happy hardcore?
Ik durf dit niet te zeggen. Het is wel een van de redenen waarom ik het niet meer draai. De Jump met techno achtige invloeden zijn wel leuk. Maar met die platte Jump kan ik helemaal niets.
[label=78]{element is niet toegankelijk} is een van de bekendere labels waar je producties op uitbrengt. Wat zijn jouw verdere werkzaamheden bij dit label?
We werken hier als een team. De functies overlappen elkaar wel. Jowan is bijvoorbeeld als A&R manager werkzaam maar ik beluister ook wel eens wat. Er is veel overleg samen en het is een gezellig team wat goed loopt. Papierwerk is niet aan mij besteed, ik houd me meer bezig met het draaien aan knopjes.
Van Marcell. de volgende vraag: De Noisecontrollers hebben zich sinds kort bij [label=78]{element is niet toegankelijk} Records aangesloten en hun eerste vinyl is al uitgebracht. Hoe en waarom ben je tot het besluit gekomen om de Noisecontrollers bij [label=78]{element is niet toegankelijk} te voegen?
Jowan kwam met een demo van hun in de studio en toen ik deze beluisterde vond ik dat de demo erg goed in elkaar zat en ook de sounds in orde waren. We hebben toen besloten ze eens uit te nodigen voor een gesprek. Toen ze ook nog andere tracks lieten horen hebben we ze getekend. De eerste release was toen al snel een feit en 7 september is ook al een 2e release uitgekomen. Daarnaast hebben ze hebben ook een leuke performance!
Het valt mij op dat er selectief omgegaan wordt met nieuwe producers op deze labels. Is dit een puur kwalitatieve reden?
Ja, dat klopt. Ik wil dat mensen die platen kopen weten dat wanneer ze een [label=78]{element is niet toegankelijk} aanschaffen ze een kwaliteitsproduct in handen hebben. Om het label sterk te houden zijn we selectief met nieuwe demo’s.
Veel software is momenteel al of niet legaal beschikbaar voor de grote massa. Vind je dit een positieve ontwikkeling?
Dat hangt er vanaf. Veel demo’s die we binnenkrijgen zijn niet goed. Als mensen een paar plugins hebben denken ze al meteen vette shit te kunnen maken. De mix vind ik erg belangrijk, dit is iets wat je door ervaring leert en niet door een plugin de downloaden. Toch zijn er wel mensen die met plugins goede muziek kunnen maken. Wat dat betreft is het dan wel een pluspunt dat het voor veel mensen bereikbaar is.
Qua inkomsten is de verkoop van cd’s en platen flink achteruit gegaan. Wat is jouw opinie ten opzichte van het downloaden?
Aan de ene kant vind ik het downloaden wel pluspunten hebben. Maar de inkomsten zijn enorm gedaald. Voordat er zoveel werd gedownload kon je als producer nog prima leven van de inkomsten van de producties. Nu gaat dat niet meer. Mijn royalty statements voor downloads zijn ontnuchterend. Ik vind het wel een goede zaak dat mensen de nummers nu beginnen te kopen.
Wat voor tip zou je beginnende artiesten geven?
Zorg dat je als producer flink aan de slag gaat. Ik denk niet dat je puur als DJ nog makkelijk aan de bak komt. Ik vind het belangrijk dat een artiest zich onderscheidt door middel van eigen werk.
De productie Hasta la Pasta, was dat om een statement te maken?
Ik was het echt zat dat een bepaalde artiest van wie ik de naam nu maar even niet zal noemen weer geluiden van mij / ons had gebruikt. Ik zat met Duro in de studio en we besloten om een grote dis te doen. Toen heb ik al zijn hits gepakt en daarvan een plaat gemaakt. Helaas heb ik er niets meer van gehoord. Blijkbaar heeft hij er niet van geleerd. Hij heeft pas weer allemaal geluiden gejat. Ik vind het gewoon erg jammer dat deze gast platen maakt met allemaal gejatte geluiden, heeft hij dan helemaal geen inspiratie?
Toen je nog “jong” was, zag je jezelf als artiest over de wereld heen vliegen en draaien voor zulke grote crowds?
Toen ik pas begon met draaien dacht ik daar nog niet eens aan. Ik zou het toen al heel vet vinden als ik alleen nog maar in een discotheek zou mogen draaien. Ik had nooit verwacht dat ik dit zou doen. Wat ik nu allemaal mee maak ik te gek, het gaat af en toe ver boven mijn pet.
Van welke keuzes heb je spijt?
Dat ik in mijn studio voor een PC koos in plaats van een MAC. Voor de rest heb ik alleen maar MAC’s. Binnenkort komt er wel een MAC hier in de studio, het is nog een beetje een uitstel van executie.
Wat doe je naast produceren en draaien?
Gamen! Sinds kort heb ik de PS 3 gekocht waar helaas nog niet veel op uit is. Voor de rest zijn ik en mijn collega’s verslaafd aan Pro Evolution Soccer. We voetballen als een gek tegen elkaar. Als we moeten vliegen gaan we in het vliegtuig spelen. Daarnaast vind ik first person shooters erg leuk zoals Men of Honour en Call of Duty. Verder vind ik platform spelletjes erg leuk, oude classics en arcade games.
Bevalt het nog in Eindhoven?
Ja, Eindhoven bevalt nog steeds prima als thuis. Ik heb het heerlijk naar mijn zin. Ik woon eigenlijk in Veldhoven. Maar ik ga hier nooit meer weg. Een echte Brabander blijf je.
Er komt alweer een X-Qlusive aan, ditmaal in Belgie. Wat verwacht je hiervan?
Ik heb op verschillende feesten al gedraaid in België en ik zie het wel positief in. Het zal wel een iets ander feest worden als in de Heineken Music Hall in Amsterdam. De hardstyle scène groeit nog echt in België. Er is veel Jump maar de Hardstyle komt erg op. Het zal erg gezellig worden en ik hoop dat het publiek er klaar voor is en er ook vol gas voor zal gaan.
Komt er ooit nog eens een artiesten album van je uit?
Er zal een artiesten album uit komen maar wanneer weet ik nog niet. Het wordt een album met dingen erop die ik leuk vind om te maken, dus veel gevarieërde muziek. Ergens in 2008 moet toch wel lukken denk ik zo.
Wat is voor jou het hoogst haalbare?
Het Heineken Music Hall feest was toch wel een kroon op mijn werk. Steeds als ik daaraan denk krijg ik kippevel en dat zal mij ook altijd bij blijven. Alles was gewoon top op die avond. Gezelligheid, sfeer, geluid enzovoorts. Voor mij was dat heel bijzonder.
Wat wil je nog kwijt aan de flockers?
Ik hoop dat jullie ons altijd blijven steunen. Nederland is het belangrijkste partyland en door jullie zijn we zover gekomen.