Ik had het ministerie van volksgezondheid een mailtje gestuurd waarin ik aangaf hoe belachelijk ik het vond dat ze paddo's willen verbieden en ik kreeg vervolgens deze mail terug:
Geachte heer Fellinger,
In uw email reageert u op het voornemen van minister Klink om de verkoop van verse paddo's (hallucinogene paddenstoelen) te verbieden, zoals hij heeft aangekondigd in de brief 'risicobeoordeling paddo's' die hij op 19 oktober jl. naar de Tweede Kamer heeft gestuurd (zie deze link:
http://www.minvws.nl/nieuwsberichten/vgp/2007/verbod-op-verse-paddos.asp.
Het hallucinerende effect van verse paddo's verschilt nauwelijks van dat van gedroogde paddo's. Vanuit het perspectief van gezondheidsbescherming is er dan ook geen enkele reden om de gedroogde paddo's wel te verbieden en de verse paddo's niet. Beide soorten paddo's kunnen leiden tot zeer onvoorspelbaar en daarmee ook risicovolle trips. Uit onderzoek blijkt onder meer dat gebruikers zelfs na eenmalig gebruik van paddo's, gedurende enkele weken tot maanden flashbacks kunnen beleven.
Het onvoorspelbare effect van het gebruik van verse paddo's maakt dat deze een serieus risico vormen voor de volksgezondheid. Het voorstel van de gemeente Amsterdam om een bedenktijd van drie dagen vóór aankoop van de paddo's in te stellen, neemt de risico's van het gebruik van verse paddo's niet weg. Een totaalverbod is dus de enige oplossing.
Ook de forse toename van het aantal incidenten in de hoofdstad door het paddogebruik, van 55 in 2004 tot 128 in 2006, is voor de minister een reden om nu een verbod op de verkoop van alle soorten paddo's in te voeren.
Tot slot sluit een verbod op verse paddo's aan op de situatie in de rest van Europa. In de meeste lidstaten van de EU geldt namelijk al een verbod op de verkoop en het bezit van verse paddo's.
Met vriendelijke groeten,
Willy Storm
Voorlichting VWS
070 - 3406049
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Postbus 20350
2500 EJ Den Haag
www.minvws.nl
Wat een ONZIN! Als iemand verantwoord met paddo's omgaat dan is het risico dat er iets serieus fout gaat (iets dat zijn gezondheid in gevaar brengt) minimaal tot niet aanwezig. Flashbacks? Heb ik (helaas) nog nooit beleefd en hoezo zijn deze per definitie slecht? Als je er verantwoord mee omging, zou je een flashback naar een positieve ervaring krijgen.
Het aantal incidenten kunnen voorkomen worden door de drie dagen bedenktijd in combinatie met goede voorlichting en WAT DE FUCK HEBBEN WIJ MET DE REST VAN EUROPA TE MAKEN?! Als zij allemaal in de sloot spingen doen wij dat toch ook niet.
Nu weet ik helemaal zeker dat ik er zaterdag bij ben!